Via lobbygroepen vernomen: (snel overgetikt uit pdf waar ik niet uit kon quoten)
Ministerie van VROM overweegt om als alternatief voor een kilometerheffing al het enkelvoudig personenwagen verkeer op drukke trajecten zoals A2 en Ring A10 tijdens drukke spitsuren te verplichten om gebruik te maken van carpooling oftewel meer minimaal 2 mensen in de auto zitten anders krijg je extra spitsheffing.
De cameras welke momenteel boven de wegen hangen zijn niet alleen in staat om snelheid en kentekens te controleren maar ook om eenvoudig te zien of er meer dan 1 persoon in de auto aanwezig is. Afgelopen zomer is in de maand april reeds een test gedaan op al het verkeer dat tijdens spitsuren op traject A2 reed tussen Amsterdam en Utrecht. Uit de test bleek dat een geautomatiseerde herkenning 99,4% nauwkeurig was. Twijfelgevallen konden eenvoudig handmatig worden beoordeeld omdat tijdens spits de doorstroomsnelheid relatief laag is (6 op de 1000 autos moeten dan handmatig worden bekeken).
Dit alternatief is in gang gezet mocht een volledige spitsheffing via de kilometerheffing geen doorgang vinden, zoals recent ook is gebleken. Indien de test welke over 12 maanden landelijk wordt uitgevoerd succesvol is volgt wellicht een versnelde invoering dankzij brede steun in de 2e kamer.
De woordvoerder van het project heeft verklaard dat opblaaspoppen , zoals tijdens de invoering van de spitsstrook tussen Amsterdam en Almere eind jaren 90 werden gebruikt , gelukkig snel herkend worden. "Onze medewerkers hebben verschillende opstellingen met opblaaspoppen uitgeprobeerd en deze werden feilloos herkend door de software."
"Overtreders krijgen als bewijs naast de bekeuring die kan oplopen tot 480 euro in geval van, meervoudige herhaling binnen 6 maanden, een afdruk van het opgenomen beeld om administratieve belasting middels bezwaarschriften de kop in te drukken."
De woordvoerder liet verder weten dat eventuele bijrijders uitgedost als paashaas gewoon tellen als extra inzittenden.
--
Dus.
Ministerie van VROM overweegt om als alternatief voor een kilometerheffing al het enkelvoudig personenwagen verkeer op drukke trajecten zoals A2 en Ring A10 tijdens drukke spitsuren te verplichten om gebruik te maken van carpooling oftewel meer minimaal 2 mensen in de auto zitten anders krijg je extra spitsheffing.
De cameras welke momenteel boven de wegen hangen zijn niet alleen in staat om snelheid en kentekens te controleren maar ook om eenvoudig te zien of er meer dan 1 persoon in de auto aanwezig is. Afgelopen zomer is in de maand april reeds een test gedaan op al het verkeer dat tijdens spitsuren op traject A2 reed tussen Amsterdam en Utrecht. Uit de test bleek dat een geautomatiseerde herkenning 99,4% nauwkeurig was. Twijfelgevallen konden eenvoudig handmatig worden beoordeeld omdat tijdens spits de doorstroomsnelheid relatief laag is (6 op de 1000 autos moeten dan handmatig worden bekeken).
Dit alternatief is in gang gezet mocht een volledige spitsheffing via de kilometerheffing geen doorgang vinden, zoals recent ook is gebleken. Indien de test welke over 12 maanden landelijk wordt uitgevoerd succesvol is volgt wellicht een versnelde invoering dankzij brede steun in de 2e kamer.
De woordvoerder van het project heeft verklaard dat opblaaspoppen , zoals tijdens de invoering van de spitsstrook tussen Amsterdam en Almere eind jaren 90 werden gebruikt , gelukkig snel herkend worden. "Onze medewerkers hebben verschillende opstellingen met opblaaspoppen uitgeprobeerd en deze werden feilloos herkend door de software."
"Overtreders krijgen als bewijs naast de bekeuring die kan oplopen tot 480 euro in geval van, meervoudige herhaling binnen 6 maanden, een afdruk van het opgenomen beeld om administratieve belasting middels bezwaarschriften de kop in te drukken."
De woordvoerder liet verder weten dat eventuele bijrijders uitgedost als paashaas gewoon tellen als extra inzittenden.
--
Dus.
Comment