Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Onderhoud diesel/benzine. Wat zijn de verschillen?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Onderhoud diesel/benzine. Wat zijn de verschillen?

Hallo,

deels voor ölle, deels voor mezelf. :)

Aangezien er (nog) geen E39M5 als opvolger gepland staat, maar een meer bodenständige E39, denk ik toch af en toe wel eens na over diesel. Ik rij 100 km per dag woonwerk, dus dat zijn de nodige liters Euro 95 per week.

Nadeel van diesel is dat het een diesel is natuurlijk, alhoewel dat voor de six-en-ligne minder speelt dan laten we zeggen de VAG 4-cylinder.

Verder zit je met gelazer met roetfilters, umweltzones, etc... Hoe dat laatste zich verder ontwikkelt, moeten we zien, maar ik ga ervan uit dat je met een 530d nog wel een tijdje de stad in mag. Maakt voor mijn werk niet uit, ik zit hier ver van het centrum.

Dan kom je bij de onderhoudskosten. Ik heb begrepen dat die voor (een moderne) diesel niet per se lager liggen per km dan bij een benzine. Vooral de brandstofpomp schijnt bij diesel erg duur te zijn (2000 € zonder inbouw oid?) en af en toe gaan die dingen ook kapot...

De 520i rijdt nu voor 3.0-3.5 ct/km zuivere garagekosten en heeft een brandstofverbruik van 8.5/100.

Verder zijn diesels nauwelijks met lage km-standen te koop en vanaf de 2 ton worden E39's gewoon duur omdat er dan de nodige onderdelen echt op hun eind zijn.

Iemand ideeen....?
    You know that reality is immaterial

Volgens mij zijn diesels juist duurder.
    $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

Comment

Vroeger lag de onderhoudsinterval van een diesel 2x zo hoog. Een benzine moest vaak om de 10.000 of 15.000 kilometer terwijl een diesel pas bij 20.000-30.000 voor een onderhoudsbeurt moest. Tegenwoordig is dat bijna gelijk. Onze 2.0T moet in principe om de 30.000km naar de garage. Ik ben laatst bij een kilometerstand van 26.000 geweest. Bij de 2.0TDI had ik dezelfde onderhoudsintervallen.

Comment

Ik zou gewoon een vierdeurs VAG-gebakje kopen als ik ging dieselen voor WWV (hé, dat heb ik ook gedaan). Groot genoeg voor jezelf en de family kan prima mee als je weer gaat comazuipen in de Elzas. Moet het dan toch groter, ga dan voor een A4 of Octavia.

Voordelen zijn een ongelooflijk laag verbruik (anders heeft dieselen nog geen zin met deze prijzen) - 5.7/100 doe ik nu - en veel keus in die Heimat, dus je kunt een lekker dik uitgevoerde versie kopen met weinig km op de klok. Met een 530d ga je volgens mij niet heel veel opschieten, want qua verbruik zal dat niet zo spectaculair veel minder zijn. Helemaal als je er de hogere verbruikskosten bij optelt, want BMW.

De centen die je overhoudt kun je dan steken in een fatsoenlijke Beier met een echte motor erin. Serieus, voor het dagelijkse Stau-ritje kan het me niet goedkoop en foolproof genoeg zijn. Die Maser komt er echt nog wel.
        Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

5.7/100? Dat valt me nog tegen dan, dacht dat de TDI's toch wel boven de 1 op 20 zaten.

Al met al natuurlijk een net verbruik, dat je met geen fatsoenlijke benzine auto haalt.
          Auto's: veel...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red205 Bekijk bericht
            5.7/100? Dat valt me nog tegen dan, dacht dat de TDI's toch wel boven de 1 op 20 zaten.

Al met al natuurlijk een net verbruik, dat je met geen fatsoenlijke benzine auto haalt.
            Dat haal je ook makkelijk, als je je netjes aan de snelheid houdt...
            Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Ik ken de Duitse tarieven van de houderschaps-/wegenbelasting niet en kan dus niet inschatten vanaf welk kilometrage je voordeliger uit bent met een 530d. Zo op gevoel denk ik echter dat je er niks mee opschiet, die 530d is per liter brandstof niet veel voordeliger en je hoort inderdaad regelmatig over dure reparaties aan de E39 530d met hogere kilometerstanden.

Denk dat je beter een 530i kunt kopen van een rentner :-) Ben er namelijk van overtuigd dat je .20i net zoveel verbruikt in de totale gebruiksmix.

Hansv: kun jij voor wat onderbouwing zorgen, of valt het tegen?

