Hallo,
deels voor ölle, deels voor mezelf. :)
Aangezien er (nog) geen E39M5 als opvolger gepland staat, maar een meer bodenständige E39, denk ik toch af en toe wel eens na over diesel. Ik rij 100 km per dag woonwerk, dus dat zijn de nodige liters Euro 95 per week.
Nadeel van diesel is dat het een diesel is natuurlijk, alhoewel dat voor de six-en-ligne minder speelt dan laten we zeggen de VAG 4-cylinder.
Verder zit je met gelazer met roetfilters, umweltzones, etc... Hoe dat laatste zich verder ontwikkelt, moeten we zien, maar ik ga ervan uit dat je met een 530d nog wel een tijdje de stad in mag. Maakt voor mijn werk niet uit, ik zit hier ver van het centrum.
Dan kom je bij de onderhoudskosten. Ik heb begrepen dat die voor (een moderne) diesel niet per se lager liggen per km dan bij een benzine. Vooral de brandstofpomp schijnt bij diesel erg duur te zijn (2000 € zonder inbouw oid?) en af en toe gaan die dingen ook kapot...
De 520i rijdt nu voor 3.0-3.5 ct/km zuivere garagekosten en heeft een brandstofverbruik van 8.5/100.
Verder zijn diesels nauwelijks met lage km-standen te koop en vanaf de 2 ton worden E39's gewoon duur omdat er dan de nodige onderdelen echt op hun eind zijn.
Iemand ideeen....?
deels voor ölle, deels voor mezelf. :)
Aangezien er (nog) geen E39M5 als opvolger gepland staat, maar een meer bodenständige E39, denk ik toch af en toe wel eens na over diesel. Ik rij 100 km per dag woonwerk, dus dat zijn de nodige liters Euro 95 per week.
Nadeel van diesel is dat het een diesel is natuurlijk, alhoewel dat voor de six-en-ligne minder speelt dan laten we zeggen de VAG 4-cylinder.
Verder zit je met gelazer met roetfilters, umweltzones, etc... Hoe dat laatste zich verder ontwikkelt, moeten we zien, maar ik ga ervan uit dat je met een 530d nog wel een tijdje de stad in mag. Maakt voor mijn werk niet uit, ik zit hier ver van het centrum.
Dan kom je bij de onderhoudskosten. Ik heb begrepen dat die voor (een moderne) diesel niet per se lager liggen per km dan bij een benzine. Vooral de brandstofpomp schijnt bij diesel erg duur te zijn (2000 € zonder inbouw oid?) en af en toe gaan die dingen ook kapot...
De 520i rijdt nu voor 3.0-3.5 ct/km zuivere garagekosten en heeft een brandstofverbruik van 8.5/100.
Verder zijn diesels nauwelijks met lage km-standen te koop en vanaf de 2 ton worden E39's gewoon duur omdat er dan de nodige onderdelen echt op hun eind zijn.
Iemand ideeen....?
Comment