Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nederland haalt eu-doel verkeersdoden niet

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Nederland haalt eu-doel verkeersdoden niet

Nederland gaat het Europese doel om het aantal verkeersdoden in 2010 te halveren (ten opzichte van 2001) niet halen. Dat blijkt uit het maandag gepubliceerde jaarrapport van de Europese Transportveiligheidsraad (ETSC).

Slechts drie Europese landen liggen goed op schema: Frankrijk, Portugal en Luxemburg. Behalve Nederland zitten ook België, Duitsland, Spanje en Letland in de middenmoot. Deze landen kunnen het halveringsdoel halen in 2015. In Roemenië, Slovenië, Litouwen, Slowakije en Polen is het aantal verkeersdoden de afgelopen jaren zelfs toegenomen.

Ook in traditioneel meer verkeersveilige landen gingen het het afgelopen jaar minder. Denemarken zag het aantal dodelijke ongevallen op de weg stijgen met 34 procent, Finland met 12 en Zweden met 6 procent.

Het totale aantal verkeersdoden in de 27 landen van de Europese Unie is in 2007 niet gedaald ten opzichte van 2006. Het is voor het eerst sinds 2001 dat de trend van minder verkeersdoden is gestopt.

Volgens het rapport kwamen er vorig jaar 43.000 mensen om het leven in het Europese verkeer, 20 procent minder dan in 2001, maar niet genoeg om de halvering per 2010 te halen. „Het lijkt erop dat de roep om veiligere wegen zijn kracht heeft verloren in de meeste EU-landen”, aldus het ETSC.

Jan

Nee natuurlijk haalt Nederland dat niet. Nederland was/is al een van de verkeersveiligste landen van de Wereld/Europa. Daar haal je niet zomaar nog een keer de helft vanaf. Maar dat konden die EU politici ook wel op hun vingers uit tellen.

Comment

Er is iets misgegaan! Probeer een van de onderstaande links:  Factsheets » SWOV-factsheets bevatten korte en duidelijke antwoorden op de meest gestelde vragen over een specifiek verkeersveiligheidsonderwerp en worden met enige regelmaat geactualiseerd. Publicaties » SWOV-rapporten, factsheets maar bijvoorbeeld ook (wetenschappelijke) artikelen en boeken waar SWOV-onderzoekers een bijdrage aan hebben geleverd.

Er is iets misgegaan! Probeer een van de onderstaande links:  Factsheets » SWOV-factsheets bevatten korte en duidelijke antwoorden op de meest gestelde vragen over een specifiek verkeersveiligheidsonderwerp en worden met enige regelmaat geactualiseerd. Publicaties » SWOV-rapporten, factsheets maar bijvoorbeeld ook (wetenschappelijke) artikelen en boeken waar SWOV-onderzoekers een bijdrage aan hebben geleverd.

Eénzijdig/obstakel is ook nogal een factor zeg! Daar valt nog wel wat te halen.

Schtterend vind ik ook die lantarenpalen die precies in bochten worden geplaatst... in de buitenbocht.Echt over nagedacht. Of een hele rij schitterende nieuwe boompjes, geplant langs een smalle 60km weg. Met wat 'geluk' krijgt ieder boompje de naam van de berijder van de scooter die zich erop dood reed.

Ook een goeie. Als er weinig beginnende automobilisten zijn, en weinig kinderen op de fiets...

En dit weet natuurlijk iedereen, behalve diegenen die bepalen waar er op snelheid moet worden gecontroleerd, en hoe het handhavingsapparaat moet worden ingezet.
      De cijfers gaan dus niet gehaald worden, gezien het toenemend aantal bejaarden in het verkeer.
      Last edited by NoTVR; 28-06-08, 09:01.
      Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

Comment

Ik zie alleen een staatje ongevallen per tegenpartij. Kan ik een matrix vinden waar het voertuig van de overledene versus de tegenpartij staat?
        All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

Comment

Bijna 15 jaar deze skup, dat zal de Necrocommissie wel mooi vinden!