Comment

5,7l/100km? Dat haal je in mijn ervaring ook met een Benz E200CDI. Met automaat notabene. 5,4 of 5,2 zelfs ook prima haalbaar. Waar een Passat station koffiemolen (wat maken die pompverstuiver blokken toch een vreselijk geluid) met handversnelling bij normaal rijden niet onder de 6 liter te krijgen is, eerder 6,5.

De BMW zespitters gebruiken wel wat meer (logisch). Maar lopen ook mooier.

Vergeet bij diesels met ervaring ook de kosten voor een nieuwe turbo of nieuwe verstuivers niet. Kan ook wel eens gebeuren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Brahma Bekijk bericht
                  5,7l/100km? Dat haal je in mijn ervaring ook met een Benz E200CDI. Met automaat notabene. 5,4 of 5,2 zelfs ook prima haalbaar. Waar een Passat station koffiemolen (wat maken die pompverstuiver blokken toch een vreselijk geluid) met handversnelling bij normaal rijden niet onder de 6 liter te krijgen is, eerder 6,5.

De BMW zespitters gebruiken wel wat meer (logisch). Maar lopen ook mooier.

Vergeet bij diesels met ervaring ook de kosten voor een nieuwe turbo of nieuwe verstuivers niet. Kan ook wel eens gebeuren.
                  Hoe langzaam moet je wel niet rijden om zo een verbruik te halen???

Sorry hoor maar een E200 (en 220) zijn echt niet zo zuinig, tenzij je langzaam optrekt en rustig gaat rijden. Bij vlot rijden zuipen die dingen gewoon.

Comment

Zo'n VAG 4-cylinder moet ik dus pertinent niet. Full stop. :)

Heb daarbij een beetje het panda-syndroom; ik heb geen zin/tijd om een funwagen ernaast te hebben. Er gaat niks van terecht komen om daar lol mee te maken in de vrije tijd.
                    Dus ook het woonwerkverkeer moet een beetje lekker rijden, en het liefst ook de familiecontainer zijn. Drie auto's op de oprit heb ik ook weer geen zin in.

En dan kom je inderdaad op een 530d uit, met alle financiele risico's van dien. Een V70 5-cylinder zou eventueel nog kunnen.
                    Vorig model E-klasse vind ik spuuglelijk, dus dat wordt hem ook niet. :)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door EG Bekijk bericht
                      Hoe langzaam moet je wel niet rijden om zo een verbruik te halen???

Sorry hoor maar een E200 (en 220) zijn echt niet zo zuinig, tenzij je langzaam optrekt en rustig gaat rijden. Bij vlot rijden zuipen die dingen gewoon.
                      Heb ik ook moeite mee om te geloven.
                      Zeker met een automaat.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SchnitzelStephan Bekijk bericht
                        Zo'n VAG 4-cylinder moet ik dus pertinent niet. Full stop. :)

Heb daarbij een beetje het panda-syndroom; ik heb geen zin/tijd om een funwagen ernaast te hebben. Er gaat niks van terecht komen om daar lol mee te maken in de vrije tijd.
                        Dus ook het woonwerkverkeer moet een beetje lekker rijden, en het liefst ook de familiecontainer zijn. Drie auto's op de oprit heb ik ook weer geen zin in.

En dan kom je inderdaad op een 530d uit, met alle financiele risico's van dien. Een V70 5-cylinder zou eventueel nog kunnen.
                        Vorig model E-klasse vind ik spuuglelijk, dus dat wordt hem ook niet. :)
                        Zoals eerder gezegd, gewoon 530i kopen. 530i heeft geen turbo, en ook geen common rail diesel systeem wat onder extreem hoge druk gaat (gaat dus vroeg of laat fout). Zo een 530i is gewoon bulletproof. Gaat als een speer, ultra mooi geluid en net zo zuinig als 520i.

530d zou ik mooi laten waaien, je moet hier bizar veel kms rijden om zo een ding rendabel te hebben, laat staan in D.

Oorspronkelijk geplaatst door PACO Bekijk bericht
                        Heb ik ook moeite mee om te geloven.
                        Zeker met een automaat.
                        Dat ze zuiniger zijn dan VAG dieseltjes kan helemaal niet, die pompverstuiver dingen maken wel meer lawaai dan de eerste beste tractor, maar bizar zuinig zijn ze wel.

