Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Elektronica voor betere rij-eigenschappen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Elektronica voor betere rij-eigenschappen

    De Laguna GT met elektronisch bestuurde 4-wielsturing. De BMW X6 met Dynamic Performance Control die koppel verdeeld over de achteras om de auto de bocht om te helpen. Alfa Romeo met 'electronic Q2'. ESP in alle soorten en maten.
    Toen ik voor het eerst met mijn voorloop-118d over de Lekdijk stuurde vond ik de auto verbazend goed rijden. Hij ging als op rails de bocht om. Een druk op de DSC (ok, DTC)-knop en ik merkte dat de 1-serie wel degelijk (initieel) onderstuurd. Ben nooit zo dapper geweest om DSC helemaal uit te zetten op de Lekdijk, maar met DSC 'half uit' was er al een duidelijk verschil in rij-eigenschappen.

    In hoeverre is al die elektronica in jullie ogen iets goeds of iets fouts?
    Ik wil de parallel trekken met de F16. Zonder computers dwarrelt die de lucht uit. Maar het betekent wel dat de piloot vol overgave aan de stick kan rukken (ok, er tegenaan drukken), zonder al te veel risico lopen (de grond is altijd dichterbij dan je denkt). De piloot kan zich concentreren op datgene waar het om draait als straaljagerpiloot en nee, dat is niet het vliegen an sich.
    Zo kan je ook naar auto's met elektronica kijken. Een BMW met DSC helemaal uit kan op nat best scary zijn (nietwaar Harry en Martijn?), maar met DSC half uit wordt je niet afgeremd door motoringrepen en heb je lekker de ruimte om te spelen terwijl je toch een vangnet hebt.
    En ActiveDrive is helemaal electronisch en maakt van de Laguna GT een zeer scherp insturende en vermakelijke auto.
    23
    Ja, soms kan dat een auto leuker of zorgeloos leuker maken
    21,74%
    5
    Nee, het is wel veilig, maar ik wil het uit kunnen zetten.
    47,83%
    11
    Nee, nieuwlichterij. Echte fossielen pardon manneh doen het zonder hulpmiddelen.
    30,43%
    7
    All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

  • #2
    Volgens mij is een F16 expres zo ontworpen zodat hij nog beter kan vliegen/manouvreren. Dus valt niet te vergelijken imho.

    Een onderstel onderstuurder maken valt niet onder beter "rijden/manouvreren" imho. Want dat gebeurd meestal voor de veiligheid. Waarom denk je dat een M3 dikke jetsers achter heeft en "dunne bandjes" voor? Niet alleen voor meer grip op de achteras maar ook om het overstuur in te dammen.

    Comment


    • #3
      Maar denk aan de Laguna GT, de Nissan GT-R, de Mitsu Evo, de WRX STi, de M3 met z'n 100% variabele sper, de X6 met z'n DPC, de S4 met drive select. Dat is allemaal geen elektronica vanwege de veiligheid, maar om er een beter rijdende auto van te maken. Die zijn te vergelijken met de F16.

      Dus: ik heb het hier niet over ESP als vangnet, maar over elektronica die de auto beter doen rijden.
      All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

      Comment


      • #4
        Een auto kan nog steeds rijden zonder al die electronica ( de grens wordt uiteraard eerder benaderd).
        Een F16 kan zonder electronica niets ( nee, ook niet vliegen, het een instabiel ontwerp, dus zonder computer een non flying duck)
        If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bullshit!

        When they say nothing's wrong that's when you run

        Comment


        • #5
          Kijk ik ff naar m'n eigen situatie...

          M'n 2007 CTR (FN2) is half zo veel fun om te rijden als de voorloper (EP3).

          De EP3 had geen Traction control, de FN2 wel. Als ik de Traction control van de FN2 uitzet, merk ik gewoon dat er meer plezier in het aftrappen komt. Oke, nog steeds geen EP3, maar wel een STUK beter. Meer wielspin, meer het gevoel van snelheid, sneller krappe bochten kunnen nemen. Dat ding staat gewoon te krap.

