Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Über SL: de 65 AMG Black Series

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Über SL: de 65 AMG Black Series

We zagen het prototype al enige tijd rondrijden op de Nordschleife, maar op de introductie van de Mercedes SL 65 AMG Black Series was het nog even wachten. Nu is de auto dan eindelijk officieel en we kunnen concluderen dat ze bij AMG niet van half werk houden.
    De SL 65 AMG Black Series is namelijk goed voor 670 pk en 1000 Nm. Dat is meer dan een Ferrari 599 GTB Fiorano, meer dan een Lamborghini LP640 en zelfs meer dan de (uitverkochte) Ferrari Enzo. De kracht komt van een opgevoerde versie van de 6,0-liter V12 uit de SL 65 AMG. Mercedes’ huistuner haalt de extra paardenkrachten uit het blok door het monteren van twee nieuwe turbo’s en nieuw ontworpen einddempers. Het blok is gekoppeld aan een vijftraps AMG Speedshift Plus-transmissie, die vier schakelprogramma’s kent: ‘Comfort’, ‘Sport’, ‘M1’ en ‘M2’. Vier leds geven aan wanneer de bestuurder het best kan schakelen.
    Maar wie de foto’s bekijkt, ziet meteen dat de Black Series-transformatie niet beperkt blijft tot wat extra paardenkrachten. De top-SL schudt maar liefst 250 kilogram af en weegt zodoende nog 1770 kilogram. Mercedes-Benz bewerkstelligt deze spectaculaire daling door intensief gebruik van koolstofvezelcomposieten. Dit materiaal is onder meer terug te vinden in de 14 centimeter bredere voorspatborden, de voorbumper- en spoiler met zichtbare splitter, de motorkap en de achterklep.
    Een andere belangrijke wijziging betreft het dak van de auto: dat is niet meer een (zwaar) metalen klapdak, maar gewoon een vast dak. Het is uiteraard ook van het speciale composiet gemaakt en heeft een ingebouwde rolbeugel. De achterspoiler van –u raadt het al- koolstofvezel klapt automatisch uit bij snelheden boven de 120 kilometer per uur.
    De SL 65 AMG Black Series sprint zodoende in 3,9 seconden naar 100 kilometer per uur. De snelheidsmeter loopt door naar 360 kilometer per uur, maar Mercedes-Benz begrenst de auto op 320 kilometer per uur. Mercedes-Benz levert in november de eerste exemplaren aan de gelukkige kopers. Hoeveel de auto gaat kosten, is nog onduidelijk. Wel weten we dat er zeven exemplaren naar Nederland komen. Dus als de kersverse Jackpotwinnaar van de Staatsloterij nog een auto zoekt om z’n 25 miljoen op stuk te slaan, dan hebben we bij deze een mooie tip.

Meer foto's bij de bron van dit verhaal.
    ---------------

250kg lichter, da's veel. Maar 1770kg is ook nog steeds veel. Wel een heel indrukwekkende auto, mét vast dak :)
    Oliestoken voor het goede doel

In willekeurige volgorde:

-Bruut
    -Overbodig
    -hebbuh hebbuh hebbuh
    -Mooi
    -GT-R draait er rondjes omheen
    You know that reality is immaterial

Comment

Ja, vooral dat laatste punt. Ik moet het nog zien hoor, dit is wel schruftig veel vermogen en koppel he?
      Maar, als ze een vedergewicht van zeg 1400 a 1500kg uit zouden brengen, dán kun je de hele wereld aan volgens mij.

Comment

Het gaat qua gewichten echt NERGENS meer over.

Materialen worden steeds geavanceerder, lichter, en sterker.

En de auto's worden maar zwaarder. 250 kg afvallen en dan nog 18 ton wegen. WTF.

Comment

Tja, het probleem is en blijft met dit soort auto's dat het toch "maar" de überversie is van een auto die in de verste verte niet te vergelijken is met Porsches of Ferrari's. De auto is in beginsel nooit ontworpen om een echte sportwagen te zijn.

En so what als je er een F360 of misschien zelfs een F430 ermee uitrijdt op de Autobahn? Doe mij dan maar liever een auto die in de basisuitvoering al een echte sportwagen is.
          Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PACO Bekijk bericht
            Doe mij dan maar liever een auto die in de basisuitvoering al een echte sportwagen is.
            Mee eens. Dit bovenstaande is El Grando Lompemundo.

Comment

Nogmaals, ik vind het ding echt prachtig.

Maar dit moet toch ook zonder die turbo's en met MINSTENS 400 kg minder kunnen.

Wat weegt een Carrera GT? En die is misschien nog (te) zwaar vanwege de targa constructie.

Comment

Dit is toch de auto die JC testte? En waarvan hij en The Stig zeiden dat het de beste auto sinds jaren is?

De auto waarin je nooit meer wilt stoppen met rijden?

Doe mij die dan maar hoor. Dan maar geen sportwagen waar je na 3 uur gebroken uit komt met gehoorklachten en een hernia.
                Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

Comment

Vind het echt helemaal niks. Blijft een foute ster.

