Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Schade - wel of niet te vergoeden?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Schade - wel of niet te vergoeden?

Vraagje:

Hoort de autoverzekeraar schade die opgelopen is door een soort van bladerenstorm (orkaankrachten volgens de Duitse radio) te vergoeden? Ik ben WA+ verzekerd (inclusief stormschade dus door wind met windkracht >7)

28 februari jl. ben ik uit Oostenrijk naar NL teruggereden. Onderweg in Duitsland hevige storm, veel bomen over de weg, de uitlopers van de in het nieuws gekomen ellende in Portugal), er zijn zelfs doden gevallen. Daar reed ik dus in en af en toe door heel veel bladeren en ander door de lucht slingerende meuk met als gevolg een heleboel witte stipjes ("steenslag") op m'n voorbumper en motorkap.

Ik heb m'n verzekeraar gebeld en ik moet een schadeformulier toesturen. Hiermee nog niet de garantie dat het vergoed wordt natuurlijk, zo zijn verzekeraars wel....

Maar sta ik toch in m'n recht indien ik een afwijzing krijg? Voorbumper was net gespoten (incl. rekening), ander bewijsmateriaal is er ook (tankafschriften in Duitsland).

Iemand een dergelijk gevalletje eerder meegemaakt?

Ik denk dat het grootste probleem is, is dat je het zo laat meld. Nu kan deze schade al vele andere oorzaken hebben gehad dan alleen de stormschade van februari.

Verder is stormschade gewoon stormschade. Rond vliegende natuur materiaal valt daar ook onder, lijkt mij als leek. Tenzij dat nadrukkelijk is uitgesloten (dus voor dat gedeelte pak je verzekeringspapieren er bij).

Comment

Schade moet je direct melden, een weekje ofzo is niet erg, maar om NU nog een schade van februari te claimen... Eea is afhankelijk van jouw polis, je kunt niet oneindig lang wachten om iets te melden namelijk.
      "Bork Bork Bork!" - Swedish Chef

Comment

Tja, de late melding komt door het feit dat ik dit weekend bij het goed met de hand autowassen pas zag dat het echt een zwart-met-witte-stippen-feest is. Maar sindsdien erg weinig gereden (zeg 800 km max), echter niet aan te tonen...

Verzekeringsvoorwaarden zien er goed uit iig, had ik voor het telefoontje reeds gecheckt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Henk Bekijk bericht
          Schade moet je direct melden, een weekje ofzo is niet erg, maar om NU nog een schade van februari te claimen... Eea is afhankelijk van jouw polis, je kunt niet oneindig lang wachten om iets te melden namelijk.
          Ok, dan gaan we het zien. Nog niks geclaimd in 4 jaar tijd dus wat dat betreft een positief dossier.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door raspaardje Bekijk bericht
            Ok, dan gaan we het zien. Nog niks geclaimd in 4 jaar tijd dus wat dat betreft een positief dossier.
            Ik denk dat verder alleen je verzekeraar je hier uitsluitsel over kan geven. Dus schadeformulier opsturen en afwachten.

Comment

Puur afhankelijk wat jouw verzekeraar onder "binnen redelijk termijn" verstaat, bij twijfel even zoeken in de jurisprudentie wat een rechter hier al eens iets over gezegd heeft.
              "Bork Bork Bork!" - Swedish Chef

Comment

Bedankt voor de hulp iig. Nu nog zorgen dat ik dat stippenfeest eens goed op de lens krijg...

Comment

Hmm, ben op dezelfde dag terug naar huis gereden door Duitsland. Toch eens aan de voorkant kijken of er bij mij ook schade te zien is.

Comment

Ben je ook door van die tornado's van bladeren/steentjes gereden? Zo ja, dan heb je of schade of de lak op mijn Alfa is idd zo ruk als gedacht...:)

Comment

Ach...we zullen wel ongeveer dezelfde route (voor mij A5 - A3) en rond dezelfde tijd (9:30 - 19:30) in Duitsland gereden hebben toch? :)

Zal zo eens kijken of de lak van mijn knoflookbak beter bestand is tegen die Duitse windvlagen dan jouw spaghettibak.

