Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hebben jullie dat ook?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Hebben jullie dat ook?

    Ben ik nou de enige, of zijn er meerdere mensen hier die een vader hebben die he-le-maal NIET in auto's is geïnteresseerd!

    Hij heeft me sowieso vroeger nooit "gesponsord" bij m'n verzekering of wat dan ook van m'n eerste auto. Of anders aangemoedigd met mijn hobby. Maar dat vond ik nog wel begrijpelijk, ik had namelijk geen auto nodig voor naar school te gaan ofzo.

    Voor hem zijn het helaas maar gewoon vervoermiddelen. Altijd Opel (Kadett B, en E, Ascona A) gereden, later overgestapt op Citroën (AX,BX,ZX,Xsara). Tegenwoordig hoppend van 307, Focus naar een 2ehands E46. Alleen zijn eerste auto kon ik waarderen....een Kadett B Rallye, geel met matwarte motorkap en verstralers. Daarna dus een Ascona, ook stoer. Maar sindsdien helemaal niks meer. Hij is het plezier in het rijden sindsdien helemaal kwijt zegt hij, ik denk dat hij per jaar met moeite de 1000km haalt.
    Zodra ik eens een opmerking maak over een auto op straat switcht hij meteen naar een ander onderwerp.
    Maar mischien het ergste....hij kan niet eens fatsoenlijk omgaan met mijn spul!

    Vorig jaar wilde hij opstaan vanuit mijn ex-Giulia...duwt hij zich op aan de rugleuning van de stoel. Ik zie de leuning helemaal achteroverbuigen, en vreesde dus dat het mechanisme het zou begeven. (is een bekend zwak punt) Ik werd dus kwaad op hem dat hij wat voorzichtiger moet uitstappen. Dus de volgende keer bij het opstappen....trekt hij zich op aan de deur! Ik zie de deur dus helemaal naar onderbuigen en vrees nu dus dat de scharnieren het begeven. Wederom mij even kwaad gemaakt, en kreeg dus het verweer dat ik niet zo moest zeiken en dat ik me maar een auto moet kopen die wat degelijker is.
    Een week later pakt hij iets uit mijn koffer....gooide het koffer dicht en springt 2x niet goed in het slot. Dus gooit het daarna met een behoorlijk harde smak dicht....ik kom een 20min later aan op de plaats van bestemming....en de kopperklep gaat niet meer open!!! WTF! Hij had 't met een dergelijk harde klep dichtgeslagen dat de rand van de klep zich óver de rand op de carosserie had vastgezet! En in de tussentijd van die ritten krijg ik constant commentaar van dingen die hij hoort trillen, niet comfortabel veert of wat ik moet laten nakijken ("afstellen" noemt hij dat, al hebben we het over een schroef) bij de garage.

    Sindsdien heb ik hem dus voorlopig een soort van "auto-arrest" gegeven. Hij mag niet meer naast me zitten in een oldtimer zolang hij niet heeft bewezen fatsoenlijk met die spullen om te kunnen gaan.
    Op de Alfetta mag hij soms oefenen, maar dat lukt ook niet altijd...laatst smeet hij de kofferklep weer zó hard dicht dat die direct uit het slot sprong. Ik zat echter al in de auto, dus bij de eerste drempel klapte de deksel omhoog.

    Vandaag toch maar eens geprobeerd om te kijken hoe "ver" hij was:

    Men schrijve 19:30u t.h.v. de oprit van de Kennedybrug vanaf de Ceramique....in de regen en geen hond op de weg.
    Ik achter het stuur van zijn BWM E46, en hijzelf zat naast me...
    Dus terwijl we richting oprit reden dacht ik....eens kijken of hij een beetje "guts" heeft...
    Tijdens een leuke links-rechts-combinatie aan het begin van de oprit leek het me leuk om de Bimmer eens in een mooie gecontroleerde drift te brengen, haha. Geen dikke powerslide, geen felle ruk aan het stuur ofzo. Gewoon soepel en op controlle een beetje de kont een paar metertjes laten zetten(het was eigenlijk niet eens het woord "drift" waardig)...de electronica grijpt tóch veel te vroeg in!
    Maar dat kon hij helaas niet waarderen...
    Begon opeens vet kwaad te worden: "gek!" en nog toen kwamen nog wat verwijten.
    Hmm....nee, ik heb de hoop nu opgegeven. Als hij dít nog niet eens kan waarderen, zo'n klein plaagstootje met geen mens in de buurt van de BMW!

