Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

APK-keuring

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• APK-keuring

Volgens mij was er op het groene forum ook een draadje over, dus bij deze heropend.

Wordt net gebeld door GF dat de auto is afgekeurd. Het gaat om een Alfa 156 2.0 JTS Sportwagon van 2003 met een ton op de teller. Vriendin teleurgesteld (wil al bijna de auto wegdoen, lol), want ze kwamen schijnbaar met een hele waslijst aanzetten. Ik hoorde al diverse dingen die me heel onwaarschijnlijk voorkomen. Bijv. slechte achterbanden, terwijl er een half jaar geleden nieuwe Michelins onder zijn gelegd.

Vanavond eens kijken wat de lokale Kwak-Fit heeft 'gevonden'. Me not happy.
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Kwak-fit? Oh, dan valt het allemaal wel mee. Ik heb vorig jaar voor het eerst mijn auto laten keuren bij die toko, omdat het lekker praktisch om de hoek bij mijn werk was gevestigd: ik wist niet dat er zoveel aan een auto kapot kon zijn: LPG tank zat los, benzinelekkage, gaslekkage, defecte LPG verdamper (op een LPI inst!!) etc. etc.

Uiteindelijk bij mijn lokale garagist de auto laten keuren, daar kwam een heel wat realistischer beeld uit. De gas en benzinelekkage moet ik nu (half jaar verder) nog ruiken en de LPG tank zat gewoon vast met de beugels zoals het hoort. Vreemde zaak, het leek wel alsof ze de keuringsrapporten van twee verschillende auto's hadden verwisseld.

Comment

Zelfde ervaring ook al eens gehad. De Kwik-Fit probeert regelmatig klanten te tillen, en ZEKER bij een APK flikken ze 't.

Waar woon je? Misschien ken ik nog wel een goede keurder.
      Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

In Soest. Tips?

Ik denk dat ik de auto eerst zelf check, dan naar Alfa Expert breng voor een voorinspectie en dan meteen ff vraag waar hij laat keuren.
        Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Comment

Ik ga altijd naar een garage in Ede, ken de eigenaar goed en hij keurt betrouwbaar. Maar dat is misschien iets te ver weg voor je?
          Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Ede zou nog kunnen, maar bij voorkeur zoek ik een garage in de omgeving. Als ik er eentje vind die goed bevalt, heb ik meteen een adres voor de langere termijn. Ik moet toch 3 auto's per jaar laten keuren, en soms heb je wat onderhoud dat uitbesteed moet worden.
            De garage in Bunnik waar ik 'm kocht had me als klant kunnen krijgen, ware het niet dat ze me 4 keer terug hebben laten komen voor kleine mankementjes. Weliswaar onder garantie, maar met veel moeite en nooit naar 100% tevredenheid opgelost.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Eddieee Bekijk bericht
              In Soest. Tips?

Ik denk dat ik de auto eerst zelf check, dan naar Alfa Expert breng voor een voorinspectie en dan meteen ff vraag waar hij laat keuren.
              Kan Frank niet zelf keuren, dan?

Anyway, bel eens met hem inderdaad. Ongetwijfeld is er weinig mis met die 156.
              Mini Cooper Clubman
              "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
              "Jasper val dood." - RH

Comment

Nou, net gebeld met de Alfa Expert. Die kent de auto al (nl. eens computer laten uitlezen, en de juiste olie erin laten kieperen) en denkt ook dat het meevalt. Twijfelt ook sterk of de wiellagers achter echt kapot zijn, en het bijvoorbeeld niet gecupte banden zijn. Dat schijnt een kwaal te zijn!?!
                Anyway, gelukkig kon ie toch nog een gaatje vinden in de agenda volgende week. Dan loopt ie alle punten na, doet de keuring en laat 'm afmelden.

Ben benieuwd. ****checkt wederom spaarpot (zie andere draad over aanstaande mega-recessie) ****

Comment

Update.
                  Nou, wiellagers toch aan vervanging toe. En de achterbanden ook maar vervangen, omdat ze gecupt zijn. Uitlaat daarentegen blijkt wel goed te zijn itt opmerking daarover van de Kwak Fit.
                  Zorgelijkste (lees: duur) punt is de motormanagement storing. Er zijn een half jaar geleden onder garantie 4 nieuwe lambda sensoren geplaatst, de boel gereset, alles nageken en dat had toen weinig effect. Binnen een half uur weer storing. Nu blijkt vandaag dat er destijds de verkeerde sensoren in zijn gezet. Lekker verhaal, zeg. Kan nu dus alsnog aan 4 nieuwe. :-(

Comment

Schop omhoog.

Na jarenlang lobbyen lijkt het de Fehac gelukt te zijn om de APK plicht van auto's van tenminste 50 jaar oud te laten vervallen. Onduidelijk is mij nog een beetje of, en zo ja wanneer dat dan ingaat en op welke categorieën het betrekking heeft.

De Mercedes is inmiddels bijna 50 jaar oud (december 1970) en heeft APK plicht in oktober. Dat zou dan nog 1 jaartje zijn en dan hoeft het niet meer. Met de 400 kilometer per jaar dat ermee gereden wordt misschien ook niet zo heel erg al zou ik wel om de zoveel jaar een check willen laten doen op basale zaken als remmen, stuurinrichting etc.

https://www.autovisie.nl/nieuws/auto...steld-van-apk/

Comment

Verrek, daar zit zo maar ineens schot in... Dat heeft echt jaren geduurd. En ik lees ook dat die harde 1-1-1960 voor APK vrijstelling ook een 'fout' is geweest? LOL.

