Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Principevraag: tenaamgestelde en verzekerde

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Principevraag: tenaamgestelde en verzekerde

Een principekwestie: Moet degene op wiens naam het kenteken staat (de tenaamstelling) ook degene zijn die de autoverzekering afsluit en daarmee de verzekeringspapieren op zijn/haar naam krijgt?
    Oliestoken voor het goede doel

Nope, het ene heeft (in de basis) niets met het andere te maken. In mijn geval staat de MINI op mijn naam, maar is GF de regelmatige bestuurster (daar gaat het om) en betaalt zij ook de verzekeringspremie (obv haar B/M).
    Let's kick some ass and chew bubblegum...
    ----------------------------------------------------------------------------
    '71 Alfa Romeo Giulia Super
    '72 Alfa Romeo GT 1300 Junior
    '00 BMW E39 528iA Touring
    '06 BMW Z4M Roadster
    '96 BMW E36 328i trackracer
    '07 Aprilia Tuono Factory

Comment

Precies, ze vragen dat ook als je een verzekering afsluit.

Comment

Ok, duidelijk antwoord.

Comment

Sorry voor de late reactie overigens ;-)
          Let's kick some ass and chew bubblegum...
          ----------------------------------------------------------------------------
          '71 Alfa Romeo Giulia Super
          '72 Alfa Romeo GT 1300 Junior
          '00 BMW E39 528iA Touring
          '06 BMW Z4M Roadster
          '96 BMW E36 328i trackracer
          '07 Aprilia Tuono Factory

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Boertje Bekijk bericht
            Sorry voor de late reactie overigens ;-)
            Tja, 2 minuten. Ik ben sneller van je gewend inderdaad, slecht geslapen ofzo?....

:)

Comment

Ik heb altijd begrepen dat je alleen iets kan verzekeren dat je in eigendom bezit.
              Inderdaad wordt meestal gevraagd wie de regelmatige bestuurder is, maar moet volgens mij de economisch eigenaar de verzekering afsluiten.
              Zou dit toch nog maar eens goed navragen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RenéNSX Bekijk bericht
                Ik heb altijd begrepen dat je alleen iets kan verzekeren dat je in eigendom bezit.
                Inderdaad wordt meestal gevraagd wie de regelmatige bestuurder is, maar moet volgens mij de economisch eigenaar de verzekering afsluiten.
                Zou dit toch nog maar eens goed navragen.
                Wanneer is het jouw eigendom? De RDW vermeld namelijk expliciet dat de tenaamstelling géén eigendomsbewijs is.

Comment

Wat boertje zegt is helemaal juist.

Comment

Ik heb altijd begrepen, maar ik ben geen expert, dat de eigenaar van de auto, degene die de verzekering afsluit en de premie betaalt en degene die de auto hoofdzakelijk bestuurt allemaal verschillende personen mogen zijn. Hoe vaak gebeurt het niet dat een leasemaatschappij eigenaar van een auto is, een bedrijf de verzekering afsluit en de premies betaalt en een werknemer de auto dagelijks bestuurt? Of papa die de verzekering voor zijn kind betaalt, die op zijn beurt de regelmatige bestuurder van het autootje van oma is?

Oorspronkelijk geplaatst door Gijs Bekijk bericht
                    Wanneer is het jouw eigendom? De RDW vermeld namelijk expliciet dat de tenaamstelling géén eigendomsbewijs is.
                    Leuke vraag in een principe-kwestie-draadje. Hoe bewijs je dat jouw fiets van jou is, of de aansteker die in je zak zit? Geen idee eigenlijk. Zou je het willen bewijzen? In principe natuurlijk wel. Misschien is het wel zo dat als een ander niet kan bewijzen dat iets van hem is, daarmee het bewijs is geleverd dat het van jou is, vooropgesteld dat je alle sleutels van je auto hebt en het ding op jouw oprit staat, de fiets in jouw schuur staat en de aansteker in jouw jaszak zit. Ben beniewd naar hoe dit principieel in elkaar zit.
                    Groeten,
                    Bats
                    wat ik bedoel is dat als ik iets zeg dat ik iets ga doen, dat dat in de regel ook gebeurt. --- TSM
                    *klopt zelf op schouder* --- TSM
                    Maar mijn accountant vond de A8 een sleeper (alhoewel hij dat negatief bedoelde haha) --- TSM
                    Zeg, TSM, je wilt toch niet beweren dat je geen A8 gaat kopen omdat je niet kunt inparkeren. --- Brun
                    Als je een A8 niet achteruit kan inparkeren heb je ook het recht op staand plassen verspeeld..... --- W220L
                    de traditionele nieuwe auto draadjes zijn niet meer wat het geweest was --- TSM
                    Ja motroos er zijn ook mensen die in 4 dagen meer benzine kosten hebben dan jij per maand verdient ---TSM
                    Suv is er gewoon gekomen hoor....oh dat suv verhaal zit jullie nog steeds dwars he....hehehehehe *gniffelt in zijn vuistje*......sjongejongejongejongejonge zal ik dan ?...... nehhhhhhhh dan is de saga voorbij en dat zou zonde zijn---TSM

