Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke keuze..Leasen of laten vergoeden?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Welke keuze..Leasen of laten vergoeden?

Na enige tijd afwezig te zijn geweest op het forum nu weer opnieuw aangemeld en ook een moelijke keuze op komst. In het afgelopen jaar ben ik van baan veranderd en heb tijdelijk op basis van km-vergoeding zakelijke km's gemaakt in de prive auto ('97 safrane 2.0). Nu zit mijn eerste arbeidsjaar er bijna op en moet er een keus gemaakt gaan worden voor wat betreft de auto. Ik verwacht een aambod voor een lease auto in de klasse peugeot 207, maar ik kan ook op basis van km-vergoeding gaan rijden. Het zal sowieso benzine zijn daar het veelal stadsverkeer is en een kilometrage van 15.000 per jaar. Hierbij de keuzes;

1. Een auto a la 207 leasen met een bijbehoren netto bijtelling van ca. € 160-180,-.
    2. Een BMW 5-serie (523) kopen tussen bouwjaar 97 en 99 (moet wel prive gefinancierd worden) en hier een vaste vergoeding van ca. € 100,- netto per maand, brandstofpas en € 0,19ct per km ontvangen.

Wat is jullie keus en is hier een specifiek argument voor? Ik vind hem erg lastig. Dank voor het meedenken alvast!

Groet, Jeroen (voorheen MrRenault)

Ik zou dus 100% voor vergoeden gaan. Heb je 100% meer lol.

Maar euhm, kan je liever een 5 van 2001 en later kopen, is de facelift versie is beter en ziet er beter uit. En zou liever voor een 525i/528i/530i gaan IMHO.

Comment

Opmerkelijk dat je voor 15d km per jaar een leaseauto krijgt. Als je met die 207 ook de nodige prive kilometers gaat (en mag) maken, is dat natuurlijk spotgoedkoop en zorgenloos autorijden.

Leuker is het uiteraard om in een sloep naar keuze te rijden tegen vergoeding, maar wel duurder. Zeker als je met " moet wel prive gefinancierd worden" lenen bedoeld, lijkt me niet echt ideaal.

Optie 3 is uiteraard een fun auto naast de lease 207 kopen, alleen bijtelling op zo'n wagen is gewoon kleingeld, laten we wel wezen.

Comment

De auto gaat ook zeker prive gereden worden. Totaal aan zakelijk en prive km's komt zeker niet boven 20.000 uit. Ik heb de auto echt nodig voor het werk, vandaar dat de mogelijkheid er is om te leasen. Voordeel van het rijden met prive auto is m.i ook dat ik geen verplichting heb met de werkgever mocht ik iets anders willen gaan doen. En ja, ik moet er iets voor lenen, maar er is natuurlijk ook nog altijd wat restwaarde. En gezien ik in het verleden in de autobranche heb gewerkt zijn er nog voldoende contacten om met een beetje geluk voor een "leuke"prijs een 5-serie aan te schaffen.... De 5-serie is natuurlijk super om te rijden, maar de definitieve keuze moet ook gewoon een verstandig zijn ... Ik ben er nog niet helemaal uit..

Comment

Da's grappig, ik heb zojuist voor mezelf dezelfde afweging moeten maken. Ik ben afgelopen januari van baan gewisseld, en rijd vanaf dat moment een prive-auto voor zakelijk gebruik, waarbij ik alleen een km-vergoeding van 19ct per kilometer ontvang. De prive-auto die ik daarbij inzet is een BMW 525i (E34) uit 1994. De afgelopen maanden ben ik erachter gekomen dat het aantal zakelijke kilometers dat ik maak toch wel erg fors is; mijn kantoor is weliswaar dichtbij, maar ik zit voornamelijk bij opdrachtgevers, die in principe in heel Nederland kunnen zitten. Voor de komende maanden zal ik bijvoorbeeld zo'n 1300 km per week rijden. Je begrijpt dat je dan met die 19 cent niet echt uitkomt, zeker de gegeven stijging in brandstofprijzen van de afgelopen tijd..

