Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vakantiehok zoektocht

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Vakantiehok zoektocht

In juli ga ik vakantie naar Italie en het wordt wederom kamperen. Aangezien ik mijn Volvo 740 Estate vorig jaar heb verkocht en de Fiat 500 uiteraard te klein is voor kampeerzooi, 2 volwassenen en 1 kind, ben ik op zoek naar een ruime station. Ja, qua ruimte waren erg verwend met die Volvo 740. Wat was die groot zeg.
    Het plan is de auto weer te verkopen na de vakantie. Het moet aan de volgende criteria voldoen:

-LPG G3 (wanneer de auto niet snel verkocht wordt na de vakantie zitten we niet met de hoge lasten van Diesel of niet G3)
    - Ruime Station
    - Airco (werkend)
    - Technisch goed, liefst met recente distr.riem en APK
    - Geen slaatje van een auto

Het budget is een bepaald niet 3xmodaal: 1500 euro.

Onmogelijk? Ik denk van niet. Ik zie op marktplaats auto's die daaraan voldoen, maar ik hoor graag alternatieven waar ik zelf niet op ben gekomen. Mijn ideeen tot nu toe:

- Volvo 850 Estate
    Goede reputatie, zeer LPG geschikt, fijne motor (niet de 2.0), wel vaak astronomische km-standen, maar dat schijnt geen punt te zijn, niet allen hebben LPG G3. Airco's zijn wel relatief vaak stuk.
    - Mitsubishi Galant Wagon
    Japans dus goed? Wat lastiger te vinden alleen voor het genoemde budget. Verder weet ik niet veel van die auto's, maar ik vind ze er wel aardig uitzien.
    - Opel Omega Station
    Ik ben geen Opelman, maar volgens mij is er objectief gezien helemaal niets mis mee. In elk geval voldoet het aan groot, comfortabel, luxe, etc. De meesten zijn 2.0 16V en hebben 136pk en ze wegen wat veel.

Andere tips?
    Citroen C5 durf ik denk ik niet.

Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
    Citroen C5 durf ik denk ik niet.
    Bij een wat oudere zullen alle gebreken toch al wel verholpen zijn?

:-)

Is qua ruimte trouwens aardig te vergelijken met een 850 Estate.
    Last edited by Ton van S; 11-04-10, 16:56.

Comment

Xantia Break
      XM Break
      406 Break
      Laguna Break 1e type

Zijn er zat van met airco en G3.

Legacy lijkt me wel wat, maar de combinatie G3, airco en prijs gaat niet lukken.

Comment

Die Xantia en 406 zijn denk ik iets te klein. Ik schat dat de 406 wel groter is dan de Xantia.
        Op zich kan je je afvragen of die Galant Wagon wel zo veel groter is dan een 406 Break..

Ik heb net wat specs zitten vergelijken en die Omega is toch wel erg zwaar en dus duur in gebruik. Wel RWD!!! :-)

De 850's hebben de mazzel dat ze qua gewicht net onder de volgende MRB staffel zitten. De Omega zit 2 staffels verder dus. XM ook volgens mij.

Mondeo's zie ik ook wel voorbij komen met G3. Is da wa? Ze zijn vaak wel groot die Fords.

Comment

Volvo 740 estate, is dat niks? ;-)
          BX break, die zijn goeienkoop en grt! ;-)

Moet het per s G3 wezen? Zo legendarisch groot is het voordeel van LPG t.o.v. G3 toch niet?
          Waarom sluit je de 2.0 eigenlijk uit bij de 850. Die doen het ook niet slecht hoor.
          Airco is inderdaad niet altijd even betrouwbaar. Geldt zowel voor de 740 als de 850.
          Is ook niet altijd simpel en goedkoop op te lossen. Verrotte O ringetjes, ralle aircopomp, het komt allemaal voor.
          Aan de andere kant, ik vraag me af of dat bij andere merken niet ook speelt als ze 10-15 jaar oud zijn.

