Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kwaliteit van het asfalt: Slechte wegen veiliger?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Kwaliteit van het asfalt: Slechte wegen veiliger?

    In Tsjechie is men druk bezig om de slechte doorgaande wegen op te knappen. Vraag me alleen niet hoe: je mag gewoon over vers gestort asfalt rijden, en afgeschraapte oude lagen, daar rijd je ook gewoon overheen, bij het af en oprijden van de nog niet verwijderde lagen heb je enorme hoogteverschillen... niet goed voor je auto!

    Echter blijven ze op de kleine binnendoorweggetjes de wegen gewoon vullen met emmertjes asfalt en puin. :) Die binnendoorweggetjes zijn op het slechte wegdek vol kuilen en gaten na echt helemaal gaaf. Bochtig, heuvelachtig en met prachtige vergezichten. En rustig, dus je zou denken dat je daar overal als een Tommy Makkinen over de weggetjes kan knallen. Maar helaas is het zelfs met een goedgeveerde Saab niet mogelijk om je daar aan de maximum snelheid (90) te houden. Gemiddeld reed ik er 30 km/u denk ik, soms stapvoets, soms 'voluit' iets van 70. Harder was gewoon niet gezond. Alleen een enkeling in een locale BMW E34 reed sneller dan wij (ik beneid hem...).
    In een aantal gevallen heeft de lage snelheid ons ook weten te behoeden voor aanrijdingen met vrachtwagens (werkverkeer, lol). In krappe onoverzichtelijke bochten, waar je normaal toch wel leuk doorheen kunt sturen, maar nu +- 20 a 30 reed hebben we 2 maal een narrow escape gehad, simpelweg omdat zowel wij als die vrachtwagens langzaam reden.

    Tijdens al die ritten zit je te denken aan rally evenementen ter plekke, maar ook aan de voordelen die slechte wegdekken voor wat betreft verkeersveiligheid. Normaal gesproken rijd ik op zulke wegen een stuk harder omdat dat leuker is, maar nu niet... harder was gewoon niet prettig. Dat heb ik nog bij geen enkel object gezien wat op het nederlandse wegennet is geplaatst. Drempels werken niet, chicanes ook niet. Snelheidscontroles zijn duur en kosten de rijders ook veel geld. Een slecht weggennet in stand houden kost niets en levert een enorme verlaging van de gemiddelde snelheid op. Tuurlijk wil je geen lage gemiddelde snelheid in de huidige economie, maar als je de snelwegen en provinciale wegen goed onderhoudt en in de steden/dorpen en op landweggetjes het onderhoud zou reduceren, dan gaat men vanzelf langzamer rijden.

    Wat vinden jullie? Zou je nog terug in de tijd kunnen? Zou je nog kunnen leven met hele slechte wegen?

  • #2
    Is in Amsterdam al jarenlang beleid. Drempels aanleggen kost geld, een weg niet onderhouden levert geld op. Terwijl het resultaat hetzelfde is. Dan is de keuze natuurlijk snel gemaakt :)
    Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others

    Comment


    • #3
      Prima idee...,

      ...ware het niet dat een NL-wegbeheerder een plicht heeft tot onderhoud, en eventueel aansprakelijk is voor schade, de Tjechische-wegbeheerder is dat dus niet.
      "Bork Bork Bork!" - Swedish Chef

      Comment


      • #4
        Ik begrijp inderdaad niet waarom bepaalde wegen die door de slechte staat van onderhoud veilig zijn geworden opgeknapt moeten worden tot biljartlaken strak asfalt.

        Heeft idd te maken met aansprakelijkheid, maar die is af te kopen door 'pas op slecht wegdek' borden te plaatsen :-).
        Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
        Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

        Comment


        • #5
          Je zou ook verkeer in verschillende richtingen kunnen scheiden zodat er veel minder frontale botsingen voorkomen. In landen waar ze zulke wegen nog veel hebben komen heeeeeel veeel frontale botsingen voor (in slaap gesukkeld, alcohol etc.).

          Beter dan de wegen niet onderhouden imho :/

          Comment


          • #6
            Hee toevallig, ik ben net terug van een paar dagen Praag. Op de heenweg de splinternieuwe snelweg genomen, (EU-geld zeker..) Op de terugweg een paar binnendoorwegen gepakt. Dat ging eigenlijk ook prima, leuke weggetjes daar! Was een mooier landschap dan ik dacht.

            On-topic: nee, ik wil niet terug naar wegen waarvan mijn tanden gaan klapperen. Die keienwegen in Praag vond ik niet bepaald optimaal rijden..

            Comment


            • #7
              Sportonderstel, plat rubber?
              De vraag is dan niet of die wegen niet te slecht zijn, maar of je wagen er wel voor geschikt is. De moderne auto's zijn hier niet meer voor bedoeld blijkbaar.

              Comment


              • #8
                Een waar woord. Dat doodsimpele feit merk ik al bij het inrijden van mijn eigen straat.

