Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

(te) hard rijden in NL

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• (te) hard rijden in NL

Nee, we gaan het ff niet over ome Koos hebben, maar over zijn hulptroepen. Zeg maar de gemiddelde NL automobilist.

Wanneer rij ik in NL? Vaak op vrijdagavond, soms op zaterdagochtend, vaak zondag overdag terug naar die Heimat.

En dan rij ik de lange, vaak rustige, stukken A73, A50(ok, ietsje drukker), A15 richting alblasserwaard. Die weer heel rustig is.

Dus, 150/160 continue, dan schiet het lekker op. 'Vroeger' was voor mijn beleving dat verkeerstechnisch nooit een probleem, men hield er rekening mee en je moest zelden aan de noodrem.

'Nu' is het bijna NIET meer te doen. A73 gaaaat nog wel, A15 is vanaf afslag rhenen tot aan alblasserdam een hel. En dat in de biblebelt. :). Iedere 4 a 5 km gebeurt het een keer. Je rijdt 160 op links, rechts rijden de rustige rijders, zo 110-120 kmh. In de verte, zeg een goeie kilometer rijdt een vrachtwagen en vrij dicht daarop een gezinscontainer. Dan is de afstand nog maar 700 meter, hij blijft erachter. Afstand is 300 meter, hij blijft erachter. Afstand is 100 meter, hij blijft erachter. Afstand is 50 meter, hij begint wat te 'wiebelen' in z'n rijstrook, afstand is 25 meter en met een spastische actie komt ie naar links. Blijft dan eerst in de dode hoek van de vrachtwagen rijden, dus het idee dat je gas bij moet geven om in te halen is nog niet doorgedrongen. Dat duurt dan eeuwig voor je er voorbij bent, terwijl het achter mij ook nog eens leeg was. Als zo'n mongool nou ff 5 seconden wacht (ik bedoel haast heeft ie overduidelijk niet) dan kan ie met 93 kmh in gaan halen zonder dat ik er last van heb. Iedereen mag van mij zo langzaam rijden als ie wil, maar zodra dit in de weg rijden wordt, word ik boos. Met zulke automobilisten heb je Spee niet meer nodig.

En ik weet dat iedereen hier moet lachen om een 520i. :) Maar voor de gemiddelde prutser is het een dikke bak. Donker van kleur, onmiskenbaar BMW, groot, duits kenteken. Kortom iets waar de gemiddelde zafira 1.4 rijder van 63 eigenlijk een beetje bang voor is. "Want die rijden zo hard." Dan kan ik me ook niet inhouden en krijgt ie flink groot licht, zodat ie bij aankomst bij schoonma ook echt wat te vertellen heeft.

Ik had er afgelopen vrijdagavond 2 of 3 die kwamen dus naar links terwijl ik er nog maar 10 meter achter zat met 60 kmh snelheidsverschil. Gelukkig ligt er links nog wat extra asfalt. Dat waren allemaal vrouwen trouwens. Van het soort dat de Esta nog wat te wild vindt.

Maar goed, 160 kmh is haast gevaarlijk geworden, "men" houdt er geen rekening meer mee. Meningen?

En in Dld gebeurt dit dus gewoon NIET. Ook niet op de stukken waar je niet volle pijp mag. Op een ritje Venlo-Alblasserwaard heb ik de grootlichthendel vaker in gebruik dan tijdens een jaar Dld. Serieus.
    You know that reality is immaterial

Nederlanders zijn;

1 Prutsers op de weg ( gemiddeld gesproken)

2 Hondsbrutaal en onfatsoenlijk

Dit in willekeurige volgorde, omdraaien kan ook.................................
    If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bullshit!

When they say nothing's wrong that's when you run

Comment

Aso.
      Pas je toch eens aan, man.
      Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Juist in de bible belt. Het is niet alleen incompetentie, maar ook het oud-Nederlandse wijzende vingertje. Die lui gaan naar links omdat ze vinden dat jij niet zo hard mag rijden.

Dat ze zelf (ook) in overtreding zijn, dat ontgaat ze. Je mag namelijk niet inhalen als je ingehaald wordt.
        All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

Comment

Wat dat betreft wordt Nederland echt een land van middelmatige bejaarden.

Wat zeg ik? 'wordt'? Nee, is!
          En helaas niet alleen wat dat betreft.