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bats Bekijk bericht
                      Of papa die de verzekering voor zijn kind betaalt, die op zijn beurt de regelmatige bestuurder van het autootje van oma is?
                      Zolang maar bij de verzekeraar bekend is dat kindlief de regelmatige bestuurder is en de premie berekend is o.b.v. het schadeverleden van het kind en niet (zoals men vaak probeert) op het schadeverleden van oma.
                      ------------------------------------------------
                      We have normality. I repeat, we have normality. Anything you still can't cope with is therefore your own problem.

Comment

Die papa is fout bezig, hoe goed bedoeld ook. Ik verzekerde mijn 1e auto zelf om no-claim op te bouwen en dat blijkt achteraf een verstandige keuze geweest ivm no-claim opbouw.

Leasemaatschappijen hebben geen no-claim korting, maar collectiviteitspremies. Dus daar gaat je verhaal in zijn geheel niet op.

Boertje heeft het antwoord al gegeven, dus ieder idéfix dat nu geopperd wordt als zijnde de waarheid slaat nergens op.

Comment

Ik lees een hoop aannames die volgens mij niet kloppen.

Ik probeerde laatst de Volvo van GF op mijn naam verzekerd te krijgen, want ik heb erg veel schadevrije jaren + personeelskorting. Scheelde 30% met GF bij elkaar. Volvo moet wel op haar naam vanwege parkeervergunning.
                          Dit werd dus geweigerd door de verzekeringsmaatschappij!! Auto moet op naam van de verzekeringnemer staan!!
                          Wellicht dat er verzekeraars zijn die het wel doen, maar die zullen lastig te vinden zijn of hoge premies vragen.
                          Bij Leasemijs werkt het natuurlijk anders. Die zijn als kentekenhouder weliswaar juridisch aansprakelijk, maar hebben dat weer dichtgetimmerd in de leaseovereenkomst en de aansprakelijkheid teruggelegd bij de lessee.

Regelmatige bestuurder is een ander verhaal. Het gaat om de juridische aansprakelijkheid en degene die de auto op naam heeft staan, is juridisch aansprakelijk. Het is ook de keuze van de kentekenhouder om er iemand in te laten rijden die heel veel kruisjes achter zijn naam heeft staan en zelf bij alle andere verzekeringsmaatschappijen is geweigerd. De verzekeraar legt dat risico dus in wezen bij de kentekenhouder neer.

Het eigendom van de auto is ook weer een ander verhaal. Dat is iets anders dan de juridische aansprakelijkheid.
                          Je hebt namelijk het juridisch eigendom en het economisch eigendom. Deze 2 samen vormen het reeel eigendom.
                          De tenaamgestelde heeft het juridisch eigendom, degene aan wie de auto is geleverd, op diens naam gefactureerd is en de koopprijs betaald heeft en het eigendomsbewijs in handen heeft, die heeft het economisch eigendom. Dit laatste heeft niets met de verzekering van het object te maken.
                          Last edited by Lennart; 18-05-10, 11:04.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MartijnL Bekijk bericht
                            Zolang maar bij de verzekeraar bekend is dat kindlief de regelmatige bestuurder is en de premie berekend is o.b.v. het schadeverleden van het kind en niet (zoals men vaak probeert) op het schadeverleden van oma.
                            Het ging er mij om dat het in principe mag, dus wat jij zegt is mijn uitgangspunt. Dat men daar in de praktijk nogal eens een loopje mee neemt geloof ik onmiddelijk. Ik ken een geval van een kennis waar dat niet eens bewust gebeurde. Man sluit verzekering af en wijst zichzelf als hoofdbestuurder aan, wat hij ook was. Man koopt een nieuwe auto, en vrouw rijdt in de oude auto nog jaren door. De wijziging van de regelmatige bestuurder werd niet doorgegeven, domweg niet aan gedacht. Na jaren gaan ze uit elkaar. Zij moet nu zelf de verzekering betalen en wordt geconfronteerd met geen enkele B/M korting en betaalt dus een zeer hoge premie. Ik ken de verzekeraar in dit geval niet, maar ik begrijp dat die absoluut niet meeging in het verhaal en voet bij stuk hield.
                            Groeten,
                            Bats
                            wat ik bedoel is dat als ik iets zeg dat ik iets ga doen, dat dat in de regel ook gebeurt. --- TSM
                            Maar mijn accountant vond de A8 een sleeper (alhoewel hij dat negatief bedoelde haha) --- TSM
                            Zeg, TSM, je wilt toch niet beweren dat je geen A8 gaat kopen omdat je niet kunt inparkeren. --- Brun
                            Als je een A8 niet achteruit kan inparkeren heb je ook het recht op staand plassen verspeeld..... --- W220L
                            Ja motroos er zijn ook mensen die in 4 dagen meer benzine kosten hebben dan jij per maand verdient ---TSM
                            Suv is er gewoon gekomen hoor....oh dat suv verhaal zit jullie nog steeds dwars he....hehehehehe *gniffelt in zijn vuistje*......sjongejongejongejongejonge zal ik dan ?...... nehhhhhhhh dan is de saga voorbij en dat zou zonde zijn---TSM