    Pfff....wat moet ik!? Is er nog hoop voor me?
    Giulia 1600 Super '65
    Abarth 595 Competizione '15

  • #2
    Daddy issues?

    PM Baur anders even. Die heeft daddy-in-law issues ;-)
    Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

    Comment


    • #3
      Wel een beetje herkenbaar. Mijn vader kan op zich wel genieten van een mooie auto, en vind zo'n Alfa V6 schitterend klinken, maar bovenal moet-ie niks hebben van een auto die kuren heeft. 't Mot gewoon werken, zeg maar.

      De reden dat-ie na een half leven Simca/Peugeot in de jaren '80 Japans ging rijden, die bleven tenminste heel. En alhoewel hij nu weer een Peu heeft, zoekt-ie voor de volgende auto toch weer wat degelijkers (een Volvo waarschijnlijk).

      Meerijden met mijn auto's vindt-ie leuk, eens een keer een stukje rijden ook. Heeft voldoende respect voor de techniek dat-ie het niet sloopt, gelukkig. :)
      Mini Cooper Clubman
      "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
      "Jasper val dood." - RH

      Comment


      • #4
        Ha, die Veloce;

        Geen herkenning van mijn kant.
        Mijn vader was een automan in hart en nieren, maar wel met twee benen op de grond. Zou ongetwijeld in het autovak zijn blijven hangen als er na de oorlog meer dan een 'drauge snei brôôd' in te verdienen was geweest.
        Reed zelf altijd Ford (was verknocht aan zijn Mk I Escort), maar zag de pret van een BMW, Alfa of Golfje GTI zeker in. Mercedes (spreek uit: Mèrkedes) kon vooral vanwege de mooie en betrouwbare (we spreken van de jaren t/m de W123) techniek zijn goedkeuring wegdragen. Een Jaguar XJ6 (en dan hebben we het dus nog over de echte) was zijn stille droom, die helaas door zijn dementie nooit verwezenlijkt werd. Vaste prik was de uitspraak van pa met een vette knipoog na een ritje dat weer eens prettig bijna uit de klauw escaleerde; "Je zeggeh toch nix teugen je moeder, hè?"....
        Last edited by Hansv; 08-07-08, 00:08.
        Scherven brengen gelul.

        Comment


        • #5
          Mijn vader leeft al 20 jaar niet meer, maar hij was een groot fan van de Formule 1. Altijd zondags samen naar de Grand Prix kijken (zelfs als je liever buiten wilde spelen). Hij vond altijd de auto's die ik leuk vond ook leuk. (Of deed alsof.)

          Bij sommige auto's die hij kocht, of wilde kopen, had ik wel mijn vraagtekens (bijvoorbeeld een Fiat Regatta of Mitsubishi Galant), maar het was hem vergeven. Hij reed soms bijna een ton per jaar, dus wie was ik om aan zijn keuze te twijfelen. Als hij nog geleefd had, had hij zeker mijn rijbewijs betaald toen ik 21 werd. (Daarvoor was het nog niet nodig en kon ik sowieso nog geen auto veroorloven.) Toen ik nog geen rijbewijs liet hij me af en toe in zijn auto rijden om te oefenen.

          Al met al mocht ik niet klagen over mijn vader als het om auto's ging.
          ---------------------------
          Lullen gaat beter dan rijden.

          Comment


          • #6
            Geen klachten over mijn vader zaliger.
            Vanaf mijn 4e jaar nam hij me mee naar Zandvoort.
            Hij betaalde mijn rijbewijs en was mijn grootste fan toen ik begon met rallyrijden.
            Sleutelde ook daadwerkelijk mee.
            Reed van alles, Amerikaans, engels en zijn laaste auto was de eerste BMW520..
            "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
            BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

            Comment


            • #7
              Mijn pa was vroeger een echte autogek. Chevrolet Belair, Toyota 2000GT en dat soort dingen heeft ie altijd gereden. Toen ik en mijn broer kwamen is hij helaas overgestapt op Volvo's. Meestal een 240 met van die dikke stalen bumpers met rubber er overheen.

              Toen RC en ik erg groot werden kwam er een Scorpio 2.0 en daarna een heuse 2.4 V6. Via een wat foute Mercedes 190e uit 1975 met rood leer, via een (gaaap) Ford Mondeo 2.0 naar zn PT cruiser periode (kommaar Jasper), lekker retro zullen we maar zeggen.

