Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De auto's van de toekomst doen het zelf

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • De auto's van de toekomst doen het zelf

    Iedere auto roept straks waar een file staat, waar een spookrijder rijdt en waar de weg glad is. Maar dat vraagt wel vertrouwen.

    Met een slakkengangetje sukkelt een vrachtwagen over de weg. Te langzaam, volgens de automobilist die erachter rijdt. Hij kruipt tot vlak achter de vrachtauto, zet zijn knipperlicht naar links en stuurt opzij om in te halen. Maar dan begint zijn navigatiesysteem te piepen. Op het schermpje komt de weg in beeld, ťn een plaatje van een vrachtwagen die de auto op de andere rijbaan tegemoet rijdt. Snel stuurt de automobilist terug. Direct daarna komt inderdaad de vrachtwagen voorbij, waar hij anders op was geklapt.

    Op een groot parkeerterrein bij Schiphol demonstreerden woensdag Europese onderzoekers deze en andere nieuwe technieken die het verkeer veiliger moeten maken. Sinds 2006 heeft Europa euro 52 mln geÔnvesteerd om auto's in Europa met elkaar te laten praten, en de eerste resultaten staan hier bij elkaar. Zoals een auto die vanzelf een signaal uitstuurt als hij met pech op een rijbaan staat. Aanstormende automobilisten krijgen dan een waarschuwing. Maar ook het systeem dat auto's die met honderden in de file staan, dit direct doorgeven aan auto's die dezelfde route willen kiezen. Zij krijgen dan het advies om om te rijden, zelfs als de file in de stad of op de provinciale weg staat.

    Of de BMW die rondjes rijdt over de testbaan, met een Mercedes een stukje achter zich aan. Op het moment dat de BMW-rijder over een glad stuk wegdek rijdt, stuurt de auto een waarschuwingssignaal dat wordt opgevangen door de auto achter hem. 'Piep', klinkt er uit het navigatiesysteem in de Mercedes, en er verschijnt een waarschuwingsplaatje voor slipgevaar. 'Kijk, nu weet ik dus dat er een glad stuk aankomt', zegt de chauffeur, terwijl hij over een stuk natgemaakt asfalt rijdt. 'En zie je, direct daarna verdwijnt het signaal weer. We willen niet meer informatie geven dan nodig is, anders zetten mensen het systeem uit.'

    De bovengenoemde systemen zijn alleen nog lang niet beschikbaar. Op dit moment werken autofabrikanten en onderzoekers in drie verschillende projectgroepen aan zeker veertig toepassingen. Het is nog niet mogelijk een van de navigatiekastjes te kopen, of een van de applicaties op de TomTom te laden. Zo moet er eerst nog een standaard komen voor de manier waarop de auto's hun signaal naar elkaar gaan sturen. 'Eind 2013 hebben we een set van standaarden klaarliggen', zegt Thomas Haub, de zegsman van de Europese Commissie. 'Dat moet ook, want systemen als deze werken alleen als er in Europees verband afspraken over maakt.'

    Maar volgens Paul Kompfner hoeft het niet zolang te duren. Hij is het hoofd van het Brusselse Ertico, een publiek-private samenwerking voor digitale toepassingen voor het verkeer, en ziet nu al vraag vanuit het bedrijfsleven. 'De toepassingen zijn heel waardevol', zegt hij. 'Nu heb je nog alleen een navigatiesysteem dat op de snelwegen zegt waar een file staat en hoe je eromheen kunt rijden. Maar die systemen maken het soms nog erger, want ze sturen iedereen over dezelfde omweg.' De bedoeling is dat alle auto's straks niet alleen laten weten waar ze zijn, maar ook waar ze naartoe willen. Met die informatie is vast te stellen wat voor elke auto de beste route is. 'Iedereen krijgt precies die route die voor hem het best is', aldus Kompfner. 'Daar hebben werkgevers wel wat voor over.'

    De kosten zijn echter onzeker. Elk voertuig moet straks niet alleen een navigatiesysteem aan boord hebben, maar ook camera's en sensoren om bij te houden waar precies de auto rijdt. En elke auto moet een zender krijgen. Deze technologie is al beschikbaar, maar ze is nog niet zo ver dat ze handzaam en voordelig in een kastje past. 'Dat is een van de uitdagingen', zegt Kompfner. 'Maar het moet lukken om zo'n systeem voor enkele honderden euro's te maken. Duurder kan ook niet, want dan krijgen we het nooit verkocht.'

    Tijdens de presentaties begint alleen geen van de onderzoekers over misschien wel het grootste struikelblok. Hoe zullen weggebruikers hiermee omgaan? Willen automobilisten wel dat hun auto constant nauwkeurig uitzendt waar ze rijden - en ze dus op de meter nauwkeurig te volgen zijn? Bij de plannen voor de kilometerheffing bleek dit al een van de bezwaren. Ook dreigt het gevaar dat iemand met zoveel waarschuwingssystemen zelf niet meer goed oplet. Het kastje piept immers wel als er iets is. 'Mensen slaan nu al klakkeloos rechtsaf als hun TomTom dat zegt, zelfs als daar geen weg maar een rivier ligt', roept een Britse journalist tijdens de presentatie van de hulpsystemen. 'Dat gaat bij ons niet gebeuren, wij houden onze kaart up-to-date', antwoordt Kompfner. Waarop Haub zich tussenbeide haast. 'Natuurlijk moeten we hierop letten. Het systeem mag mensen niet afleiden. Het moet ertoe leiden dat er minder ongelukken gebeuren, niet meer.'

    Tijdens een proefrit blijkt al hoe snel het misgaat. In een busje met een deel van de veiligheidssystemen aan boord wordt de pers naar het presentatieterrein bij Schiphol gereden. De rit gaat over de openbare weg, waarbij het navigatiesysteem allerlei actuele informatie geeft, bijvoorbeeld dat er over een halve kilometer wegwerkzaamheden zijn, dat er een file op de A10 staat, en dat we straks met maximaal 50 km/u de afslag moeten nemen. Maar terwijl iedereen naar het scherm kijkt, duwt een vrachtwagen zich zonder pardon de weg op, vlak voor het busje. 'Ja, die heeft nog geen zender aan boord', zegt de begeleider, die in het busje de systemen uitlegt. 'Maar straks zou die je waarschuwen.'

    Files voorkomen

    een omweg te kiezen

    Alternatief voor kastje van Eurlings

    De Europese wegen veiliger en efficiŽnter benutten, dat is de bedoeling van de Europese projecten CVIS, Coopers en Safespot. Onderzoekers en autofabrikanten bouwen hier samen aan technieken die auto's voor dit doel met elkaar laten praten. Door de communicatie moet het aantal ongelukken verminderen en zou de filedruk kunnen afnemen omdat het verkeer beter wordt verdeeld.

    Maar het systeem leent zich ook prima voor het anders betalen voor mobiliteit - de kilometerheffing. De auto's houden al precies bij waar ze zijn, dus een speciaal kastje voor de kilometerheffing is niet nodig. Ook zouden andere diensten, zoals het betalen op afgesloten parkeerterreinen, via het kastje kunnen verlopen. Wel stuit het kastje op privacybezwaren.

    FD.nl
    Je gaat het pas zien als je het door hebt
Working...
X