Ook die koffiemolen in jouw wagen, de 110pk is een fijne motor. In de praktijk zeer snel en super zuinig. Je kan hard rijden zonder te bloeden aan brandstofkosten. Heb er ervaring mee in een 2001 Toledo. Alle VAG 1.9 TDi diesels hebben lekker veel power en zijn rete zuinig. Alleen de 2.0 TDitjes vind ik heel onzuinig :/ zelfs de ecoversies doen 1:15 ofzo :/

Comment

Voor die verbruikscijfers moet je natuurlijk rustig rijden en je zo'n beetje aan de maximum snelheid houden. Punt is dat de Passat's die ik gereden heb met handbak bij dezelfde rijstijl een stuk meer gebruiken dan die benzen.

Alles is natuurlijk wel vertrouwend op de boordcomputers...

Comment

Als 't ding geen roetfilter heeft (en dus een gele of rode Plakette), zit je vanaf 2010 geheid te kloten met Umweltzones, Stefan. Mark my words. Dat zou sowieso al een reden zijn om geen diesel te nemen.

Verder vraag ik me af of het enige voordeel (lager verbruik) nog wel opweegt tegen de vele nadelen. De brandstofprijs is in D nauwelijks lager dan benzine, de belasting is geloof ik hoger - maar dat weet ik niet zeker - en het is een DIESEL natuurlijk. Door Satan persoonlijk uitgevonden om onze gummersziel voortijdig uit onze aan fijnstofkanker stervende lichamen te rukken en te laten branden in het eeuwig voorgloeiende hellevuur.

Nichtwahr?
                            Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

" Drie auto's op de oprit heb ik ook weer geen zin in."

Kan moeder de vrouw dan niet in die leuke 5 serie rijden als jij naar je werk bent? Tenzij ze ook teveel km's maakt of autorijden eng vind (niet te groot, alleen overdag brrrr) ?

1.9TDI's zijn inderdaad zo'n beetje de zuinigste diesels in mijn ervaring. Zelfs met mijn binaire leve-de-brandstof-pas rijstijl haal ik nog redelijk easy 1 op 15/16 ofzo.

Ik vind sowieso dat mensen zich teveel blind staren op verbruik. Beetje van auto wisselen omdat ie dan 1op12 ipv 1op10 loopt oid. En dat op lage jaarkilometrages, sigarettengeld vergeleken met de totale autokosten pfff..

50 km enkele reis met voornamelijk snelweg toch? Dan is bijna elke wagen zuinig :) Gun jezelf die dikkere motor man, you know you want to :p

Comment

RC, vrouwlief rijdt doordeweeks voor haar werk voornamelijk hele korte ritjes, waarbij dat ding dan doordeweeks dus nauwelijks fatsoenlijk op temperatuur komt.

Nu heb ik daar voor een Uno torretje weinig scrupules bij, maar voor een BMW 6-in-lijn, zelfs al is het een 520i, gaat me dat toch wel een beetje aan het hart...

N.B. Ik ga niet 'wisselen', ik schop hem er straks uit als er 2 ton op staat.
                                Last edited by SchnitzelStephan; 04-08-08, 12:52.

Comment

kijk aan, ik heb ooit een vriendin gehad die (niet uit eigen keuze overigens) mn Audi 100 V6 mishandelde met korte ritjes door drempelrijk Waalwijk :)

Daar is uiteindelijk toch de fiets voor in de plaats gekomen, gecombineerd met het lenen van (lease)auto's die toch al op de zaak stonden. Prima oplossing.

Mn huidige vriendin krijg ik helaas (nog) niet in een pooiersloep van mijn keuze. Al is haar huidige 323-tje al een stuk leuker om te lenen dan het Daihatsu hok daarvoor. Ze rijdt overigens ook redelijk wat kilometers.

Comment

Die velgen knal jij dan even op eBay en je haalt er een setje gebruikte, maar nette OEM E39 velgen vanaf, moet wel met gesloten beurs lukken denk ik.

Ben 2 jaar terug met zo'n hok (alleen dan een 525iA) met wintersport gegaan, vond er eerlijkgezegd weinig lol aan te beleven. Zou er vanwege vermeende betere rijeigenschappen geen nette V70 voor laten staan iig.

Comment

15" Halfords-wieltjes? :-)
                                      Er passen nog 3 extra banden omheen en zelfs dan heb je nog flinke gaten in die wielkasten.

Maar dikke wielen eronder en klaar! Mooi interieur!

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                      Alfa Giulia 1300 (1966)
                                      Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                      BMW 320Ci (van GF)

Comment

Working...
                                      X
                                      😀
                                      🥰
                                      🤢
                                      😎
                                      😡