          Daartegenover word er vaak getwijfeld aan de Traction control van b.v. de NSX, maar hoewel het in een snelle bocht verkeerd kan uitpakken, moet ik zeggen dat die Traction control gewoon altijd aanstaat, en nog een mate van 'abuse' tolereerd. Eigenlijk heeft die 'TCS' me vaak gered.... vaker, dan dat ik er last van had.
          Honda Civic Type-R 2010 GrandPrixWhite

          Comment


          • #6
            Kan zeker toegevoegde waarde hebben voor alledaags gebruik.
            Maar het moet wel uit kunnen. Zo zie je wat je beperkingen zijn.
            Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

            Comment


            • #7
              Maar bij bv. de Laguna GT, de GT-R en de EVO zorgt die elektronica een wezenlijk onderdeel van de rij-eigenschappen.
              All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

              Comment


              • #8
                Ik heb voor 'Ja' gekozen (optie 1), maar mis eigenlijk de volgende optie :
                "Ja! Het is wel veilig, maar ik wil het uit kunnen zetten."

                Ik denk dat het heel veel ongelukken voorkomt en het werkt dus super!
                Kijk naar de Porsche 911. Die auto is van heel erg link op de limiet naar foolproof gegaan door die electronica.

                Ferrari 308 GTB QV (1983)
                Alfa Giulia 1300 (1966)
                Mazda Miata (1990 Daily driver)
                BMW 320Ci (van GF)



                Comment


                • #9
                  *mompelt iets over nieuwlichterij*
                  Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door tiPanda Bekijk bericht
                    Een BMW met DSC helemaal uit kan op nat best scary zijn (nietwaar Harry en Martijn?), maar met DSC half uit wordt je niet afgeremd door motoringrepen en heb je lekker de ruimte om te spelen terwijl je toch een vangnet hebt.
                    Kom toch op, zeg. Mensen zijn kennelijk echt niets meer gewend tegenwoordig. Een Porsche 930 Turbo met meukbandjes is scary in de regen. Een Ferrari F40 is scary in de regen. Met een (relatief) moderne BMW is het gewoon goed opletten en rustiger aandoen (iets wat veel mensen kennelijk ook niet meer kunnen). Natuurlijk is het prettig als je electronica hebt die als vangnet fungeert maar dat wil niet zeggen dat je zonder electronica niet meer fatsoenlijk rond zou kunnen rijden.
                    Auto's: veel...

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Red205 Bekijk bericht
                      Kom toch op, zeg. Mensen zijn kennelijk echt niets meer gewend tegenwoordig. Een Porsche 930 Turbo met meukbandjes is scary in de regen. Een Ferrari F40 is scary in de regen. Met een (relatief) moderne BMW is het gewoon goed opletten en rustiger aandoen (iets wat veel mensen kennelijk ook niet meer kunnen). Natuurlijk is het prettig als je electronica hebt die als vangnet fungeert maar dat wil niet zeggen dat je zonder electronica niet meer fatsoenlijk rond zou kunnen rijden.
                      Mee eens. Blijkbaar hebben de toepassing van DSC, ABS, ESP, EBD, etc voor zo'n schijnveiligheidsbesef gezorgd dat we ineens niet meer zonder kunnen.
                      Last edited by floris_s; 08-07-08, 09:42.
                      2019 Volvo V60 T6

                      Comment


                      • #12
                        Volgens mij is een F16 expres zo ontworpen zodat hij nog beter kan vliegen/manouvreren. Dus valt niet te vergelijken imho.
                        Agiliteit door instabiliteit werkt ook bij auto's. Vooral bij FWD's kan je een auto een tot op het gevaarlijke lift-off overstuur mee geven in het onderstel en die er door de elektronica uit laten filteren. Wat je dan krijgt is een FWD die nìet storend onderstuurt en toch niet gevaarlijk is(lift-off overtuur kan je namelijk juist in paniek situaties ongelofelijk in de kont bijten). Voor een FWD vind ik elektronica dan ook niet zo erg, spul kan wel wat hulp gebruiken, maar bij RWD en AWD(afgezien van aktieve diffs) vind ik het allemaal niet zo nodig.
                        Every second of your life is a part of your song

