Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

chiptjoening

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• chiptjoening

Wie heeft er ervaring mee? En dan met name bij diesels.

Zo om me heen hoor ik veel verhalen erover, veelal positief, soms negatief.
    Ik krijg het beeld dat er behoorlijk wat (ook lease)auto's worden gechipt.

Is het nou echt veel performance voor relatief weinig geld? Of is het weinig merkbaar, gaat ie roken en verkort je aanzienlijk de levensduur van de auto?
    Ook vraag ik me af hoe de leaserijders naar het potentiële risico van (verhaal)schade kijken.
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Ik doe het niet en zou het ook niet snel doen.
    Zeker niet met een leaseauto.

Ik heb nu een 118D met 143pk. Met chip gaat die zo naar 160/170/180pk, maar of hij dan echt veel fijner rijdt, weet ik niet.
    Vooral i.c.m. roet-filters etc, moet je oppassen met chippen.

Ik zou zelf liever dan wat meer uitgeven en een 120D nemen of nog meer en dan voor een 123D gaan.

En wat kost 'goed' chippen?
    Prijsverschil tussen 118D Exec en 120D Exec = 3895 euro

Ferrari 308 GTB QV (1983)
    Alfa Giulia 1300 (1966)
    Mazda Miata (1990 Daily driver)
    BMW 320Ci (van GF)

Comment

Met name het prijsverschil tussen de x18d en x20d vind ik tamelijk bizar. Het verschil tussen een S40 1.6D en 2.0D is bijvoorbeeld maar 2K en krijg je nota bene een dikkere motor en een versnelling erbij.

Passat TDI 140 of 170 pk scheelt ook 2 K, bij de A3 is het dan weer 3 mille verschil. Nee hoor, je betaalt niks teveel bij Audi ;-)

Comment

Ik weet niet om wat voor een diesel het gaat maar ik rijd al 8 jaar met gechipte TDI's. Het verschil is groot! Ik had in het begin Wetterauer maar de laatste jaren JD. Over het algemeen wordt de vermogenlijn vloeiender en hou je bovenin langer meer vermogen. Diesels willen affrabiek nog wel een instorten boven een bepaald toerental.

Comment

Is het nou echt veel performance voor relatief weinig geld? Of is het weinig merkbaar, gaat ie roken en verkort je aanzienlijk de levensduur van de auto?
          Ja, nee, afhankelijk van de chipper, afhankelijk van de motor/vermogensstijging.

Sommige auto's zou ik lekker origineel laten, andere zijn zonder zorgen te chippen. Ook afhankelijk van hoe vaak je het extra vermogen gaat gebruiken; ik heb het idee dat bij sommige leaserijders de gaspedaalstand of "uit" of "aan" is... Met een grotere kans op gezeik (maar ook weer motorafhankelijk).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Eddieee Bekijk bericht

Is het nou echt veel performance voor relatief weinig geld?
            Dit is het antwoord samengevat. Heel soms gaat er iets mis, maar meestal is het probleemloos. Het resultaat is inderdaad echt veel performance voor weinig. En zoals RutgerK zegt: vaak nog vloeiender ook.

O ja, ook vaak een overweging bij zulke prijsverschillen: bij chippen betaal je alleen voor het extra vermogen, bij de duurdere auto betaal je vaak ook voor extra goodies die je misschien niet nodig vindt. Als je alleen het extra vermogen wilt en het uitrustingsniveau van de langzamere versie voldoende vindt, is chippen een prima oplossing.
            Last edited by Dutch; 18-07-08, 12:03.
            Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
            "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

croky chips

lol, dat mensen dit nog vragen anno 2008 :)

Op een 1.9tdi ben je bijna gek als je het niet doet. 30-40pk erbij voelt net alsof je een andere motor hebt en het blijft gewoon heel. Zelfs leasemaatschappijen vinden het ok bij (diesel) VAG wagens, al zit je dan aan het dure ABT vast.

Bij de meeste andere merken wordt het qua garantie en betrouwbaarheid lastiger, al hoor je steeds meer goede verhalen (volvo, saab, bmw).

Verder schijnt het ook steeds meer problemen te geven bij 2.0TDI's met roetfilters, vooral de TDI170 (heeft iemand hierboven vast al gezegd).

Comment

Onder de leaserijders is er ook een flink percentage dat de "legale weg" (ABT tuning via de dealer, vaak een "slijtagetoeslag" op het leasebedrag) niet kan of wil bewandelen.