Grootste aantal verkeersdoden in vijftien jaar, recordaantal fietsers omgekomen | Binnenland | NU.nl

Zorgwekkende ontwikkeling. Oorzaken volgens mij, bierviltjesstyle:

1. Oude mensen op e-bikes (meer dan de helft van de overleden fietsers is 75+).
          2. Rondscheurende bestelbusjes bestuurd door overwerkte en onderbetaalde chauffeurs die ons alle online bestelde meuk komen brengen.
          3. Minder rijden sinds covid, minder routineuze bestuurders.

Discuss!
          Mini Cooper Clubman
          "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
          "Jasper val dood." - RH

Comment

Brabanders kennuh nie fietsuh....
            Volgens de cijfers.

Allemaal de schuld van het Wef en corona.
            Veritatis simplex oratio est

Comment

Punt 3: zou het? Autorijden of sterker nog: fietsen verleer je niet?
              ''Thank God for the internet experts''

Comment

Ik denk dat e-bikes een groot aandeel hebben. Het valt me bijna dagelijks op dat het fietsverkeer door e-bikes echt drie keer zo hard gaat als vroeger. Dat merk je meteen als je als voetganger in de drukke stad even een fietspad wilt oversteken. Een jaar of wat geleden kon je wandelend wel even een gaatje tussen de meute fietsers benutten, nu moet je echt een sprintje trekken. En donders goed uitkijken, want 30 km/uur op het fietspad is de norm.
                Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

4. Tandende mentaliteit

Het aantal verkeersdoden is vorig jaar gestegen, ook doordat mensen in het verkeer steeds vaker een kort lontje hebben, zegt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen.

"Het wordt steeds drukker en dat leidt tot ergernis. Tertoolen observeert het verkeer met enige regelmaat: "Bumperkleven bijvoorbeeld of nog net voor iemand langs. En fietsers nemen vaak voorrang, terwijl je voorrang moet krijgen. Verder neemt het aantal drankrijders toe en vergeet het gebruik van de mobiele telefoon niet, die is ook nog steeds een grote oorzaak van ongelukken."

Het is volgens Tertoolen vooral een mentaliteitskwestie: "We zien dat de mentaliteit in het verkeer ontzettend achteruitgaat. Mensen geven anderen veel minder de ruimte. Ze zijn individualistisch bezig en hebben korte lontjes, ook in het verkeer."

Comment

Dat is een goede toevoeging idd. De hufterigheid neemt toe, overal, dus ook op de weg.

Fietste gisteren van mijn werk naar huis, rond een uur of 18:15 was het. Reed over het fietspad vanaf het IJsbaanpad noordwaarts onder de ring door, richting Jachthavenweg. Op de tegenliggende baan scholieren in een groepje, drie dik natuurlijk, beetje op of over de middenlijn. Fietsen is ook anticiperen op gedrag van anderen, dus dan ga ik al rechts in mijn baan rijden. Komt er een klaplul met een Urban Arrow aanzetten die op dat moment besluit: fuck wachten, ik ga NU die groep fietsers inhalen met mijn binnenvaatschip op wielen, jullie gaan maar aan de kant. Is dus op een punt onder de weg, dus ik had rechts een betonnen muur zonder berm. En die slingerende scholieren weten natuurlijk pas dat ze ingehaald worden als die bakfiets er al naast zit.

Ging echt NET goed, met veel gescheld over en weer. Waarom iemand zo'n risico neemt, nota bene op een elektrische fiets die er 5 seconden later ook met speels gemak langs kan, echt géén idee.
                    Mini Cooper Clubman
                    "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                    "Jasper val dood." - RH

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                      fuck wachten,
                      Haha, ja, dat dacht hij waarschijnlijk ook echt. Dat is het werk van je opgefokte brein. Mensen zijn zelfzuchtig als ze vanuit instinct handelen. En avondspits is nu net zo'n moment dat bij de meeste mensen het instinct het wint van het verstand. Opgefokt van werk, drukte, haast, watdanook, maakt het dat veel mensen rondom die tijd nét even de verkeerde beslissingen maken.

Forza!

Comment

Nog een puntje voor de lijst: Die oude mensen op e-bikes maken ook veel meer kilometers dan vroeger.

