Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ook ervaren bestuurders rijden risicovol ...

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Ook ervaren bestuurders rijden risicovol ...

Ook ervaren bestuurders rijden risicovol
    Uitgegeven: 9 augustus 2008 10:34
    Laatst gewijzigd: 9 augustus 2008 12:12

APELDOORN - Ook ervaren bestuurders vertonen roekeloos rijgedrag. Dat is de uitkomst van onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau MWM2 in opdracht van verzekeraar Centraal Beheer Achmea.

Volgens verkeerspsycholoog Adriaan Heino van Centraal Beheer Achmea, die daarmee berichtgeving in de Telegraaf van zaterdag bevestigt, is dat gedrag niet meer alleen toe te schrijven aan jongeren.

Spanning

"Er zijn mensen met een hogere behoefte aan spanning en variatie in het verkeer. In veel gevallen blijken dat mannen die langer dan vijftien jaar in het bezit zijn van een rijbewijs. Zij vertonen gedrag dat de maatschappij als riskant bestempelt, maar ervaren dat zelf niet zo", aldus Heino.

Uit het onderzoek blijkt dat deze groep automobilisten meer zogeheten beoordelingschades heeft in vergelijking tot de meer behoudende automobilisten.

Dat is schade ten gevolge van een beoordelingsfout, zoals achterop een voorganger botsen, slippen of in de berm terechtkomen.

Overtredingen

Ook maakt de groep meer overtredingen zoals het niet stoppen bij een stopbord(44 procent), te dicht op een voorligger rijden (40 procent), geen richting aangeven (38 procent) en geen voorrang verlenen (34 procent).

Uit eerder onderzoek van de verzekeraar blijkt dat de bewuste groep het eigen gedrag niet als riskant ervaart en niet bewust op zoek is naar risico's.

Sportief

"Ze zien zichzelf als sportieve rijders, overtreden vaker de verkeersregels en zijn snel afgeleid. Algemeen geldt dat mensen functioneren op een spanningsniveau waarbij ze zich prettig voelen. Voor sommige mensen is 140 kilometer per uur rijden het niveau waarbij ze zich prettig voelen. Ze rijden dan niet zo om bijvoorbeeld een ongeluk te veroorzaken."

Om deze groep mensen te bereiken met de boodschap dat ze veiliger zouden kunnen rijden, zouden ze volgens Heino bijvoorbeeld kunnen worden beloond voor gewenst gedrag.

(c) ANP
    The sun has gone down and the moon has come up, and long ago somebody left with the cup

Ik zie hier heel veel dingen staan waar ik mezelf niet in herken maar ook een aantal dingen wel. Inschattingsfouten, in de berm raken en zelf ergens achterop klappen gebeurt me niet (klop klop) omdat ik gewoon uiterst alert ben als ik auto rij.

Te hard rijden en een stukje sensatie in het rijden is dan wel weer op mij van toepassing. Als ik de cruise op 130 km/h zet kom ik om de haverklap in aanraking met mensen die een paar kilometer per uur harder/zachter rijden en merk ik dat ik gewoon niet zo alert ben dan als ik mijn eigen tempo rij.
    Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

Comment

Wat ik altijd grappig vind als je met mensen over rijgedrag praat, verkeerssituaties, klunzen op de weg, etc, etc, dat er nooit iemand bij zit die toegeeft dat hij of zij bij een van die klunzen hoort. Ze zijn het altijd met je eens. En toch stikt het op de weg van die klunzen. Waar blijven die als ze niet achter het stuur zitten? :-)

Verder lijkt het me vrij plausibel wat Heino zegt. Om dezelfde redenen zijn vrouwen onder de streep ook betere automobilisten. Vrouwen hebben gemiddeld niet de behoefte om de risico's op te zoeken en alhoewel de vrouwelijke skills misschien gemiddeld minder zijn dan die van mannen, veroorzaken ze zo toch minder ongevallen.

Comment

Ik herken een paar dingen: ik rij structureel 140, ik geef niet altijd richting aan (behalve als er mensen in de buurt zijn) en ik ga vol over klaverbladen.

En nee, ik vind mezelf geen risicorijder omdat ik goed anticipeer. Ik kan vaak voorspellen wat voorliggers gaan doen aan de hand van hun "lichaamstaal". Het enig risico dat ik loop is dat ik in slaap sukkel (meestal doe ik dan even een powernap-je) of dat ik aan het multitasken ben in de auto (wijnkelder opruimen, volksdansen).
        Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

eens met paco,
          dat van dat spanningsboog verhaal, klopt ook wel aardig.
          als ik actief aan het autorijden ben, rij ik inderdaad te hard. als ik gebeld word (via handsfree, dat dan weer wel) ga ik van t gas en een baan naar rechts
          When life gives you lemons ask for salt and tequila

Comment

Toch zijn er risico's inderdaad...