Als je dan naar een betrouwbaar adres gaat, eventueel zelf garantie bijkoopt etc. Dan is de kans op ellende eigenlijk nihil. De meeste merk dealers doen er ook niet moeilijk over bij onderhoud, waarom zouden ze ook.

"En wat kost 'goed' chippen?" Op een VAG TDI 600-800 euro bij een fatsoenlijk adres, met garantie. Powerbox op marktplaats kost een paar honderdjes, maar dan ben je imho aan het klooien met troep.
                Last edited by RC; 18-07-08, 13:21. Reden: tikfout

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door _RC_ Bekijk bericht
                  lol, dat mensen dit nog vragen anno 2008 :)
                  Nou! :)
                  "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                    Ik doe het niet en zou het ook niet snel doen.
                    Zeker niet met een leaseauto.

Ik heb nu een 118D met 143pk. Met chip gaat die zo naar 160/170/180pk, maar of hij dan echt veel fijner rijdt, weet ik niet.
                    Vooral i.c.m. roet-filters etc, moet je oppassen met chippen.

Ik zou zelf liever dan wat meer uitgeven en een 120D nemen of nog meer en dan voor een 123D gaan.

En wat kost 'goed' chippen?
                    Prijsverschil tussen 118D Exec en 120D Exec = 3895 euro
                    Ik ben inderdaad benieuwd hoeveel beter het rijdt. Zeker bij een BMW. Volgens mij prima te chippen, maar ik begrijp van de BMW-dealer dat zij er zelf niet aan beginnen (itt VAG).
                    Maar ja, het prijsverschil tussen een 318d touring en een 320d touring is zelfs 4200 euro! En dan kan ik me voorstellen dat ze bij bosjes gechipt worden. We hebben het toch over - technisch gezien - dezelfde motor?
                    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Comment

Eddieee, weliswaar geen BMW als lijdend voorwerp, maar zeker even lezen raad ik je aan:

http://squadra-tuning.nl/NL/Squadra_...werkwijze.html

http://squadra-tuning.nl/NL/Squadra_...inleiding.html

http://squadra-tuning.nl/NL/techniek...hiptuning.html

http://squadra-tuning.nl/NL/techniek..._vermogen.html

http://squadra-tuning.nl/NL/techniek..._praktijk.html

http://squadra-tuning.nl/NL/techniek...gen_meten.html

Eigenlijk moet je gewoon de hele Squadra website eens doorharken :) Zeker de artikelen onder de 1e 2 tabjes.
                      Oliestoken voor het goede doel

Comment

Helemaal met Gijs eens.
                        Gave wagen die Squadra heeft gebruikt voor vermogen meten in de praktijk...:)

Comment

Geen ervaring met BMW, wel met VAG.
                          M'n vorige leasebak, een Seat Ibiza 1.9TDI Sport (130pk) heb ik via VdV laten tunen bij JD naar 160pk.
                          Hij werd er absoluut rapper van. Nee, je houdt er geen M3 mee bij, maar de oude Leon 1.8 20VT heb ik regelmatig tegen kunnen sprinten op de snelweg en die hield me maar net bij. Tuurlijk, die had z'n wagen ook kunnen chippen.
                          En het opdrukken van dikke wagens op de Autobahn. Altijd fun om met zo'n Ibizatje @230km/h (teller ja...) op de bumper van een E-klasse te hangen. "Ga aan de kant, ouwe bok!" - en dan de gezichten :-D
                          Maar... de nadelen.
                          1. Het gaspedaal verandert in een aan/uit pedaal. Daar helpt geen fluwelen voet tegen. Vooral voor passagiers is dat nogal irritant bij druk verkeer op de snelweg.
                          2. Het roette als een gek. Voordeel is wel dat mensen dan meer afstand houden omdat ze bang zijn voor schadelijke effecten aan de luchtwegen ofzo ;-)
                          3. Het bracht gebreken eerder aan het licht. Zo was de drukgroep af-fabriek scheef ingebouwd. Dat resulteerde in een slippende koppeling bij ca 2000rpm in VI, later in alle versnellingen, na ongeveer 80.000km. Met wat minder power had ik dat waarschijnlijk nooit gemerkt.
                          Verder geen problemen gehad anders dan een hoog bandenverbruik. 3,5 jaar mee gereden, 187.000km.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ali Bekijk bericht
                            Geen ervaring met BMW, wel met VAG.
                            M'n vorige leasebak, een Seat Ibiza 1.9TDI Sport (130pk) heb ik via VdV laten tunen bij JD naar 160pk.
                            Hij werd er absoluut rapper van. Nee, je houdt er geen M3 mee bij, maar de oude Leon 1.8 20VT heb ik regelmatig tegen kunnen sprinten op de snelweg en die hield me maar net bij. Tuurlijk, die had z'n wagen ook kunnen chippen.
                            En het opdrukken van dikke wagens op de Autobahn. Altijd fun om met zo'n Ibizatje @230km/h (teller ja...) op de bumper van een E-klasse te hangen. "Ga aan de kant, ouwe bok!" - en dan de gezichten :-D
                            Maar... de nadelen.
                            1. Het gaspedaal verandert in een aan/uit pedaal. Daar helpt geen fluwelen voet tegen. Vooral voor passagiers is dat nogal irritant bij druk verkeer op de snelweg.
                            2. Het roette als een gek. Voordeel is wel dat mensen dan meer afstand houden omdat ze bang zijn voor schadelijke effecten aan de luchtwegen ofzo ;-)
                            3. Het bracht gebreken eerder aan het licht. Zo was de drukgroep af-fabriek scheef ingebouwd. Dat resulteerde in een slippende koppeling bij ca 2000rpm in VI, later in alle versnellingen, na ongeveer 80.000km. Met wat minder power had ik dat waarschijnlijk nooit gemerkt.
                            Verder geen problemen gehad anders dan een hoog bandenverbruik. 3,5 jaar mee gereden, 187.000km.
                            Ik zit nog steeds te twijfelen.
                            Over het algemeen is de extra power niet nodig voor WWV, maar soms wil je net even wat meer bij bepaalde acties. De grootste twijfel die ik heb ik verbruik: natuurlijk gaat hij meer verbruiken als je het extra vermogen gaat aanspreken maar ik wil er wel nog net zo zuinig als nu mee kunnen rijden - dat is namelijk de enige reden waarom ik een fucking diesel heb gekocht.