              Nu rijdt ie in een nette Xtrail 2.4. Toen we aan het proefrijden waren mocht ik nieteens een stukje ofroad testen! De aandrijving in permanente 4x4 zetten is ook al uit den boze want dat mag volgens het boekje alleen met lage snelheid. Al met al is de lolfactor wel flink gedaald dus bij pa..
              BMW 420i coupe (2014) - Buick Skylark Custom Coupe (1970) - Chevrolet G20 Hightop Van (1992)

              Comment


              • #8
                Voor mijn pa zijn auto's ook gewoon vervoersmiddelen. Hij geeft niks om luxe, al heeft hij tegenwoordig wel een hoge instap nodig :-)
                Hij rijdt ook altijd 115 op de snelweg, erg irritant. Maar hij geeft geen kick als ik wat vlotter rijd.
                Het spannendste wat ik me van zijn autorijden weet te herinneren is een keertje toppen met de Datsun Sunny. 150 op de teller, een hele prestatie voor dat ding.

                Comment


                • #9
                  Mijn vader vindt 't allemaal 'wel mooi'. Hij is geen liefhebber, leest geen autotests, hoeft niet per sé een snelle auto, maar reed vroeger wel altijd door. Tegenwoordig niet meer, maar hij gaat al richting de 70 en heeft wat nare narrow escapes meegemaakt terwijl 'ie niet zelf achter 't stuur zat. Vooral dat laatste heeft wel een impact gehad op zijn enthousiasme en heeft voor een bepaalde vorm van angst gezorgd. Die angst had 'ie vroeger nooit, ondanks wat heftige ongelukken (Renault 20 waar de monteur de remleiding was vergeten..., Golf 1 die van achteren door een vrachtwagen werd geramd, met een scheef bekken tot gevolg). Maar hij kan mooie auto's wel waarderen. Als vrienden of familie vroeger een nieuwe auto hadden, dan moest mijn vader altijd even rijden met zo'n auto.

                  Mijn auto heeft niet altijd hele bijzondere auto's gehad, maar wel altijd de topmodellen van een 'normale' auto, of die met de grootste motor. Toen hij van baan ging wisselen ging de lease renault 25 eruit en wilde mijn pa weer eens achterwielaandrijving. Hij kocht een Scorpio. Maar de 2 liter viel wat tegen, dus kwam er al snel een V6. Ik weet nog dat ik toen voor 't eerst schuin ging aan boord bij mijn pa. Ook voor 't laatst trouwens. Voor hem was dat voldoende.

                  Zodra er bochtjes komen, dan raakt 'ie in zijn element. De Alpen en vooral Dolomieten vindt 'ie helemaal geweldig, zelfs met een caravan erachter ligt 't tempo dan nog hoog genoeg om de locals niet in de weg te rijden. Op de snelweg gaat 't al jaren niet meer echt hard. Maar vroeger haalde hij me weleens op van school om dan naar een zakenrelatie in Keulen te knallen nog even net voor het avondeten. We waren altijd op tijd terug, maar mijn pa was wel nuchter als we 225 reden en dan nog ingehaald werden alsof we stilstonden.

                  Als ik een rode Porsche 924/944 of Renault Alpine zag dan ging mijn pa er altijd trouw achteraan. Eén keer reden we 140 toen er een rode 944 voorbij was gekomen in Frankrijk... ik riep telkens: pap, paaaaaaap, PAAAAAAAP!!? De caravan hangt er nog achter! :)

                  Toen ik mijn rijbewijs ging halen had ik daar zelf voor gespaard. Toen ik 't in één keer gehaald had kreeg ik 't alsnog, als verrassing. Mijn ouders vonden een auto en rijbewijs belangrijk. Mijn eerste auto kocht ik van mijn zus. Het eerste wat mijn pa vroeg na mijn eerste rit: 'hoe hard gaat 'ie?'.