Comment

Elentinos, ik neem dus wel aan dat we die onterechte keuringskosten spoedig terug krijgen gestort :-)

Nieuwe regeling scheelt gewoon stress, dat je perse iets moet repareren voor een bepaalde (keuringsdatum), en anders niet moet vergeten te schorsen etc. En het is een hobby, dus je wil er juist geen stress van.

Comment

En dit he...

Van de FEHAC site:
                          "De RDW houdt van de APK-keuringen bij welke problemen en gebreken er spelen. Daarbij blijkt steeds dat mobiel erfgoed goed wordt onderhouden en verreweg het minste aantal afkeuringen kent. In deze categorie zijn er wel relatief veel onterechte afkeuringen en opmerkingen."

De keuring van dit soort auto's was altijd al een soort formaliteit, als de keurmeester de APK richtlijnen goed kende. Een groot aantal keuringseisen voor moderne auto's zijn niet van toepassing.
                          Maar veel keurmeesters bij gewone garages weten dat niet of onvoldoende.
                          Last edited by Elentinos; 28-05-20, 11:01.

Comment

Ik begrijp hier eigenlijk niet zoveel van. Dat je met een auto van voor de oorlog bij een APK naar huidige maatstaven weinig te zoeken hebt kan ik me nog voorstellen. Maar mijn Berlina is over 3 jaar ook 50 jaar oud. En daar wordt 10-20k per jaar mee gereden. En zo zijn er nog wel een fors aantal voertuigen in Nederland. Die 2 jaar regeling is prima en sinds ik niet meer binnen 5 km een brug tot mijn beschikking heb, merk je gewoon dat je minder makkelijk zaken checkt. Je bent straks dus eigenlijk afhankelijk van het inzicht van een (goedbedoelde) hobbymonteur die vind dat zijn 'klassieker' best in goede staat is.

Dus wat is nu de winst om voor 5 tientjes in de 2 jaar een onafhankelijke check van voertuigen die gewoon goed met het huidige verkeer meekunnen te laten vervallen?

Comment

De volgende zal zeggen: als je er in 2 jaar 20-40K mee doet is 1x in de 2 jaar een apk wellicht weer te weinig...

Mijn 50 plusser is van 22 jaar na WO2, is dus nu 53 en kan met zijn 16 pk niet goed met het verkeer mee... dus ja, hoe zou je dan een grens vast willen stellen?

Als ik er in 10 jaar 2000km mee gereden heb, dan is het veel.

En ja, hij zal best nog wel eens bij mijn garage komen (ik kan niet alles zelf, en ik twijfel ook wel eens), maar dan wel wanneer het mij uit komt en niet omdat ergens een computer signaleert dat het dan en dan gebeurd moet zijn en anders draait ie even een boete uit.

Beetje eigen verantwoordelijkheid moet je toch weg kunnen leggen bij de burger.

Comment

*hergebruikt een oud draadje

Je zou het niet verwachten, maar ik stond vanochtend voor het eerst van mijn leven bij een Duitse TüV. Maandagochtend 8 uur, ben geen ochtendmens, dus slaperig in de wachtkamer van het TüV-station aan de automatenkoffie terwijl de auto werd doorgelicht.

Positief: dat gaat echt wel heel grondig zeg. Binnen een halfuur alles gecheckt. Ze hadden zelfs zo'n vibratiemachine die het onderstel mishandelt zodat ze de ophanging kunnen testen (diagnose: een lekke schokbreker, dat dan weer wel).

Negatief: dat halfuurtje kost wel eventjes 160 euro inclusief de uitlaatgascontrole. WTF? Schijnt een vrij gangbaar tarief te zijn, maar ik vind het een woekerprijs... Op drukke dagen verdienen die gasten dus 320 euro per uur.

Nu tijd vrijmaken en kijken of je een schokdemper van een Smart gemakkelijk vervangt.

Comment

Even naar de KwitFit ? Als het zo'n gecombineerde veerpoot is, wat wel zo zal zijn bij zo'n compacte auto, dan is het nog listig ook om zelf te doen.

Comment

Ja, zit ik ook aan te denken. Het is vast best te doen, maar misschien heb ik er ook gewoon geen zin in en breng 't ding gewoon even naar de garage.

Comment

Geldwolven zijn het, die jongens van de TÜV-vereniging :-)

Comment

Ach. Vandaag schouwing voor kenteken van de MG. Zou in een half uurtje moeten lukken..€219,79

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                                          Negatief: dat halfuurtje kost wel eventjes 160 euro inclusief de uitlaatgascontrole. WTF? Schijnt een vrij gangbaar tarief te zijn, maar ik vind het een woekerprijs... Op drukke dagen verdienen die gasten dus 320 euro per uur.
                                          Ik geloof dat de helft "Gebühren" sein. Ben iig. blij dat het maar eens per 2 jaar is.

Comment

€ 160,- voor een grondige inspectie is toch best netjes. Uurtarief van één monteur is al snel € 80,- tegenwoordig, € 120,- aan gebruikte apparatuur en materiaal?

Comment

Working...
                                            X
                                            😀
                                            🥰
                                            🤢
                                            😎
                                            😡
                                            👍
                                            👎