Comment

:)

De route was A8-A81-A6-A61, tussen circa 11.00 en 14.30 uur hebben wij de storm het heftigst ervaren.
                        Aan de westzijde van de Autobahn ook geregeld omgewaaide bomen gezien, evenals zo'n groot blauw bord liggend op de weg ipv erboven hangend...:)

Comment

Zaterdag een brief in de brievenbus: contact opnemen met Dekra om een afspraak te maken om een expertiserapport op te laten stellen. Na ontvangst van dat rapport komt de verzekering erop terug.

Wat betekent dit?

1. Ja, schade is toegekend, Dekra gaat bepalen wat er gespoten moet worden voor +- hoeveel.
                          2. Ontvangstbevestiging van mijn schadeformulier, Dekra gaat bepalen of de geleden schade echt door de omschreven situatie gebeurd kan zijn en of mijn verzekering idd moet gaan betalen.

Welke van de twee opties? Lekker vaag weer...

Comment

2 en daarna 1.

Comment

Het verhaal krijgt wellicht een staartje...

Schade is door inschakeling van een expert bekeken, auto stond gisteren de gehele dag bij een garage. Samen hebben ze vastgesteld wat het reparatiebedrag zou zijn. En dat is veel hoger dan verwacht....

Dat kan wel eens zo hoog zijn dat er "totaalverlies" van de auto optreedt. Ik citeer m'n polisvoorwaarden igv totaalverlies:

"de vergoeding voor het totaalverlies als gevolg van schade bestaat uit de waarde van de auto onmiddelijk vr de schade , onder aftrek van de waarde van de restanten."

Wat betekent dit laatste? Ik denk het volgende maar graag jullie menimg, ik ben (gelukkig) een leek op verzekeringsgebied...

Stel m'n auto was vr de schade 2499 euro waard volgens de verzekering en de schade bedraagt 2500 euro. De verzekering gaat dan bepalen wat m'n auto na de schade nog waard is (door te bellen met opkopers bijvoorbeeld)? Stel dat die waarde 1000 euro is.

De vergoeding bedraagt dan 2499 - 1000 euro = 1499 euro.

Correcte rekensom/uitleg van de polisvoorwaarden?

Comment

Yep, en die 1000 euro moet jij dan maar van de opkopers zien te krijgen.
                                Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Ok, dank. Maar dat boeit me niet. Ik doe m'n auto toch niet weg. Ik wil alleen de ratterigheid van die hele autoschadewereld eens begrijpen....:)

Mijn verhaal nog concreter: de schade-expert en de schadehersteller hebben in hun geschatte schadebedrag ook dingen meegenomen die ik niet eens in m'n schademelding genoemd heb als beschadigde onderdelen . Te weten, de twee voorschermen.

Ok, er zit hier en daar een klein plekje, maar dan kan net zo goed normale steenslag zijn. Niet iets wat veroorzaakt is door bovenstaande weersomstandigheden.

Maar door het meenemen van die extra te spuiten onderdelen loopt het schadebedrag natuurlijk wel lekker op, ik denk idd naar een total-loss. Zonder die extra te spuiten onderdelen is het schadebedrag zomaar 720 euro lager waardoor er geen sprake is meer is van total-loss.

Ben straks echt benieuwd waarmee de verzekeraar komt en wat ik nog kan inbrengen (lees: bovenstaande kenbaar kan maken en gevolgen daarvan). Ik weet dat ik altijd een second-opinion kan aanvragen.

Wat kost het prepareren en spuiten van een motorkap, voorbumper en grille normaliter? Iemand enige referentie?

Comment

http://www.motip.com/

Paar euro's per bus, paar bussen nodig, zeg 100
                                    fka v164

Comment

Ga jij dan prepareren?

Comment

Dan gaat het iets meer kosten, 2499
                                        fka v164

Comment

voor 2499 kan je de hele auto gespoten krijgen, krijg je waarschijnlijk geen rekening, maar dat hoeft toch ook niet?
                                          Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.

Comment

Wat bedoel je Steven?

In bovenstaand voorbeeld krijg ik toch maar 1499 euro vergoed en heb ik m'n auto nog?

Dus niks 2499 euro en de gehele auto laten overspuiten. Toch?

Comment

Het spuiten van de hele auto kost zonder bonnetje 2500, ongeacht of en wat jij krijgt voor de schade aan jouw auto.