                  Toen mijn moeder 's nachts vaak slecht sliep omdat ik in de buurt aan het gummen was kreeg ik niet te horen dat ik rustig moest rijden, maar dat ik niet beter een grotere (en dus veiliger?) auto kon kopen. Ik wilde een Alfa 75 en had die auto al een half jaar te koop zien staan. Uiteindelijk had een deal gemaakt. Uno ingeleverd, 75 gekocht. Maar ik wilde wel goedkeuring van mijn pa, dat vond ik belangrijk toen ik zo jong was (en nu nog steeds wel eigenlijk). Hij liep om de auto, bekeek alles heel nauwkeurig en stelde wat kritische vragen aan de handelaar. Uiteindelijk gingen we het kantoor in en mijn pa onderhandelde nog wat over de prijs. Die verkoper speelde 't spelletje mee en uiteindelijk kwam er een 'deal'. De verkoper trok zijn la open en mijn pa keek heel vreemd toen hij de door mij al lang ondertekende koopovereenkomst zag. :) Gelukkig konden we er alledrie om lachen en heb ik 2 jaar met veel plezier in die Alfa gereden tot er iemand stronken tegenaan reed.

                  Daarna kwam de Porsche 924 S. Mijn pa vindt die auto nog steeds fantastisch. Ik weet nog dat ik een keer thuis kwam en ik zag de Porsche nergens. 's Avonds kwamen mijn ouders de oprit op rijden met die auto. Dakje was eraf, 2 stralende bruine gezichten. Ze waren even een dagje wezen cruisen. Ik krijg ook altijd hun auto mee. De Porsche vond ie overigens precies goed, niet té snel. De 535 (die in de praktijk even snel is als je gaat meten) vond 'ie echt belachelijk onzinnig. Dat hoeft van hem dus niet.

                  Tijdens de Autovisie Driftchallenge stond mijn pa te kijken. Hij wist wel wat driften was en dat ik 'weleens dwars' ging, maar hij had verder geen idee wat 'ie moest verwachten. Ik had startnummer 5. Dus toen de eerste 4 auto's op de Hugenholtz waren afgekomen hadden ze alle vier geremd, teruggeschakeld naar 2 en daarna pas gas gegeven. Toen kwam ik, vol in 3, niet remmend, maar gewoon insturen. Mijn pa dook achter de vangrails, hoorde ik achteraf. Tot 'ie om zich heen allemaal gejuich hoorde, zelfs van Huub Vermeulen. Toen riep 'ie meteen: 'Dat is mijn zoon, dat is mijn zoon!!!'.

                  Ooit had 'ie de veerbollen laten vervangen van de Xantia. Moest ik die even testen. Ik had een paar keer een klaverblad gedaan en een Ducati opgeduwd. Vond 'ie gaaf.

                  Een andere keer ging ik naar Niederrhein. Ik mocht niet driften met die auto van hem. Ik zei: Pap, dat ding kan helemaal niet dwars joh, maak je geen zorgen.
                  's Avonds toen ik thuis kwam vroeg 'ie: 'En, gaat 'ie dwars?'.
                  Ik: ja, viel me wel mee ja. Ging best goed eigenlijk.
                  Hij: 'Ja dat is die meesturende achteras, goed he? Maar nu nooit meer doen, ok?!'

                  En ik nam Marijke een keer mee naar de Ring, met de Xantia. Ik heb 1 rondje gereden en dat ging best goed rijdend op de limiet. Er zit een lekkere sliphoek in zo'n ding. Mijn pa vroeg toen ook: en hoe reed dat, maar nu krijg je hem niet nog een keer mee hoor. :)

                  Het mooiste blijft dat 'ie ooit toen hij zijn eerste baantje had in Soest bij een bandenhandel, dat Carel Godin de Beaufort daar banden kwam scoren voor zijn Porsche 356. Het was een enorme regenachtige dag en mijn pa liep uit kantoor richting een bushokje. Carel kwam met de Porsche voorrijden en vroeg waar mijn vader naartoe moest. Mijn pa had alleen nog maar in een bus meegereden, maar nog nooit in een auto, laat staan een Porsche (dat waren nog eens andere tijden...) met een heuze coureur achter 't stuur. Hij wist dus niet wat 'ie kon verwachten. Het regende pijpenstelen en op de Arnhemse Bovenweg richting Driebergen ging 't fout. De Porsche breekt uit en ze spinnen met 80 km/u. Carel zegt: 'wat met 80 fout gaat, moet met 120 beter lukken'. Mijn pa wist toen helemaal nog niets van auto's, maar als financiele man was 'ie wel goed in getallen en logica en wat Carel zei was dus níet logisch. Mijn pa wist dus niet of 'ie het nou leuk moest vinden, of in zijn broek moest schijten van angst. Carel reed de weg terug, gooit de auto daar in een slip om om te keren en neemt een aanloop. Met 120 zet 'ie de 356 schuin en zo glijden ze de bocht door. Mijn pa kon er achteraf leuk over vertellen, maar op dat moment sloeg 'ie doodsangsten uit. Dankzij dit verhaal, wat ik van klein kind af aan gehoord heb, ben ik geinteresseerd geraakt in rijden op de limiet en is Carel Godin de Beaufort mijn grootste held naast mijn pa.