Met de dure brandstof en de vele kilometers die ik rijd zit ik niet te wachten op extra verbruik. Ik vraag me af wat er waar is van de verhalen dat de auto zuinig wordt als je niet loopt te trappen en gewoon normaal rijdt zoals altijd.
                            Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ali Bekijk bericht
                              Zelfs bij JD, deze twee dingen? Valt me tegen.

Nu heb ik weliswaar een getjilpte turbo-benzine (en niet door JD), maar het gas is zeker geen lichtschakelaar. Sterker nog, sinds het nieuwe grotere gasklephuis erin zit, gaat het eigenlijk zelfs vloeiender dan me lief is; de schop in de rug is er een beetje af. Geldt helemaal voor de TFSI's, heb ik begrepen.

En roeten? Ik had altijd begrepen dat Abt wel behoorlijk roette, maar dat JD juist meeviel. Toch, JC?

Verder is dat verhaal van zuiniger rijden (voor turbodiesels) theoretisch in ieder geval niet onwaar, PACO. Patje kon dat vroeger altijd zo mooi uitleggen...

Comment

Tuning was via VdV gedaan in maart 2004. Volgens mij deden ze dat toen pas net via JD. Dat zal Edwin wel beter weten dan ik :-)
                                Aangezien ik maar 1 week ongetuned heb gereden weet ik niet of het voor het verbruik iets uitmaakt. Mijn ervaring is dat ie zeker niet onzuinig was. Tuurlijk, ik haalde de fabrieksopgave nooit, maar dat gaat ook niet als je altijd te hard rijdt. Maar m'n vriendin haalde er doorgaans 4,8l/100km mee, in de Randstad, dus eigenlijk nooit harder dan 100-110km/h. Was wel een fileloos traject van ca 100km. (Huh, fileloos in de randstad? Ja, 's ochtends vroeg in de zomervakantie...)

Comment

@Paco, doen!!!

Of de tuning hem zuiniger maakt weet ik ook niet, maar onzuiniger wordt hij zeker niet. Al die momenten dat je in druk verkeer of met constante snelheid over de A2 rijdt verbruik je echt niet meer.

De momenten dat je echter inhaalt of om een andere reden het gas open trekt, is het gewoon super. Het voelt gewoon alsof er een ander blok in je auto ligt. Big smile, dit had ik veel eerder moeten doen, beste 600 euro die ik ooit uitgegeven heb etc...

Ik hoor niet anders in mn omgeving, als mn volgende wagen een VAG TDI is komt er geheid een chip in.

