Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Golf V GTI gekocht / wanneer begint afschrijving?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Golf V GTI gekocht / wanneer begint afschrijving?

Lang verhaal kort; ik heb een nieuwe auto gekocht. De auto is in week 26 (in elk geval voor 27 juni) in Duitsland van de band gerold. We zijn nu 6 weken verder en ik rij er nog niet in. Auto is ook nog niet bij dealer gearriveerd, wel bij importeur. Van de 6 weken zijn er eigenlijk 4 weken door onwelwillendheid van medewerkers bij de dealer verloren gegaan. Heb ik nu al (bijvoorbeeld een maand - twee weken voor aflevering lijkt de norm) afgeschreven of start die teller pas wanneer het kenteken bepaald is?

Kenteken is overigens vorige week wel aan me doorgegeven. Dealer was in de veronderstelling dat hij de auto al binnen had maar bleek maandag niet het geval te zijn (wtf...). RDW online geeft geen resultaat als ik er op zoek. Geen idee daardoor of het wel een recent kenteken is.

Waarom maak je je daar nu al druk om?
    Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PACO Bekijk bericht
      Waarom maak je je daar nu al druk om?
      Hoe bedoel je? Ik maak me ansig niet druk om het feit dat/of/hoeveel mijn auto af zal gaan schrijven terwijl hij in mijn bezit is. Dat hoort er gewoon bij, is niet erg en geen verrassing.

Door gedoe in de afhandeling door de dealer (die de aflevering onnodig een maand vertraagd heeft) werd bij mij de gedachte getriggered of ik nu een 'oude' auto koop of niet.
      Last edited by boris; 07-08-08, 23:57. Reden: typo

Comment

Een paar weken verschil...?

Anyway, als je 't heel strikt neemt: de kentekenleeftijd is meestal 't belangrijkst. Zo reed ik ook eens een Citroen uit 2000, en wel op 3 januari op kenteken gezet. Gewoon een auto uit de 20e eeuw dus nog, maar op papier niet. Hoe stom het ook is, daar kijkt men naar - om maar te zwijgen over selectievakjes op Marktplaats en dergelijke.

Kortom, als jij straks over drie jaar die auto wilt verkopen, geef je de tenaamstellingsdatum op, en niet de productiedatum of zo.
        Mini Cooper Clubman
        "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
        "Jasper val dood." - RH

Comment

Dus, wacht, je koopt een auto en nog voor dat het geld binnen is gaat de dealer op z'n luie zak zitten? Heeft ie ook nog excuses, of is ie gewoon bot tegen je nadat je de koopopvereenkomst getekend hebt?

Ik zou minder inzitten met z'n 'leeftijd' en meer met het gedrag van de dealer.

Qua herverkoopwaarde maakt het minder uit ofdat de wagen nu in juni of augustus gebouwd is, dan dat ie in december gebouwd is en in januari is ingeschreven. Dan zeg je ook gewoon "januari".
          2007 BMW Z4 M Roadster - 2010 BMW 120d Cabrio - 2011 BMW R1200RT

Comment

Dus, wacht, je koopt een auto en nog voor dat het geld binnen is gaat de dealer op z'n luie zak zitten? Heeft ie ook nog excuses, of is ie gewoon bot tegen je nadat je de koopopvereenkomst getekend hebt?

Qua herverkoopwaarde maakt het minder uit ofdat de wagen nu in juni of augustus gebouwd is, dan dat ie in december gebouwd is en in januari is ingeschreven. Dan zeg je ook gewoon "januari".

Ik zou bij aflevering ook een sneer geven "oh, ik kan pas binnen zes weken betalen... Past dat voor u?" :)

En natuurlijk nooit meer een voet binnenzetten.