Nederland is helaas een land van bekrompen 55+ers die vinden dat 'normaal al gek genoeg is', die het niet kunnen hebben als anderen wél lol/geld hebben of iets van hun leven gemaakt hebben.
          All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

Comment

Het zijn ook nog niet eens allemaal (semi)bejaarden, vaak zat ook nog gewoon gasten van mijn leeftijd. Maar goed, dan kijk je nog een stoel verder en zie je hun 'vrouw' zitten en dan schaam je je weer voor je grootlichtkannonade. Ze zijn al genoeg gestraft. :)

Maar, mijn hamvraag dus. Ben ik de enige die vaststelt dat dit verschijnsel de laatste 5 jaren flink is toegenomen en dus gelijke tred houdt met de vertrutting van NL en de propaganda van Spee?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SchnitzelStephan Bekijk bericht
              Maar goed, 160 kmh is haast gevaarlijk geworden, "men" houdt er geen rekening meer mee. Meningen?

En in Dld gebeurt dit dus gewoon NIET. Ook niet op de stukken waar je niet volle pijp mag. Op een ritje Venlo-Alblasserwaard heb ik de grootlichthendel vaker in gebruik dan tijdens een jaar Dld. Serieus.
              (ff tegengas geven)

Toch is het verkeersgedrag in D de laatste tijd ook zeer achteruit gegaan.
              Afstandhouden doet men duidelijk minder als vroegah, snelheidslimieten worden massal genegeerd etc.

Maar je hebt gelijk en laat dat "meer" maar weg, want dat is nog nooit anders geweest. Je hebt er alleen meer last van omdat het tegenwoordig veel drukker is en er dus meer nono's op de weg zijn.

Comment

Is niet iets van de laatste tijd, maar door de toegenomen drukte op de weg word je er wel vaker mee geconfronteerd. Ik rij sinds kort meermalen per week A1, A30, A12, A50, A73 en vice versa en maak dit dagelijks mee. Van die hobbezakken in een trutteschudder 1.0 die met 5km/u verschil een rij vrachtwagens of sleurhutten inhalen. En je dan ook nog kwaad of arrogant aankijken bij het inhalen, net alsof ik wat verkeerd heb gedaan. Voor deze medeweggebruikers zou ik graag een EMI (Educatieve Maatregel Inhalen) ontwikkeld zien worden.

En laat ze dan meteen even het hoofdstuk 'rotondes nemen' uit hun hoofd leren. :-)
                Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tiPanda Bekijk bericht
                  Juist in de bible belt. Het is niet alleen incompetentie, maar ook het oud-Nederlandse wijzende vingertje. Die lui gaan naar links omdat ze vinden dat jij niet zo hard mag rijden.
                  Wellicht speelt het Duitse kenteken ook een rol.
                  Andersom ervaar ik in D een enkele keer "Hollandertje" pesten.

Comment

Is 't niet gewoon een kwestie van moffen pesten?

Verder is dit een verschijnsel dat ik al veel langer dan een paar jaar tegenkom...

EDIT: wat Ruud zegt dus. :)
                    Last edited by Dutch; 13-08-08, 10:03. Reden: Ruud beat me to it...
                    Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                    "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Ik rij dat stuk A15 bijna elke dag en meestal kun je daar heel erg goed doorrijden (>160). Maar er zijn dagen dat het idd drama is.
                      Vanochtend bijvoorbeeld. Ik kon pas 1 km voor de afslag naar de A2 serieus gasgeven. Voor die tijd moest ik wachten op al die slomo's op de linkerbaan.

Dus ik denk dat je net even pech had.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                      Alfa Giulia 1300 (1966)
                      Mazda Miata (1990 Daily driver)
                      BMW 320Ci (van GF)

Comment

Nee, je hebt helemaal gelijk.

En ik weet ook bijna zeker dat dat komt door de gristelijk-correcte campagne van Spee. Want je ziet dit gedrag nog veel sterker op stukken waar trajectcontroles zijn.

Ik denk dat het komt:
                        • door de continue 'rij 1 km harder dan de maximale snelheid en je gaat dood én naar de hel'-campagne van Spee, waardoor Koos de Burgerlul niet harder durft te rijden dan Vmax-legal - 10km/u.
                        • doordat Koos de Burgelul denkt: auto's zijn duur (door de BPM overigens), dus moet ik genoegen nemen met een slecht rijdende prut-bak. Waardoor ze ook niet snappen dat iemand wel plezier kan beleven aan autorijden. Autorijden is voor Koos de Burgerlul iets onplezierigs, waar je zo min mogelijk mee bezig moet zijn.
                        • doordat de typische Nederlander eerder de houding heeft 'ik niet, dan jij ook niet', dan dat-ie harder gaat lopen om het betreffende ook te bereiken.
                        • de TomTom en de cruise control, waardoor mensen helemáál niet meer nadenken tijdens het rijden.