De 850 is wel een heel ander soort auto dan de 740. Voelt veel 'moderner' aan. Je levert dan natuurlijk wel wat in op het relaxte (?! is dat een goed Nederlands woord?) karakter van de 740, maar je bent vast sneller op je bestemming. :-D

Blokken kunnen in principe vaak enorme km standen aan. Maar alles staat of valt met voldoende onderhoud.
          Lees nog wel eens over hoog olieverbruik. Da's meestal te wijten aan verstopte carterontluchting. Relatief simpel te fiksen. Is wel een dagje sleutelen als je het voor het eerst doet. Versleten klepsteelrubbers komen ook wel eens voor. Kost je, incl koprevisie, ongeveer 600,00. Compressie meten voor aankoop maakt vaak veel duidelijk.
          Verder schieten me zo 1-2-3 even geen bekende problemen te binnen.

Voor de rest zijn er natuurlijk zat alternatieven, maar ik beperk me maar even tot preken voor eigen kerk. :-)

Ik zou wel snel gaan zoeken nu. Tegen de vakantie worden dit soort hokken opeens weer populair.
          Heb je ook nog even de tijd om te kijken of alles het wel naar behoren doet, en evt te repareren.
          Peugeot 407 SW XR 1.6HDI super standard | 850 T-5R modifierade LPi slda. Suck.... | AX 1.1 RE modifi

Comment

Als ie nu koopt, staat het ding 3 maanden belasting te kosten. Dan kan je net zo goed een benzinewagen kopen, want de winst van gas rijden, zit dan al bij de fiscus voordat Lennart's vakantie begonnen is.

Dat is allemaal tegen de geest van het idee natuurlijk.

Comment

Effe 750 euro eraf lullen:

http://link.marktplaats.nl/337947853

Oh nee, een automaat... :-)

Comment

Het zijn de leukere speurtochten, en eigenlijk ben je nu al met je vakantie bezig :)

Ik vond een Fiat Marea station (is ruim. ik heb ooit een 5-cyl diesel gehad, en dat reed ERG goed)

En deze: Een Mazda 626 met pluche bekleding. De auto's zijn volgens mij wel goed.

XM vind ik zelf nog wel een redelijke auto om te zien. Geen idee of het een geschikte vakantiebak is.

Verder vond ik deze Omega nog:

Renault Laguna station is een fijne reisauto en erg ruim. Heb er eentje gehad. De betrouwbaarheid vond ik minder, maar dat is slechts mijn ervaring.
                Ford mondeo station is erg groot, en in die tijd veelal uitgerust met airco. Hier weet ik verder niet veel van, behalve dat het rammelt als een Giulia :)

Kijk eens aan. Eentje met een olijk kleurtje:

Comment

Ja, moet G3 zijn om eerder genoemde redenen.

Die Voyager is een mooi staaltje out-of-the-box denken en helemaal zo'n slecht idee nog niet. Automaat voor tijdelijk ook geen punt. Wel het kentekengewicht van 1913kg :-))

Nog even wat specifieker de autogegevens zitten bekijken en name op het gebied van bagageruimte.
                  De bank gaat niet plat tijdens de vakantie, want er moet nog een klein mens veilig achterin zitten, dus we kijken naar de inhoud in liters zonder dat de bank plat gaat.
                  Zo'n Galant valt dan door de mand helaas met 420 liter. De 406 en Xantia doen het beter met iets meer dan 500 liter, maar die 850 is de absolute winnaar in mijn shortlist met dik 900 liter. De 740 was maar enkele tientallen liters meer.

Het verschil tussen een 740 en 850 ken ik goed, want in beiden veel kilometers gemaakt. Voordeel van een 850 tov anderen in de shortlist is ook dat hij vrij vierkant is, wat efficiente laadruimte oplevert. Zo'n Peugeot 406 is een stuk minder praktisch.

