Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verlopen APK - de risico's

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Verlopen APK - de risico's

Er staat bij ons op de parkeerplaats een rode Fiat Tipo die me al een tijdje opviel. In negatieve zin dan. Dat ie vaal rood is, is tot daar aan toe: de rode lak is er nou eenmaal wat gevoeliger voor, dus dat is het niet.
    Maar het feit dat ie al zolang ik hem zie rechtsvoor met een rood thuiskomertje rijdt (wat moet je als een van de anderee 3 banden lek gaat?...), de linker voorband door kan voor slick en het wisserblad van de achterruitenwisser op half zes hangt doen het wél. Evenals de afgeknapte rechter buitenspiegel. Ik was eigenlijk al eens van plan de eigenaar aan te spreken, want er zit een kinderzitje achter in de auto. En je kind bloodstellen aan gevaar in nat weer omdat je op (minstens 1) versleten banden rijdt vind ik dan zwaar onverantwoord.

Maar, nu komt het dus (zie topictitel): volgens de RDW database is de APK vervaldatum 09-01-2007... Ja, dat is zo'n 1,5 jaar geleden... Die auto is dus als je het mij vraagt daardoor ook niet verzekerd (toch?). Onverantwoord, onacceptabel en bloedlink. Ook voor anderen.

Actie ondernemen? Briefje achter de ruitenwisser? En nee, met dít afgebeelde kenteken kom je niet ver nee in de RDW database ;)
    Oliestoken voor het goede doel

APK is een momentopname he en geen garantie voor een verkeersveilige auto tot de volgende APK he, maar dat wist je wel...

Verder is het een kwestie van bellen met de lokale sheriff.

Maar ja, ga je gelijk iedereen controleren op jullie parkeerstekkie ???
    Veritatis simplex oratio est

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht
      ...en geen garantie voor een verkeersveilige auto tot de volgende APK
      Dat wordt hier maar weer eens bevestigd.

Maar ja, ga je gelijk iedereen controleren op jullie parkeerstekkie ???
      Nee, waar zie je me voor aan? :) Maar deze auto viel me door z'n gebrekkige indruk al een tijdje op. En een bezoekje aan www.rdw.nl is zo gedaan.

Comment

Ach, het is vrijdag he...

Voor de APK is een rechterbuitenspiegel niet verplicht, evenals een ruitewisser op de achterruit...

aanmaakblokje op een voorwiel doet wonderen, ben je van alles af....
        Veritatis simplex oratio est

Comment

Voor de APK is een rechterbuitenspiegel niet verplicht
          Klopt, zolang je een binnenspiegel hebt waarin je wat kunt zien.

evenals een ruitewisser op de achterruit...
          Nee, maar als ie er wél zit mag het blad er niet als een treurwilg bij hangen.

Maar goed, dat was mijn punt ook niet. Die verlopen APK met maar liefst 1,5 jaar, dát wel. En dat snap jij ook wel, denk ik. Want als ik de Giulia uit de garage heb en deze Tipo-eigenaar zet z'n auto er tegenaan hebben we een probleem...

Comment

Wijkagent het laten oplossen.
            2007 BMW Z4 M Roadster - 2010 BMW 120d Cabrio - 2011 BMW R1200RT

Comment

Gewoon bellen naar de plaatselijke hermandad dat het je opvalt dat deze auto er wel erg slecht uit ziet. Niet melden dat je weet dat de apk is verlopen, maar gewoon dat je je zorgen maakt over de "veiligheid" van de kinderen in de buurt.
              Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
              Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Ik zou me er niet te druk over maken.

Comment

Doe ik ook niet :)

Denk dat ik de man er wel even over benader. Als een soort van reminder.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk bericht
                    Gewoon bellen naar de plaatselijke hermandad dat het je opvalt dat deze auto er wel erg slecht uit ziet. Niet melden dat je weet dat de apk is verlopen, maar gewoon dat je je zorgen maakt over de "veiligheid" van de kinderen in de buurt.
                    Ik denk dat je, je drukker moet maken over al die wegpiraten met een geldige APK, de kans is groot dat de eigenaar van deze ongekeurde auto juist voorzichtig rijdt om niet op te vallen.