Was het niet: the worst prison is the one in your own mind?
                        Nederlanders zijn er zo goed in om hun eigen mind helemaal af te sluiten. En mocht iemand andere ideeen hebben, andere hobbies en interesses, nou, dan passen we toch de wet aan zodat dat afwijkende gedrag wel verdwijnt.

Comment

Het is ook een extra gevolg van het niet anticiperende rijgedrag van de gemiddelde rijder. Je wordt als inhaler simpelweg niet gezien totdat er besloten wordt om in te gaan halen. Er wordt alvast wat naar links gestuurd, en je ziet ze denken 'vergeet ik niet iets? .. oh ja! knipperlicht! ' (dat is dat wiebelen) Knipperlichtje aan en de inhaalactie wordt doorgezet. Op het moment dat er naar links wordt gegaan, komt de spiegel in beeld (je beweegt je hoofd tenslotte ook wat naar links) en daar zijn de BMW koplampen met duits kenteken eronder.

"Weer zo'n aso bumperklever" hoor je ze al zeggen. "ik zal 'm eens lekker ophouden"

[insert geërgerde/ flashende Stefan]
                          Forza!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ruud Bekijk bericht
                            Wellicht speelt het Duitse kenteken ook een rol.
                            Andersom ervaar ik in D een enkele keer "Hollandertje" pesten.
                            Nou kom, heb je dit zelf nooit meegemaakt dan?
                            Ik maak zo vaak mee dat een of andere lul die al de hele tijd achter een caravan hangt net als ik wil passeren naar links gaat.
                            En dan rij ik vaak niet eens hard en niet eens continu links.

Mensen kunnen het gewoon niet hebben om ingehaald te worden. Ze zien de rijbanen als de rij voor de kassa en als je ze inhaalt dan hebben ze het idee dat je voordringt.
                            Echt die schijterige Nederlandse 'ik niet, dan jij ook niet'-houding die dit land soms zo kut maakt.

Comment

Ik had er afgelopen vrijdagavond 2 of 3 die kwamen dus naar links terwijl ik er nog maar 10 meter achter zat met 60 kmh snelheidsverschil. Gelukkig ligt er links nog wat extra asfalt.
                              D'r zitten potdomme PUIKE remmen op zo'n Beierse Scénic zeg, dat-ie dat bij mekaar geremd krijgt in 10 meter. :)

Verder herken ik het gedrag wat je omschrijft wel, maar of het nou echt veel erger is geworden in de laatste 5 jaar? Ja, 't is drukker geworden waardoor je het vaker tegenkomt, dat wel.

Verder rijden Nederlanders inderdaad egoïstisch, en soms belerend. Een verademing om in diverse buitenlanden te rijden, waar mensen nog gewoon goed voor je aan de kant gaan. Italië is hemels wat dat betreft, daar wordt doorrijden nog gewoon gerespecteerd. In 8 dagen Italië en pak hem beet 3.000 km. slechts één keer zwaar in de ankers gemoeten voor een veel te laat inhalende vrachtwagen, maar dat was het dan ook weer wel.

Sta je in de stad in de file, dan worden ze ineens een stuk minder sociaal, maar daar hebben we het hier niet over. :)
                              Mini Cooper Clubman
                              "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                              "Jasper val dood." - RH

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Scudetto Bekijk bericht
                                Het is ook een extra gevolg van het niet anticiperende rijgedrag van de gemiddelde rijder. Je wordt als inhaler simpelweg niet gezien totdat er besloten wordt om in te gaan halen. Er wordt alvast wat naar links gestuurd, en je ziet ze denken 'vergeet ik niet iets? .. oh ja! knipperlicht! ' (dat is dat wiebelen) Knipperlichtje aan en de inhaalactie wordt doorgezet. Op het moment dat er naar links wordt gegaan, komt de spiegel in beeld (je beweegt je hoofd tenslotte ook wat naar links) en daar zijn de BMW koplampen met duits kenteken eronder.

"Weer zo'n aso bumperklever" hoor je ze al zeggen. "ik zal 'm eens lekker ophouden"

[insert geërgerde/ flashende Stefan]
                                Helemaal waar. En aangezien ze op dat moment al besloten hebben om in te halen, denken ze, wacht jij maar lekker op je beurt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tiPanda Bekijk bericht
                                  Wat dat betreft wordt Nederland echt een land van middelmatige bejaarden.

Wat zeg ik? 'wordt'? Nee, is!
                                  En helaas niet alleen wat dat betreft.

