Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sneue actie van politie.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Sneue actie van politie.

Gisteravond zaten we na de werkdag even te genieten op een terrasje met een glas wijn.
    Situatie is op de hoek van een plein , daar waar de aansluitende weg éénrichtingverkeer is.
    Je mag er het plein wel af via die weg, maar er niet op.
    En wat komt er van de verkeerde aangereden? Het plein op dus: inderdaad een politiewagen zonder zwaailicht of audiolawaai. Hij stopt op de hoek (stopverbod) half op het trottoir, stapt uit en loopt naar de pinautomaat van de ABN, pint en komt weer terug, zijn vrouwelijke collega is in de auto blijven zitten.
    Ik kan het natuurlijk niet laten en onder vernietigende blikken van mijn betere helft sta ik op en stel hem de vraag of hij weet dat de situatie hier éénrichtingverkeer is.
    Ja dat weet ik zegt hij, maar wij hebben overal een ontheffing voor.
    “Zo is dat waar, volgens mij alleen in noodsituaties, en met zwaailichten en sirene”, stel ik.
    “Nee hoor mijnheer ik mag dat altijd”.
    “Ook om te pinnen ? “
    “Dat moet ik weten”
    “Mag ik u dan laten weten dat ik het betreur dat u van die gelegenheid misbruik maakt en het ook een slecht voorbeeld is”
    “Zo vind u dat, dat is dan jammer”

Hij stapt in en rijdt weg.

Ontzettende sneue actie vind ik dat van een politieagent, even afgezien van het feit of dat mag of niet, vind ik het gewoon niet slim.
    Wie kent zo goed de wet en weet of deze actie is toegestaan?
    "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
    BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

Erg slecht voorbeeld inderdaad.
    En als jij het doet, krijg je een boete van diezelfde gast waarschijnlijk...

Volgens mij is het niet zo dat agenten in functie alle verkeersregels aan hun laars mogen lappen. Ook zij moeten zich aan de regels houden, maar mogen in noodgevallen daar van af wijken. En terecht uiteraard.
    Pinnen lijkt mij geen noodgeval. :-)

Ferrari 308 GTB QV (1983)
    Alfa Giulia 1300 (1966)
    Mazda Miata (1990 Daily driver)
    BMW 320Ci (van GF)

Comment

Oh ja, hij zei mog dat hij zich alleen aan artikel 5 moest houden.
      Dit staat in artikel 5:
      Artikel 5
      Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

Comment

Tegen de richting inrijden om te pinnen is geen overtreding van artikel 5? Lijkt me sterk.
        Klacht indienen bij de politie. Denk niet dat er iets mee gebeurt, maar als er genoeg mensen zijn die klagen dan gebeurt er uiteindelijk wel wat mee.
        Maar dat zal wel iets zijn van een aangescherpte regel waardoor alle agenten hun werk moeilijker kunnen doen of zo :-(

Misschien is het wel genoeg dat je de man hebt aangesproken op zijn gedrag.
        All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

Comment

Die regel is heel simpel.

De agent heeft inderdaad een ontheffing en mag verkeersregels overtreden. Hij hoeft daarvoor geen zwaailicht en sirene te gebruiken. MAAR die ontheffing geldt alleen voor de uitvoering van z'n politietaken. Tegen het verkeer inrijden om te gaan pinnen is privé en valt er dus niet onder.

Je kunt in dit geval een klacht indienen bij de korpschef.

Ik heb even geen bron, maar herinner me nog dat dit wel eens eerder aan de hand was, en deze regel erbij gold.
          Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Politie hoeft geen audio of licht signalen te voeren om verkeersregels aan hun laars te lappen.

Maar om te gaan pinnen is wel misbruik maken van die ontheffing.
            Hij zou je ook wat netter te woor kunnen staan natuurlijk.

Heb je zijn naam of nummer?
            $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

Comment

Door bovenstaande dienders krijgt heel de politie een slechte naam en worden ze door een groot deel van de bevolking uitgekotst. Ik snap niet (of eigenlijk wel) dat dat soort machysmisbruikers niet door hun colega's op de vingers worden getikt. En maar respekt eisen.

Comment

Volkomen mee eens. Dit draagt alleen maar bij aan het beeld dat velen al van de politie hebben: sneue machtsmisbruikertjes die het liefst de hele dag in de struiken langs een snelweg staan met een gatso d'rnaast.

Ik weet dat dat zeker niet voor alle politiemedewerkers geldt. Het is alleen jammer dat je de slechte voorbeelden zoveel makkelijker onthoudt dan de goede.
                Mini Cooper Clubman
                "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                "Jasper val dood." - RH

Comment

Volgens mij mag de normale politieagent de verkeersregels alleen aan zn laars lappen als hij zwaailicht EN sirene voert. Uitzondering hierop zijn de undercover wagens die een aparte ontheffing hebben, maar die krijgen ook aanvullende opleiding voordat ze deze ontheffing krijgen. Hij mag dus niet tegen het verkeer inrijden of stoppen bij een stopverbod.

