Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Elektrische auto's verkoop je niet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Elektrische auto's verkoop je niet


    Maker van elektrische auto's gooit het roer om

    31 maart 2010, 0:00 uur | FD.nl

    Door: Hans de Jongh

    Een mediacircus bij de lancering ten spijt lopen de elektrische auto's van ECE een stuk minder hard dan verwacht. Sinds de pers zich in 2008 stortte op de omgebouwde Lotus van het Lochemse bedrijf, zijn er slechts enkele tientallen groene auto's verkocht.


    ECE, waarin onder anderen oud-premier Lubbers deelneemt, heeft zijn verkoopmodel daarom drastisch herzien. Alles wordt op alles gezet om dit jaar met een veel goedkopere auto op de markt te komen. De prijs moet met twee derde omlaag om klanten binnen te halen. Als het dan nog niet lukt, heeft het weinig zin meer om door te gaan, aldus directeur Hjalmar Engel (47). 'Dan is er geen toekomst voor ons businessmodel. Dan hebben we ons best gedaan.'
    Het afgelopen anderhalf jaar heeft het ECE, dat grotendeels in handen is van Lotus-importeur Willem van der Kooi (56), eigenlijk alleen publicitair meegezeten. Vooral de introductie van enkele elektrische sportwagens op het circuit van Assen was een pr-succes. Later werd dat dunnetjes overgedaan door prominente afnemers als Lubbers zelf, alsmede door groene goeroe Ruud Koornstra. In de krant en op tv konden zij volop gratis reclame maken voor de elektrische bolides van ECE.

    Bestellingen bleven uit
    Desondanks bleven de bestellingen uit. Grote afnemers met ambitieuze duurzame plannen lieten het afweten. Neem Essent, dat zich in Assen opwierp als een belangrijke promotor van ECE. Destijds had het nutsbedrijf het over een mogelijke afname van 200 Volkswagens Golf die door ECE van een elektrische motor zouden worden voorzien. Het zijn er niet meer dan 49 geworden. Desondanks kijkt Engel niet in wrok om. Essent was toch degene die als eerste zijn nek durfde uit te steken. Tegelijkertijd erkent de ECE-directeur: 'Er is er niet uit gekomen wat alle media-aandacht leek te beloven.'
    De kredietcrisis gooide roet in het eten. Niet alleen Essent werd voorzichtiger. Ook andere partijen, waarvan er vier op het punt van bestellen stonden, kregen koudwatervrees. Een prijs van 95.000 euro voor een volledig elektrisch aangedreven auto blijkt in het huidige economische klimaat afschrikwekkend hoog.

    Grote merken komen ook met een elektrische auto
    PotentiŽle afnemers zien bovendien dat ECE niet de enige meer is die elektrische auto's maakt. Ze weten dat ook enkele grote automerken binnenkort zelf met hun eigen modellen komen. 'Zo'n auto die direct met een elektrische motor de fabriek uit rolt, hebben ze toch liever dan een omgebouwde wagen. Dan hebben ze niet alleen een auto van een gerenommeerd merk, maar ook een met garantie. Ik snap dat wel.'
    Toch denkt ECE nog steeds bestaansrecht te hebben. Dan moet het bedrijf wel auto's aanbieden van 30.000 euro, in plaats van 95.000 euro per stuk. Engel en Van der Kooi denken de oplossing te hebben.
    Ze gaan voortaan elektrische motoren stoppen in gebruikte auto's. Een bedrijf dat zijn wagenpark wil vergroenen hoeft dan niet langer meer nieuwe vierwielers aan te schaffen om ze vervolgens bij ECE te laten ombouwen. In plaats daarvan biedt zo'n onderneming alleen auto's aan die volledig zijn afgeschreven. Engel: 'Zo begin je met een basisprijs van nul euro.' Eťn bedrijf is al bijna over de streep. 'Dat wil de komende vier jaar 300 tot 500 auto's afnemen, mits we een bepaalde prijs halen.'
    Afgezien van afgeschreven auto's, denkt ECE ook met nieuwe wagens flink in prijs te kunnen zakken. Maar dan gaat het niet langer om een Lotus of een Volkswagen, maar om een veel goedkoper type. Denk aan een kleine vierpersoons stadsauto. Bovendien zal die worden uitgerust met een andere, minder dure aandrijflijn dan de reeds verkochte wagens. 'Die kleine auto willen we ook gaan aanbieden voor minder dan 30.000 euro exclusief btw', aldus Engel. 'Als we dat voor elkaar krijgen - en daar ziet het nu naar uit - dan kunnen we de meest volwaardige elektrische auto aanbieden voor de beste prijs.'