Comment

@ Wooter, sinds een tijdje hebben we een edit-knop, nee heus.... ;)
              Oliestoken voor het goede doel

Comment

Kan een dealer op voorhand kentekens aanvragen voor auto's? Volgens mij hebben ze hier toch minimaal de chassisnummers voor nodig?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gijs Bekijk bericht
                  @ Wooter, sinds een tijdje hebben we een edit-knop, nee heus.... ;)
                  Vraag ik me af hoe ik de originele tekst dan tevoorschijn heb gekregen, want ik denk écht dat ik de edit-knop heb gekozen :)

Comment

Boris,

Kenteken zal al wel aangevraagd zijn, dus een nummer zal ook bekend zijn. Maar wat van belang is voor je. is de datum waarop het kenteken tenaam wordt gesteld. Zolang de dealer dat nog niet gedaan heeft is het niet zo erg. Enige wat speelt is dat je een "ouder" nummer zult hebben in vergelijk met andere kentekens die op de datum worden tenaam worden gesteld, waarop die van jou op naam komt. Daar zou je commentaar op kunnen maken.

Comment

Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt.
                      Het begrip 'afschrijving' heeft namelijk 2 betekenissen:
                      1. Reserveren van geld zodat je aan het eind van je gekozen looptijd een auto kan kopen met dezelfde prijs.
                      2. Als zelfstandige een boekhoudkundige aftrekpost die je winst verminderd, zodat je de reservering bij punt 1 kan doen.

Je baseert de afschrijving op de verwachte restwaarde over een gekozen looptijd. Dat moet een realistische restwaarde zijn, maar je kan de restwaarde binnen bepaalde grenzen zelf kiezen. Ook de looptijd kan je binnen redelijkheid zelf kiezen.

Als particulier heeft het begrip afschrijving weinig zin, tenzij je daadwerkelijk elke maand geld opzij legt voor de aanschaf van een nieuwe auto.

Als zelfstandige heb je wél belang bij afschrijving, omdat het een aftrekpost oplevert. Maar zoals gezegd heb je nog wat controle over waar je mee rekent.
                      En je moet er een beetje mee spelen, want je fiscale bijtelling kan, als zelfstandige, nooit hoger zijn dan je werkelijke autokosten+afschrijving.

Als je financial lease afsluit met een gegarandeerde terugkoopwaarde als slotsom is het helemaal simpel. Als afschrijving hanteer je de (aankoopwaarde-slotsom)/looptijd.

Verder moet je nog 3 dingen in overweging nemen voordat je je druk maakt over afschrijving:
                      1. Je wordt toch genaaid bij het inruilen en je moet erg oppassen dat je niet genaaid wordt bij een gegarandeerde terugkoopwaarde. Elk krasje, elke kilometer teveel is een reden om die terugkoopwaarde alsnog naar beneden bij te stellen.
                      2. Ga je echt dat geld reserveren, of kijk je aan het einde van de looptijd gewoon wat je dan te besteden hebt? Als je dat doet, dan is de afschrijving die je hanteert een reken'truuk' om wat extra geld te sparen voor een auto.
                      3. Als je financieert, dan begin je met 0 (of de hoogte van je aanbetaling). Je koopt de auto, dan sta je op -36k en daarna los je elke maand af tot je weer op 0 zit. Dan kan je weer een lening afsluiten voor je volgende auto. Je afschrijving is dus grofweg gelijk aan je maandelijkse aflossing. Je rente zijn operationele kosten, dus je weet precies wat het je onderneming kost.

Als ik het goed heb begrepen dan heb jij een financial lease constructie afgesloten met, naar ik aanneem, een gegarandeerde terugkoopwaarde. Dan staat je afschrijving min of meer vast en is grofweg gelijk aan je maandelijkse termijnen.
                      All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tiPanda Bekijk bericht
                        Als particulier heeft het begrip afschrijving weinig zin, tenzij je daadwerkelijk elke maand geld opzij legt voor de aanschaf van een nieuwe auto.
                        Ha, een collega zei het ooit: "Afschrijving is onzin, daar doe ik niet aan. Kijk, als ik van mijn spaarcenten geen wagen koop, gaat mijn vrouw het toch maar uitgeven aan allerlei onzin."