Een vriend van me is zoon van een inspecteur en heeft me dit ooit verteld. Is ook het type dat politiewagens met alleen zwaailicht niet voorlaat onder het mom van 'dan moet ie zn sirene maar aanzetten'.
                  BMW 420i coupe (2014) - Buick Skylark Custom Coupe (1970) - Chevrolet G20 Hightop Van (1992)

Comment

Politie hoeft zich, mits het overige verkeer niet in gevaar wordt gebracht en met geldige reden, niet aan de verkeersregels te houden. Zwaailicht en meertonige sirene is hierbij niet nodig.

Mooi voorbeeld waarom b.v. harder rijden dan aangegeven toegestaan is voor de politie:
                    Het overige verkeer wordt niet in gevaar gebracht (politie heeft zwaardere verkeerstraining dan alleen rijbewijs) en men kan sneller patrouileren.

En dat pinnen was voor de ijsjes op de zaak, anders wordt het langs de weg staan flitsen te zwaar. ;)

Voor de rest moet een agent natuurlijk het goede voorbeeld geven en een dikke huid hebben om die zeurderige figuren die niet begrijpen dat ijsjes van levensbelang zijn aan te horen.
                    Het is er wel en je ziet het nu ook iets beter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door denheer Bekijk bericht
                      Mooi voorbeeld waarom b.v. harder rijden dan aangegeven toegestaan is voor de politie:
                      Het overige verkeer wordt niet in gevaar gebracht (politie heeft zwaardere verkeerstraining dan alleen rijbewijs) en men kan sneller patrouileren.
                      Ja prachtig voorbeeld. Dat roepen ze altijd als ze met 150 over de snelweg rijden om "naar volgende groepje te rijden" en daar op snelheid te gaan controleren.

Reken nu eens uit hoeveel hardrijders per uur deze politieauto ziet als hij 150 rijdt, en doe hetzelfde als hij niet sneller gaat rijden dan het verkeer, maar langzamer....

Je ziet minder hardrijders als je harder gaat rijden, eenstrepers!

Comment

En om de laatste opmerking te ondersteunen heb je daar vast en zeker een handig grafiekje voor......
                        Veritatis simplex oratio est

Comment

Niet direct, maar als je het zo niet begrijpt wil ik die wel voor je maken.

Comment

Bullshit post, geelhoed, zoals gebruikelijk.

Surveillancewagen met strepen en al rijden daar niet primair om te hard rijders te pakken, maar om gevaarlijke rijders te pakken. Eigenlijk rijden ze er vnl. om de kleuren te laten zien.
                            Hardrijders pakken dat doen ze met flitsers of VROS.
                            All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

Comment

Inderdaad een redenatie van een nogal theoretisch kaliber. Het is wel juist, je ziet inderdaad meer hardrijders wanneer je langzamer rijdt. Maar zoals Panda al aangeeft, rijden die ijscokarren er niet primair om op snelheid te controleren.

Een beetje zoiets als dat verhaal van welk horloge beter is: een horloge dat 5 minuten achter loopt, of een horloge dat kapot is en dus stilstaat? Een theoreticus als Geelhoed zal dan antwoorden dat het kapotte horloge beter is, want dat geeft twee maal per etmaal exact de juiste tijd aan.

De rest van de wereld pakt het andere horloge. :)
                              Mini Cooper Clubman
                              "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                              "Jasper val dood." - RH

Comment

Was dit op het Neude in Utreg? Plein, terrassen, ABN-AMRO pin op de hoek.
                                Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                                  Een beetje zoiets als dat verhaal van welk horloge beter is: een horloge dat 5 minuten achter loopt, of een horloge dat kapot is en dus stilstaat? Een theoreticus als Geelhoed zal dan antwoorden dat het kapotte horloge beter is, want dat geeft twee maal per etmaal exact de juiste tijd aan.
                                  Foute conclusie. Een theoreticus als ik zal dan de gemiddelde afwijking een de standaard deviatie daarvan berekenen.
                                  Voor het horloge dat 5 minuten achter loopt is dat gemiddeld 5 minuten met een standaarddeviatie van 0.
                                  Voor het stilstaande horloge is de gemiddelde afwijking 3 uur, met een standaard deviatie van wortel(3) uur.

Eenvoudige conclusie is dat ik ook het 5 minuten horloge kies, maar het in tegenstelling tot "de rest" van de wereld, het kan onderbouwen.

Comment

En daar is de rest van de wereld heel gelukkig mee.....

Overigens zijn de juiste antwoorden al in dit topic voorbij gekomen....

Domme actie.

En daar zijn "we" het ook al over eens.