    Import op de rol van Aziatische elektrische auto's
    Tot slot hoopt ECE dat een ander initiatief eindelijk van de grond komt: de import van Aziatische elektrische auto's voor de Europese markt. Het gaat om wagens op een onderstel van Proton, een grote autoproducent uit MaleisiŽ. De auto's zullen van een elektrische motor worden voorzien door Detroit Electric. Dat is een merknaam die nieuw leven is ingeblazen door Albert Lam, een ex-manager van Proton-dochter Lotus.
    Behalve Lam zijn ook Engel en Van der Kooi eigenaar van Detroit Electric. Samen zijn zij op zoek naar investeerders die circa 100 mln euro op tafel willen leggen om het voormalige Amerikaanse merk weer nieuw leven in te blazen. Vorig jaar leek zo'n financier al gevonden. Het ging om een Japanner die zijn handtekening al had gezet, maar uiteindelijk geen geld kon vrijmaken. Weer met dank aan de kredietcrisis.
    Daardoor vielen de plannen in duigen om dit kwartaal met de uitrol van Detroit Electric te beginnen. 'Ik denk dat we nu een jaar moeten opschuiven.' Maar Engel wil niet zeggen of er al nieuwe investeerders in beeld zijn. 'We zitten nog steeds in de fase van het financieel borgen van onze plannen.'



    Copyright (c) 2010 Het Financieele Dagblad
    fka v164

  • #2
    Afgeschreven auto's ombouwen naar elektrische auto's en dan voor Ä30.000 verkopen?
    fka v164

    Comment


    • #3
      ach, alles voor een beter milieu.... ;-)
      Veritatis simplex oratio est

      Comment


      • #4
        wat verwachten ze nou?
        was laatst ook zon documentaire op de vpro
        een bedrijf die verbrandingsmotoren uit de auto's sloopt en er accu's en electromotoren inbouwd voor 3 maal de gewone bpm incluis prijs

        das kapitaal vernietiging en bijna net zo dom als co2 in de grond pompen
        als je al concurrerend en goed bezig wilt zijn met electrische auto's moet je ze vanaf de grond af aan ontwerpen en bouwen en niet er eerst een verbrandingsmotor in laten bouwen en eruit slopen en dan raar kijken dat niemand het veels te dure product wil kopen

        maar goed zelfs een goed ontworpen electrische auto is duur en zwaar alleen al door het schaarse en eindige lithium
        voor de li ion batterijen
        de electrische auto wordt pas een succes als er een goedkope lichte accu wordt geproduceerd met een enorme opslag capaciteit met als het even kan met goedkope hoog rendements zonnecellen die nu nog niet bestaan geintegreerd in de motorkap en dak
        tot die tijd blijft het een modieus verschijnsel en geen duurzaam alternatief
        "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
        "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
        "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
        "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door v164 Bekijk bericht
          ..... Samen zijn zij op zoek naar investeerders die circa 100 mln euro op tafel willen leggen om het voormalige Amerikaanse merk weer nieuw leven in te blazen. .....
          100 miljoen?
          14% ROI betekent dat je dus 14 miljoen winst per jaar wil maken uit die investering. Laten we uitgaan van een marge van 20% op die 30k = 6k = 2300 auto's (mits er Łberhaupt winst gemaakt kan worden op die auto's)
          Lijkt me een tweede spyker worden dit. Die Japanner was zeker een rus die net opgepakt was oid :-).
          Last edited by Steven; 14-04-10, 13:51.
          Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
          Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

          Comment


          • #6
            Het is een volstrekt ongeloofwaardig business model om wrakken om te bouwen tot elektrische voertuigen. In de eerste plaats zijn die auto's niet alleen maar om motorische redenen afgeschreven. Als dat wel het geval was, dan zou het ook voor de hand liggen om er nieuwe verbrandingsmotoren in te takelen en dat gebeurt niet vaak bij vloten.