De luxe uitgevoerde BMW bevalt me echter erg goed, en wilde alleen een leaseauto als ik het alternatief interessant genoeg vond. Dat een nieuwe 5-serie niet tot de mogelijkheden behoorde was in ieder geval wel duidelijk, maar een E90 3-serie wilde mijn werkgever wel als alternatief voor de 19 cent geven. Ik heb uitgerekend hoeveel de 5-serie me kost in vergelijking met een E90 318i, die ik dan ook prive zou gaan rijden (dus inclusief bijtelling). Hieruit bleek dat de 318i (in een voor mij interessante configuratie) weliswaar iets duurder uit zou vallen, maar bij een technische tegenvaller of zelf veroorzaakte schade zou dat voordeel snel verdwenen zijn. Daar staat ook tegenover dat je in een veel modernere auto rijdt met alle (veiligheids)voordelen, zonder kans op grote (financiele) verrassingen/tegenvallers.

Tja, en hoeveel plezier ik ook beleef aan mijn huidige auto, ik voelde me toch een dief van mijn portemonnee om dit aanbod te laten liggen. Van de week heb ik dan ook een 318i Touring met het 'Carbon Sport' pakket (pre-facelift) besteld. Levering over 3 weekjes!

Maar goed, in jouw geval liggen de zaken iets anders: enerzijds krijg je een veel riantere vergoeding dan ik (brandstofpas + 19cent + 100 euro), en de vergelijking tussen een 207 of een E39 niet helemaal gelijkwaardig....Met alle respect voor de 207, maar dan zou ik zonder twijfel de BMW kiezen! Als je een auto puur ziet als middel om van A naar B te komen, is de 207 weliswaar de meer rationele (goedkopere) keuze, maar de lol van een 523i zou mij absoluut geld en risico waard zijn. En volgens mij, valt dat prijsverschil, gezien je vergoeding, best mee!

O, en trouwens, als je toch voor een BMW 5-serie kiest, kan ik je misschien nog interesseren voor een werkelijk puntgave E34 525i ;-)? http://83.149.77.18/forum/showthread.php?t=333
          Last edited by Iep; 04-08-08, 08:51.

Comment

je geeft aan weinig prive erbij te rijden

een lease 207 nemen en dan voor die paar 1000 prive kilometers de volledige bijtelling betalen, in een auto die niet volledig je keuze zou zijn...tja. liever niet.

de vergoeding vind ik niet beroerd trouwens, 100 euro per maand, brandstofpas en 19cnt per kilometer...niet slecht. kan je volgens mij wel een redelijkere auto mee rijden dan de 207

ik kan me voorstellen dat de keuze moeilijk is. met een leaseauto weet je elke maand waar je aan toe bent. een vast bedrag dat van salaris word ingehouden en als een 207 klasse groot genoeg is om ook aan je prive eisen te voldoen, tja. waarom niet, lekker veilig
            maar voor niet veel meer geld kan je waarschijnlijk (mede door die brandstofpas) een dikkere auto rijden EN je hebt niet het gevoel dat je betaald (bijtelling) voor een auto die je niet echt wilt

kan niet in je portomonee kijken...heb je reserve: ga voor eigen auto met leuke vergoeding voor de werkkilometers. ga anders voor een leaseauto en maak er ook prive lekker gebruik van zoveel je wilt

Comment

Ik denk dat je met 15K kilometers per jaar wel een goeie kilometervergoeding moet hebben om er een beetje uit te komen. Ik rijd 50K per jaar tegen een -ik mag wel zeggen- zeer royale kilometervergoeding. Hier zou ik nooit lease voor gaan rijden. Dus ik houd er nog wat aan over en kan er een redelijk jonge diesel van rijden.

In jouw geval zou je misschien voor de leasert kunnen gaan, omdat een oude 5-serie prive rijden met maar 15K kilometer minder interessant kan zijn. Daarbij zou ik liever een nieuwe 207 rijden dan een 11 jaar oude 5-serie.
              Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Doe de berekening:

Brandstof is nuloperatie, omdat je in beide gevallen een tankpas hebt.
                Kilometervergoeding zou een 2850 euro per jaar betekenen. Daarop krijg je 1200 euro per jaar erbij. Tel er de verzekering vanaf en het verwachte onderhoud, en vermenigvoudig dat resultaat met 5 jaar. En zie wat je dan kan rijden.

De enige variabele waar je mee moet opletten is natuurlijk je kilometerpercentage, en of je tankpas al dan niet ook persoonlijke kosten met zich meebrengt.

Een 11 jaar oude auto rijden zou ik daarentegen niet zo direct doen, maar ik rij nu ook een 13 jaar oude cabrio elke dag 200 km ver :)
                Last edited by wooter; 03-08-08, 22:30.
                2007 BMW Z4 M Roadster - 2010 BMW 120d Cabrio - 2011 BMW R1200RT

Comment

JeroenS, die km-vergoeding klinkt zeer royaal. Als ik het goed begrijp krijg je bij 15.000 km per jaar dus 12 x 100 + 15000 x 0,19 = 4050 Euro p.j. schoon in het handje. Dat lijkt me met gemak kostendekkend als je een niet al te onderhoudsgevoelige auto neemt.