                        Comment


                        • #13
                          Zijn die nieuwere BMW's dan ook 'agiel'(zie vorige post)? De oudere vind ik namelijk niet zo spannend in de regen. Met sneeuw en ijs wordt het een ander verhaal, maar dan helpt bandenkeuze ook een boel(zonder grip doen de hulpjes trouwens ook niks).
                          Every second of your life is a part of your song

                          Comment


                          • #14
                            F430, RS6, M5, Veyron... zou je die kunnen verzekeren als er geen elektronische hulpjes op zaten?
                            Daarnaast denk ik dat F40's en dat soort auto's vroeger werden aangeschaft door mensen die geld hadden én konden rijden. Nu rijdt iedereen met veel geld in auto's die ze nooit zouden kunnen beheersen zonder hulpjes.
                            Denk niet dat Bianca haar Cayenne Turbo erg lang heel zou houden...
                            Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

                            Comment


                            • #15
                              Laten we niet vergeten dat al die elektronica er ALLEEN maar op zit om fouten van de bestuurder te corrigeren.

                              Wie niet tijdig tot stilstand komt omdat ie zonder ABS in de regen reed, hield dus simpelweg niet genoeg afstand.

                              Wie zonder tractiecontrole niet zonder slippen wegrijdt, is een lompe boer die alleen digitaal kan gasgeven.

                              En wie zonder ESP ineens al ondersturend of oversturend de bocht uit vliegt, reed dus over de grens van z'n auto.

                              No offense, maar ik zag het vanochtend in de stromende regen weer eens hoe DEBIEL mensen rijden. Ruitenwissers op de hoogste stand, zagen geen hand voor ogen, maar dan toch bumperkleven, zich volstrekt niet bewust van enig gevaar. Of die ene taxi bij Schiphol, die dus invoegde en 'm gewoon vlak voor mij in het gaatje tussen mij en mijn tegenligger drukte. Nog steeds in dezelfde überregenbui, trouwens. En dan ook nog dom gaan zitten gebaren als ik groot licht opzet, omdat ik voor hem op de rem moet gaan staan.

                              Echt. Al die elektronica leidt er alleen maar toe dat de Darwin Awards niet meer daar terechtkomen waar ze het eigenlijk wel zouden moeten. :-)
                              Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door NoTVR Bekijk bericht
                                F430, RS6, M5, Veyron... zou je die kunnen verzekeren als er geen elektronische hulpjes op zaten?
                                Daarnaast denk ik dat F40's en dat soort auto's vroeger werden aangeschaft door mensen die geld hadden én konden rijden. Nu rijdt iedereen met veel geld in auto's die ze nooit zouden kunnen beheersen zonder hulpjes.
                                Denk niet dat Bianca haar Cayenne Turbo erg lang heel zou houden...
                                Misschien kun je je dan afvragen of auto's niet veel te overpowered raken tegenwoordig. En een verstandig iemand laat z'n F40 gewoon lekker binnen staan met regenbuien als vandaag. Maar het ging mij om het woord 'scary'. Als men een suf BMW dieseltje al 'scary' vindt in de regen...
                                Auto's: veel...

                                Comment


                                • #17
                                  Helemaal eens met Brun.
                                  Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                  Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                                  Comment


                                  • #18
                                    Echt. Al die elektronica leidt er alleen maar toe dat de Darwin Awards niet meer daar terechtkomen waar ze het eigenlijk wel zouden moeten. :-)
                                    Prachtig.........................maar niet voor onze toekomst.................:-)
                                    If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bullshit!

