Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Toyota op hol geslagen in CaliforniŽ

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Toyota op hol geslagen in CaliforniŽ

In de Amerikaanse staat CaliforniŽ is maandag (plaatselijke tijd) opnieuw een Toyota op hol geslagen. Dit heeft de politie laten weten.

De 61-jarige James Sikes reed met zijn Toyota Prius op een drukke snelweg vlakbij San Diego toen de auto uit zichzelf steeds harder ging rijden. Hij bereikte snelheden tot circa 145 kilometer per uur.
    Sikes slaagde erin de politie te bellen. Die gaf hem instructies hoe hij de op hol geslagen auto kon temmen met de remmen en door de motor uit te zetten.

Ook hielpen de agenten de geschrokken bestuurder vaart te minderen door bumper aan bumper voor hem te gaan rijden en te remmen.
    Toyota heeft de afgelopen maanden wereldwijd meer dan 8 miljoen auto's teruggeroepen voor controle wegens technische problemen.

bron: http://www.nu.nl/algemeen/2201139/to...alifornie.html

------------

a) Amerikanen zijn ťcht zo dom als wij Europeanen denken. Moet je nou wťrkelijk de politie bellen om te horen dat je op de rem moet trappen? Kun je dat nou helemaal niet zelf bedenken? Stel je voor dat hij binnen de bebouwde kom had gereden zeg...
    b) Het is je straf voor het rijden in een Prius ťn gelijktijdig je gebrek aan hersencellen zů ernstig laten blijken.

Doe normaal zeg.
    Oliestoken voor het goede doel

Ehm..
    http://www.gummen.org/forum/showthre...018#post178018
    Veritatis simplex oratio est

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht
      Doen we ook al geen autogerelateerde zaken meer in de Vipbox dan?
      Oliestoken voor het goede doel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gijs Bekijk bericht
        Doen we ook al geen autogerelateerde zaken meer in de Vipbox dan?
        Sinds wanneer is een "Prius" een auto? ;-)
        "Bork Bork Bork!" - Swedish Chef

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Henk Bekijk bericht
          Sinds wanneer is een "Prius" een auto? ;-)
          LOL @ Henk :-)
          2 x ouwe premium meuk
          BMW E90 320D Dynamic Exe + chippie
          Jaguar X-Type Estate 2.0DI4 Exclusive

Comment

Hmmmm.

http://www.guardian.co.uk/prius/tech...122252,00.html

Throttle, brakes and gearshift all use this advanced approach that replaces mechanical or hydraulic links with electric and electronic controls, providing quicker responses, which improves safety, reduces the vehicle's weight and allows for improvements in ergonomics.

For example, in most cars, pressing the brake pedal activates the brake booster, which engages a hydraulic system that will stop the vehicle. In the Prius, by pressing the brake pedal the driver is actually activating an electric and electronic circuit that will stop the car - which is a faster, and therefore safer, way of stopping.
            Dat zou dan wel weer veel verklaren. Als de computer zich in die Prius ook met de remmen bemoeit en geen volle remkracht vrijgeeft, tja...

Daarom moet ik dat soort gedigitaliseerde meuk ook niet zo.
            Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Mensen, dit is toch geen probleem, maar een oplossing?

Priusrijders kopen een Prius, gaan er mee rijden. De remmen weigeren. De Priusrijder gaat dood. Dit is een oplossing. Natuurlijke selectie. Darwin in actie. We hebben het hier gvd over de onderkant van de voedselketen. Verander de strategie van Toyota. "U rijdt nu Prius voor de helft van het geld, als iemand die u kent ook Prius rijdt!".
              You know that reality is immaterial

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                Hmmmm.

http://www.guardian.co.uk/prius/tech...122252,00.html

Dat zou dan wel weer veel verklaren. Als de computer zich in die Prius ook met de remmen bemoeit en geen volle remkracht vrijgeeft, tja...