Met leasen ben je misschien nog wel duurder uit, maar dat kun je het beste zelf uitrekenen. (leasebudget/eigen bijdrage e.d.)

Brandstof pas zei je? Al naar een E34 M5 gekeken? ;-)

Comment

Ik had er een beetje overheen gelezen, maar los van die 100 euro vast en 19ct/km krijg je dus via een pas al je (zakelijke) brandstof betaald? En je baas vind het goed als je een grote bak met redelijk verbruik kiest? Apart verhaal.

Verder blijf ik er bij dat ik zelf niet gauw zou lenen, dan liever een tijdje rijden met een audi 80 van 800 euro oid en sparen.

Comment

Ok, als je je brandstof vergoed krijgt dan wordt het interessant; anders is 19ct een schijntje.
                      Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Brandstofpas is een fiscaal randgevalletje lijkt me. De Belastingdienst zegt dat als de kosten van je auto door de zaak betaalt dat het dan ook een zakelijke auto is en je er dus fiscale bijtelling over betaalt.

Nou betaalt je werkgever je afschrijving niet, dus het zou kunnen. Ik zou wel even goed informeren.
                        Misschien weet GJ meer?
                        All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

Comment

Ik weet dat het vaker gebeurt, ook soms bij mensen die privé rijden en toche en tankpas v/d zaak hebben.
                          Toch betwijfel ik hoe lang je daarmee weg komt. Zoals Panda al opmerkt is het een beetje een twijfelgeval, maar denk ik dat het eigenlijk niet mag.

Als het allemaal kan en mag, zou ik een 2ehands Lotus Elise gaan rijden ofzo. Ideaal man!

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                          Alfa Giulia 1300 (1966)
                          Mazda Miata (1990 Daily driver)
                          BMW 320Ci (van GF)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tiPanda Bekijk bericht
                            Brandstofpas is een fiscaal randgevalletje lijkt me. De Belastingdienst zegt dat als de kosten van je auto door de zaak betaalt dat het dan ook een zakelijke auto is en je er dus fiscale bijtelling over betaalt.
                            Het is niet eens een 'randgevalletje'. Het is gewoon loon in natura en dient daarom belast te worden.

De werknemer dient dit dus als extra inkomsten op te geven bij zijn belastingaangifte. Of de werkgever dient over het bruto bedrag van de brandstof pas alle werkgeverspremies in te houden / af te dragen.

Comment

Ten eerste zullen de cijfers aan moeten geven wat voor jou het meest voordelige is, ten tweede blijft het persoonlijk. Sommigen geven hierboven al aan dat ze sowieso liever een nieuwe 207 rijden dan een 11 jaar oude XXX. Anderen maakt dat niet uit. Ik zou gaan voor datgene wat financieel het meest aantrekkelijke is. Zo op het oog is dat een prive auto met km. vergoeding.
                              ''Thank God for the internet experts''

Comment

Klopt, werkgever kan er bij controle problemen mee krijgen. Zijn echter genoeg werkgevers die het zo doen.

Ik vind een oude 5 serie met alle risico's van dure reparaties (je zal geen "autohan"-exemplaar aanschaffen denk ik) geen goede keuze als auto vanuit bedrijfseconomisch perspectief en zou dus sowieso voor de 207 gaan. Ook al is het niet de auto die ik zou prefereren, een oude 5 vind ik ook niet bijzonder. Je rijdt voor een vast (te overzien) bedrag een auto zonder enkele zorg. Als je ipv die 207 bijvoorbeeld een Grande Punto kunt leasen zou ik het helemaal weten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen Bekijk bericht
                                  Ten eerste zullen de cijfers aan moeten geven wat voor jou het meest voordelige is, ten tweede blijft het persoonlijk. Sommigen geven hierboven al aan dat ze sowieso liever een nieuwe 207 rijden dan een 11 jaar oude XXX. Anderen maakt dat niet uit. Ik zou gaan voor datgene wat financieel het meest aantrekkelijke is. Zo op het oog is dat een prive auto met km. vergoeding.
                                  Wat iedereen dan wel even vergeet is het risico op veel hogere kosten/uitval etc mee te nemen. Het kilometrage fluctueert daarnaast, dus je krijgt niet iedere maand dezelfde opbrengsten maar hebt wel iedere maand een post vaste kosten die bij een oude 5 serie ook best aardig zullen zijn denk ik. In dit geval, waar de opties elkaar niet veel ontlopen zou ik kiezen voor zekerheid/geen gezeik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ĝlle Bekijk bericht
                                    Je rijdt voor een vast (te overzien) bedrag een auto zonder enkele zorg.
                                    Precies. En zeker met de brandstofprijzen die alleen maar zullen stijgen op de lange termijn lijkt me nu prive rijden met een 19ct/km vergoeding totaal niet meer rendabel.

