Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Weekendje weg

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Weekendje weg

Nou, dat was een fraai weekend. Vrijdagochtend om 05.30 uur 't bed uit om de ICE van 07.04 naar Frankfurt te halen. Onderweg stapte Freundin ook in. Vrijdagmiddag en -avond goed koken en drinken bij een bevriend stel - kersverse ouders - onder Stuttgart. Zaterdag met hen, inclusief de kleine, de hele dag naar het museum van Mercedes-Benz. Dat was trouwens verrassend kindvriendelijk, en we hebben met veel plezier de vier maanden oude blaag alvast in 't Benz-dom geïndoctrineerd. Dadelijk meer daarover.

Zondags na een stevig ontbijt nog even in m'n eentje met de trein door naar een goede vriend in Basel. 's Avonds daar ook nog uuuuuuuuuuuuren wijn gedronken, gebladerd in boeken over Auto Unions en Porsche 917's en daarover gepraat zoals alleen autoliefhebbende heren het kunnen. En vanmiddag met Easyjet terug naar huis. In Basel was het trouwens al rokjesdag... Ik was vroeg en heb buiten nog twee uur in een hoekje naast de terminal zitten lezen. 20 graden, strakblauwe hemel, zalig.

Als je dat soort dingen een beetje vroeg plant, is het niet eens zo duur. Alles bij elkaar, dus twee keer treinen en één keer vliegen, levert zo'n 120 euro aan reiskosten op. Met de auto red je zo'n weekendtrip niet voor dat geld.

Terug naar het inhoudelijke: ik vond het toch wel heel indrukwekkend in Untertürkheim. Als je vanuit het zuiden komt, zie je kilometer na kilometer alléén maar Mercedes-Benz en toeleveranciers. Mijn hemel, wat is dat fabrieksterrein groot en wat werken er veel mensen. De hele regio Stuttgart is economisch van M-B afhankelijk.

Museum was ook mooi. Benz heeft natuurlijk een veel langere geschiedenis dan bijvoorbeeld Audi of BMW. Dat komt in het museum zeker terug. Prachtig gebouw. Gróót ook. Geen enkel probleem om er een hele middag te zijn.

Uiteraard heb ik de oude Panasonic nog eens aangezwengeld. Foto's hier.
    Last edited by brun; 01-03-10, 21:31.
    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

*kijkt in de wie-was-actief-lijst*

Wat? Sluit ik me eens aan bij de heersende gummen-trend en gá ik eens naar het hol van de Benz-leeuw en máák ik eens mooie ploatjes, en geen hond die ze bekijkt? :-)
    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Mooie foto's Brun! ;)

Comment

Yep, ik was in oktober in het MB museum. Is er flink op vooruitgegaan! Ook leuk dat de SLS daar toevallig on-tour was en we fijn konden proefzitten. Gelukkig had jij wel een fatsoenlijke camera bij je. :-)

Comment

Ha, die Brun;

Mooie plaatjes. Moet ooit nog eens met een knap stuk blik (passend Duitsch natuurlijk) een tripje Zuid-Duitsch Automobiel Cultuurhistorisch Erfgoed doen. Midweekje; één museum per dag (Audi, BMW, Mercedes-Benz & Porsche), mooie route plannen naar de volgende Gasthof en elke avond riant aan de gutbürgerliche Küche, waarnaa stevig afpilsen.
          Scherven brengen gelul.

Comment

Dat museum is wel erg mooi (qua architectuur dan he).

Comment

Toffe pics idd en gaaf museum.
              Vorig jaar wel BMW en Porsj gedaan, maar MB niet meer.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
              Alfa Giulia 1300 (1966)
              Mazda Miata (1990 Daily driver)
              BMW 320Ci (van GF)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                *kijkt in de wie-was-actief-lijst*

Wat? Sluit ik me eens aan bij de heersende gummen-trend en gá ik eens naar het hol van de Benz-leeuw en máák ik eens mooie ploatjes, en geen hond die ze bekijkt? :-)
                Moest eerst bijkomen van de schok.....
                Veritatis simplex oratio est

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht
                  Moest eerst bijkomen van de schok.....
                  Freundin zei dat ze best een nieuwe auto zou willen, en dan liever zo'n klassieker, en wees toen op die W116.

*schrok toen ook*

Comment

Klinkt als een leuk weekend! Ik ben zelf ongeveer 20 jaar geleden in het MB-museum geweest, maar sindsdien is het natuurlijk grondig verbouwd. Graag zou ik er nog een keer naar toe gaan! Ik was toen ook al erg onder de indruk van de ongelofelijke omvang van het MB-terrein daar.

Comment

Staat nog op verlanglijstje!
                      Hmmm, maandagavond 3 mei gaan we waarschijnlijk al op weg naar Italie voor de 1000 Miglia en zoeken we 's avonds wel een slaapplek. De route die ik gekozen heb, gaat sowieso over Stuttgart, dus wellicht is het nog wel mogelijk om dinsdagochtend 4 mei dat MB-museum aan te doen.
                      Nog even voorstellen aan GF en overtuigen, want die zal iets minder enthousiast zijn dan ik :-).