                Alfa GT uit 2006: de voorwielophanging kraakt bij de verkeersdrempel, ondanks dat dit al twee keer gerepareerd is. Die lage GT met z'n 17" wielen en straffe vering kan er gewoon niet tegen. Snelheid: stapvoets.

                Alfa Spider uit 1995: slappere vering, meer "travel", iets kleinere wielen. Die drempels pakt-ie dus een stuk makkelijker en zonder terugkerend onderstelgezeik (althans tot nog toe niet). Snelheid is nog steeds laag, maar dat heeft dan met name met de geringe bodemspeling te maken.

                Mijn buurvrouw's 2CV uit 1985: hoe hard wil je gaan? Dat ding geeft toch geen krimp. :)

                Bovenstaand scenario geldt ook voor kasseienwegen, slecht asfalt, noem maar op. Moderne straf geveerde auto's zijn ontwikkeld voor biljartlakenasfalt. En dat ligt niet overal. Niet in het oostblok, maar ook niet in de vinexwijken in Nederland...
                Mini Cooper Clubman
                "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                "Jasper val dood." - RH

                Comment


                • #9
                  Golf is te zacht afgeveerd om keihard over drempels te raggen. Voorste onderspoiler (jaja dat heeft een Golf 2 ook:):) is al compleet geschuurd.

                  Maar voor de rest heeft ie meer dan zat bodemspeling.

                  Zelfs de hoogste trambaan gaat ie gewoon op/af zonder de onder kant te raken.

                  Moet je eens proberen met een moderne wagen. 100% dat je dan met de bodem erover schuurt. Of iig met de sideskirts ofzo.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                    Alfa GT uit 2006: de voorwielophanging kraakt bij de verkeersdrempel, ondanks dat dit al twee keer gerepareerd is. Die lage GT met z'n 17" wielen en straffe vering kan er gewoon niet tegen. Snelheid: stapvoets.
                    Mijn broer heeft destijds een GT als leaser laten staan omdat ie er dagelijks me over Antwerpse kasseien moest, en hij had al drie keer verrotte rubbers in de ophanging van zijn 147 gehad...

                    Mijzelf valt het op bij de 118d: 16 inchers, relatief softe Michelins, standaard onderstel, en op slechte binnenwegen is het gewoon drie keer niks, zodanig dat je op zo'n moment even denkt van, hee, deze weg lijkt me nou lekker met een Xantia...

                    * begrijpt best dat een beetje gummer dit totaal niet kan bevatten*

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door V4 Bekijk bericht
                      Sportonderstel, plat rubber?
                      De vraag is dan niet of die wegen niet te slecht zijn, maar of je wagen er wel voor geschikt is. De moderne auto's zijn hier niet meer voor bedoeld blijkbaar.
                      't is dat je 95% van de tijd over biljartlakens rijdt hier in NL, anders had ik idd. geen 20mm verlaging en 17" velgen aangevinkt :-)

                      Comment


                      • #12
                        Rijd S60, echt nergens last van... ;-)
                        "Bork Bork Bork!" - Swedish Chef

                        Comment


                        • #13
                          Ik ben een kaart van Nederland begonnen met de drempels en hun hoogte oprijlengte en gemeenheid.

                          http://drempels.petergeelhoed.nl/

                          Er staan er nog wat weinig op, maar als jullie helpen komt dat vast goed:

                          Voeg de jouw bekende drempels even toe met de hoogte, oprijlengte en snelheid. Vermeld het even als het een bijzonder korte is, en maak de markers een mooi kleurtje: rood voor heel gemene, groen voor mooi vlakke, en blauw voor gewone.
                          $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

                          Comment


                          • #14
                            Mijn Alfa kan helemaal niets hebben qua drempels en slecht wegdek, het is echt een drama.

                            Vooral het kuiltje net voor de drempel is funnest maar met mijn noodzakelijke oprijdgedrag help ik deze echter ook te verergeren/verdiepen. Sommige drempels moet ik schuin op.

                            Maar versnellen tot gummenwaardige snelheden wil bij slecht asfalt weleens helpen: meer zweven dan contact houden met het asfalt en dus moeten er geen bochten opdoemen.

                            Comment


                            • #15
                              Begin lekker je eigen draadje met die drempels. :)
                              Ik heb met drempels 1 groot probleem en dat is dat wanneer ze in een strookje schaduw liggen, dat ik ze dan erg lastig zichtbaar vind, zelfs (juist?) als ik al 100 keer door diezelfde straat en over dezelfde drempel ben gereden. Gelukkig heb ik een carterbeschermingsplaat op de Saab. Moet de Daf ook rap krijgen... Want uit schrik trap je de rem vol in, wat een nog heftiger KLOINK tot gevolg geeft. Kutdrempels.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
                                Begin lekker je eigen draadje met die drempels. :)
                                Done!
                                $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

                                Comment

                                Working...
                                X