Gisteren reed ik vanaf de A20 deA4 op, richting Beneluxtunnel. Ik had de binnenbocht met een redelijke snelheid.

Bijna op het rechte stuk, zie ik een rechts gele Agila (of de Suzuki variant ervan), die zonder reden zomaar naar links ging....
            ...en nog een baan.

Ik zei tegen mijn vrouw: wat doet die nou?!

Voor de zekerheid op de rem gestapt, en tot mijn stomme verbazing komt ' ie gewoon nog twee banen naar links...
            ...nee drie!
            Klabam! Zo de vangrails in, vlak voor onze neus.

Ik remde door, maar tot mijn verbazing: de achterkant van dat ding komt omhoog, en hij rijdt weer parallel aan de rijbaan...
            ...en rijdt gewoon door met 100km/uur.

Ik zei: kenteken opnemen, hij heeft het niet eens gemerk, die moet wel stomdronken zijn.

Maar ze namen (er zaten drie personen van ca. 40 in de auto) de afslag Vlaardingen Oost. Hele linkerkant zat in mekaar, linkervoorwiel stond scheef...

Zit je op de motor, dan zie je dit dus gewoon niet aankomen, en ben je dood...
            Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

Comment

Oeps. lekker verhaal zeg!!

Ferrari 308 GTB QV (1983)
              Alfa Giulia 1300 (1966)
              Mazda Miata (1990 Daily driver)
              BMW 320Ci (van GF)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Plane Bekijk bericht
                Ook ervaren bestuurders rijden risicovol
                Uitgegeven: 9 augustus 2008 10:34
                Laatst gewijzigd: 9 augustus 2008 12:12

APELDOORN - 1. Ook ervaren bestuurders vertonen roekeloos rijgedrag. Dat is de uitkomst van onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau MWM2 in opdracht van verzekeraar Centraal Beheer Achmea.

Volgens verkeerspsycholoog Adriaan Heino van Centraal Beheer Achmea, die daarmee berichtgeving in de Telegraaf van zaterdag bevestigt, is dat gedrag niet meer alleen toe te schrijven aan jongeren.

Spanning

"2. Er zijn mensen met een hogere behoefte aan spanning en variatie in het verkeer. In veel gevallen blijken dat mannen die langer dan vijftien jaar in het bezit zijn van een rijbewijs. 3.Zij vertonen gedrag dat de maatschappij als riskant bestempelt, maar ervaren dat zelf niet zo", aldus Heino.

4. Uit het onderzoek blijkt dat deze groep automobilisten meer zogeheten beoordelingschades heeft in vergelijking tot de meer behoudende automobilisten.

Dat is schade ten gevolge van een beoordelingsfout, zoals achterop een voorganger botsen, slippen of in de berm terechtkomen.

Overtredingen

5. Ook maakt de groep meer overtredingen zoals het niet stoppen bij een stopbord(44 procent), te dicht op een voorligger rijden (40 procent), geen richting aangeven (38 procent) en geen voorrang verlenen (34 procent).

6. Uit eerder onderzoek van de verzekeraar blijkt dat de bewuste groep het eigen gedrag niet als riskant ervaart en niet bewust op zoek is naar risico's.

Sportief

"Ze zien zichzelf als sportieve rijders, overtreden vaker de verkeersregels en zijn snel afgeleid. 7. Algemeen geldt dat mensen functioneren op een spanningsniveau waarbij ze zich prettig voelen. Voor sommige mensen is 140 kilometer per uur rijden het niveau waarbij ze zich prettig voelen. Ze rijden dan niet zo om bijvoorbeeld een ongeluk te veroorzaken."

Om deze groep mensen te bereiken met de boodschap dat ze veiliger zouden kunnen rijden, zouden ze volgens Heino bijvoorbeeld kunnen worden beloond voor gewenst gedrag.

(c) ANP
                OMG open deur alert.
                1. Ja, vrij logisch, anders zouden er daar helemaal geen ongelukken plaatsvinden....
                2. Ja, vrouwen zoeken idd geen spanning (andere hormoonopbouw), 15 jaar, eens kijken 65-18 = 37 jaar, dus inderdaad de meerderheid van de mannen zal meer dan 15 jaar een rijbewijs hebben (duh!)
                3. Ja, als je je eigen gedrag riskant vindt, dan doe je het niet (mensen die skieen riskant vinden doen het niet, er zijn er genoeg die het niet kunnen maar het toch doen...)
                4. Nee, echt? Hoe onverwacht.
                5. Nee, echt? Riskant gedrag zonder overtredingen kan in deze maatschappij nogal moeilijk als riskant worden bestempeld .....
                6. Duh, zie 6.
                7. Dat heb ik in 1988 al beweerd, dus dat ze dat nu ook bedenken vind ik fijn voor ze.

Wat is hier eigenlijk het nieuwsfeit?

@TVR: lijkt me echt een hidk moment, heb je nog gebeld naar 09008844?
                Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