Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Import

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Import

    Ruud is bezig met een import uit Duitsland, http://83.149.77.18/forum/showthread.php?t=913

    Hier in huis speelt momenteel de import van een auto uit den Bels. Kanttekening daarbij is dat het een auto is die voorzien is van een LPG installatie. Zijn er Gummers die bekend zijn met de import vanuit Belgi en zijn er Gummers die weten hoe het zit met de keuring in Nederland van een in het buitenland ingebouwde LPG installatie?

  • #2
    Volgens mij is alleen het G3 label een probleem bij import van een LPG auto.

    Comment


    • #3
      Verhaal is voor ons niet actueel meer. Ipv een 2001 V70, vanavond een 1995 850 estate gekocht. Auto was te mooi om te laten staan.

      Foto's volgen na het weekend. Zaterdag gaan we hem halen.

      Neemt niet weg dat ik benieuwd ben naar het antwoord op mijn eerste vraag. Ik zal morgen eens contact opnemen met de RDW. Bevindingen zal ik hier posten
      Last edited by Ton van S; 18-08-08, 22:56.

      Comment


      • #4
        Volvo 850 gekocht?
        Gefeliciteerd! Welke motor en kleur etc?

        Ferrari 308 GTB QV (1983)
        Alfa Giulia 1300 (1966)
        Mazda Miata (1990 Daily driver)
        BMW 320Ci (van GF)



        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
          Volvo 850 gekocht?
          Gefeliciteerd! Welke motor en kleur etc?
          Harry,

          Een 2.5i estate, met LPG. Nette auto. Rood metallic. We gaan hem zaterdag halen. Daarna maak ik wel foto's en zet ze, met meer info, in het Zweedse forumdeel

          Comment


          • #6
            Kan iemand mij vertellen wat dit anders is dan tot nu toe.
            Ofwel hoe moet de BPM nu uitgerekend worden?

            http://www.telegraaf.nl/binnenland/4..._.html?cid=rss
            2 x ouwe premium meuk
            BMW E90 320D Dynamic Exe + chippie
            Jaguar X-Type Estate 2.0DI4 Exclusive

            Comment


            • #7
              Op basis van het artikel gok ik even dat je niet de cataloguswaarde pakt maar bijvoorbeeld de waarde uit de ANWB/BOVAG koerslijst.

              Voorbeeldje:

              Alfa 166 2.4JTD in Duitsland te koop voor 8-9K met een ton op de teller.
              Volgens Autoweek Carbase waard tussen de 15.100 en 18.100 (inkoop/verkoop).
              Cataloguswaarde nieuw vanaf 40K.

              Dus in plaats van BPM betalen over 40K nu nog maar over 18K.

              Volgens de BPM calculator is dat een verschil van ruim 2000 euro (3600 vs. 1500)
              ------------------------------------------------
              We have normality. I repeat, we have normality. Anything you still can't cope with is therefore your own problem.

              Comment


              • #8
                Ja Martijn dat idee had ik ook al.
                Hoop het iig, zou mij een paar 1000 euro gaan schelen, jippiayeee :-))))))
                2 x ouwe premium meuk
                BMW E90 320D Dynamic Exe + chippie
                Jaguar X-Type Estate 2.0DI4 Exclusive

                Comment


                • #9
                  Vind het artikel nog te vaag om er conculsies uit te trekken.

                  "Hierbij moet niet langer de verkoopprijs of de koerslijst centraal staan, maar de inkoopprijs zoals die geldt in de handel. Dit heeft de Hoge Raad vrijdag bepaald"

                  De handel? De handel in Nederland dus? En hoe bepaal je die handelsprijs dan? Dat is niet erg doorzichtig lijkt me. En geldt dit voor alle bouwjaren?

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Taeke Bekijk bericht
                    Vind het artikel nog te vaag om er conculsies uit te trekken.