Ik vrees dat er vrij weinig echte alternatieven zijn dus en het wordt dus zoeken naar een Volvo 850 met airco en G3 en het liefst met een lage km-stand (lees: <5ton :-) )

Comment

Oh ja, de tijdelijke vakantieauto vervangt de BX van GF. Die begint ouder te worden en heeft een keer wat extra onderhoud nodig. Dus vandaar ook G3. Mocht de auto na de vakantie bevallen, zouden we hem eventueel aan kunnen houden voor haar. Met G3 komt dat qua jaarkilometrage van 20.000km nog wel goed.

Maar goed, verkopen na vakantie is ook goed mogelijk en zoeken we wel weer iets leuks voor haar om in te knorren. Misschien zelfs de 190E wel..

Comment

406 is net zo groot als een 850,de peugeot is zelfs hoger van binnen en heeft een grotere kofferbak onder de hoedeplank.
                      de peugeot motor kan ook goed over gas(1.8 16V en groter)
                      wat TSM zegt!!!!!

Comment

Binnen 1 dag tot een keuze? Ben jij geen gummer? ;-)
                        Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                        Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Dit lijkt me wel wat

Hoe deeplink je eigenlijk plaatjes vanaf marktplaats?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door goofy Bekijk bericht
                            406 is net zo groot als een 850,de peugeot is zelfs hoger van binnen en heeft een grotere kofferbak onder de hoedeplank.
                            de peugeot motor kan ook goed over gas(1.8 16V en groter)
                            De getallen zeggen iets anders, maar ik ga er weleens een goed bekijken en vergelijken.

Comment

Lennart

doe mij eens bellen :-)

staat hier een 850 estate LPG, zoals je weet

Comment

I know Ton, maar ik weet ook dat ie aan 2 van mijn criteria niet voldoet ;-).

Comment

I know Ton, maar ik weet ook dat ie aan 2 van mijn criteria niet voldoet ;-).

Wat denk je anders voor 1500 euro maximaal te kunnen scoren? :-)))

http://www.gaspedaal.nl/zoeken.html?...uz=1&x=46&y=13

Comment

Ik snap niet helemaal waarom je zo'n punt maakt van de wegenbelasting. Ik neem aan dat je er maar een maand of 2 a 3 max in wilt rijden?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Elentinos Bekijk bericht
                                      Ik snap niet helemaal waarom je zo'n punt maakt van de wegenbelasting. Ik neem aan dat je er maar een maand of 2 a 3 max in wilt rijden?
                                      Lennart geeft aan dat het toekomstig vakantiehok tevens de vervanger van de BX moet gaan worden.

Comment

Ah oke, overheen gelezen...

Comment

een vriend heeft een 850 GLT station en een T5 station en mijn 406 is iets smaller maar hoger van de bodem tot het dak.
                                          wat TSM zegt!!!!!

Comment

850 is wel 4kanter dan een 406. is toch makkelijker stapelen. Om maar te zwijgen van een 740, 760 of V90

Comment

Of je een Peugeot op gas moet willen, daarover heb ik mijn twijfels, maar ben wel benieuwd.
                                              De 1.8 8v die in mijn toenmalige Berlingo op LPG G3 zat, was er in elk geval volledig ongeschikt voor.

In diezelfde tijd had een toenmalige collega een 406 break geleased omdat deze verreweg de meeste ruimte bood voor zijn gezin met 4 koters. Dus daarmee moeten jullie met 1 kind het ook wel kunnen redden dan.
                                              * Voor emotionele problemen is er geen rationele oplossing.
                                              * Standaarden zijn net tandenborstels: iedereen heeft er eentje en niemand wil die van een ander gebruiken.