                                    When they say nothing's wrong that's when you run

                                    Comment


                                    • #19
                                      Vergelijking auto - F16 gaat mank
                                      Een F16 pleurt uit de lucht zonder electronica, een auto rijdt gewoon weg
                                      Ik heb laatste beetje electronica uit de Subaru laten verwijderen (ABS) omdat ik de wagen beter controleer dan de electronica.
                                      :)
                                      E
                                      يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

                                      Comment


                                      • #20
                                        De bestuurder blijft no matter what de zwakste schakel in het verkeer. Electronica zorgt er soms nog net voor dat ze zich weten te redden, maar ze zijn zich vaak van geen kwaad bewust. Mensen in klassiekers weten vaak hoe belangrijk het is om afstand te houden en snelheid aan te passen, beter te anticiperen en simpelweg voorzichtiger te doen. Maar ik neem het die mensen allemaal niet kwalijk, ze weten gewoon niet beter.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Een F16 is bewust instabiel ontworpen, waardoor hij wendbaarder is dan een straaljager die een stabiele vlucht heeft. De computers houden 'm vervolgens in de lucht. Ze zijn er dus niet om een slechte piloot of een slecht vliegtuig beter te laten vliegen, maar om het vliegtuig juist méér mogelijkheden te geven.

                                          In autotermen is een F16 dus een BMW die zelfs op een rechte weg nog wil uitbreken. De computers houden 'm nog nét op het randje van rechtuit rijden, maar één tikje aan het stuur en hij staat al dwars. :-)
                                          Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ik zou niet graag meer zonder ABS rijden. Af en toe moet je gewoon een (natte) noodstop als iemand iets doms doet, om het even hoe veel afstand je normaal gesproken houdt.

                                            Ik heb op de E39 een primitieve ESP versie, maar dat had ook wel zonder gekund. :)
                                            You know that reality is immaterial

                                            Comment


                                            • #23
                                              SchnitzelStephan:

                                              [ ] geschikt
                                              [x] ongeschikt
                                              Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Overpowered? Natuurlijk. Wat heeft het voor zin. Je vindt tegenwoordig geen middenklasser meer die niet binnen 10s naar de 100 rijdt, en tenminste 190 kan.

                                                Bestuurder zwakste schakel...
                                                Ik had al eens geschreven dat er te snel wordt gereden in 'mijn' woonwijk.
                                                In een 30km-zone, dus, vanochtend.
                                                Situatie: ca. 300m lange 30km klinkerweg, haakse bocht naar rechts.
                                                Trottoir, ca 2.5m
                                                Gras, ca 15 meter
                                                Vijver

                                                Ongeveer 4 meter van de kant: auto in de sloot. Aan de sporen in het gras te zien gewoon rechtdoor gegaan, en daarna gaan slippen, en haaks de sloot in gegleden.
                                                Daar kan geen stumperhulp tegenop natuurlijk ;-)
                                                Last edited by NoTVR; 08-07-08, 11:21.
                                                Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

                                                Comment


                                                • #25
                                                  afstand houden is in NL inderdaad probleem nummer 1
                                                  wat een randdebielen
                                                  E
                                                  يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    En paar jaar geleden reed ik met mijn toenmalige 75TS in de sneeuw op een erg smal en kronkelend weggetje door het bos. En er lag serieus sneeuw. Kan prima, ook met zo'n ouderwetse achterwielaandrijver, als je maar rustig aan doet. Weinig ruimte voor schuifpartijen, want de bomen stond dichtbij. Komt er een of andere oetlul met z'n V70 echt dicht op m'n bumper hangen. Ik ben toen maar gestopt en uitgestapt met de vraag of ie wel snapte wat ie aan het doen was. Dat deed ie niet, zo leek het. Daarna hield hij wel meer afstand en heb ik hem er bij de eerstvolgende mogelijkheid voorbij gelaten. Maar hoe suf kun je zijn, vraag ik me dan af.
                                                    Auto's: veel...