Geen speld tussen te krijgen natuurlijk.

Comment

Bedankt voor de toelichting allemaal. Kenteken tenaamstelling bepaalt de leeftijd. Dat bespaart in elk geval weer de noodzaak daar over te moeten discussiëren met zo'n dealer.

Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk bericht

Ik zou bij aflevering ook een sneer geven "oh, ik kan pas binnen zes weken betalen... Past dat voor u?" :)

En natuurlijk nooit meer een voet binnenzetten.
                          Jouw voorstel was echt exact wat ik in gedachte had. Het afhandeling was zo asociaal (nooit terugbellen en teksten als "ik ga op vakantie, dus voorlopig rijdt u nog niet"). We nu week 7 wachten in, geteld vanaf de eerste melding van dealer dat auto 'klaar' was, dus tel voor de levertijd er nog een maandje of 2 bij op. Het is allemaal geen ramp maar irritatie richting dealer is echt maximaal.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door V4 Bekijk bericht
                            Ha, een collega zei het ooit: "Afschrijving is onzin, daar doe ik niet aan. Kijk, als ik van mijn spaarcenten geen wagen koop, gaat mijn vrouw het toch maar uitgeven aan allerlei onzin."

Geen speld tussen te krijgen natuurlijk.
                            LOL! Klopt voor mijn situatie in elk geval als een bus :S.

Panda, dat de auto waarde verminderd is een feit en hoe je daar mee omgaat - zakelijk of privé - maakt denk ik niets uit. Ik maak me er in elk geval geen zorgen over.

Waar het hier om gaat is dat je er eigenlijk van uit gaat dat de onvermijdelijke waardevermindering plaats vindt tijdens het gebruik. Aangezien van gebruik door mij nu geen sprake is vroeg ik me simpelweg af of er wel al sprake van waardevermindering is. Was dat namelijk het geval geweest dan had dit een gesprek met de dealer een wat andere wending kunnen geven. En dat zou dan eerlijk gezegd puur gebeuren om de irritatie wederzijds te maken :).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door boris Bekijk bericht
                              Waar het hier om gaat is dat je er eigenlijk van uit gaat dat de onvermijdelijke waardevermindering plaats vindt tijdens het gebruik. Aangezien van gebruik door mij nu geen sprake is vroeg ik me simpelweg af of er wel al sprake van waardevermindering is.
                              Kort antwoord dan: Als de auto op kenteken staat begint de waardevermindering.
                              Hoeveel die is: meer dan je denkt :-)
                              All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

Comment

Lang antwoord: lekker boeien.
                                Je hanteert een aftrekpost ruwweg gebaseerd op de afschrijving en over 4 jaar zie je wel weer hoeveel je aan een auto hebt te besteden.

Comment

Kanttekening bij mijn laatste post, in geval van financial lease met slotsom+terugkoop is de afschrijving dus wél een echte kostenpost.
                                  Maar dan maakt het ook weer niet uit wanneer de auto op kenteken staat, maar is het bepalend wanneer de financial lease+terugkoopwaarde ingaat.
                                  Heb je geen gegarandeerde terugkoopwaarde, dan heb je wel een issue.

Comment

Even een verduidelijking. Waar Boris om vraagt is wanneer afschrijving begint. Specifieker, hij vraagt :

Heb ik nu al (bijvoorbeeld een maand - twee weken voor aflevering lijkt de norm) afgeschreven of start die teller pas wanneer het kenteken bepaald is?
                                    Die begint op het moment dat kenteken deel 1 is afgegegeven. Vraag is alleen of het kenteken dat er nu bij de auto van Boris zit ook al een datumstempel heeft. Zo ja, en dat lijkt mij eigenlijk wel waarschijnlijk, dan is de afschrijving hoe dan ook al bezig.

