Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ben er weer!

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Ben er weer!

Hoera!

Hoe lang bestaat het forum intussen? 15+jaar?
    Ik ben toen, binnen een jaar na oprichting, gekomen op uitnodiging van Dick (Extaxi), toen ik op zoek was naar een vervanger van m'n toenmalige Laguna2.2Td en aan het kiezen was tussen een Xantia V6Activa, V40T4 of Mitsu Galant V6.
    Met de V40, die het toen werd, diverse Gummen meetings bezocht, supergezellig altijd!
    Na die V40 moest ik leasen en zijn er een aantal leasebakken langsgekomen. De 1e was de Laguna op gas, die sommige hier beter kennen als brandhout (brand zelfs beter dan hout!). Vervolgens een 406break, MeganeSW, Alfa159, GolfTSI en nu een Peugeot508 Hybrid4. Deze zit nu ca halverwege het leasecontract, nog een anderhalf jaar en ik mag weer gaan zuchten boven de groene leaselijst van de werkgever.

Als autootje-erbij is het een paar jaar leeg geweest. De ClioWilliams (nu alleen nog kaar goede herinneringen aan, de kostbare negatieve zaken zijn vergeten) was er een van. Ook was er ooit een Kever1302 en een E30 320i.
    Nu is er een andere gevonden. Mede als auto voor m'n vrouw, tevens hobby voor mij. Beetje aanklooien en knutselen.
    Dat komt waarschijnlijk wel goed, want staat bekend als problematisch :-)
    Een Renault dus weer. Met een berucht blok: de 2.0 16v IDE. Dit in een gele Megane Coupe (type1, phase 2).

Op zich een supersterke motor, ontwikkeld door RenaultSport, met fijne eigenschappen...maar met 'wat' problemen in het inlaatsysteem. Iedere IDE krijgt problemen door vervuild inlaatsysteem veroorzaakt door de GRE klep. Door de directe inspuiting zal de brandstof de inlaatkleppen ook niet reinigen, er ontstaat (zeker als de GRE zelf vervuild raakt en continue doorlaat) veel aanslag. Het lijkt erop dat dit nog niet aan de hand is met de Coupe die ik gekocht heb en volgende week ophaal. Of hij is al een keer gereinigd.
    Hoe dan ook, om problemen te voorkomen ga ik de GRE afblinden (dan maar wat minder milieuvriendelijk, daar heb ik de Hybrid al voor). Tevens koop ik een gemodificeerd brandstofdruk regulator. Ook deze geeft vaak kuren (hoge druk brandstofinjectie). Mocht dat gebeuren dan zet ik de gemodificeerde erin.

Volgende week ophalen. Dagje knutselen om rondom nieuwe schijven/blokken te plaatsen en hydr. remolie te vervangen. Halve dag om alle filters te vervangen, nieuwe olie erin en bougies vervangen (alles wat standaard in kleine en grote beurt zit, pak ik aan). Vervolgens een dagje naar de garage voor nieuwe distributieriem, waterpomp, spanrollen, multiriem en koelwater. Daar tevens comp uitlezen/resetten. Dan zou die technisch en motorisch helemaal top moeten zijn!
    Zo ja: profi laten polijsten/waxen, zodat de gele lak weer mooi uitkomt. Tevens een stukje beschadigde lak op de (kunstof) achterspoiler bijwerken.
    Zo nee: dan gaat de auto weg voor die echt geld gaat kosten.

Hoe dan ook, afgelopen paar jaar ben ik hier niet meer actief geweest. Wel nog geregeld wat gelezen ( Harry's bolide verkoop/aankoop, iemand met een peugeot conversie naar pk-beul, etc etc ).
    Ben van plan weer wat vaker aanwezig te zijn.

Groet, Djurre ( of Boris, zoals de meeste me kennen hier op Gummen )

Hee welkom terug!

Laatste keer dat wij elkaar zagen was bij dat uitje bij dat motorrevisiebedrijf in Amersfoort. Volgens mij had je die 508 toen net.
    Mini Cooper Clubman
    "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
    "Jasper val dood." - RH

Comment

Klopt Jasper, dat is ook alweer ruim een jaar terug! Daarvoor was ik eigenlijk al een periode niet echt actief hier, maar dat bezoek wou ik niet laten schieten. Mooie auto's daar. Daarna heb ik hier alleen nog maar wat (met nadruk op wat) meegelezen. Heb jij je Jag nog?

Comment

Jazeker! Ik ben niet zo'n wispelturig type. Nou ja, met leaseauto's misschien wel. :)
        Mini Cooper Clubman
        "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
        "Jasper val dood." - RH

Comment

Welkom terug.