Comment

Als ik het goed begrijp krijg je bij 15.000 km per jaar dus 12 x 100 + 15000 x 0,19 = 4050 Euro p.j. schoon in het handje. Dat lijkt me met gemak kostendekkend als je een niet al te onderhoudsgevoelige auto neemt.
                                      Deze situatie gaat dus niet op?

Wordt het niet zo? (belastingtarief 42%)

Baten:
                                      19 ct per km onbelast: 15000 x 0,19 = 2850
                                      12 x 100 euro belast: 1200 x 0,58 = 696 euro
                                      Totaal baten: 3546 euro

Lasten:
                                      15000 km p.j. / 10 (verbruik 1 op 10) x 1,60 belast: 2400 x 0,42 = 1008 euro

Totaal: 3546 - 1008 = 2546 euro

Comment

Het bedrag aan brandstof wat van de pas wordt afgeschreven per maand is feitelijk ook loon in natura en dus aan LB onderhevig (zal het bedrijf niet zo opvoeren, maar bij een controle kunnen ze daar dus behoorlijke problemen mee krijgen)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ĝlle Bekijk bericht
                                          Het bedrag aan brandstof wat van de pas wordt afgeschreven per maand is feitelijk ook loon in natura en dus aan LB onderhevig (zal het bedrijf niet zo opvoeren, maar bij een controle kunnen ze daar dus behoorlijke problemen mee krijgen)
                                          Wat Olle en anderen zeggen. Die brandstofpas is gewoon loon. Uit 0,19 ct per km moet je alles bekostigen (is een farce, maar dat zijn de regels).

Groet
                                          GJ

Comment

Ik zou voor die 207 (of beste alternatief in de beschikbare leasenorm) gaan. Afgezien nog van de financiële berekening die je kan maken, zou ik voor die paar privé-kilometers p/jr geen grote (dure?) auto aanschaffen. Bovendien, alle risico's zijn voor jou; op het moment van reparatie/schade/diefstal gaat het uit jouw portemonnee en draai je zelf op voor de kosten van vervangend vervoer.

Als je dan toch een auto met meer fun wil rijden, dan liever eentje voor privé erbij.

Just my 2 cents.
                                            Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Comment

Iedereen bedankt voor het meedenken!! Verschillende meningen zo te horen. Tsja feit is inderdaad wel dat de fiscus een probleem kan gaan maken. Daarnaast zit er absoluut ook een onzekere factor als onderhoud in. Ik heb zelf ook even zitten rekenen en met een reservering voor onderhoud van ca 60,-per maand ontloopt het elkaar niet veel. Dit wel op basis van betaalde benzine....Maarja, om de risico's binnen de perken te houden misschien toch maar kiezen voor de veilig weg. Iets leuks kan in de toekomst altijd nog natuurlijk ! iemand suggesties voor een leuke leaser dan maar? 207, Clio, nieuwe Ibiza, Polo?
                                              Last edited by JeroenS; 04-08-08, 19:26.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JeroenS Bekijk bericht
                                                Iedereen bedankt voor het meedenken!! Verschillende meningen zo te horen. Tsja feit is inderdaad wel dat de fiscus een probleem kan gaan maken. Daarnaast zit er absoluut ook een onzekere factor als onderhoud in. Ik heb zelf ook even zitten rekenen en met een reservering voor onderhoud van ca 60,-per maand ontloopt het elkaar niet veel. Dit wel op basis van betaalde benzine....Maarja, om de risico's binnen de perken te houden misschien toch maar kiezen voor de veilig weg. Iets leuks kan in de toekomst altijd nog natuurlijk ! iemand suggesties voor een leuke leaser dan maar? 207, Clio, nieuwe Ibiza, Polo?
                                                Fiat Grande Punto?
                                                Huidig: 2006 Volvo V70 2.4 (170pk)
                                                Vorig: 2019 Volvo V60 T6 (340pk)