Comment

Het begrip 'afschrijving' heeft namelijk 2 betekenissen:
                                      1. Reserveren van geld zodat je aan het eind van je gekozen looptijd een auto kan kopen met dezelfde prijs.
                                      2. Als zelfstandige een boekhoudkundige aftrekpost die je winst verminderd, zodat je de reservering bij punt 1 kan doen.
                                      Of gewoon, de janboerenlullenverklaring:

3. Wa is me woage straks mindur woard as nuuwt.

Als particulier weet ik altijd mijn afschrijving pas wanneer ik een auto inruil of verkoop. Het reserveren van geld door sparen zou ik geen afschrijving willen noemen, eerder "Voorziening hopeloos positief ingeschatte bijlegwaarde bij vervanging". :)
                                      Mini Cooper Clubman
                                      "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                      "Jasper val dood." - RH

Comment

Dan kan je natuurlijk ook de dealer ferm stekken hebben door te zeggen "ik had een nieuwe wagen besteld, niet een mormel dat al 2 maanden ingeschreven is" :).

M'n schoonmoeder kocht zo eens een Toyota. Ja, een blauwe alstublieft. "Die hebben we op stock, dus die kan u volgende week hebben!".

De week erop gaat ze de wagen ophalen en staat er al 250 km op. De dealer had er niet beter op gevonden dan de wagen zelf van de invoerder op te halen met garageplaten, en gewoon de hele afstand zelf te rijden. Moedertje niet tevreden natuurlijk ("ik koop een gloednieuwe, geen demo!"), en ze heeft er dan toch nog wat korting kunnen uitslepen.

Comment

Hehehe, boris, goede tip :-)

Ja maar dít is geen nieuwe auto, maar een van 2 maanden oud. Een tweedehandsje dus!
                                          Probeer die eerste afschrijving er gewoon af te lullen.

Vind het overigens vervelend voor je dat het zo loopt.
                                          Lijkt er op alsof dit symptomatisch is voor VW-dealers.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ton van S Bekijk bericht
                                            Die begint op het moment dat kenteken deel 1 is afgegegeven. Vraag is alleen of het kenteken dat er nu bij de auto van Boris zit ook al een datumstempel heeft. Zo ja, en dat lijkt mij eigenlijk wel waarschijnlijk, dan is de afschrijving hoe dan ook al bezig.
                                            Bedankt, dat is helder en goed te valideren. Wat is hierbij eigenlijk reëel te verwachten, het lijkt me onvermijdelijk dat er altijd wel wat tijd zit tussen kenteken datum en aflevering?

Hehehe, boris, goede tip :-)

Ja maar dít is geen nieuwe auto, maar een van 2 maanden oud. Een tweedehandsje dus!
                                            Probeer die eerste afschrijving er gewoon af te lullen.

Vind het overigens vervelend voor je dat het zo loopt.
                                            Lijkt er op alsof dit symptomatisch is voor VW-dealers.
                                            Tja, ik heb ook pas bij de 4e Mini dealer een goede dienstverlening mogen ervaren. Helaas speelt er privé teveel om dit vervelend te vinden; ik was er tot nu toe eigenlijk niet mee bezig. Maandag gaven ze echter aan dat ik "voor het weekeinde kan rijden" en had daardoor de indruk gekregen dat ze bedoelde met de nieuwe auto. Leek me nuttig dan een beetje voorbereid te zijn op de ontmoeting.

Comment

Bellen toevallig nu net dat ik 'm maandag kan ophalen. Ook weer super service, ze gaan om 18:00 dicht dus ik moet uiterlijk 17:00 er zijn. Flexibiliteit 0. Ik gooi m'n agenda maar om want anders gaat er vast aan die kant weer wat mis.

Comment

Bedankt, dat is helder en goed te valideren. Wat is hierbij eigenlijk reëel te verwachten, het lijkt me onvermijdelijk dat er altijd wel wat tijd zit tussen kenteken datum en aflevering?