PS volgens mij maakt het niet uit of je een geldige APK hebt voor de verzekering, dit vertelde mijn verzekeringsagent mij .

Jan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fastturbo Bekijk bericht
                      PS volgens mij maakt het niet uit of je een geldige APK hebt voor de verzekering, dit vertelde mijn verzekeringsagent mij .

Jan
                      Dat las ik ook ja. De maatschappij stelt in geval van schuld de tegenpartij schadeloos. Als blijkt dat het ongeluk (mogelijk) veroorzaakt werd door een mankement dat bij de APK opgemerkt zou worden, zal men de schade gaan verhalen op de eigenaar.

Anyhow, de auto staat er zo belabberd bij: kale band(en) icm kinderzitje. Dat moet je niet willen, vind ik. Ik tip hem wel.
                      En verder maak ík me nergens druk om, don't worry ;)

Comment

Niks aan de hand dus. :-)

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                        Alfa Giulia 1300 (1966)
                        Mazda Miata (1990 Daily driver)
                        BMW 320Ci (van GF)

Comment

Denk dat de eigenaar maar al te goed weet dat de APK ruim verlopen is. Ook het doorrijden met een thuiskomertje wijst er voor mij op dat 'ie waarschijnlijk erg krap bij kas zit, en geen geld heeft om te investeren in deze auto of om een andere aan te schaffen.
                          '84 Nissan 300ZX T-Bar twoseater/'86 Alfa 33 1,3 Milano/'88 Lancia Prisma 1600IE/'98 Peugeot 306 XRDT Break

Comment

Dat je geen geld hebt voor een auto is tot daar aan toe. Verkoop het ding dan. Maar vrouw en kind er mee op pad sturen terwijl het loopvlak van de banden nog harder glimt dan het chroom op John's A6 in de zon, daar kan ik niet bij.

Comment

Is het privéterrein?

Zo zie ik al 2,5 jaar een Daf YA66 staan op de openbare weg, op dezelfde plek. Het onkruid groeit via de wielen omhoog door 't dak. Dus ik dacht: ik ga eens checken hoeveel jaar die apk al is verlopen. Maar die is dus gewoon gekeurd.... ik heb zelf het idee dat die auto echt in die jaren niet van zijn plek is geweest. Dus misschien rijden er wel 2 dezelfde YA's rond met 't zelfde kenteken... Of hij wordt schriftelijk gekeurd bij Smicky Smacky APK.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gijs Bekijk bericht
                                Dat je geen geld hebt voor een auto is tot daar aan toe. Verkoop het ding dan. Maar vrouw en kind er mee op pad sturen terwijl het loopvlak van de banden nog harder glimt dan het chroom op John's A6 in de zon, daar kan ik niet bij.
                                Heb je vrouw en kind er dan mee op pad zien gaan?,dat er een kinderzitje in zit zegt natuurlijk ook niets.met alle respect maar als ik me om zulke dingen al druk zou moeten maken en aan de bel ga hangen dan ga ik me serieus afvragen of ik wel genoeg andere hobby's heb..hier in de buurt hebben we ook zo iemand lopen,als er een verpauperde wagen een paar dagen op dezelfde plek staat hangt hij al aan de telefoon met onze plaatselijke bromsnor :/ ..RDW maakt de eigenaar er btw best wel attent op dat zijn wagen geen apk heeft hoor,daarna volgt de enveloppe van cjib.maar zolang de auto verzekerd is,niet geschorst en er belasting betaald wordt mag die auto daar gewoon staan,aan het einde kost het hem alleen meer aan apk boetes dan dat de auto zelf waard is waarschijnlijk..

Comment

die boetes voor verlopen apk komen volgens mij automatisch binnen een half jaar! rdw doet volgens mij regelmatig een complete dump van alle geregistreerde-te-laat-auto's richting cjib

Comment

@ Toes: Gelukkig zijn geen 2 mensen hetzelfde ;)

Comment

Working...
                                    X