Oorspronkelijk geplaatst door Boris - Djurre Bekijk bericht
          kiezen was tussen een Xantia V6Activa, V40T4 of Mitsu Galant V6.
          Jammer dat je de Activa niet gekozen hebt

Iedere IDE krijgt problemen door vervuild inlaatsysteem veroorzaakt door de GRE klep.
          Huh, GRE?
          EGR Exhaust of Emission Gas Recirculation
          RGE Recirculation des gaz d'échappement
          Maar afdoppen is een goede en simpele methode om het vermogen iets op te krikken en om de vervuiling (is mengsel van uitlaatgas + deeltjes uit carter-ventillatie) op te heffen. Straf is iets hogere NOx uitstoot.

Adri
          Zweven is een ongekende ervaring
          Xantia V6 3,0i Break

Comment

Lol, ja. EGR natuurlijk. Ik werk ook nogal eens met GRE ( een kunstof soort, gebruikt voor leidingen ). Typo dus. Ik bedoelde die EGR. Omschrijving ervan was iig duidelijk. De NOx word toch niet gemeten, bij APKs, dus dat beetje extra uitstoot zou me nu worst wezen. Zou het wel gemeten worden, dan nog, met 10 minuten sleutelen haal je dat afblindplaatje er weer tussenuit.
            Ik ga het eerst demonteren, is die (wat ik niet verwacht) erg schoon, dan kan ik ook enkel het stekkertje eruit trekken, dan blijft die dichtstaan. Maar een afdekplaatje is het beste. Dan weet je zeker dat er niets doorlekt.

Ik weet niet of vermogen stijgt, zo ja: dan vast niet merkbaar. Maar gaat zeker vervuiling van inlaattraject tegen!

Ook voor iemand met een roetende oude TDI: probeer die EGR klep eens dicht te zetten...scheelt hoop kwalm.

Qua Activa, ja. Die was nogal wat trager dan de V40, ook het interieur was minder dan de V40. Qua rijden wel weer beter. Toen heb ik de voor mij juiste keuze gemaakt, al zou de Activa meer bijzonder zijn geweest!
            Last edited by Boris - Djurre; 18-01-14, 19:31.

Comment

Ik weet niet of vermogen stijgt, zo ja: dan vast niet merkbaar.
              Wat ik begrepen heb scheelt het merkbaar in koppel onderin.

Qua Activa, ja. Die was nogal wat trager dan de V40.
              Ah, maar dan praat je hoogstwaarschijnlijk over de 2 liter TCT Activa. De 3 liter V6 Activa rijdt rondjes om de V40.

Adri
              Xantia V6 3,0i Break

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Breeze Bekijk bericht
                Ah, maar dan praat je hoogstwaarschijnlijk over de 2 liter TCT Activa. De 3 liter V6 Activa rijdt rondjes om de V40.
                Neuh, de T4 is op z'n minst wel gewaagd aan de V6... In de rechte lijn, dan.
                Well Brian... I'm opening a boutique!

Comment

Ah had de T4 even gemist van de beginposting (wel 10 pk minder).
                  Meneer netraam heeft zeker ook verstand van Xantia's.

Adri
                  Xantia V6 3,0i Break

Comment

Boris, je kan het zo bezien:
                    daar waar je met werkende EGR een beetje verbrandde uitlaatgassen terug leidt in de cilinder is na afblokken van die EGR de cilinder alleen nog exclusief beschikbaar voor zuurstofhoudende lucht en brandstof.
                    Daar waar uitlaatgas (CO2, CO, NOx, N2) in de cilinder zit kan geen zuurstof (O2) zitten.
                    Dus ja, de power gaat een klein beetje toenemen, en mogelijk wordt het verbruik iets lager omdat je minder hoeft te trappen om de auto naar dezelfde snelheid te krijgen.
                    Het injectiesysteem zal voor die extra O2 compenseren door een evenredige hoeveelheid brandstof extra in te spuiten.
                    Last edited by janspeed; 18-01-14, 20:12.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Breeze Bekijk bericht
                      Ah had de T4 even gemist van de beginposting (wel 10 pk minder).
                      Meneer netraam heeft zeker ook verstand van Xantia's.
                      Zeker wel; zo weet ik dat de V6 in de Xant 194pk levert :) De T4 heeft er dacht ik 200.
                      Well Brian... I'm opening a boutique!