                  Dus, is mijn vader autogek. Neuh niet echt, maar hij kan 't wel enorm waarderen.
                  Last edited by Dennis Cavallino; 08-07-08, 10:00.

                  Comment


                  • #10
                    Sindsdien heb ik hem dus voorlopig een soort van "auto-arrest" gegeven. Hij mag niet meer naast me zitten in een oldtimer zolang hij niet heeft bewezen fatsoenlijk met die spullen om te kunnen gaan.
                    Op de Alfetta mag hij soms oefenen, maar dat lukt ook niet altijd...laatst smeet hij de kofferklep weer zó hard dicht dat die direct uit het slot sprong. Ik zat echter al in de auto, dus bij de eerste drempel klapte de deksel omhoog.

                    Als jij me zoon was, kreeg je een draai om je oren...:)

                    Comment


                    • #11
                      Ik zou hem uit de ouderlijke macht laten ontslaan....

                      :-)

                      Mijn pa is ook wel een liefhebber. Helaas erg merkentrouw..... Da's jammer. We hadden vroeger wel leuke auto's en vaak ook nieuwe. Kleine opsomming;

                      Simca 1000
                      Simca 1100
                      Simca nog wat (blauw)
                      Simca nog zo een (vla geel)
                      Talbot (zelfde als de simca) kleur ben ik vergeten.
                      Talbot Tagora (cooooooool) bordeaux rood.
                      Subaru L 2.0 Turbo
                      Subaru L. 2.0 Turbo 4x4 coupe
                      Subaru Legacy 2.0 Turbo 4x4
                      Subaru Legacy 2.2. 4x4
                      Volvo 850 Europe
                      Volvo S80
                      Volvo S60 (heden)

                      Zal vast wel wat vergeten zijn...

                      Maar het moest altijd nieuw zijn en zo luxe mogelijk :-)

                      Comment


                      • #12
                        ik ben opgegroeid met 1.4 motoren op LPG
                        WTF ?

                        tot ik ca 12 was en de trainer van de zwemclub eerst een 520i kocht een jaar later een 530i en een half jaar later inruilde op een 545i...................

                        toen maatje van me zijnvader een fiat croma turbo

                        en ik was verkocht natuurlijk met 230p/u over de A9, toen mocht dat nog hihi

                        ik denk dat ik e.e.a. tov die 1.4 naaimachines van mn pa wel aardig heb rechtgezet
                        want mn huidge wagenpark heeft meer vermogen dan alle wagens die mn pa ooit gehad heeft bij elkaar

                        :-)

                        E
                        يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

                        Comment


                        • #13
                          Ha, die TSM;

                          [rekent even na op zijn vingers]

                          Jij ben dus pas 17? (de 545i is sinds 2003 op de markt....)
                          ;-)
                          Scherven brengen gelul.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
                            Ha, die TSM;

                            [rekent even na op zijn vingers]

                            Jij ben dus pas 17? (de 545i is sinds 2003 op de markt....)
                            ;-)
                            Zou wel een hoop verklaren ;-)
                            Auto's: veel...

                            Comment


                            • #15
                              Die Croma Turbo loopt ook 20 km/h te hard, dus dan kan 500 CC extra in een BMW ook nog wel. :):)
                              Mini Cooper Clubman
                              "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                              "Jasper val dood." - RH

                              Comment


                              • #16
                                Ik kan mijn vader niet ondr de echte autogekken scharen, want ik heb hem nooit kunnen betrappen op het lezen van een autoblaadje of het kijken naar iets over auto's op TV, afgezien van F1.

                                Toch moet ' ie er wel iets mee hebben gehad, gezien de historie:

                                Adler
                                Tranction Avant
                                Traction Avant Sport
                                Stuk of 5 Opel Kaptän
                                Ami Ford V6
                                Opel Kaptän
                                BMW 1800 (1 van de eerste)
                                BMW 1800ti (1 van de eerste)
                                BMW 2000
                                Ford 20M 2.3XL
                                BMW 2000
                                Ford Taunus Coupé 1600GT

                                en toen ging het fout... Simca Chrysler 160, Mitsubishi Galant 1600, Hyundai Pony 1400, Seat Ibiza 1.2, Fiat Punto 60.