En een knuppeltje in het hoenderhok - gebrek aan helmgebruik. Dat was vroeger ook niet zo, maar het zou wel kunnen helpen om die verkeersdoden wat te reduceren. Een voorruit terugkoppen is gewoon plezieriger met een helmpje op. En driekwart van de doden botst tegen een ander voertuig zie ik. (Heb zelf ook niet altijd een helmpje op, maar wel als ik met de kleine fiets,qua vooreeld :))
                        "There is an art to flying, or rather a knack. The knack lies in learning how to throw yourself at the ground and miss."

Comment

Over de helmplicht een interessant interview met de de traumachirurg die gelobbyd heeft voor de invoer van een helmplicht voor snorfietsers:

Mooie uitsmijter (denkt terug aan alle longartsen die ook roken):

Draagt u zelf een fietshelm?
                          ‘Nee, ik moet er eigenlijk wel aan, zeker na dit proefschrift (lacht). Ik ga er denk ik eentje cadeau vragen.’

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door V70 Bekijk bericht
                            Over de helmplicht een interessant interview met de de traumachirurg die gelobbyd heeft voor de invoer van een helmplicht voor snorfietsers:

Mooie uitsmijter (denkt terug aan alle longartsen die ook roken):

Draagt u zelf een fietshelm?
                            ‘Nee, ik moet er eigenlijk wel aan, zeker na dit proefschrift (lacht). Ik ga er denk ik eentje cadeau vragen.’

Haha mooi - en herkenbaar :)

Blijft fascinerend dat verschil tussen Nederland en Denemarken op dit gebied. Geen plicht hier voor fietsen en gewone e-bikes - maar ik denk dat je een mooie pareto distributie ziet in DK met en zonder helm. En in Nederland de inverse..
                            GF krijgt telkens een hartverzakking als ze een NLse moeder met helmloze peuters voor en achterop de fiets voorbij ziet komen :)
                            "There is an art to flying, or rather a knack. The knack lies in learning how to throw yourself at the ground and miss."

Comment

Helmplicht voor fietsers, misschien komt het er ooit van, maar: in principe is het gevaar van fietsen in Nederland best klein. We hebben veel gescheiden infrastructuur bijvoorbeeld. Als ik 16 km naar kantoor fiets, zit daar maar een paar 100 meter bij waarbij de ik de weg moet delen met auto's. En daarvan het meeste dan nog in de woonerven bij mij in de wijk, voordat ik op het doorlopende fietspad naar Amsterdam terecht kom.

10 jaar geleden had ik gezegd: volkomen safe. Maar nu? Ik zie steeds gekkere dingen op de fietspaden, en vrijwel allemaal worden die veroorzaakt door e-bikes. De Vanmoofjes: lopen bijna allemaal rond de 35 met speels gemak (kennelijk nog steeds makkelijk te hacken). De bejaarden met de Stella's: daar zit het hem niet in de snelheid, maar vaak de onhandigheid. Die mensen hebben soms decennia niet gefietst en gaan er nu gezellig op uit, met een vrij snelle fiets die niet bij hun reflexen past. En met stip de absolute nummer 1: de scholieren op fatbikes, bijna allemaal voorzien van de illegale "gashendel" zodat trappen niet eens nodig is. Die gevaartes van 40+ kilo komen je met 35/40 voorbij of tegemoet, vaak met 2 mensen erop. En dat scholieren weinig sociaal rijden was altijd al zo, dat is nu dus alleen 10 keer zo gevaarlijk. Eén voordeel: die fatbikes zijn veelal chinese meuk met een luide motor en veel bandengeluid, je hoort ze dus wel aankomen.

Ik maak eigenlijk elke rit wel iets links mee dat me doet denken over een helm. Mijn ebike rijdt maar 26, 27 maar ook met die snelheid kun je je schedel kraken door de domheid van een ander.
                              Mini Cooper Clubman
                              "Jasper val dood." - RH

Comment

Ik ben er ook nog niet aan (de helm), ben eerder heel erg defensief qua fietsen. Maar dat snelheidsgedoe begint me inderdaad ook op te vallen. Het is bizar dat je voor een snorfiets of brommer een verzekering en kentekenplaatje en rijbewijs moet hebben, maar niet voor een e-bike die minstens net zo snel is.