Bij ons is gebruikelijk dat we of op de dag zelf, of een dag ervoor de auto op naam zetten. Kenteken zelf vragen we iets eerder aan, zodat het juist op tijd bij ons is. Maar dan praat je niet over weken. In wezen is het zo dat wij de auto betalen en dat dan de importeur direct het kenteken aanvraagt/naar ons verstuurt.
                                                Last edited by Ton van S; 08-08-08, 11:33.

Comment

Weinig ervaring met nieuwe auto's, op mijn leaseauto na. Die is inderdaad tenaamgesteld op de dag dat ik hem op kwam halen.
                                                  Mini Cooper Clubman
                                                  "Jasper val dood." - RH

Comment

Vreemd verhaal. Een dealer die een kenteken aanvraagt voor een auto die hij nog niet eens heeft staan, een kenteken aanvraagt zonder overleg met Boris.
                                                    Als een dealer een kenteken aanvraagt, moet hij de auto vaak ook al meteen betalen. Boris betaalt de auto pas een week later, dus zo vroeg kenteken aanvragen is niet slim van de dealer.
                                                    En de afschrijving gaat pas in als de dealer het kenteken tenaam gesteld heeft, mag hopen dat hij dat niet een paar dagen eerder heeft gedaan.

Wat voor auto heb je eigenlijk besteld Boris?

Comment

Vanaf tenaamstelling? Ik neem aan vanaf datum eerste toelating.

Afschrijving van een tweedehandse auto is -uiteraard- wel vanaf tenaamstelling.
                                                      Forza!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Scudetto Bekijk bericht
                                                        Vanaf tenaamstelling? Ik neem aan vanaf datum eerste toelating.

Afschrijving van een tweedehandse auto is -uiteraard- wel vanaf tenaamstelling.
                                                        Als een nieuwe auto wordt tenaam gesteld, wordt hij ook voor het eerst toegelaten ;) Dan komt de datumstempel op het kenteken.

Comment

Datum deel 1 is leidend

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tijmen Bekijk bericht
                                                            Vreemd verhaal. Een dealer die een kenteken aanvraagt voor een auto die hij nog niet eens heeft staan, een kenteken aanvraagt zonder overleg met Boris.
                                                            Als een dealer een kenteken aanvraagt, moet hij de auto vaak ook al meteen betalen. Boris betaalt de auto pas een week later, dus zo vroeg kenteken aanvragen is niet slim van de dealer.
                                                            En de afschrijving gaat pas in als de dealer het kenteken tenaam gesteld heeft, mag hopen dat hij dat niet een paar dagen eerder heeft gedaan.

Wat voor auto heb je eigenlijk besteld Boris?
                                                            Toen ze zojuist belde gevraagd. De auto is nog niet te naam gesteld, dat gebeurt pas maandag. Dus er lijkt dan niets aan de hand anders dan de waardeloze service. Als de auto maar goed is maandag vindt ik het wel best.

Ik heb een Golf GTI gekocht. Zwart, 5-deurs, dsg, satnav, xenon, 18", etc. Zal als ik 'm heb wel wat posten.

Comment

Toen ze zojuist belde gevraagd. De auto is nog niet te naam gesteld, dat gebeurt pas maandag. Dus er lijkt dan niets aan de hand anders dan de waardeloze service.
                                                              Tenaamstelling gebeurt op deel 2. Check deel 1 heel goed of daar geen eerdere datum op staat

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ton van S Bekijk bericht
                                                                Tenaamstelling gebeurt op deel 2. Check deel 1 heel goed of daar geen eerdere datum op staat
                                                                Ah, toch nog verschillend, bedankt! Ga zeker checken maandag.

Comment

Working...
                                                                X
                                                                😀
                                                                🥰
                                                                🤢
                                                                😎
                                                                😡
                                                                👍
                                                                👎