F430/Gallardo LP560 anytime.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door NoTVR Bekijk bericht
                    Dit is toch de auto die JC testte? En waarvan hij en The Stig zeiden dat het de beste auto sinds jaren is?
                    Zegt JC dat niet van iedere nieuwe sportwagen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SchnitzelStephan Bekijk bericht
                      En de auto's worden maar zwaarder. 250 kg afvallen en dan nog 18 ton wegen. WTF.
                      Huh 18 ton, 18.000 kg, mijn hemel da's echt wel zwaar zeg :-)
                      2 x ouwe premium meuk
                      BMW E90 320D Dynamic Exe + chippie
                      Jaguar X-Type Estate 2.0DI4 Exclusive

Comment

BTW, vind het overigens wel een gaaf ding.
                        2 x ouwe premium meuk
                        BMW E90 320D Dynamic Exe + chippie
                        Jaguar X-Type Estate 2.0DI4 Exclusive

Comment

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik vind 'm gewoon gaaf!
                          Mercedes was tot voor kort niet goed bezig met design, maar met de CLS en nieuwe C zijn ze op de goede weg.

Maarja...670pk uit 6,5 liter m.b.v. 2 turbo's ben ik niet van onder de indruk. Er zijn toch wel al een aantal merken die meer dan 100pk/liter ergens atmosferisch uitpeuren. (bijv E46 M3, E90 M3, S2000) Het enige wat je dan wel mist is het koppel.
                          Maar om eerlijk te zijn, als ik een sportwagen heb wíl ik geen koppel hebben! (en laat die automaat ook maar zitten)
                          Gewoon veel schakelen en precies in het juiste toerengeboed blijven. Bij Turbo's kun je lekker schakellui rijden, maar dat MAG niet bij een sportwagen.

Maar als ik moest kiezen? Nee, ga denk ik toch voor een 430 Scuderia of een 575 met GTC-pakket...
                          Giulia 1600 Super '65
                          Abarth 595 Competizione '15

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door NoTVR Bekijk bericht

De auto waarin je nooit meer wilt stoppen met rijden?

Doe mij die dan maar hoor. Dan maar geen sportwagen waar je na 3 uur gebroken uit komt met gehoorklachten en een hernia.
                            Dat was de CLK 63 AMG Black Series

Comment

Ze zijn goed bezig bij Mercedes de laatste tijd. Tot op heden vind ik alle Black Series zeer geslaagd. Zou me niks verbazen als deze auto ook op het circuit veel zogenaamde echte sportauto's compleet te kak zet.

Gewoon weer oldskool spoilers, luchhappers, widebody, dikke pijpen...wat wil je nu nog meer?

Comment

* nominatie voor gruwelijk autotaalgebruik *
                                Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Ok. Nou ja, dezelfde zwarte serie dan...

Meer dan 600pk lijkt me overigens wel voldoende hier.

Comment

Prachtige auto!

Comment

Wat een gave bak zeg! Goed bezig daar bij Mercedes.

Comment

Hij heeft een bruut vermogen, maar oh wat is het een lomp ding als je hem in het echt ziet.

Jan

Comment

Hij ziet er bruut uit, lekker breed. Maar mooi vind ik anders. Zal het ongetwijfeld weer prima doen bij de gemiddelde kamper. Maar het is "maar" een Mercedes.
                                          Ik vind een 599 Fiorano toch iets begeerlijker!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Veloce Bekijk bericht
                                            Maarja...670pk uit 6,5 liter m.b.v. 2 turbo's ben ik niet van onder de indruk. Er zijn toch wel al een aantal merken die meer dan 100pk/liter ergens atmosferisch uitpeuren. (bijv E46 M3, E90 M3, S2000) Het enige wat je dan wel mist is het koppel.
                                            Dat is een keuze van de fabrikant. Op deze manier met wellicht relatief weinig vermogen uit het aantal cc's creëer je een motor die een stuk minder hard hoeft te werken, dat zie je aan de andere kant van de streep (levensduur) weer terug. En je krijgt een heel ander, in dit geval denk ik gewenst, karakter.

Oorspronkelijk geplaatst door Veloce Bekijk bericht
                                            Maar om eerlijk te zijn, als ik een sportwagen heb wíl ik geen koppel hebben!
                                            En dat is natuurlijk jouw keuze :)

Comment

1000pk uit die motor moet zonder meer mogelijk zijn. Maar dan krijg je problemen als met de Veyron. Alles gaat kapot, warmtehuishouding wordt een enorm probleem.

Comment

Gaaf ding idd, maar ook extreem duur natuurlijk.
                                                Voor dat geld zou ik nooit een Mercedes kopen.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                BMW 320Ci (van GF)

Comment

Ha, die Gummers;

Ieder zijn meug/k. Ik vind dit nou allesbehalve begerenswaardig. Niet alleen omdat ik de oude SL véél mooier vond, maar het idee om een open GT dicht te 'lassen' wil bij mij gewoon niet settelen. Snel en bruut zal het ding zeker zijn, maar een sportwagen wordt het natuurlijk nooit. Als het dan een snelle SL moet zijn, doe mij dan maar zo'n I-Am-Gay van de vorige generatie met de Kompressor-V8. Maar dan wel eentje die nog gewoon open gereden worden kan natuurlijk....
                                                  Scherven brengen gelul.

Comment

Working...
                                                  X