Comment

Ach, zolang "de rest" van de wereld het verschil tussen nauwkeurigheid en precisie niet kent, maak ik me geen zorgen over hun horlogekeuze.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Eddieee Bekijk bericht
                                        Was dit op het Neude in Utreg? Plein, terrassen, ABN-AMRO pin op de hoek.
                                        Nee plaatsnaam begint wel met een U. kijk maar in mijn profiel :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Parohl Bekijk bericht
                                          Nee plaatsnaam begint wel met een U. kijk maar in mijn profiel :-)
                                          Hebben ze daar dan ook pinautomaten!?! :-)))
                                          Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Comment

De werkelijke vraag luidt: durft de politie daar nog te komen??? :)
                                            Mini Cooper Clubman
                                            "Jasper val dood." - RH

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ___JC___ Bekijk bericht
                                              Volgens mij mag de normale politieagent de verkeersregels alleen aan zn laars lappen als hij zwaailicht EN sirene voert. Uitzondering hierop zijn de undercover wagens die een aparte ontheffing hebben, maar die krijgen ook aanvullende opleiding voordat ze deze ontheffing krijgen. Hij mag dus niet tegen het verkeer inrijden of stoppen bij een stopverbod.

Een vriend van me is zoon van een inspecteur en heeft me dit ooit verteld. Is ook het type dat politiewagens met alleen zwaailicht niet voorlaat onder het mom van 'dan moet ie zn sirene maar aanzetten'.
                                              Politieagenten mogen alle verkeersregels aan hun laars lappen, behalve artikel 5. Denk je dat al die gasten in zuurstokwagens/zuurstokbrommers in overtreding zijn als ze over de trambaan scheuren op de Overtoom? Zij hebben daar echt geen aparte ontheffing voor (zoals taxichauffeurs).

En politievoertuigen, brandweerwagens, en ziekenwagens hebben alleen voorrang op iedereen indien hun zwaailichtjes EN (meertonige) sirenes aanstaan hoor :/ (reactie op de zoon van inspecteur verhaal). Dus het is al vreemd als ie denkt dat die politiemeneren/mevrouwen voorrang willen NEMEN van hem.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door EG Bekijk bericht
                                                Politieagenten mogen alle verkeersregels aan hun laars lappen, behalve artikel 5. Denk je dat al die gasten in zuurstokwagens/zuurstokbrommers in overtreding zijn als ze over de trambaan scheuren op de Overtoom? Zij hebben daar echt geen aparte ontheffing voor (zoals taxichauffeurs).
                                                Ja dat ze het doen ben ik met je eens, maar mag het officieel ook want dan spreek je jezelf namelijk in één post tegen..

Oorspronkelijk geplaatst door EG Bekijk bericht
                                                En politievoertuigen, brandweerwagens, en ziekenwagens hebben alleen voorrang op iedereen indien hun zwaailichtjes EN (meertonige) sirenes aanstaan hoor :/ (reactie op de zoon van inspecteur verhaal). Dus het is al vreemd als ie denkt dat die politiemeneren/mevrouwen voorrang willen NEMEN van hem.
                                                Volgens mij zeggen we allebei hetzelfde? Als ze dus ALLEEN zwaailicht aan hebben staan hebben ze geen voorrang.
                                                BMW 420i coupe (2014) - Buick Skylark Custom Coupe (1970) - Chevrolet G20 Hightop Van (1992)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Eddieee Bekijk bericht
                                                  Hebben ze daar dan ook pinautomaten!?! :-)))
                                                  Wel 5 op een plein man, ech wel :-)

Maar de meesten begrijpen mijn punt wel.
                                                  Het gaat om de domme actie van die diender, als je respect wil afdwingen is dit niet de juiste manier.

Comment

Respect hoef je niet te verdienen of af te dwingen, maar je kan het wel verliezen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door geelhoed Bekijk bericht
                                                      Respect hoef je niet te verdienen of af te dwingen, maar je kan het wel verliezen.
                                                      Och ja; je hebt gelijk geelhoed, je bent nauwkeuriger enzo, ik had het anders moeten zeggen :-)

Comment

Ik dacht ik poneer mijn motto nog maar eens, was geen verbetering of commentaar op jou hoor.

Comment

Poneer ik ook maar ff iets...

Het levende bewijs dat je niet aan boom hoeft te hangen om een eikel te zijn....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht
                                                            Poneer ik ook maar ff iets...

Het levende bewijs dat je niet aan boom hoeft te hangen om een eikel te zijn....
                                                            Poneer ik ook ff iets. Geelhoed is bij tijd en wijle misschien best irritant, maar op elke post van hem als een verongelijkt kind van 4 reageren is zo mogelijk nog suffer.
                                                            2006 Volvo V70 2.4 (170pk)

Comment

Floris, aannemen dat mijn reactie gericht op Geelhoed is, is ook iets voor een kind van 4.

We hebben het nog steeds over het gedrag van de politieagent.
                                                              Last edited by w220l; 01-08-08, 09:00.

Comment

Ik ook W220l. Zeker in dit geval leek me mijn motto extreem toepasselijk.

Comment

Working...
                                                                X