De Laguna GT met elektronisch bestuurde 4-wielsturing. De BMW X6 met Dynamic Performance Control die koppel verdeeld over de achteras om de auto de bocht om te helpen. Alfa Romeo met 'electronic Q2'. ESP in alle soorten en maten.
Toen ik voor het eerst met mijn voorloop-118d over de Lekdijk stuurde vond ik de auto verbazend goed rijden. Hij ging als op rails de bocht om. Een druk op de DSC (ok, DTC)-knop en ik merkte dat de 1-serie wel degelijk (initieel) onderstuurd. Ben nooit zo dapper geweest om DSC helemaal uit te zetten op de Lekdijk, maar met DSC 'half uit' was er al een duidelijk verschil in rij-eigenschappen.
In hoeverre is al die elektronica in jullie ogen iets goeds of iets fouts?
Ik wil de parallel trekken met de F16. Zonder computers dwarrelt die de lucht uit. Maar het betekent wel dat de piloot vol overgave aan de stick kan rukken (ok, er tegenaan drukken), zonder al te veel risico lopen (de grond is altijd dichterbij dan je denkt). De piloot kan zich concentreren op datgene waar het om draait als straaljagerpiloot en nee, dat is niet het vliegen an sich.
Zo kan je ook naar auto's met elektronica kijken. Een BMW met DSC helemaal uit kan op nat best scary zijn (nietwaar Harry en Martijn?), maar met DSC half uit wordt je niet afgeremd door motoringrepen en heb je lekker de ruimte om te spelen terwijl je toch een vangnet hebt.
En ActiveDrive is helemaal electronisch en maakt van de Laguna GT een zeer scherp insturende en vermakelijke auto.
Toen ik voor het eerst met mijn voorloop-118d over de Lekdijk stuurde vond ik de auto verbazend goed rijden. Hij ging als op rails de bocht om. Een druk op de DSC (ok, DTC)-knop en ik merkte dat de 1-serie wel degelijk (initieel) onderstuurd. Ben nooit zo dapper geweest om DSC helemaal uit te zetten op de Lekdijk, maar met DSC 'half uit' was er al een duidelijk verschil in rij-eigenschappen.
In hoeverre is al die elektronica in jullie ogen iets goeds of iets fouts?
Ik wil de parallel trekken met de F16. Zonder computers dwarrelt die de lucht uit. Maar het betekent wel dat de piloot vol overgave aan de stick kan rukken (ok, er tegenaan drukken), zonder al te veel risico lopen (de grond is altijd dichterbij dan je denkt). De piloot kan zich concentreren op datgene waar het om draait als straaljagerpiloot en nee, dat is niet het vliegen an sich.
Zo kan je ook naar auto's met elektronica kijken. Een BMW met DSC helemaal uit kan op nat best scary zijn (nietwaar Harry en Martijn?), maar met DSC half uit wordt je niet afgeremd door motoringrepen en heb je lekker de ruimte om te spelen terwijl je toch een vangnet hebt.
En ActiveDrive is helemaal electronisch en maakt van de Laguna GT een zeer scherp insturende en vermakelijke auto.
Comment