Nederland is helaas een land van bekrompen 55+ers die vinden dat 'normaal al gek genoeg is', die het niet kunnen hebben als anderen wél lol/geld hebben of iets van hun leven gemaakt hebben.
                                  Pandabeer laat dat altijd bejaarden en 55+ er nu eens uit man.
                                  Ik rij je nog het snot voor de ogen :-)

Voor de rest is het helemaal waar.
                                  "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
                                  BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

Comment

Dat soort gedrag lijkt me inderdaad van alle tijden.

Ik zie zo voor me hoe een Geldersche schoolmeester in z'n landauer even lekker in de weg gaat rijden op het karrenspoor tussen Nijmegen en Tiel als hij de wild jagende jonge Duitsche graaf hoort aanstormen in diens brik.

Het vervelende is ook dat zulke schoolmeesters in Nederland ook daadwerkelijk schoolmeesters zijn en op hun scholen een cultuur van gelijkheid (i.p.v. gelijkwaardigheid) kweken, de laatste 40 jaar ook met dank aan de schoolmeesters die werden gevraagd voor de politiek en het schopten tot minister van Onderwijs. Maar goed, dat is een ander draadje...
                                    "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Vergeet ook niet het 'nieuwe rijden', het steeds duurder worden van de peut. Voor jan modaal (oftewel de niet leaserijder) betekent ff wat extra gas geven (omdat er toevallig iemand haast heeft (die duitser met zn bmw)) weer een kilometer eerder bij de pomp, dus weer een euro extra kwijt aan brandstof. Aangezien dit steeds maar duurder wordt snap ik wel dat steeds meer mensen 'voorzichtiger' gaan rijden. Jammer voor degene waarbij geld geen rol speelt, maar wel te begrijpen.
                                      Wacht maar, ik zie steeds meer hybrides en kleine 'zuinige' autos op de weg met dito rijgedrag. Wen dr maar aan.

Comment

Nou, niet alleen Nederlanders rijden slecht.

Ik reed pas nog op de A73. Heerlijk op mijn gemakkie, cruise control op 100, want geen haast. Net op het moment dat ik een vrachtwagen inhaal komt er ineens één of andere k*tmof in een BMW met veelste hoge snelheid in mijn bumper hangen.
                                        Iedereen heeft recht op mijn mening!

Comment

Hybrides? Die worden volgens mij nog steeds niet gekocht door mensen die brandstof willen besparen hoor. 80% van de Priussen (Prii?) die ik zie rijden knalt met 150+ over de snelweg. Dan helpt die dildoaccu onder de stoelen er ook niks meer aan hoor, met die snelheid is de Prius net zo zuinig als mijn Alfa GT of zo. Gewoon van die 14%-katsers dus.

(Zie ook draadje op forum "Elders". :))
                                          Mini Cooper Clubman
                                          "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                          "Jasper val dood." - RH

Comment

Ook hier lijden de goeden onder de kwaden; hoe vaak heb ik wel niet een idioot in m'n kofferbak zitten terwijl ik nergens naar toe kan...?

En aangezien de gemiddelde Frans Friet zich nog alleen heerlijk veilig voelt in z'n Zeecontainer 1.1 heeft hij op de momenten dat het kan de drang zich te laten gelden en de boel even lekker te compenseren.

Van alledag maar door steeds meer auto's steeds meer merkbaar.
                                            Last edited by raspaardje; 13-08-08, 10:45.

Comment

Nou, juist merkbaar als het rustig is.

Als het druk is dan rijdt iedereen kop-staart op de linkerbaan, want als je rechts rijdt kom je er helemaal niet tussen. So wie so is de regel zoveel mogelijk rechtshouden compleet vergeten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                                                Hybrides? Die worden volgens mij nog steeds niet gekocht door mensen die brandstof willen besparen hoor. 80% van de Priussen (Prii?) die ik zie rijden knalt met 150+ over de snelweg. Dan helpt die dildoaccu onder de stoelen er ook niks meer aan hoor, met die snelheid is de Prius net zo zuinig als mijn Alfa GT of zo. Gewoon van die 14%-katsers dus.