Comment

Ach, misschien moest ik het toch maar doen.
                                    Edwin had me al een goeie prijs gegeven...
                                    Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Aangezien het hier over VAG-TDI's gaat: waar is Patje eigenlijk?? ;-)

Comment

Je bedoelt die grijze kantoormuis met zn passat tdi en doorzonwoning in vinex wijk? :)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Eddieee Bekijk bericht
                                          Wie heeft er ervaring mee? En dan met name bij diesels.

Ik krijg het beeld dat er behoorlijk wat (ook lease)auto's worden gechipt.

Ook vraag ik me af hoe de leaserijders naar het potentiële risico van (verhaal)schade kijken.
                                          Louter positieve ervaringen. Ik heb een 2.0 TDI gechipt met roetfilter (af-fabriek). Verbruik is prima, vermogen is prima en van slijtage heb ik nog niks gemerkt (afkloppen). Ook de combinatie met roetfilter so far so good. Voor een relatief klein bedrag heb je meer vermogen en als je bij Abt tuned, blijft de garantie van kracht. Ideaal!
                                          Like mijn blog: http://www.driveaholic.nl

Comment

Ik rij met een gechipte 2.0TDI ZONDER roetfilter en ik heb er nog geen dag spijt van. Als je m niet chipt is het gewoon zonde.

Het grote nadeel van mijn waggie is dat ie nogal flink roet. Ik heb zelf met een aantal gechipte diesels van JD gereden en die roeten echt (bijna) niet! Ik heb zelf besloten geen roetfilter te nemen omdat er nogal wat problemen zijn met gechipte diesels en roetfilters. Sitechris is daarop dan weer een uitzondering, maar die haalde net wat mindere waarden op de rollerbankdag bij JD.

Ik dacht trouwens dat BMW wat minder winst bij chippen kon halen omdat de motoren standaard al wat ruimer ingesteld staan dan bijvoorbeeld de VAG motoren?

Zou zelf alleen chippen met garantie e.d. want er kan altijd wat mis gaan en dan wil je gewoon geen gezeur.
                                            BMW 420i coupe (2014) - Buick Skylark Custom Coupe (1970) - Chevrolet G20 Hightop Van (1992)

Comment

Mijn vorige auto was een ibiza 1.9 tdi 130 met 160 pk. Geen noemenswaardige problemen mee gehad. De sprintverhaaltjes van Ali herken ik maar al te goed. Auto was met name boven de 140 km/h sneller dan standaard en op de tussensprintjes van 80-120 e.d. Heb ooit eens een test gedaan tegen een standaard ibiza tdi 130. Het verschil tussen 100-140 was niet werelds maar daarboven werd het een vernedering. verbruik was extreem laag: ik trapte hard door met dat ding en het verbruik was gemiddeld 5,9 op 100 km.

Mijn 118d is door JD onder handen genomen, maar is wat behoudender aangepakt (ivm afspraken met mijn dealer). Dit resulteert in meer trekkracht bij lagere toerentallen (dus minder schakelen) en het sneller accelereren boven pakweg 140 tov een standaard 118d. Bovendien merk ik dat ie veel eenvoudiger op bijv 200 km/h zit (vanuit 6 en 5). Top haalt ie ook veel makkelijker. Verbruik is niet veel beter geworden.

Als je naar een goede vitamineboer gaat die niet alle registers opentrekt krijg je een soepelere auto die op hogere snelheden sneller is.
                                              Bmw f11 525d e46 330 cabrio en e38 740i

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ___JC___ Bekijk bericht
                                                Het grote nadeel van mijn waggie is dat ie nogal flink roet.
                                                Slechte zaak. Een échte motortuner weet wat hij doet en dat levert géén roet als resultaat of bijwerking.

Ik heb zelf met een aantal gechipte diesels van JD gereden en die roeten echt (bijna) niet!
                                                See? :)
                                                Oliestoken voor het goede doel

Comment

roet=goed
                                                  Bmw f11 525d e46 330 cabrio en e38 740i

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 6bakkie Bekijk bericht
                                                    roet=goed
                                                    Precies! Het heeft ook wel wat hoor, die plaatselijke mist in je achteruitkijkspiegel :-)

Comment

Ik rij met een gechipte 2.0TDI ZONDER roetfilter en ik heb er nog geen dag spijt van. Als je m niet chipt is het gewoon zonde.

Het grote nadeel van mijn waggie is dat ie nogal flink roet. Ik heb zelf met een aantal gechipte diesels van JD gereden en die roeten echt (bijna) niet! Ik heb zelf besloten geen roetfilter te nemen omdat er nogal wat problemen zijn met gechipte diesels en roetfilters. Sitechris is daarop dan weer een uitzondering, maar die haalde net wat mindere waarden op de rollerbankdag bij JD.