                    "Hierbij moet niet langer de verkoopprijs of de koerslijst centraal staan, maar de inkoopprijs zoals die geldt in de handel. Dit heeft de Hoge Raad vrijdag bepaald"

                    De handel? De handel in Nederland dus? En hoe bepaal je die handelsprijs dan? Dat is niet erg doorzichtig lijkt me. En geldt dit voor alle bouwjaren?
                    Juist ja, maar daarom vraag ik het ook.
                    Zou betekenen dat al die BPM berekeningstabellen regelrecht de vuilnisbak in kunnen.
                    2 x ouwe premium meuk
                    BMW E90 320D Dynamic Exe + chippie
                    Jaguar X-Type Estate 2.0DI4 Exclusive

                    Comment


                    • #11
                      Dit is de uitspraak die bij het betreffende artikeltje hoort:

                      LJN: BJ1971, Hoge Raad , 07/11237

                      Datum uitspraak: 10-07-2009
                      Datum publicatie: 10-07-2009
                      Rechtsgebied: Belasting
                      Soort procedure: Cassatie
                      Inhoudsindicatie: Artikel 10 Wet BPM; moet voor berekening van verschuldigde BPM ter zake van een in het buitenland gekochte gebruikte personenauto worden uitgegaan van de inkoop- of van de verkoopwaarde van reeds in Nederland geregistreerde gebruikte auto's?

                      Klik hier voor de link naar rechtspraak.nl

                      Het allereerste stukje verbaasd mij direct:

                      1. Het geding in feitelijke instantie

                      Belanghebbende heeft op aangiften over de tijdvakken april 2003 tot en met oktober 2003 bedragen aan belasting van personenauto's en motorrijwielen (hierna: BPM) voldaan. Belanghebbende heeft tegen deze bedragen bezwaar gemaakt, welk bezwaar bij uitspraak van de Inspecteur is afgewezen.
                      Het Hof heeft het tegen die uitspraak ingestelde beroep gegrond verklaard, de uitspraak van de Inspecteur vernietigd en gedeeltelijk teruggaaf verleend. De uitspraak van het Hof is aan die arrest gehecht.


                      Dit zou dus kennelijk betekenen dat je, teveel betaalde BPM bij import tot zeker 2003, kan terug vorderen!

                      Comment


                      • #12
                        Hmmm, klinkt me niet onaardig in de oren.
                        Ben benieuwd hoe dit allemaal gaat aflopen.
                        2 x ouwe premium meuk
                        BMW E90 320D Dynamic Exe + chippie
                        Jaguar X-Type Estate 2.0DI4 Exclusive

                        Comment


                        • #13
                          Als ik het vonnis goed begrijp, maakt de HR dus bezwaar tegen het feit dat geimporteerde auto's relatief hoger worden aangeslagen voor BPM dan in Nederland verkochte occasions. Een zeer interessante uitspraak dunkt me.
                          Wat vinden Gummens' juristen hier van? (if any)

                          Comment


                          • #14
                            Ha, die Gummers;

                            Don't get your hopes up too high. Broerv weet nog niet alle ins & outs, maar het komt erop neer dat indien wordt gekozen voor een waardebepaling op basis van de werkelijke waarde van een auto (dus met taxatie) er meer rekening moet worden gehouden met zaken als uitrusting, staat von onderhoud, kilometerstand en andere waardebepalende zaken. Dat is op zich nix nieuws, maar de berekeningsmethode kan daardoor iets afwijken en in bepaalde gevallen iets gunstiger uitpakken. Het is dus niet per s zo dat je voortaan enkel BPM afdraagt over de handelswaarde. Meer info kan hij voorlopig nog niet geven want het schijnt dat zelfs douanebambten tegenwoordig recht op vakantie hebben en dit zelfs nog kunnen betalen ook.
                            Scherven brengen gelul.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
                              Meer info kan hij voorlopig nog niet geven want het schijnt dat zelfs douanebambten tegenwoordig recht op vakantie hebben en dit zelfs nog kunnen betalen ook.
                              Wat is dat nu weer voor flauwekul Hans en dat kan zomaar, ik wil snel een uitgebreid antwoord, ja!! :-)
                              2 x ouwe premium meuk
                              BMW E90 320D Dynamic Exe + chippie
                              Jaguar X-Type Estate 2.0DI4 Exclusive