Comment

Antwoord door een verzekeringsexpert:
                              De kentekenhouder is verzekeringsplichtig. Dus de kentekenhouder moet er voor zorgen dat er een geldige verzekering is. Die mag overigens door een andere worden afgesloten. Het gevaar is alleen dat wanneer die " andere" de premie niet betaalt er geen dekking is en de kentekenhouder dan een boete kan krijgen.

Zal dan wel zo zijn, maar vind ik toch vreemd.
                              In fictief geval dat 1 persoon kentekenhouder is, een andere persoon economisch eigenaar (hoeft dus blijkbaar in theorie niet zelfde te zijn) en er een andere regelmatige bestuurder is (die dus blijkbaar in staat is de auto te verzekeren), zijn er dan verschillende scenario's denkbaar:

- bestuurder vergeet of verzaakt bewust zijn verzekeringsplicht te voldoen en kentekenhouder krijgt dan na een tijd bericht en mogelijk boete wegens op naam hebben motorvoertuig zonder voldoen aan verzekeringsplicht, bovendien is kentekenhouder aansprakelijk voor de financiële gevolgen bij een (onverzekerd) ongeval?!

- bestuurder heeft casco verzekering afgesloten en maakt grote/totalloss schade; op grond van schade wordt aan verzekeringsnemer (dus niet zijnde eigenaar) uitgekeerd. Als er dan tussen verzekeringsnemer en eigenaar een ruzie/probleem ontstaat en verzekeringsnemer de uitkering zelf houdt, dan kan de economisch eigenaar fluiten naar de centen/zijn auto en alleen mogelijk in juridische procedure proberen de waarde van zijn bezit terug te krijgen??
                              Daarnaast heeft dan nog de kentekenhouder de zorgplicht voor het wrak.

Allemaal vergezocht, maar in theorie wel mogelijk op grond van bovenstaande verzekeringsmogelijkheden??
                              Last edited by RenéNSX; 18-05-10, 11:20.

Comment

Allemaal vergezocht, maar in theorie wel mogelijk op grond van bovenstaande verzekeringsmogelijkheden??
                                Als het een principekwestie is maakt het toch niks uit of het vergezocht is en of het onhandig of onpraktisch is. Ik neig naar ja, op grond van het antwoord van jouw verzekeringsexpert (die zal het wel weten) dat het dus theoretisch mogelijk is.
                                Groeten,
                                Bats

Comment

Apart, ik had niet gedacht dat het mogelijk zou zijn een verzekering af te sluiten op een object dat je niet in juridisch/economisch bezit hebt en dan in geval van schade de uitkering kan ontvangen..

Comment

Economisch bezit heeft is niets mee te maken!

Comment

Ik werk als bijbaan bij een verzekeringsmaatschappij, onderdeel van Delta Lloyd en hier is het geen probleem dat de auto op naam van partner staat.
                                      Je kan dus als man een autoverzekering aanvragen als je vrouw/vriendin de auto op haar neem heeft, of andersom.

Comment

Haar naam..;)

Comment

Resumé: Boertje had gelijk?

:)

Comment

Niet helemaal waar, niet elke verzekeringsmaatschappij doet dit dus.

Comment

@lennart, ging 't bij die Volvo niet om een semi-klassieker verzekering? Dan geldt je no-claim korting namelijk niet.