                                Verder ben ik niet gesponsord voor enige auto-aankoop helaas. Moest het altijd terugbetalen ;-)
                                Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

                                Comment


                                • #17
                                  Ha, die NoTVR;

                                  "Ami Ford V6": Wabbedoelu?
                                  Scherven brengen gelul.

                                  Comment


                                  • #18
                                    540i dan
                                    was iig een 8cyl als ik me nie weer vergis
                                    يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ik denk dat ik mijn vader enigszins onder het kopje autogek kan zetten. Niet dat hij enorme scheurmonsters in zijn bezit heeft gehad, maar elke week koopt hij trouw alle (!) automagazines die er zijn. Hij is zelfs de enige in heel Hoorn (80.000 inwoners) die een Duits autoblad koopt (ben de naam even kwijt, die in krantvorm), vertelde de verkoopster in de kiosk hem :)
                                      Vroeger was het erger trouwens; als er ook maar een evenement was, ging ik er samen met mijn vader heen. Zandvoort, Assen, elke rally in heel Nederland, wij waren er te vinden. Af en toe belanden we ook in het buitenland, weekendje Spa o.i.d.
                                      Kleine opsomming van auto's die m'n vader heeft gehad;

                                      Fiat 131 Mirafiori (vertelt hij nog steeds trots over, ver voor mijn tijd)
                                      Opel Kadett 1.4 (type weet ik niet, die 3drs station)
                                      Fiat Panda '84
                                      Fiat Panda '89
                                      Citroen BX 1.4 (in deze heb ik "leren rijden" toen ik 11 was)
                                      Citroen BX 1.6
                                      Citroen BX 1.9D
                                      Citroen BX 1.9TZD (dat was luxe, elektrische ramen!)
                                      Ford Scorpio 2.9
                                      Peugeot 806 TD (huidig)

                                      Hij is toch wel gek van snelheid, in de loop der jaren heeft ie ook wat motoren gehad, heeft afgelopen zaterdag een andere gekocht. Een 99'er Suzuki TL1000R en daar heeft ie z'n 90'er Suzuki 750 GSX-R op ingeruild.

                                      Tevens staan Le Mans en TT van Assen nog steeds elk jaar bij 'm op de lijst.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Hier thuis hebben we best wel wat moois gehad in de vorm van een Alfa Montreal, 911 Carrera 3.0, Lancia Stratos, Citroën SM, enkele Jaguars XJ's, E12 530i, 300 SEL 6,nog wat liter, Rover 3500 Vitesse , 500SEC AMG widebody, Koenig 500SE Biturbo, Rolls Royce (weet het model niet meer) etc.

                                        Waren auto's die voornamelijk als handel voorbij kwamen, zeg maar een paar maandjes rijden en dan weer doorverkopen.

                                        De Montreal, Jaguars en Rolls waren regelrechte rampen. Montreal hadden we nieuw gekocht, maar stond continue bij de importeur.

                                        De Koenig was te aso voor woorden met z'n Testarossa look, top 325 km/u 0>200 in 14 sec.

                                        Verder had die ouwe ook nog:

                                        Fiat Argenta (proest)
                                        Peugeot 604 V6
                                        W123 200
                                        CX GTI Turbodiesel 2
                                        W123 250
                                        Alfa 6
                                        Alfa 90 V6
                                        732i
                                        3.0si

                                        Allemaal een beetje aparte auto's waarvan ik denk, had ik toen maar mijn rijbewijs.
                                        Die Stratos weet ik overigens niet of het een replica was?

                                        Op latere leeftijd was mijn vader totaal niet meer geïnteresseerd in auto's. Z'n laatste auto was een Volvo 244, maar was wel blij voor me, toen ik m'n eerste 323i had gekocht.
                                        Last edited by Marcel323ti; 08-07-08, 12:14.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Tja, m'n vader.
                                          De beste man leeft nog wel, maar heb hem al 12 jaar niet meer gezien of gesproken, maar goed daar hebben we het hier niet over.