Comment

Dit lijkt me wel wat

Hoe deeplink je eigenlijk plaatjes vanaf marktplaats?
                                                Hoe toepasselijk: 'Volvo 850 2.5 Estate Holiday'....
                                                Met bv. Opera kan je de linkjes naar de plaatjes op MP gewoon zichtbaar krijgen. Met Firefox en IE lukt dat niet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Elentinos Bekijk bericht
                                                  Met bv. Opera kan je de linkjes naar de plaatjes op MP gewoon zichtbaar krijgen. Met Firefox en IE lukt dat niet.
                                                  Met FF lukt het ook, via Menu extra en dan optie Paginainfo, selecteer daarna Media en daar zoek je het plaatje met de link erbij op.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ton van S Bekijk bericht
                                                    Lennart geeft aan dat het toekomstig vakantiehok tevens de vervanger van de BX moet gaan worden.
                                                    Inderdaad. Mocht het bevallen, zouden we hem aan kunnen houden. Zo niet, verkopen we hem weer en dan is het denk ik makkelijker om een G3 te verkopen en als dat niet snel lukt, zit je niet opgescheept met te hoge MRB rekeningen. Zo'n BX kost 23 euro per maand, een 850 op LPG G3loos 100 euro meer... Ja, dat scheelt behoorlijk wel of geen G3.

LOL @ Holiday uitvoering inderdaad. Dat MOET 'm haast wel worden :-).

Comment

Zo'n BX kost 23 euro per maand, een 850 op LPG G3loos 100 euro meer... Ja, dat scheelt behoorlijk wel of geen G3.

En een 850 achtige op euro 95? Als GF niet veel km.s rijdt zou ik die paar centen die dat meer kost t.o.v. een BX voor lief nemen. Want wees eens eerlijk. Als je alles bij elkaar optelt wat jouw wagenpark kost, is die meerprijs toch maar een fractie. Genieten man, en de economie draaiende houden :-)

Comment

Eigenlijk had je een W124 230TE moeten kopen ipv die 300E en 190...

Comment

Achteraf heeft mijn GF veel meer km's gereden dan verwacht, dus achteraf had ze beter iets op LPG kunnen kopen. Aan de andere kant, die BX heeft geen enkele storing gehad en is per saldo toch een goedkope auto gebleken.
                                                          Ze komt nu op 20.000km/j en dat is rendabel met LPG (G3).

Verder maakt het wagenpark van GF geen deel uit van mijn wagenpark en haar financien geen deel uit van mijn financien. Het idee is nu wel om haar te sponsoren met dat vakantiehok. Ik schaf hem aan, zij verzekert hem en zet hem op naam. Vakantie Italie wordt 3500km, dus Euro95 is niet wenselijk. In september ga ik nog een week naar Roemenie en zal ik zo'n 5000km rijden. Dan is het ook wel handig om LPG te hebben :-).

Een W124 TE was ook wel handig geweest, alhoewel iets krapper dan een 850. Probleem is dat ze natuurlijk goud vragen voor die dingen...

Het is overigens wel een optie, de 300E en 190E verkopen voor een nette TE. Alleen eentje die precies aan mijn wensen voldoet is moeilijk te vinden. Een 230E is me net wat ondergemotoriseerd en op LPG betaal je bijna 400 euro wegenbelasting per kwartaal, want dat zijn nooit G3's. En W124's uit 1985 vind je gewoon niet...
                                                          Last edited by Lennart; 12-04-10, 09:23. Reden: kwartaal dan!

Comment

400 Euro per maand ???

Jaja... :-)
                                                            Veritatis simplex oratio est

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht
                                                              400 Euro per maand ???

Jaja... :-)
                                                              Je bedoelt wel wat ik begrijp!

Comment

Lennart: een C5 ga je nog niet vinden voor 1500 ballen, maar op zich zou het een prima bak zijn. Erg ruim. Ruimer nog dan de Xantia break, die wel voor dat bedrag te vinden is en plusminus net zo groot is als de 406.
                                                                Een redelijke S124 lijkt me voor dit geld ook niet mogelijk. Ik zou overigens zeker wel voor een diesel gaan.
                                                                Well Brian... I'm opening a boutique!

Comment

Working...
                                                                X