Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oude stadsbus met (oude) bromfietskenteken?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Oude stadsbus met (oude) bromfietskenteken?

Paar dagen terug zag ik in Amsterdam een stadsbus!!! met een oude verzekeringsplaatje erop (oude bromfietskenteken). Het was zo een grote oude Den Oudsten bus, met ronkende dieselmotor. Was een heel vreemd gezicht zo een stadsbus met verzekeringsplaatje...

Is er een maas in de wet ofzo? Ik zie wel vaker van die grote frietkarren met verzekeringsplaatje erop?

Moet je nou wel of geen rijbewijs dervoor hebben?

Was het geen 16km auto? Ik weet niet of dat nu nog zo is, maar vroeger kon je van ieder voertuig een 16km auto maken. Je moest wel alle versnellingen blokkeren behalve de 1ste en de 2de. Mag je zonder rijbewijs mee rijden, alleen niet zo hard :-).

Misschien is het wel een 'rijdende winkel' geweest. Ja echt, dat bestaat ook. (gevonden op de site van de belastingdienst)

Comment

In Amsterdam? Man, in wat voor buurten kom jij?

;)
      * Voor emotionele problemen is er geen rationele oplossing.
      * Standaarden zijn net tandenborstels: iedereen heeft er eentje en niemand wil die van een ander gebruiken.

Comment

Nou ik zou denken juist in Amsterdam. Daar reed toch op een gegeven moment ook de halve stad in die Piaggio APE50's rond? Maas in de wet, omzeilen parkeerprobleem.

Comment

Dat is nog steeds zo hoor, met die Ape dingen.

Wat je ook vaker ziet zijn invalidewagens. Brommobielen betaal je geen MRB voor maar mag je niet op stoep parkeren. Invalidewagen mag je zelfs op stoep rijden. En ook gratis parkeren. Gewoon legaal, dus niet gedoogd zoals bij motoren!

Invalidewagen mag iedereen rijden, je moet minimaal 16 jaar zijn, geen rijbewijs nodig en ook geen invalidekaart nodig. Al jaren zou de wetgeving veranderd worden maar nog steeds hetzelfde liedje...

Maar blijf het vreemd vinden die stadsbus met verzekeringsplaatje...

Comment

Je heb daar wel een rijbewijs voor nodig;

Voor het besturen van een brommobiel heeft u een AM-rijbewijs nodig.
            Als uw A- of B-rijbewijs niet meer geldig is behoudt u het recht op het AM-rijbewijs. Bij uw plaatselijke gemeente kunt u terecht om dit AM-rijbewijs aan te vragen. Zo kunt u, ondanks dat uw autorijbewijs niet meer geldig is, toch mobiel blijven.

Heeft u nooit een A- of B-rijbewijs gehad, dan moet u een examen afleggen bij het CBR om het AM-rijbewijs te krijgen. Dit examen bestaat sinds 1 maart 2010 uit een theorie gedeelte en een praktijk gedeelte. Goed voor uw veiligheid en die van uw mede weggebruikers.

http://www.brommobiel.nl/index.php?o...d=17&Itemid=40

http://www.cbr.nl/bromfiets.pp

Comment

LOL, ik heb het over een invalidewagen

Voor de wetgever is een invalidewagen en brommobiel beide andere apparaten he. Invalidewagen mag max 1,10 meter breed zijn, mag vanaf 16 jaar gereden worden zonder certificaat of rijbewijs

U niet geloven, ik bewijs leveren :-)

http://www.verkeerenwaterstaat.nl/on...n_scootmobiel/

En hier informatie over brommobiel, daar moet je een scooterrijbewijs/certificaat (AM) voor hebben:http://www.verkeerenwaterstaat.nl/on...en/brommobiel/

Sterker nog, als het een electormotor heeft en niet boven de 10 km/u kan rijden, dan heb je geen leeftijdseis meer, mag zelfs een baby van 2 ermee rijden.

Grappig he, mazen in de wet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door EG Bekijk bericht
                LOL, ik heb het over een invalidewagen

Voor de wetgever is een invalidewagen en brommobiel beide andere apparaten he. Invalidewagen mag max 1,10 meter breed zijn, mag vanaf 16 jaar gereden worden zonder certificaat of rijbewijs

.
                Dus je heb je eigen vraag beantwoord, nee de bus mag je niet zonder certificaat besturen. hij is breder dan 1.10 m :-)

Comment

Er moeten toch echt maximumformaten aan een brommobiel verbonden zijn, anders zou je ook SUV brommobielen etc. zien.

En volgens mij mogen brommobielen ook een bepaald aantal cc's hebben, deze stadsbus had zeker een boel meer liter motorinhoud en een boel meer cylinders ;)

Comment

Working...
                  X