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Gestemd en ben dus geen echte man:-)
                                                      2 x ouwe premium meuk
                                                      BMW E90 320D Dynamic Exe + chippie
                                                      Jaguar X-Type Estate 2.0DI4 Exclusive

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Allemaal nieuwlichterij die stumperhulpjes.
                                                        Als stumper moet je gewoon je eigen grenzen (her)kennen
                                                        Toyota Prius 2 - my 09 - editione Tech - 203K+54K km

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Nogmaals: ik heb het dus niet over elektronica die er voor de veiligheid is, maar over elektronica die de rij-eigenschappen van een auto verbeterd.

                                                          Voorbeelden dus de Laguna GT, Nissan GT-R, Mitsu Evo X. Auto's die IMHO vor een groot deel hun rij-eigenschappen uit de toepassing van elektronica halen.
                                                          All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            LOL, niemand snapt Panda, en volgt 100% brun met z'n nostalgietirade. :)

                                                            Een goed werkend ESP op een FWD kan meer fun opleveren. Mijn Alfa GT geldt wel als voorbeeld denk ik. Als je daarmee zonder ASR (want zo noemen die Italianen dat :)) aan een klaverblad neemt op de snelheid die je gewend bent, merk je pas hoe talentloos je bent. :)

                                                            Daarentegen zijn er ook zat van die systemen die veel te snel ingrijpen. Kan ook aan het budonderstel van de auto in kwestie liggen, natuurlijk.

                                                            Aan de andere kant, mijn Spider heeft een erg rudimentair ASR systeem. Daarbij is het gewoon een kwestie van op het nat niet als een mongool elke bocht volgas uitwillen, want dan is het geheid ODSBI zeg maar. In de praktijk verder geen punt, je rijdt er gewoon anders mee.

                                                            Een standaard BMW met DSC uit al "tricky" noemen in de regen... tja. Dan rij je gewoon te hard, dus.

                                                            Ook ik heb me vanochtend weer heerlijk geergerd aan al die Darwinkandidaatjes in dezelfde stortbui als brun. Sorry hoor, rij je allemaal maar kapot in die zeecontainers "waar je elke dag 120 mee rijdt op dat stuk" (schoapeh!), ik rij wel lekker 90 op de rechterbaan met 300 meter vrij voor me.

                                                            10 minuten later is het droog, en dan haal je ze met 160 in, terwijl ze nog steeds 120 op de CC rijden. Meestal met de ruitewissers nog steeds op stand max.

                                                            Geen hersens.

                                                            Oh ja, ABS zou ik ook niet graag meer willen missen. Zeker op de motor is het super, dat gevoel. Maar niks van dat al mag een vervanging van boerenverstand zijn.
                                                            Mini Cooper Clubman
                                                            "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                                            "Jasper val dood." - RH

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Harry Callahan: A man's got to know his limitations. .... You've got to ask yourself one question, Do I feel lucky?


                                                              Beter kunnen we het niet samenvatten.....................................
                                                              If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bullshit!

                                                              When they say nothing's wrong that's when you run

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Oorspronkelijk geplaatst door tiPanda Bekijk bericht
                                                                Nogmaals: ik heb het dus niet over elektronica die er voor de veiligheid is, maar over elektronica die de rij-eigenschappen van een auto verbeterd.

                                                                Voorbeelden dus de Laguna GT, Nissan GT-R, Mitsu Evo X. Auto's die IMHO vor een groot deel hun rij-eigenschappen uit de toepassing van elektronica halen.
                                                                Het is toch treurig dat die auto's hun fun uit electronica moeten halen? In mijn optiek is het puur een kwestie van maskeren dat het onderstel eigenlijk niet je van het is (bijv. Laguna). En voor wat betreft de Nissan en de Mitsu, zullen die auto's nu echt zoveel leuker worden door de electronica? Blijf het echt een zwaktebod vinden. Dan vind ik dat er nog meer te zeggen is voor electronica om de veiligheid te vergroten (zoals bijv. ABS).
                                                                Auto's: veel...

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X