Comment

Apart, ik had niet gedacht dat het mogelijk zou zijn een verzekering af te sluiten op een object dat je niet in juridisch/economisch bezit hebt en dan in geval van schade de uitkering kan ontvangen..
                                                Ja, ik keek ook vreemd op toen mij een sloopvergunning werd geweigerd voor het pand van de buurman, op grond van 'u heeft dat niet in uw eigendom'....
                                                Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                                Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
                                                  @lennart, ging 't bij die Volvo niet om een semi-klassieker verzekering? Dan geldt je no-claim korting namelijk niet.
                                                  Nee hoor, is gewoon een dagelijks kilometerkanon op LPG.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
                                                    Leasemaatschappijen hebben geen no-claim korting, maar collectiviteitspremies. Dus daar gaat je verhaal in zijn geheel niet op. .
                                                    @Dennis: ik snap je niet. Ik kan toch een auto leasen zonder verzekering en de verzekering zelf regelen? Wat heeft hun collectiviteitskorting of collectiviteitspremies er nou mee te maken? Verhaal gaat imho wel op. Leasemaatschappij is eigenaar en ik regel verzekering zelf, dat kan gewoon. Dat daar voorwaarden aan zitten begrijp ik ook, en als ik het het niet begrijp vraag ik het wel aan Lennart. En dan vraag ik meteen wat economisch bezit is. Ook al heeft het er niks mee te maken, ik ben gewoon benieuwd.
                                                    Groeten,
                                                    Bats
                                                    Last edited by bats; 18-05-10, 23:32.

Comment

Bats, het eigendom van een voertuig is een interessante aangelegenheid. Wij hebben dagelijks te maken met klanten die failliet gaan en vaak claimen curators het geleasde wagenpark als zijnde hun eigendom. Ik kan je vertellen, dat het soms als leasemaatschappij nog een aardige uitdaging is om aan te tonen dat het eigendom is van de leasemij, hoe logisch het ook lijkt dat die auto's van ons zijn. Het gaat dus voor de leasemij vooral om het economisch eigendom aan te tonen en dat is dus iets anders dan puur de tenaamstelling. We moeten kunnen aantonen dat de inkoopfactuur aan ons was gericht, wij hebben betaald, er een ontvangstbewijs is en het eigendomsbewijs in bezit is.

Er zijn ook klanten waarbij de tenaamstelling op naam klant gaat om belastingtechnische redenen. Zij hebben dan in principe het juridisch eigendom, maar speciaal voor leasemaatschappijen is het 'RTL' (Registratie tenaamstelling Leasemaatschappijen) uitgevonden om dat juridische eigendom weer terug te nemen. Elke auto die op naam klant gaat, melden wij tegelijkertijd bij het RDW aan voor een RTL registratie. Dit zorgt ervoor dat HSB rekeneningen en boetes naar de leasemij gestuurd worden ipv naar de klant.

Verzekering is wettelijk verplicht en dat is ook de enige reden waarom we de auto's verzekeren. We hebben immers meer auto's in bezit dan sommige verzekeraars klanten hebben, dus die dienst is volstrekt nutteloos. Wat er meestel gebeurt is dat we alleen WA premies afsluiten met een gigantisch hoog eigen risico. Dit houdt de premie laag en scheelt weer assurantiebelasting.
                                                      Er zijn ook klanten die zelf verzekeren. Dat kan op zich prima, wel onder voorwaarden uiteraard. Het gebruikersrecht ligt immers bij de klant.
                                                      Uiteraard snapt een verzekeraar wel dat een leasemaatschappij zelf niet in de auto's rijdt. Gezien de aantallen worden er gewoon prijzen uitonderhandeld en ieder jaar wordt er weer geanalyseerd hoe de claims zich verhouden tot de premie-opbrengsten. Een leasemaatschappij heeft natuurlijk wel een andere positie dan een particulier die 1 auto wil verzekeren.