(Zie ook draadje op forum "Elders". :))
                                                Kun je DAAR niet ff een "Relsmurfje" doen Jasper :)

@SchnitzelSteffie: de integratie gaat goed lees ik? Volgende keer ff je linkerknipperlicht aandoen ;-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wouter Bekijk bericht
                                                  Vergeet ook niet het 'nieuwe rijden', het steeds duurder worden van de peut. Voor jan modaal (oftewel de niet leaserijder) betekent ff wat extra gas geven (omdat er toevallig iemand haast heeft (die duitser met zn bmw)) weer een kilometer eerder bij de pomp, dus weer een euro extra kwijt aan brandstof. Aangezien dit steeds maar duurder wordt snap ik wel dat steeds meer mensen 'voorzichtiger' gaan rijden. Jammer voor degene waarbij geld geen rol speelt, maar wel te begrijpen.
                                                  Wacht maar, ik zie steeds meer hybrides en kleine 'zuinige' autos op de weg met dito rijgedrag. Wen dr maar aan.
                                                  Die mensen mogen best met lagere snelheden inhalen, maar waarom net vlak voor een aanstormende auto met een kleine 40-50 km/u snelheidsverschil? Dat is het punt. Een blik in de spiegels had hen ook kunnen leren dat er iemand aankomt er en dat er daarachter voldoende ruimte is om in te halen. Maar nee, we wachten zol lang mogelijk totdat de snelere verkeersdeelnemer er al bijna is. Dat heeft niets met brandstofbesparing te maken maar alles met:
                                                  1. Het "opvoeden" van snellere weggebruikers OF
                                                  2. Het absoluut niet kunnen rijden en spiegelen.

Ik vermoed zelf dat het vaker met 2 dan met 1 te maken heeft, maar het is wel weer typisch Nederlands (zo de waard is, vertrouwt hij zijn gasten) om aan te nemen dat het wel optie 1 zal zijn. ;-)

Groet
                                                  GJ

Comment

Laten we vooral het aspect dat het allemaal vrouwen waren in Stephans voorbeeld niet uit het oog verliezen. Van veel mannen in het verkeer wordt je al niet vrolijk, maar de meeste vrouwen zijn echt dramatisch op de weg. De meest rare acties, onverwachte remacties, langdurig wachten voor lege rotondes e.d. worden uitgevoerd door vrouwen. Gisterochtend op mijn korte stukje woon-werk ook al een paar van die slome en irritante mutsen voor me, arghh!
                                                    Auto's: veel...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red205 Bekijk bericht
                                                      Laten we vooral het aspect dat het allemaal vrouwen waren in Stephans voorbeeld niet uit het oog verliezen.
                                                      Vandaar dat wiebelen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door raspaardje Bekijk bericht
                                                        Ook hier lijden de goeden onder de kwaden; hoe vaak heb ik wel niet een idioot in m'n kofferbak zitten terwijl ik nergens naar toe kan...?
                                                        Precies, bovendien begrijp ik niet waarom de op de linkerbaan aan de vmax vrachtwagens inhalende burgerlul zich tot illegale snelheden zou moeten laten dwingen door een aanstormende Hun in een ik-wil-wel-een-BMW-maar-kan-het-net-niet-betalen-crisis-5serie-met-halfords-Xenon. :D
                                                        $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

Comment

Laten we vooral het aspect dat het allemaal vrouwen waren in Stephans voorbeeld niet uit het oog verliezen.
                                                          Euhhh, ze waren er wel maar de zeekoeien zitten doorgaans op de passagierstoel op zondag op weg naar de zilveruitjes van zijn kant deze keer. Zo ook in SSE39IKEA's voorbeeld...

Graag kijk ik ook even de knurft recht in de ogen om te zien wat voor licht me roodgloeiende remschijven heeft bezorgd. En vaak klopt de verwachting met de werkelijkheid...

Comment

Ik had er afgelopen vrijdagavond 2 of 3 die kwamen dus naar links terwijl ik er nog maar 10 meter achter zat met 60 kmh snelheidsverschil. Gelukkig ligt er links nog wat extra asfalt. Dat waren allemaal vrouwen trouwens. Van het soort dat de Esta nog wat te wild vindt.
                                                            Euhhh, lees ik nu verkeerd, of schrijft Stephan dat het allemaal vrouwen waren? En dan neem ik dus aan achter het stuur. Was ook even een opborreling van mijn frustratie van gisterochtend, trouwens. Jemig, wat was dat irritant. En dan nog twee keer zo'n muts ook...
                                                            Auto's: veel...

Comment

Je hebt gelijk, ik (en de Alfa) zijn nog stoom aan het afblazen nav die trage R8...;)

Comment

Zo, hij gaat lekker. Ik denk ik start ff een draadje.

Geelhoed, ontzettende zak hooi. Ik dwing niemand tot 150, dat kan ik niet. Kon ik het wel, dan wist ik het wel. Andersom dwingen die bommelerwaardse inteeltprodukten mij wel tot 93 kmh op de linkerbaan. Wie is er nou de aso? Maar goed, die mensen vinden zich goede chauffeurs net zoals jij jezelf een goede debater vindt waarschijnlijk....

Comment

Working...
                                                                X