Maar, je hebt een rekening van de bumper, wat kostte dat dan?
                                              En wat wil je, andere wagen of deze houden?
                                              Deze wagen houden 'as is' of weer netjes maken?
                                              De 1499 uit het voorbeeld krijg je, meen ik, sowieso wel, ongeacht
                                              of er wel of niet gespoten wordt, niet?
                                              fka v164

Comment

Precies, als de schade ontvankelijk wordt verklaard krijg je 1500 euro. Je mag zelf weten wat je doet met dat geld.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door v164 Bekijk bericht
                                                  Het spuiten van de hele auto kost zonder bonnetje €2500, ongeacht of en wat jij krijgt voor de schade aan jouw auto.

Maar, je hebt een rekening van de bumper, wat kostte dat dan?
                                                  En wat wil je, andere wagen of deze houden?
                                                  Deze wagen houden 'as is' of weer netjes maken?
                                                  De €1499 uit het voorbeeld krijg je, meen ik, sowieso wel, ongeacht
                                                  of er wel of niet gespoten wordt, niet?
                                                  Voorbumper prepareren en spuiten, achterscherm rechts plamuren, prepareren en spuiten, skirts prepareren, spuiten en monteren, n deukje uitdeuken linker achterscherm, linker voorscherm uitdeuken, prepareren en spuiten kost 930 euro. Met bon.

Motorkap, linker en rechter zijscherm, voorbumper en voorgrille prepareren en spuiten kost +- 2000 euro.

Schiet mij maar lek....

Verder:
                                                  - auto wil ik houden
                                                  - wellicht auto netjes maken, afhankelijk van vergoed bedrag. Voor 1500 euro kan ik echt wel motorkap en voorbumper laten spuiten.
                                                  - Dat laatste denk ik wel, indien geen reparatie ben ik 75 euro taxatiekosten lichter.

Oftwel, ik ben er nog niet uit of ik de schadeboer op z'n flikker moet geven of niet. Het kan gunstig verlopen.
                                                  Maar als een opkoper bijvoorbeeld 1500 euro biedt voor de restanten (en dat vind ik best reel), dan wordt er 1000 euro uitgekeerd.

Smerige spelletjes iig. Het verhaal van de schadeboer klopt iig van geen kanten want uiteraard heb ik 'm geconfronteerd met bovenstaand vergelijk.
                                                  Last edited by raspaardje; 29-04-10, 11:30.

Comment

Taxateurs hebben ook altijd twee taxaties. Een als het particulier moet en een voor als het verzekeringswerk wordt.

Comment

1500 Euro aanpakken, met behoud van casco, en een goedkope plaatwerker zoeken.
                                                      Veritatis simplex oratio est

Comment

@Steven
                                                        En als ik nu langs een andere schadehersteller ga en daar als particulier vraag wat het me kost om motorkap, grille en voorbumper te laten prepareren en spuiten?

Heb ik daarmee een verhaal naar de verzekering (lees: auto is dan volgens verzekeringsmaatschappij voorwaarden niet total-loss en krijg ik dat bedrag gewoon uitgekeerd) mocht het allemaal flink gaan tegenvallen?

@w220l
                                                        Die dacht ik te hebben gevonden. Dat prijs-kwaliteit verhouding dus helemaal ok is.

Comment

De taxateur en ook de schadehersteller hanteert twee bedragen, n waarvoor het zeker moet lukken en n waar het ook voor zou moeten kunnen. Verschil kan er alleen al in zitten dat het hogere bedrag is opgebouwd met gebruik van nieuw plaatwerk ipv gebruikt van de sloop. Maar zo groot zal de steenslag niet zijn :-)
                                                          fka v164

Comment

Schadehersteller zegt dat de schade-expert standaard bedragen voor te herstellen delen delen hanteert. In mijn geval:

225 euro ex BTW voor spuiten bumper, zijschermen, motorkap = 4 x 225 = 1100 euro ex. BTW
                                                            Plus 9 goedbetaalde arbeidsuren (voor (de)monteren en prepareren....

Comment

9 uur voor demonteren en prepareren ??

Rekent ie de droogtijd van de plamuur mee ofzo... ;-)
                                                              Veritatis simplex oratio est

Comment

Ja, daar lijkt het wel op ja... En dan nog 76,50 euro ex BTW per uur rekenen. Het moet niet gekker worden.

Indien het een glazen paleis aan de snelweg betreft, ok.
                                                                Krakkemikkig pand in Haarlem, niet ok.

Maar ik wacht de verzekering af, ben echt benieuwd

Comment

Working...
                                                                X