Comment

Welkom terug!
                        Hopelijk wordt deze Renault goedkoper dan die Williams clio :)

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                        Alfa Giulia 1300 (1966)
                        Mazda Miata (1990 Daily driver)
                        BMW 320Ci (van GF)

Comment

In theorie zal er idd wat meer vermogen/koppel uit kunnen komen bij het sluiten van de EGR. In de praktijk merk je dat (zeker bij atm. motor) vast net zo goed als het gebruiken van een K&N luchtfilter en/of sportuitlaat. Oftewel: nauwerlijks.

Hoe dan ook, als het wel merkbaar is, dan is dat mooi meegenomen, maar niet de hoofdreden van de aanpassing.

Harry, bedankt. En jammer van je Alfa, feli met de Ferrari.

Over de Activa vs v40. Tja. Volgens de specs was die T4 echt wel wat sneller dan die v6 activa hoor. 200pk/300Nm, top 235, sprint in 7,3sec voor de V40. De activa had 6pk en 32Nm minder, top van 230 en sprint naar 100 in 8,2sec.
                          Heb ze beide gereden en de T4 was niet alleen wat sneller, maar voelde echt veel sneller. Maar dan moest je niet gaan vergelijken op een bochtig circuit ofzo. Maar 99% van m'n kilometers reed ik toch redelijk rechtdoor :-) Neemt niet weg dat die Xantia eigenlijk een mooi en bijzonder stukje techniek was met een superbochtgedrag. Achteraf gezien misschien de betere keuze ja.
                          Last edited by Boris - Djurre; 18-01-14, 21:23.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door netraam Bekijk bericht
                            Zeker wel; zo weet ik dat de V6 in de Xant 194pk levert :) De T4 heeft er dacht ik 200.
                            Ik dacht nog, die smiley lees jij zelf wel.
                            Vermogen ES9J4: 190,35 pk (140 kW)
                            Vermogen V40 T4: 180 pk (althans volgens tante Wiki)

Adri

Edit: Neem aan dat Boris zijn eigen V40 het beste kent
                            Last edited by Breeze; 18-01-14, 22:09.
                            Xantia V6 3,0i Break

Comment

Welkom terug dan maar.
                              Waarom ben je eigenlijk weg geweest?

Comment

Zonder echte reden, de standaard smoesjes ( te druk, geen tijd, blablabla ) wil ik niet gebruiken. Ik denk dat de klad er een beetje inkwam. Het forum (en de mensen hier) veranderden, ik veranderde... Dus groeide het wat uit elkaar.

Wat wel leuk om te zien is dat er zelfs nu, 15 jaar later, nog veel van de oude stempel zijn blijven hangen.

Comment

Breeze, wiki heeft het fout. Vanaf de 1e T4 was het direct 200 pk / 300 Nm. Ik weet niet hoe het met de huidige T serie staat, Volvo heeft met de laatste modellen de T's te grabbel gegooid...alles mag nu een T hebben. Bij de eerste S en V 40's had je een grote T met 200 en een kleine t met 160 pk. De rest mocht hoogstens een i-tje hebben :-)

Intussen zie ik hoe jij aan die 180pk komt...dat is de huidige V40. Beetje jammer van Volvo om alles wat benzine is een grote T mee te geven. Dat was vroeger alleen voor de topmodellen met power. T4 voor de 40 serie. T5 voor de 70 serie en T6 voor de S80. Klaar.

Comment

Het was toch altijd;
                                    T4 is voor de 4cyl turbo
                                    T5 is voor de 5cyl turbo
                                    T6 is voor de 6cyl turbo

Er zijn T6 uitvoeringen (dus 6cyl turbo) in de V70 en xc70 geleverd ;)

Wij kijken naar een V70T6-R(design) op dit moment voor de familie.
                                    Altijd gecharmeerd geweest van de grote stations van Volvo.
                                    يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

Comment

TSM, volgens mij heb je gelijk, maar dat van de T6 in een V70 wist ik niet, in de oudere types lag max de T5. Waarvan ook een T5R was.
                                      Eigenlijk ben ik nadat ik de V40 kwijt was, het spoor een beetje kwijt bij Volvo, al denk ik dat het vast makkelijk ligt dan bv bij BMW nu.

5 cilinder in Volvo natuurlijk top, al was het maar voor het geluid!

Comment

Nou, de T5 van nu heeft ook 4cyl dus wat dat aangaat volgen ze het voorbeeld van BMW ;)
                                        Zelfde verhaal met de D varianten, toen er opeens goedkope Co2 vriendelijke D varianten kwamen moest er een D3 en zelfs een D2 komen ;)
                                        Met 4 cyl :) tenminste dat mag ik hopen dan haha !