Daarom moet ik dat soort gedigitaliseerde meuk ook niet zo.
                Ik vind het niet kunnen dat iets zeer cruciaals, zoals de remmen van een auto "drive by wire" worden. Je ziet al tegenwoordig dat gaspedalen zo worden, en die zijn echt niet probleemloos. Laat staan remmen. Nee vriend, geef mij maar de good 'ol remmen met een rembekrachtiger, hydraulische vloeistof en echte remleidingen. Doet het al decennia lang prima.

Comment

Gelukkig wordt de dark side van drive by wire en stumperhulpjes nu ook duidelijk. :-) Ze kunnen ongelukken voorkomen, maar ik vind het eigenlijk erger dat ze ongelukken kunnen veroorzaken, wat nu dus ook steeds vaker gebeurt.
                  Every second of your life is a part of your song

Comment

Daarom heeft de Mercedes SL (en wellicht ook andere modellen) naar ik meen wel elektrisch bediende remmen, maar ook een ouderwets hydraulisch systeem als backup.

Comment

Als je het hele verhaal leest via wat linkjes op autoblog.nl snap ik niet dat die kerel alleen gaat zitten remmen en dan aps bij 50-80 km/u de motor uitzet. Waarom niet direct of in ieder geval veel eerder de motor uitgezet? Sturen zal nog wel kunnen en misschien zelfs remmen ook wel en in het ergste geval start je de motor weer even om wel te kunnen remmen (met een grote kans dat de storing geheel windows-style weg is door deze reboot ;-)).

Groet
                      GJ

Comment

Vraag me af of je bij moderne auto's met een startknop uberhaupt wel de motor uit kunt zetten tijdens het rijden. Mijn Megane heeft zo'n keycard met keyless entry e.d. (je hoeft de kaart dus ook niet meer in het dashboard te pluggen), echt geen idee hoe ik de motor uit kan zetten tijdens het rijden. Gelukkig wordt bij deze auto wel het gas afgeknepen als je op de rem gaat.
                        Auto's: veel...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red205 Bekijk bericht
                          Gelukkig wordt bij deze auto wel het gas afgeknepen als je op de rem gaat.
                          Ook dat systeem kan falen natuurlijk(rem sensor stuk). :-)

Comment

Vraag me af of je bij moderne auto's met een startknop uberhaupt wel de motor uit kunt zetten tijdens het rijden. Mijn Megane heeft zo'n keycard met keyless entry e.d. (je hoeft de kaart dus ook niet meer in het dashboard te pluggen), echt geen idee hoe ik de motor uit kan zetten tijdens het rijden. Gelukkig wordt bij deze auto wel het gas afgeknepen als je op de rem gaat.
                            Naar ik begrijp kan dat door de start/stop-knop drie seconden ingedrukt te houden. Bij een automaat misschien nog in "N" zetten. Mooie is dat een zoektocht leert dat in dat geval het stuur ook niet in het stuurslot schiet. Misschien dat je wel de bekrachtiging kwijt bent, dat kan ik niet vinden.

Groet
                            GJ

Comment

Tis eigenlijk allemaal meuk, die nieuwe auto's ;-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GJ Bekijk bericht
                                Naar ik begrijp kan dat door de start/stop-knop drie seconden ingedrukt te houden. Bij een automaat misschien nog in "N" zetten. Mooie is dat een zoektocht leert dat in dat geval het stuur ook niet in het stuurslot schiet. Misschien dat je wel de bekrachtiging kwijt bent, dat kan ik niet vinden.

Groet
                                GJ
                                Ok, toch eens proberen dan. Je weet nooit of het eens van pas komt, het blijft natuurlijk een Renault ;-)

Comment

Ha, die Red205;

Check voor die tijd wel even de houdbaarheidsdatum van je brandblusser.
                                  Scherven brengen gelul.

Comment

http://www.toyotasimulator.com/
                                    Well Brian... I'm opening a boutique!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GJ Bekijk bericht

Groet
                                      GJ
                                      Ja, da's ook weer zo'n prachtige beveiliging, uitgevonden door de NCAP-vijfsterren-waanzinnigen. WIE verwacht nu dat je de startknop drie seconden vast moet houden als je tijdens het rijden de motor uit wilt zetten?