Comment

Lennart, tegen GF zeggen dat ze in Milaan een rondje mag lopen door de Galleria Vittorio Emanuele II doet wonderen..
                        Veritatis simplex oratio est

Comment

Heh, zo heb ik in 2008 ook een tripje naar Arese eruitonderhandeld. :)

MB-museum ben ik in 1997 eens geweest, toen een vriend van me nog bij Daimler-Benz werkte. Was wel een gaaf museum, ook toen al.
                          Mini Cooper Clubman
                          "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                          "Jasper val dood." - RH

Comment

Shoppen geeft GF echt geen ruk om, iets liefs zeggen en een prosecco/Aperol doet al wonderen :-).

Comment

Of gewoon zeggen dat je naar het MB-museum gaat. Simpel.
                              Dat rare 'omkopen' is natuurlijk bullshit, stelletje watjes. :-)

Alfa Giulia 1300 (1966)
                              BMW 320Ci (van GF)

Comment

Oh, mr Pussywhipped for a decade is ook drie weken aan het handkarren hoor. :)
                                Mini Cooper Clubman
                                "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                "Jasper val dood." - RH

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                                  Oh, mr Pussywhipped for a decade is ook drie weken aan het handkarren hoor. :)
                                  lol :-)

Alfa Giulia 1300 (1966)
                                  BMW 320Ci (van GF)

Comment

Mag jij je gummendonatie al betalen van je vrouw? :)
                                    You know that reality is immaterial

Comment

LOL, omkopen hoeft niet hoor, maar GF heeft ook zo haar grenzen. 2x1100km in zo'n naar olie meurende frikandel is al heel wat hoor :-).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                                        Freundin zei dat ze best een nieuwe auto zou willen, en dan liever zo'n klassieker, en wees toen op die W116.

*schrok toen ook*
                                        Ha Freundin heeft smaak ;)

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Me...dnightBlue.jpg

Comment

http://www.mercedes-benz-classic.com...tion.0002.html

Wacht ff, dus als ik naar het Mercedes-Benz museum wil gaan, moet ik toegang betalen? WTF?!
                                          Da's wel tegen mijn principes geloof ik. Het is een multinational die miljoenen uitgeeft aan pretuitjes zoals de 1000 Miglia en daar VIP's en bobo's in die auto's laat rijden voor niets en dat allemaal onder de noemer 'classic heritage' blah blah en dan gewoon toegang vragen aan de gewone burger die ook even een kijkje wil nemen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
                                            Mooie plaatjes. Moet ooit nog eens met een knap stuk blik (passend Duitsch natuurlijk) een tripje Zuid-Duitsch Automobiel Cultuurhistorisch Erfgoed doen. Midweekje; één museum per dag (Audi, BMW, Mercedes-Benz & Porsche), mooie route plannen naar de volgende Gasthof en elke avond riant aan de gutbürgerliche Küche, waarnaa stevig afpilsen.
                                            Staat ook nog altijd op mijn te-doen-lijstje. Vergeet dit museumpje daar in de buurt ook niet:

http://www.boxenstop-tuebingen.de

En natuurlijk een bedevaart over de voormalige Solitudering en naar de heuvelklim van Schauinsland in het Zwarte Woud. Daar krijg je je hele week wel mee vol.

Vooral de foto's van de zilverpijlen zijn fraai, brun. Maar hoe groot is die T80 nou in het echt?
                                            Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                            "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Grooooot!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
                                                Wacht ff, dus als ik naar het Mercedes-Benz museum wil gaan, moet ik toegang betalen? WTF?!
                                                Het zal wel aan het merk liggen. De meter begint direct te lopen...
                                                M.G. MGB 1966 / Alfa Romeo Giulia Super 1971 /Volvo 245 1979

Gepersonaliseerde schaalmodellen Model Car Workshop
                                                Navigatie & kaartleescursussen Rally-Cursus
                                                Rally organisatie: Rally-Events
                                                Facebook: Model Car Workshop & SFRC

Comment

Museo Storico van Alfa Romeo is bijvoorbeeld gratis.
                                                  Wel een vergane bende, dat wel :-), maar heeft ook weer z'n charmes.

Comment

Schop!

Nou dat was dus wederom een geslaagd weekend.

Samenvattend.
                                                    • Florence is een prachtige stad.
                                                    • Florence is een dure stad.
                                                    • In Florence kun je onwaarschijnlijk lekker lunchen en dineren.
                                                    • De zon schijnt in Florence de hele tijd.

Serieus. Aanrader. Vrijdagmiddag heen, zondagmiddag terug, geweldig. Kost wat, maar dan heb je ook wat. Het kleine vliegveldje ligt slechts 6 km buiten de stad, dus de reis erheen is lekker stressvrij. En ik zag dat Alitalia rechtstreeks vanaf Schiphol vliegt.