                              Comment


                              • #16
                                Ha, die John;

                                Moet je vannacht effe heel snel richting Toscane rijden en onderweg elke blauwe Hollandse Ford C-Max aanhouden. En anders geduld hebben, want als hij weer thuiskomt ga ik net weg....
                                Scherven brengen gelul.

                                Comment


                                • #17
                                  Nou dat hebben jullie weer lekker uitgekiend als broers onder elkaar, zeg :-)

                                  Maar goed, 't is dat ik einde van de week ook op vakantie ga, maar anders.....
                                  2 x ouwe premium meuk
                                  BMW E90 320D Dynamic Exe + chippie
                                  Jaguar X-Type Estate 2.0DI4 Exclusive

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ha, die John;

                                    Is bewust zo gepland; we hebben nog een moeder ook en met oudere mensen moet je rekening houden, h?
                                    En ach, ik heb niet zoveel haast; de ontslagvergoeding wordt toch pas in september gestort....
                                    Scherven brengen gelul.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Lol, en ik ben bang dat ik het gat in de markt ook niet zal vinden voor m'n vakantie :-)
                                      2 x ouwe premium meuk
                                      BMW E90 320D Dynamic Exe + chippie
                                      Jaguar X-Type Estate 2.0DI4 Exclusive

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
                                        Ha, die Gummers;

                                        Don't get your hopes up too high. Broerv weet nog niet alle ins & outs, maar het komt erop neer dat indien wordt gekozen voor een waardebepaling op basis van de werkelijke waarde van een auto (dus met taxatie) er meer rekening moet worden gehouden met zaken als uitrusting, staat von onderhoud, kilometerstand en andere waardebepalende zaken. Dat is op zich nix nieuws, maar de berekeningsmethode kan daardoor iets afwijken en in bepaalde gevallen iets gunstiger uitpakken. Het is dus niet per s zo dat je voortaan enkel BPM afdraagt over de handelswaarde. Meer info kan hij voorlopig nog niet geven want het schijnt dat zelfs douanebambten tegenwoordig recht op vakantie hebben en dit zelfs nog kunnen betalen ook.
                                        Beschrijf je nu trouwens niet de 'tegenbewijs' methode om de BPM te bepalen? Of is dat weer een andere manier.

                                        (Zo goed heb ik mij nog niet verdiept in het importeren van Beiers uit hun Moederland).

                                        Comment


                                        • #21
                                          Ha, die Arthur;

                                          Ik meen van wel, ja. Heb broerv wel eens over de tegenbewijsmethode gehoord, maar dat werd doorgaans alleen gedaan bij incourante auto's of schadegevallen.
                                          Mogelijk wordt die methode nu eerder interessant.
                                          Scherven brengen gelul.

                                          Comment


                                          • #22
                                            En nog enig nieuws hier, zijn er al ergens tabellen te vinden op het net? :-)
                                            2 x ouwe premium meuk
                                            BMW E90 320D Dynamic Exe + chippie
                                            Jaguar X-Type Estate 2.0DI4 Exclusive

                                            Comment


                                            • #23
                                              Ha, die John;