Maar nee, daar moet toch echt zo'n beveiliging op, zodat de dombo's die per ongeluk een motor tijdens het rijden willen uitzetten, dat niet kunnen doen.

Dat hele Toyota-verhaal is niets anders dan het verschijnsel dat de overijverige, veiligheidsbezetene filosofie van tegenwoordig zichzelf in de staart bijt. Daardoor verwachten steeds meer mensen dat de auto hen wel in elke situatie zal beschermen, en verleren ze dus zelf te denken.

Wat de stuurbekrachtiging betreft: da's geen argument. Zolang de auto rolt, is er zonder bekrachtiging nog steeds prima te sturen.
                                      Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Ach man, vroeger reed iedereen zonder stuurbekrachtiging rond. Mijn eerste wagen had het ook niet. En bij de Alfa - surprise! - ging deze stuk op het laatst (lekker inparkeren).

Dit is gewoon een hype. En los daarvan moeten ze gewoon terug naar mechanische oplossingen voor cruciale systemen.
                                        Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Best triest eigenlijk. Bij de APK wordt een keurmeester al zenuwachtig van een pitje op een remleiding terwijl ergens anders in de dorpel van de auto misschien een draadje(of een sensor aan het wiel) aan het overlijden is wat je hele systeem in de war kan brengen waardoor bijvoorbeeld de ESP met foute gegevens gaat werken. Nou berg je dan maar. Het andere uiterste is overigens dat de auto het signaleert en daarom besluit niet te starten. Zit je ook op te wachten. :-)

Dan heb ik liever gewoon gladde banden of een lekkende remleiding. :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                                            Ja, da's ook weer zo'n prachtige beveiliging, uitgevonden door de NCAP-vijfsterren-waanzinnigen. WIE verwacht nu dat je de startknop drie seconden vast moet houden als je tijdens het rijden de motor uit wilt zetten?

Maar nee, daar moet toch echt zo'n beveiliging op, zodat de dombo's die per ongeluk een motor tijdens het rijden willen uitzetten, dat niet kunnen doen.

Dat hele Toyota-verhaal is niets anders dan het verschijnsel dat de overijverige, veiligheidsbezetene filosofie van tegenwoordig zichzelf in de staart bijt. Daardoor verwachten steeds meer mensen dat de auto hen wel in elke situatie zal beschermen, en verleren ze dus zelf te denken.

Wat de stuurbekrachtiging betreft: da's geen argument. Zolang de auto rolt, is er zonder bekrachtiging nog steeds prima te sturen.
                                            Eens, de eerste auto's waarin ik reed hadden het ook niet. Geen probleem, gewoon wat harder werken zo nu en dan. Ik zeg ook niet dat een probleem an sich is, maar dat als je het uitprobeert het wel verstandig is er rekening mee te houden dat het sturen wat zwaarder zal voelen. ;-))

Groet
                                            GJ

Comment

Nou ja, auto's met een kapotte stuurbekrachtiging sturen echt wel een stuk zwaarder dan auto's zonder stuurbekrachtiging.

Comment

Overigens heb ik wat rondgelezen, en de verhalen schijnen allemaal best plausibel hoor.

Grootste punt is volgens mij dat het gas van een Toyota of Lexus blijft hangen, en dat de bestuurders vervolgens pompend gaan remmen. Opmerkelijk genoeg hebben de auto's echter nog altijd de meest simpele, goedkope rembekrachtiging met vacuum van de motor. Die bekrachtiging valt weg bij volgas (geen vacuum meer), en als je pompend remt, is het vacuumreservoir ook vrijwel direct leeg (Geelhoed zou corrigeren: vol). Dan moet je zonder rembekrachtiging vechten tegen een motor op volgas, die ook nog eens (automaatbak!) in de kickdown gaat.

Dat is inderdaad een stom systeem, hoe je het ook bekijkt.

Neemt niet weg dat je met de bak in N of het uitschakelen van de motor de auto toch tot stilstand krijgt.

En dat je met een handgeschakelde auto het probleem helemŠŠl niet hebt.