                                          Hij was iig wel een autogek, heeft het eens voor mekaar gekregen om in 1 jaar tijd 3 nieuwe auto's te kopen en daarna ook gelijk weer in te ruilen voor een andere, omdat de desbetreffende wagens niet bevielen. Dit alles overigens ten koste van m'n moedertje.

                                          Z'n eerste wagen was een oude Renault Dauphine, we woonden op een flat. Op een gegeven moment stond beneden alleen nog het kale chassis op straat.
                                          De motor, bak en alle overige onderdelen lagen her en der verspreid door het huis. Had dat ding helemaal uit elkaar gehaald, schoongemaakt, gerepareerd, enz. enz. Toen dat ding weer helemaal in elkaar gezet, sleuteltje erin omdraaien en lopen dat ding. Dat kon die iig wel goed (een van de weinige dingen trouwens:-(
                                          Wat die allemaal heeft gehad, teveel om op te noemen, weet al die typenummers ook niet meer.
                                          Dauphine, Gordini, Renault 12GT/12GTS, Renault 16, NSU Prinz TTi, Simca 307/308 GT ofzoiets, div. BMW's 1602/1802/1802TT, div Alfa giulia's 1300TI en 1600, Lancer GT, Bluebird, Sapporo, Ford Taunus 12M, 15MRS, Opel asconaGT, Solara, Audi 80GT, VW Passat, Triumph Dolomite, Fiat 124, 125Mirafiori, enz. enz.
                                          Zal er ook nog wel een zooitje zijn vergeten.
                                          In ieder geval heeft deze hobby bergen geld gekost en m'n moedertje heeft daar dan ook keihard voor moeten werken:-(
                                          2 x ouwe premium meuk
                                          BMW E90 320D Dynamic Exe + chippie
                                          Jaguar X-Type Estate 2.0DI4 Exclusive

                                          Comment


                                          • #22
                                            Liefhebber ja. Die Austin Allegro ooit, die heb ik hem allang vergeven, maar hij zichzelf niet :-)

                                            Tegenwoordig een Alfa Bertone, een 1998 Range Rover en een paar motorfietsen.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Mijn vader (1924-1979) gaf dacht ik niet zo veel om auto's.
                                              Met vier kinderen, geboren tussen 1953 en 1959, had hij in de jaren van de wederopbouw, denk ik, ook niet zo veel geld voor een auto.

                                              Door de jaren heen had hij:
                                              Citroën Traction Avant (wieltje) 1955-1959
                                              VW Käfer 1963-1966
                                              Opel Rekord 1966-1970
                                              Opel Rekord 1970-1977 (toen werd het een jaartje de mijne)
                                              Datsun Cherry 1975-1990 (nog jaren door mijn zus in Italië opgereden)
                                              Opel Ascona 1977-1979 (ingeruild door mijn moeder op een splinternieuwe blokkendoos Kadett (de eerste in Hilversum).

                                              Comment


                                              • #24
                                                Mijn vader is fundementalistisch Citrofiel... En ik ben er nog steeds niet achter of dat nou een autoliefhebber is.... :-)
                                                De man is 75 en geniet nog dagelijks van zijn zelf gerestaureerde Citroen DS Pallas. Zwart met bruin leer, geef de man een snor en hij lijkt op deGaulle.

                                                Bij mij is het met de paplepel ingegoten, maar ik ben geen Citrofiel geworden. Call it rebelion.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Geloof het of niet, maar ik kom uit een autoloos gezin. Dat krijg je met academische ouders die voor zichzelf gaan uitrekenen dat je alles prima met de fiets en OV kunt doen. Leuk als je met hockey gevraagd wordt wanneer jóuw ouders eindelijk eens kunnen rijden naar de volgende wedstrijd. :-(
                                                  Dus ik heb het bepaald niet van huis uit meegekregen. Toch is mijn pa
                                                  verbazend goed in het herkennen van auto's uit "zijn" tijd.

                                                  Ik heb nog één autogekke neef, hij heeft 1 of 2 klassieke Mercedessen. Het wagenpark van de rest van de familie is niet het vermelden waard.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Mijn ouwe heer heeft het virus op mij overgebracht. Was in zijn jonge jaren (Zou nu 88 zijn als hij nog leefde) fervent rittensportman en schijnt ook nog een tijdje grasbaanraces op zijn motorfiets gedaan te hebben. In mijn tienerjaren bracht hij me het Zandvoortse bij. Alle races waren we aanwezig.