                                              Ik denk dat het voor de doorsnee zelfimporteur bitter weinig verschil zal maken. Tegenbewijsmethode mag iedereen natuurlijk gebruiken, maar lijkt niet altijd de gunstigste weg te zijn. Daar zou nu een lichte verschuiving in kunnen gaan plaatsvinden, maar niet in de orde van grootte dat iemand die een C-klasse op het oog had nu opeens naar de E's kan gaan kijken. Komt erop neer dat er wat meer rekening wordt gehouden met kilometerstand, algehele staat en uitrusting. Het meeste voordeel is waarschijnlijk voor de grootste parallelimporteur van het land; BMW Nederland.
                                              Last edited by Hansv; 14-07-09, 17:22.
                                              Scherven brengen gelul.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Jij bent lekker Hans, mij zo vlak voor m'n vakantie ff een depressie aanpraten :-)
                                                2 x ouwe premium meuk
                                                BMW E90 320D Dynamic Exe + chippie
                                                Jaguar X-Type Estate 2.0DI4 Exclusive

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Maar zoals ik het toch in dat vonnis lees is het zoiets:

                                                  Eerst: bij de auto die werd geimporteerd moet de BPM berekend worden over de catalogus waarde van de auto in Nederland

                                                  versus

                                                  Vonnis: bij de auto die werd geimporteerd moet de BPM berekend worden over de handels waarde van de auto in Nederland

                                                  Ook bij een dikke E-klasse die je vrij jong importeerd kan dit toch snel enkele duizenden euro's schelen.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Ha, die Arthur;

                                                    Nou wil het nog wel eens gebeuren dat er tussen de tekst van de Telegrof en de ambtelijke taal in de wetgeving enige nuances worden aangebracht....
                                                    Scherven brengen gelul.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
                                                      Ha, die Arthur;

                                                      Nou wil het nog wel eens gebeuren dat er tussen de tekst van de Telegrof en de ambtelijke taal in de wetgeving enige nuances worden aangebracht....
                                                      De telegrof laat ik er buiten, ik kijk alleen naar het vonnis zelf. Wat natuurlijk ook nog eens van de Hoge Raad afkomt. Hoger kan je binnen Nederland niet kwa rechtspraak.

                                                      Trouwens best frappant dat ik hier nog verder niets over heb gelezen (wat natuurlijk weer in het voordeel van moedertje staat is).
                                                      Last edited by _Arthur; 14-07-09, 20:09.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Ha, die Arthur;

                                                        Het vonnis gaat ook enkel over de tegenbewijsregeling en daarbij was in veel gevallen toch al voordeel te halen vergeleken met de reguliere manier van aangeven. Dat voordeel zou nu (iets) groter kunnen worden. De Telegrof laat het overkomen alsof iedere zelfimporteur er voortaan automatisch op vooruit gaat en dat is pertinent niet waar.
                                                        Scherven brengen gelul.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Ander vraagje;

                                                          Belgische klant rijdt in een belgische auto. Auto staat nog op naam van moeders. Ze wonen al een tijdje in NL.

                                                          Nu wil ze de auto importeren en overschrijven op haar naam. Volgens de BPM calculator kost dat 475 en daarnaast nog import kosten (toch?).

                                                          Maakt het voor haar wat uit als ze eerst de auto op haar naam laat zetten?

                                                          Gaat trouwens om een Safrane 2.2 D uit 2000 (*Proest!)

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Alleen rest-BPM.

                                                            Overigens, hoelang al in NL woonachtig ??

                                                            Anders wordt het verhuisgoed, kost het niets.
                                                            Veritatis simplex oratio est

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht
                                                              Alleen rest-BPM.

                                                              Overigens, hoelang al in NL woonachtig ??

                                                              Anders wordt het verhuisgoed, kost het niets.
                                                              Zij woont in Nederland sinds 2008.....

                                                              Is er een "mannetje" die dit soort zaken kan regelen? Ze zijn beide hoog opgeleide nerds (in positieve zin) met 0 verstand van dit soort zaken....

                                                              (Klopt ook wel als je in een afgetrapte Renault Safrane 2.2 Diesel rijdt)

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Als je van ruim en comfortabel houdt, kun je het slechter treffen dan een Safrane, ouwe!
                                                                Well Brian... I'm opening a boutique!

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X