Comment

Mooi artikel trouwens.

http://www.safetyresearch.net/2009/0...-acceleration/

Inclusief het Audi-verhaal, waarbij domme Amerikanen met grote voeten er de oorzaak van zijn dat ik in mijn Audi niet kan heel-and-toe'en omdat de fabriek de pedalen verder uit elkaar moest zetten.

*vloekt*

Comment

Het Prius verhaal was net op het 8 uur journaal, met beteuterd kijkende chauffeur en al.

Aardig staaltje Toyota bashing van de Yanks. Help GM de winter door.

Comment

Nou ja, auto's met een kapotte stuurbekrachtiging sturen echt wel een stuk zwaarder dan auto's zonder stuurbekrachtiging.
                                                      Zou dat komen door die 18" jetsers met 235 bandjes eronder ? :) Zelfs m'n brave 17" LM velgen sturen stukken zwaarder dan m'n 16" stalen balonnetjes, en da's inclusief moderne stuurbekrachtiging.

Maar zo'n Prius met 12" velgen en 175 bandjes. Oei daar zul je wel 2 man voor nodig hebben om te sturen.

Enige waar ik me zorgen om zou maken bij problemen is stuurslot van m'n auto.. Afaik moet je bij uitzetten tijdens rijden gewoon 1 tikje terug moeten, dus contact nog aan maar motor uit en dan heb je ook nog al je bekrachtiging want er staat dan nog spanning op de electrische stuur- en rem-bekrachtiger (!)

Ja electrisch want hydraulisch kan toch niet als de Prius vanuit stilstand alleen via de electromotor wegrijdt ; hoe zou je dan kunnen sturen en remmen...

Zie ook http://www.autozine.nl/text/410.html:

De Toyota Prius is een computer op wielen met elektrische stuurbekrachtiging en een elektrisch gaspedaal.
                                                      Ik kon geen bron vinden dat er inderdaad een electrische rembekrachtiger zit (dwz electrische pomp die olie op druk houdt).

If correct moet je dus met de sleutel op contact in een Prius bekrachtigd kunnen sturen EN remmen zonder dat de benzinemotor aanstaat.

Comment

Had Marco Bakker toendertijd ook een Prius?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door M4 Bekijk bericht
                                                          Zou dat komen door die 18" jetsers met 235 bandjes eronder ? :)
                                                          Tenzij het om twee precies identieke auto's gaat, is het verschil tussen auto's met kapotte stuurbekrachtiging en auto's die helemaal geen stuurbekrachtiging hadden (onder andere) te verklaren door het verschil in . . . hoe zeg je dat in het Nederlands: castor angle. Een gewone auto met stuurbekrachting heeft zomaar een castor angle van +10 graden (nou ja, +7 misschien) en dat stuurt zwaarder.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ton van S Bekijk bericht
                                                            Had Marco Bakker toendertijd ook een Prius?
                                                            Nee, een MV6.

<noemt heel strategisch het merk niet>
                                                            :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Laurens de Jong Bekijk bericht
                                                              Tenzij het om twee precies identieke auto's gaat, is het verschil tussen auto's met kapotte stuurbekrachtiging en auto's die helemaal geen stuurbekrachtiging hadden (onder andere) te verklaren door het verschil in . . . hoe zeg je dat in het Nederlands: castor angle. Een gewone auto met stuurbekrachting heeft zomaar een castor angle van +10 graden (nou ja, +7 misschien) en dat stuurt zwaarder.
                                                              't Hele ontwerp zal best afwijken, andere tandheugels, andere hoeken, andere tandwielen. Als 't toch wordt bekrachtigd mag de standaard beweging natuurlijk best zwaar gaan idd. Maar toch ; Als je standaard 14" ballonbandjes op een Prius hebt dan moet dat niet echt zwaar gaan. Of ze moeten op 1.1 bar staan bij warm weer op plakkend asfalt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ruud Bekijk bericht
                                                                Nee, een MV6.

<noemt heel strategisch het merk niet>
                                                                :-)

Zelfs de modelbenaming niet :-)

Comment

Working...
                                                                X