            Het lijkt er meer op dat de mannen van ECE hebben besloten eens lekker gebruik te gaan maken van de hype rond elektrisch vervoer en zoveel mogelijk subsidie geld en Venture Capital op willen rapen voordat de echte problemen van elektrisch rijden zichtbaar worden.

            Ik heb het dan over zaken als
            - de milieuproblematiek rond de afvalverwerking van Li-ion accus
            - de beperkte actieradius
            - degradatie van de batterijen over de levensduur
            - het volledig verlies van vermogen bij gebruik van de (elektrische) verwarming
            - de beperkte laadsnelheden waar geen fundamentele oplossing voor is

            Ik denk dat het wel elektrisch zal worden op den duur, maar dan wel voertuigen dedicated ontwerpen voor electric drive en hybridiseren met brandstofcellen en eventueel supercaps.

            Comment


            • #7
              Ik ben zowiezo voorstander van om oude auto's die nog goed zijn in leven te houden. Het slopen van een auto is ook niet goed voor het milieu. Zou wel mooi zijn (maar idd onbetaalbaar en waarschijnlijk niet rendabel) om de motoren om te bouwen naar hedendaagse maatstaven. Wel zou er een fabrikant kunnen opstaan die cradle enginges gaat leveren voor old timers die of hybride zijn of zeer zuinig.

              Aan het gewicht van de auto zal het meestal niet liggen i.g.v.

              Comment


              • #8
                Uit- en in-bouwen is tering duur en zo'n oude motor recyclen is alleen interessant als die oude motor niet aan snot is.

                Zo'n do-wap-swap is alleen leuk in lagelonenlanden maar een auto daarheen verschepen is een duur grapje dus no option.

                Makkelijkste is echt een frame/onderstel ontwikkelen dat helemaal gefocussed is op electrisch rijden dus met optimale plekken voor motor, accus en electronica. Als de motor in de wielen (alle 4 ?) kan worden geplaatst dan is heel de motorruimte en kreukelzone / schutbord overbodig, kortom dan krijg je een beetje een rechthoekige belaadbare auto ipv een auto met een onbruikbare neus, krampachtige middenruimte en een kont(je). Je zou dan zelfs van een klein model zoals een Renault 5 een ruime gezinsauto kunnen maken met de leefruimte veel meer naar voren en achteren. Door zelf halfhoge accus (10cm ?) te nemen over de gehele bodem van de auto van voor tot achteren is er een enorm volume aan accus , is het zwaartepunt mooi in 't midden en natuurlijk laag en de accus kunnen makkelijk gekoeld worden door de rijwind via de onderplaat (denk aan koelribben onder de auto, in de lengterichting, zoals bij sommige carters).

                't Vereist alleen een totaal ander model autos. Kwestie van tijd.

                Ook zijn er allerlei (spannende) crossovers mogelijk zoals de T-rex electric ( http://www.treehugger.com/files/2007...ce_pt2_ele.php ) en de Monotracer (verbrandingsmotor btw) ; een dichte motorfiets ( http://www.theposhreview.com/?p=1709 ) met uitklapwieltjes voor stabilisatie.

                Dat soort "rare modellen" gecombineerd met stabilisatie-electronica zoals in de Segway Quad ( http://www.motorcycle-usa.com/320/14...ur-Wheels.aspx ) waar je mee op de achterwielen kan rijden en die de Quad stabiliseert, zoals de staande Segway tweewieler, zorgen dan voor hele stabiele, wat kleinere motoren en autootjes die omdat ze lichter, gestroomlijnder zijn en een lagere rolweerstand hebben dan 4 logge autobanden, enorm veel minder verbruiken. Zowel als er een verbrandingmotor inzit als een accu en een electromotor. Voeg daaraan toe dat je met een klein autootje/motor minder in de file staat, makkelijker kan parkeren en dat de kosten aan ruw materiaal lager zijn dan met een groot koekblik van 1500 kilo en tel uit je winst als die dingen massaal geproduceerd gaan worden.

                Comment


                • #9
                  Vandaar dat bij de opening een oplaadpunt voor elektrische auto's werd getoond.
                  Kijk daar heb je wat aan...
                  Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                  Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                  Comment

                  Working...
                  X