Aan de andere kant, vroeger voerden scholieren hun Puch of Kreidler ook op tot ie 80 reed... En knalden daarmee over het fietspad.
                                Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

En die Kreidlers werden dan ook flink op de rollenbank gezet door de politie. Dat zouden ze dus ook moeten doen met e-bikes. Stap maar even af, bromsnor gaat even trappen met je fietsie en als-ie meer dan 27 rijdt, krijg je een fikse boete.

Maar ja, personeel, andere prioriteiten.
                                  Mini Cooper Clubman
                                  "Jasper val dood." - RH

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                                    Aan de andere kant, vroeger voerden scholieren hun Puch of Kreidler ook op tot ie 80 reed... En knalden daarmee over het fietspad.
                                    Oudere buurjongen van lang geleden werd met 110 km/h op z'n FS1 (natuurlijk in fabriekskleuren)van de snelweg geplukt en thuis afgeleverd door een Volvo 340 met oranje strepen..Zijn brommer stond er achter op een aanhanger en volgens mij heeft hij die niet meer teruggezien.
                                    "Plein de Jeu, Plein d' Huile, Plein de Vitesse"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bugger Bekijk bericht

Oudere buurjongen van lang geleden werd met 110 km/h op z'n FS1 (natuurlijk in fabriekskleuren)van de snelweg geplukt en thuis afgeleverd door een Volvo 340 met oranje strepen..Zijn brommer stond er achter op een aanhanger en volgens mij heeft hij die niet meer teruggezien.
                                      Ik heb ooit heel sip langs de kant van de weg gestaan in de middle of nowhere ergens tussen Laren en Deventer - s'avonds laat, ouders waren niet thuis en de brommer zag ik inderdaad op een aanhangertje vertrekken ;( Reactie bromsnor in de trant van wij zijn geen taxi ;) Uiteindelijk wel thuisgekomen. En de brommer wel weer teruggekregen.

Comment

Dat is grappig zeg, dat stuk weg ken ik zo'n beetje als mijn spreekwoordelijke broekzak, ook vaak met een Puch overheen gestuiterd
                                        Het gedeelte tussen Harfsen en Epse was toen al behoorlijk gevaarlijk en ondanks de aanpassingen helaas nog steeds.

Heb destijds op een gegeven moment een 12V accu op de voetenplank gezet en een H4 lampje in de koplamp, zag ik tenminste nog iets en kon ook grootlicht opzetten als een automobilist een tegemoet komende brommer niet zo interessant vond.

Het te hard rijden op de E-bike herken ik dan wel weer van mijn schoonmoeder, gelukkig heeft die in al haar wijsheid vorig jaar ook een helm aangeschaft, net als ondergetekende.

Op de Idworx zit geen elektromotor maar wel 14 versnellingen, wind mee bult af kunnen je rustig blijven meetrappen sls je 50 km/h rijdt.

En de twee hydraulisch bediende lellen van remschijven kunnen ook maar beperkt bijdragen aan mijn veiligheid.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Niels Bekijk bericht
                                          GF krijgt telkens een hartverzakking als ze een NLse moeder met helmloze peuters voor en achterop de fiets voorbij ziet komen :)
                                          MdV hier ook. Zelf draagt ze dan geen helm als ze fietst maar kinderen zonder helm? No f**king way.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wouter76 Bekijk bericht
                                            Dat is grappig zeg, dat stuk weg ken ik zo'n beetje als mijn spreekwoordelijke broekzak, ook vaak met een Puch overheen gestuiterd
                                            Het gedeelte tussen Harfsen en Epse was toen al behoorlijk gevaarlijk en ondanks de aanpassingen helaas nog steeds.
                                            Dit was de andere kant van Harfsen - Deventerweg. Iets meer ruimte daar ;)

Comment

Precies, brommer werd ingenomen en dan naar huis lopen. En 2 weken later de brommer ophalen op het politiebureau, ontdaan van van alle opvoerdelen tot de tandwielen aan toe.
                                              Althans, dat is mijn jeugdherinnering. :-)
                                              Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Comment

Working...
                                              X