Comment

De kogel is door de kerk gegaan vandaag. Er gaat een leaser besteld worden. Budget ca. 350-400 obv 4jr / 15 of 20k per jaar. Moet een leuke 5-drs hatchback zijn met normaal vermogen, niet te underpowered. Auto zal voornamelijk in de stad rondrijden. Eerste shortlist idee:
                                                  -Peugeot 207 1.4 16V
                                                  -Renault Clio 1.4 16V
                                                  -Seat Ibiza 1.6
                                                  -VW Polo 1.6

Wat bied volgens jullie de meeste value for money?? Persoonlijk heb ik een voorkeru voor de 207, maar sluit niets uit....

Gr, jeroen

Comment

Budget is ex brandstof neem ik aan?

Nw Ibiza is misschien wel geinig, maar de 207 vind ik zelf leuker denk ik.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                    Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                    Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                    BMW 320Ci (van GF)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JeroenS Bekijk bericht
                                                      De kogel is door de kerk gegaan vandaag. Er gaat een leaser besteld worden. Budget ca. 350-400 obv 4jr / 15 of 20k per jaar. Moet een leuke 5-drs hatchback zijn met normaal vermogen, niet te underpowered. Auto zal voornamelijk in de stad rondrijden. Eerste shortlist idee:
                                                      -Peugeot 207 1.4 16V
                                                      -Renault Clio 1.4 16V
                                                      -Seat Ibiza 1.6
                                                      -VW Polo 1.6

Wat bied volgens jullie de meeste value for money?? Persoonlijk heb ik een voorkeru voor de 207, maar sluit niets uit....
                                                      Volgens mij passen de volgende modellen ook nog binnen je budget (uitvoeringen even niet bekeken): Fiat 500, Citroen C2/C3, Fiat Punto, Ford Fiesta/Fusion, Opel Corsa, Suzuki Swift, Toyota Yaris.

Comment

De Polo en in mindere mate de Fiësta zijn ondertussen antiek aan het worden, de 207 en Clio komen in de tests er regelmatig minder florissant uit (motor heel belangrijk?), de nieuwe Corsa, Ibiza en grande Punto lijken mij de beste opties. Skoda Fabia wellicht een outsider? De japanners zijn wel erg saai en de 500 is geen 5-deurs.
                                                        Huidig: 2006 Volvo V70 2.4 (170pk)
                                                        Vorig: 2019 Volvo V60 T6 (340pk)

Comment

Fiat Punto 1.4 T-Jet 16v Dynamic 120 (5d) 88kw

EDIT: Liever deze in Sport, maar die is net wat boven het budget.

Comment

Leuk, zie hoop verschillende meningen....! Leaseprijs is idd ex brandstof. Budget is nog beetje flexibel. Werk bij een klein kantoor dus hebben geen "strakke" richtlijnen ten aanzien van budget. Wil zelf niet boven 20k aanschafprijs gaan ivm bijtelling.

Net overigens de eerste showrooms bezocht en gelijk weer goede en zeer slechte ervaringen. Seat/VW; ben ik een kwarier binnen geweest, alleen wat geluid in de verte gehoord, maar geen hond gezien, had de hele tent kunnen leegroven.... Ibiza overigens erg laag dak voor de achterpassagiers, kan lastig punt worden. Polo toch wel verouder ja en kaal. Renault; op zich OK geholpen. Clio gewoon degelijke auto met goede uitrusting vooor nette prijs. Suzuki; Kom binnen en staan receptionist en verkoper luidruchtig te discuseren over een reparatiepobleem, verder ok geholpen door jonge enthousiate verkoper. Swift wel geinig, beetje blikkerig, uitrusting ok. Peugeot; vlot geholpen door oudere man die op eigen, maar kerige manier informeerde, 207 gevoelsmatig ruimste auto van het stel, meest degelijke indruk. Wordt vervolgd!

Gr, Jeroen

Comment

Is de nieuwe Ford Fiesta al in de showrooms?
                                                              2007 BMW Z4 M Roadster - 2010 BMW 120d Cabrio - 2011 BMW R1200RT

Comment

En de Fiat GP?
                                                                De Fiat-verkoper was roestplekjes aan het bijtippen en had geen tijd...? :)

Comment

Working...
                                                                X
                                                                😀
                                                                🥰
                                                                🤢
                                                                😎
                                                                😡
                                                                👍
                                                                👎