Je moet uiteraard die paar straten mijden die stampvol met Japanse en Amerikaanse toeristen zijn, maar dan is 't ook van wandelen en je ogen uitkijken. Alles kan het hele weekend te voet, de stad is niet zo groot. Vooraf natuurlijk wel de Wikipedia-entry over de Medici bestuderen, anders kun je net zo goed dom fotograferend meelopen met die al genoemde Japanners.

De beste culinaire geheimtipps, ook qua sfeer en (afwezigheid van) drukte liggen overigens in de wijk ten zuiden van de rivier.

Wat me daarnaast vooral opviel: de vriendelijkheid. De hotelreceptionist, de barman, de serveerster, de ijsverkoopster, de eigenaar van de wijnbar, de ober, ja, zélfs de taxichauffeur: elke Florentijn die we in het weekend spraken, was oprecht aardig. Zo'n oprechte gastvrijheid die je in Amsterdam of Parijs echt *nooit* tegenkomt.

Fooien geven is blijkbaar alleen vanzelfsprekend als het héél goed is, want ik kreeg een paar keer verraste reacties.

We zaten in dit hotel: http://www.hoteladlercavalieri.com/ (en dat was helemaal rondom goed).

Comment

Leuk om te lezen! Door louter toeval nog niet in Firenze (ik weiger Florence te typen, net als bolognaise :-) ) geweest, maar staat zeker nog op de lijst. Combineer het wel een keertje met een 1000Miglia bezoekje.

Die vriendelijkheid, da's toch heel normaal in Italie? In juli of augustus wil je rond de grote meren nog wel een keer iemand treffen die net de veel vervelende Duitsers en Hollanders heeft getroffen, maar verder altijd vriendelijk en gastvrij. En duur? Ik vond zelfs Rome betaalbaar, maar misschien ben jij net bij zeer exclusieve tentjes wezen eten.

Comment

Nouja, duur, het waren eigenlijk 'gewoon' Amsterdamse prijzen.

Beseffende dat je voor die prijzen een goddelijk glas wijn en een hemelse salade geserveerd krijgt, maakt 't dan zelfs weer goedkoop, in verhouding.

Comment

Categorie veel geld <> duur dus? Die wijnen zijn daar heerlijk inderdaad.
                                                          Ik denk dat ik van de zomer toch maar naar Italie ga :-).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
                                                            Die vriendelijkheid, da's toch heel normaal in Italie? In juli of augustus wil je rond de grote meren nog wel een keer iemand treffen die net de veel vervelende Duitsers en Hollanders heeft getroffen, maar verder altijd vriendelijk en gastvrij. En duur? Ik vond zelfs Rome betaalbaar, maar misschien ben jij net bij zeer exclusieve tentjes wezen eten.
                                                            Ik vond de vriendelijkheid van de gemiddelde Italiaan in Firenze altijd net een pak minder dan wat je tegenkomt in de kleinere steden en dorpen.
                                                            Als je in bvb. Volterra - trouwens een heel gezellig stadje met een mooi en kindvriendelijk park, een prachtige Etruskische ruïne, gezellige pleintjes, en mooie stuurwegen ernaartoe - rondloopt met je kleine kinderen, dan wordt je om de haverklap toegelachen door de oudere generaties die allemaal vertederd naar de kleintjes staren en hen liefst zouden volproppen met de heerlijke lokale gelato.

Bob
                                                            There are no stupid questions,
                                                            but there are a LOT of inquisitive idiots.

Comment

Volterra is tof om naartoe te rijden idd. Goede herinneringen aan het volgen v/e M3 CSL in mijn Mini toen.
                                                              Leuk stadje ook. Maar wel genoeg voor 1 dag, vond ik.
                                                              Het martelmuseum was interessant, maar ook luguber. :-)

Firenze is echt een superstad. Wil ik ook nog eens zo'n lang weekend naartoe.
                                                              Een paar van die toeristische dingen moet je gewoon wel gaan zien natuurlijk, dan maar de drukte in. Sommige populaire dingen zijn ook gewoon gaaf, zoals ponte vecchio, dus terecht dat de Amerikanen en Jappen daar naartoe gaan.

Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                              BMW 320Ci (van GF)

Comment

In mijn geval was het de passage van een Europese Porsche club op de kronkelweg naar Volterra.
                                                                In de Peug 307 cabrio tussen de GT3's en consorten met twee joelende jongens achterin die het allemaal niet snel genoeg vonden gaan en dat papa maar eens moest beginnen voorbijsteken.

Volterra is gezellig als je in de buurt zit en dan 's avonds op een gezellig terrasje net buiten het toeristische centrum geniet van een heerlijke pasta met een nog heerlijker glas wijn.
                                                                Hetzelfde kan trouwens gezegd worden van de meeste steden en dorpen in die streek.
                                                                There are no stupid questions,
                                                                but there are a LOT of inquisitive idiots.

Comment

Working...
                                                                X