                                                    Mooiste verhaal is wel dat ik thuis kwam en er een envelop voor mij uit Leeuwarden lag. Al voor ik hem geopend had kreeg ik er van langs. Ik moest eens wat langzamer gaan rijden. Waarop mijn moeder alleen maar opmerkte: "De pot verwijt de ketel":-)) Die ouwe had nog niet zo lang daarvoor zelf een proeftijd aan zijn broek gehad ivm veelvuldig te hard rijden. De druppel die de emmer deed overlopen bij de edelachtbare was wel het feit dat mijn pa binnen een half uur twee keer werd geflitst. De oude brug bij Zaltbommel, was indertijd maximum 70 km. Zowel heen als terug werd hij geflitist met 140 km. Wel consequent dus :-)

                                                    Toen hij al met pensieon was en nog maar een 5000 km per jaar wegstoomde met zijn 505 Sti was mijn moeder hem af en toe toch wel eens even kwijt. Dan had hij, zoals hij het altijd grijnzend noemde even de pijp grijs geblazen. "Kom eens kijken" was het dan steevast en moest ik weer aanschouwen dat de uitlaat inderdaad zo grijs als as was geblazen. Tja, dat kon nog met loodhoudende benzine, voor toen nog schappelijke prijzen :-(

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Ha, die Ton;

                                                      Ach ja, "even een grijze pijp halen"; dat was ooit standaardvocabulaire onder liefhebbers. Those were the days. Alhoewel dat lood de levensduur van je uitlaat nou ook weer niet bevorderde....
                                                      Scherven brengen gelul.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Heee, 70 per uur over de brug bij Bommel, dat herinner IK me zelfs nog. Die nieuwe brug werd destijds geopend door Nelie Smith-Kroes dacht ik. 1986 of zo? Daarvoor was 't afremmen tot 70 aldaar. Maar volgens mij was de limiet toen ueberhaupt nog 100.

                                                        Die ouwe brug, daar loopt nu het spoor toch over, of is dat al niet meer zo?
                                                        Mini Cooper Clubman
                                                        "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                                        "Jasper val dood." - RH

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          *corrigeert zichzelf*

                                                          1996 pas vervangen....
                                                          Mini Cooper Clubman
                                                          "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                                          "Jasper val dood." - RH

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Offering Automobile badges, posters, prints, catalog, manuals, out of print books, racing programs, press kits, hood ornaments, mascots, models, sculptures, toys, original artwork, photos, license & rally plates, signs, banners, and other automobilia. Also offering transportation memorabilia featuring the following are


                                                            Zoiets?

                                                            Ach dat waren nog eens tijden.....

                                                            Verhaal van een ander kaliber. Wij werden eens aangehouden ergens bij brabant denk ik. 2 Motoragenten zette mijn vader langs de kant....In de tijd van de Simca.

                                                            Waar hij die aanhangwagen had gekocht....want één van die agenten zocht ook zo'n wagentje....en dat vertelde hij net aan zijn collega toen ze langs ons reden.

                                                            HAHAHHAHA Dat WAAAAAREN nog eens tijden!!!!

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              @Marcel : daar zit mooi spul bij zeg!!!

                                                              Het lijstje van mijn vader is minder spectaculair. :-)
                                                              .
                                                              ..
                                                              ...
                                                              Ford Escort Mk1 (kanariegeel)
                                                              Datsun 120Y
                                                              Opel B Ascona 1.9 (oranje)
                                                              Ford Taunus station
                                                              Peugeot 504
                                                              Peugeot 305 Select (met electrisch dak!)
                                                              Mazda 626
                                                              Mazda 626
                                                              Kia nogwat
                                                              etc etc

                                                              Daarnaast op dit moment een redelijk recente Harley Davidson, want dat vindt mijn vader echt gaaf.
                                                              Auto's ook hoor, maar het moet toch ook vooral betrouwbaar en ruim zijn. Hij rijdt wel aardig door. In Duitsland stevig en in NL 130/135 oid.

                                                              Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                              Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                              Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                              BMW 320Ci (van GF)



                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Oorspronkelijk geplaatst door Kleintje Bekijk bericht

                                                                Waar hij die aanhangwagen had gekocht....want één van die agenten zocht ook zo'n wagentje....en dat vertelde hij net aan zijn collega toen ze langs ons reden.
                                                                Nou denk ik spontaan hieraan :-)
                                                                Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X