Comment

Lennart, ik lees dat je aangeeft dat een klant zelf de verzekering kan regelen. Daar zal Gijs blij mee zijn-;).
                                                        Dat economisch eigendom probeer ik echt te snappen, maar dat lukt me niet. Is dat leasejargon?
                                                        Ik lees, ook in eerdere posts, dat de tenaamstelling niets zegt over het eigendom. Dat snap ik. Dat zal wel de reden zijn dat het zo moeilijk is om aan te tonen wie de eigenaar is, en dat daar een RTL voor in het leven is geroepen.
                                                        Dan zeg jij dat de tenaamstelling op naam van de klant betekent dat de klant het juridische eigendom heeft. Dat snap ik dan dus niet.
                                                        En ook zeg je dat economisch eigendom iets anders is dan de tenaamstelling. En dan raak ik echt de weg kwijt.
                                                        Heeft het soms iets te maken wie (leasemij of klant) de auto op de balans heeft? Is degene die de auto op de balans heeft dan economisch eigenaar? En is de leasemaatschappij altijd juridisch eigenaar? Of andersom wellicht?
                                                        En wie is er nu aansprakelijk als er geen verzekering is afgesloten. De tenaamgestelde, de economische of de juridische eigenaar?
                                                        Ik zag leaseconstructies altijd als huren. De verhuurder is in mijn ogen dan eigenaar en de huurder mag de auto gebruiken in ruil voor huurpenningen. En als de gebruiker eigenaar is, dan is hij volgens mij geen huurder meer, maar heeft hij de boel gefinancierd, waarbij de auto als onderpand wordt gebruikt. En ik snap ook dat je daar wat variaties op verzint die je als leasemij als producten in de markt zet. Kennelijk ligt het allemaal iets gecompliceerder.
                                                        Groeten,
                                                        Bats

Comment

Het ligt best gecompliceerd en je snapt het volgens mij aardig hoor. Het is echter geen leasejargon, maar accountantsjargon.

De economisch eigenaar is inderdaad degene die het object op de balans moet activeren, bij lease de leasemaatschappij dus. Juist dit maakt lease natuurlijk interessant. Bedrijven investeren liever in hun eigen business dan in kostenposten als auto's. Dit is puur fiscaal/boekhoudkundig.

De tenaamstelling bepaalt de juridische eigenaar. De tenaamgestelde is dus juridisch aansprakelijk. Dit heeft voornamelijk belang bij verkeersmisdrijven of niet betalen van boetes en/of HSB.
                                                          De leasemij is juridisch aansprakelijk wanneer de tenaamstelling diezelfde leasemaatschappij betreft. De leasemaatschappij legt deze juridische aansprakelijkheid via het leasecontract/-overeenkomst weer bij de klant neer. De klant legt deze aansprakelijkheid vervolgens weer bij de gebruiker neer (de leaserijder).

Wanneer de auto niet verzekerd is, is de juridisch eigenaar aansprakelijk, dus de tenaamgestelde. Wanneer de klant zelf verzekert en dit verzuimt, zullen wij die boetes moeten verhalen op die klant.

En als de gebruiker eigenaar is, dan is hij volgens mij geen huurder meer, maar heeft hij de boel gefinancierd, waarbij de auto als onderpand wordt gebruikt
                                                          Dan heb je het over financial lease. De lessee heeft het economisch eigendom (naast ook het juridisch eigendom) en moet het object op de balans activeren. Wanneer het economisch eigendom bij de lessor ligt (de leasemij) heet het operational lease.
                                                          Last edited by Lennart; 19-05-10, 10:49.

Comment

Ik wil het niet gecompliceerder maken maar:
                                                            In het jargon komen ook twee soorten lease voor:
                                                            - operational lease; is vergelijkbaar met huur, verhuurder is eigenaar en berijder is gebruiker.
                                                            - financial lease; is vergelijkbaar met het financieren van een auto, berijder is gewoon eigenaar.
                                                            (nooit goed begrepen waarom dit laatste ook lease genoemd wordt)

Uiteraard komen er ook tussenvormen voor, want naar mate je de operational lease verder uit kleedt (verzekering eruit etc), gaat het steeds meer op financial lease lijken.

Edit: wat lennart zegt (heb je ook net ge-edit toch?)

Comment

Lennart, nu heb ik hem. Dank voor je uitleg!
                                                              En dan is het dus zo, als ik het goed begrijp, dat de tenaamstelling je wel juridisch eigenaar maakt, maar op zichzelf geen eigendomsbewijs vormt. Tjonge jonge, dat ze dat niet wat simpeler regelen zeg.
                                                              Groeten,
                                                              Bats

Comment

Ik heb wat toegevoegd inderdaad om jou te sarren Ruud :-).

Financial lease wordt ook lease genoemd, omdat er ook servicecomponenten in zullen zitten.

En als de gebruiker eigenaar is, dan is hij volgens mij geen huurder meer, maar heeft hij de boel gefinancierd, waarbij de auto als onderpand wordt gebruikt
                                                                Een voorwaarde voor operational lease is, dat je afschrijft naar een marktconforme restwaarde. Het restwaarderisico moet bij de Leasemij liggen! Dus met totaal uitkleden van operational lease krijg je niet automatisch financial lease! Financial lease schrijft af tot een slotsom of helemaal naar nul.
                                                                Last edited by Lennart; 19-05-10, 11:01.

Comment

Working...
                                                                X