Ik dacht trouwens dat BMW wat minder winst bij chippen kon halen omdat de motoren standaard al wat ruimer ingesteld staan dan bijvoorbeeld de VAG motoren?

Zou zelf alleen chippen met garantie e.d. want er kan altijd wat mis gaan en dan wil je gewoon geen gezeur.

Problemen met roetfilter zijn vooral een plaag voor de af fabriek 170 pk/350 nm dieselmotoren (de pompverstuivers) van de VAG groep (Leon FR TDI, Skoda RS diesel, VW Passat, Golf, Audi A4 vorige model etc). Naast veel problemen met roetfilter ook vermogensproblemen. Motor presteert vaak ook niet optimaal. Op Duits forum gelezen dat veel Passat 170 pk rijders met pijn en moeite 200 op de teller halen. Echte problemen met de 140 pk diesel en roetfilter (incl gechipte) ben ik volgens mij nog niet tegengekomen.

Comment

Problemen met roetfilter zijn vooral een plaag voor de af fabriek 170 pk/350 nm dieselmotoren (de pompverstuivers) van de VAG groep (Leon FR TDI, Skoda RS diesel, VW Passat, Golf, Audi A4 vorige model etc). Naast veel problemen met roetfilter ook vermogensproblemen. Motor presteert vaak ook niet optimaal. Op Duits forum gelezen dat veel Passat 170 pk rijders met pijn en moeite 200 op de teller halen. Als je deze motor chipt, nemen de problemen alleen maar toe.

Echte problemen met de 2.0 TDI 140 pk diesel en roetfilter (incl gechipte) ben ik volgens mij nog niet tegengekomen, dus volgens mij kun je die motor ook met roetfilter gewoon chippen. Wel een nadeel: de 2.0 TDI met roetfilter is een 8-klepper. Deze motor levert ook 140 pk/320 nm, maar loopt minder mooi dan de 16 klepper 140 pk. Ik zou overigens niet met retrofit filters gaan klooien. Dat werkt een stuk minder.
                                                        Last edited by sitechris; 19-07-08, 13:13.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gijs Bekijk bericht
                                                          Slechte zaak. Een échte motortuner weet wat hij doet en dat levert géén roet als resultaat of bijwerking.

See? :)
                                                          Ik heb een Abt chip waarbij de prestaties echt wel goed zijn alleen hij roet flink. Zelfs de medewerkers van JD vonden de prestaties echt netjes toen ie daar op de rollerbank stond. En het is weleens handig als mensen aan het kleven zijn!

Ik kon van ING een gratis roetfilter erop laten zetten een tijdje terug en dat werd me door bijna iedereen afgeraden. En dat waren mensen die er verstand van hadden. Maar de octy met roetfilter is niets voor niets een 8 klepper zullen we maar zeggen.
                                                          Last edited by JC; 19-07-08, 12:45.
                                                          BMW 420i coupe (2014) - Buick Skylark Custom Coupe (1970) - Chevrolet G20 Hightop Van (1992)

Comment

Na 2 gechipte Seat's te hebben gereden vind ik het wel jammer dat ik mijn GP nu niet gechipt heb. Maar ja, ook mijn auto heeft een roetfilter en omdat ik op ons Seat-forum behoorlijk wat problemen lees over die combinatie en dat ik zelf ook last heb van hikjes door dat DPF, heb ik er vanaf gezien. Ik wil geen risico lopen dat je er een hoop gezeik mee krijgt.

Ik weet niet of ik ooit nog zal chippen gezien de problemen met de roetfilters, maar als ik de verhalen hoor van mijn auto met chip die 240 op de klok tovert en echt serieus snel is in de tussensprints (sneller dan bv een Ibiza FR met chip) dan twijfel ik nog wel eens.
                                                            Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

Comment

Collega heeft inmiddels ruim een ton gereden met z'n gechipte 2.0 tdi (abt, 180pk, 390nm). Geen problemen tot nu toe. Ik waag me er niet aan. Ik heb wel een roetfilter...

Comment

Ik heb de meeste van mijn vorige BMW's (zowel diesel als benzine) gechipt of laten chippen. Zelfs met zeer hoge kilometerstanden en met zowel goedkope (M-Speed Tuning) als dure (Carly Motors) oplossingen. Ik heb nog nooit problemen gehad die gerelateerd konden zijn/waren aan chiptuning.

Comment

Working...
                                                                X