Comment

Nou welkom dan maar ... :-)
                                          VW Golf mkI cabriolet | Mazda Miata NA | Ford Focus wagon TDdi

Comment

Wie heeft nog een fotootje van Boris met geel of blauw haar? Was enorm hip toen :-)
                                            Let's kick some ass and chew bubblegum...
                                            ----------------------------------------------------------------------------
                                            '71 Alfa Romeo Giulia Super
                                            '72 Alfa Romeo GT 1300 Junior
                                            '00 BMW E39 528iA Touring
                                            '06 BMW Z4M Roadster
                                            '96 BMW E36 328i trackracer
                                            '07 Aprilia Tuono Factory

Comment

Gele Megane coupé blijf ik een leuke auto vinden. Ik hoop dat de modificaties je een hoop ellende besparen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TSM Bekijk bericht
                                                Nou, de T5 van nu heeft ook 4cyl dus wat dat aangaat volgen ze het voorbeeld van BMW ;)
                                                T6 ook (4cil met turbo én supercharger als ik het goed heb onthouden, 300+ pk) Alleen de T6 AWD dan weer niet. Heb het dan over de gefacelifte S60/V60 btw, maar V70 was idem geloof ik.

Comment

Goed dat je het zegt, mij viel al op dat alle 2012+ T6-en opeens 305pk hebben terwijl je voor die tijd 286pk had, en alleen Heico Sportiv boven de 300pk uitkwam.
                                                  Ik ga dat eens even goed in de gaten houden ;)

Comment

>2012 S60/V60 zijn ook te leveren met 4 cilinder T6, 306 pk
                                                    V70 niet. Die is alleen als T6 AWD leverbaar en dus een 6 cilinder, 304 pk. Nu en in het verleden.

Comment

Hey, JPD en Boertje ook nog hier.
                                                      Auto komt bij jou uit de buurt, Johan, ga hem zaterdag ophalen. Ben afg jaar enkele malen door Stiens heengereden, vroeg me iedere keer weer af of je er nog woonde en of je die rode cabrio nog had. ( volgens cabrioot.com zou je hem nooooooooit wegdoen, maar goed, dat zei Harry ook over die SZ. )

En ja, hopelijk blijft die het even doen, die Megane. Zo niet, dan gaat die weer weg. Is gekocht voor peukengeld ( of een knaak en een bosje konthaar ), dus kan er geen buil aan vallen.
                                                      Eric, volgens mij had ik het nooit blauw en geel. Wel eens blauwachtig en wit ( ok, geel mag ook ), maar nooit tegelijkertijd:-)
                                                      Intussen de ex (kapper) al geen 10+ jaar meer gezien, kleurtjes dus al een tijdje verleden tijd.
                                                      Gr. Djurre

Comment

Welkom terug! Ik heb 2 van die Mégane Coupé Phase 2s versleten en daarnaast ook nog tijdelijk in een 1.6 16v Cabriolet en een 2.0IDE Cabriolet gereden. Destijds veel plezier aan beleefd al hebben ze me ook wel beetje verrast qua weggedrag om het zo maar te zeggen ;)

Comment

Stephane, ja: dat kan ik me nog wel herinneren:) Dat versleten ging ook in een fractie van een seconde, geloof ik. Niet iets in de loop der jaren. Maat van me heeft het er nog wel eens over (die kwam 10 sec. na jou de baan over).
                                                          Hoe was je IDE, motorisch?

Comment

Stephane, ja: dat kan ik me nog wel herinneren:) Dat versleten ging ook in een fractie van een seconde, geloof ik. Niet iets in de loop der jaren. Maat van me heeft het er nog wel eens over (die kwam 10 sec. na jou de baan over).
                                                            Ging inderdaad in een kwestie van seconden. Al weer bijna 14 jaar geleden ondertussen. We worden oud.
                                                            Hoe was je IDE, motorisch?
                                                            Die was net nieuw en daar heb ik verder geen klachten mee gehad. Heb hem een maand of 2-3 gereden ter vervanging van de andere Mégane. Fijne motor wel met voor mijn gevoel ook lekker veel koppel onderin. Maar zoals gezegd is het al weer een hele tijd geleden dus heel scherp heb ik het nu ook niet meer voor me.

Comment

Eric, volgens mij had ik het nooit blauw en geel. Wel eens blauwachtig en wit ( ok, geel mag ook ), maar nooit tegelijkertijd:-)
                                                              De kleurencombi is wel blijven hangen....
                                                              Let's kick some ass and chew bubblegum...
                                                              ----------------------------------------------------------------------------
                                                              '71 Alfa Romeo Giulia Super
                                                              '72 Alfa Romeo GT 1300 Junior
                                                              '00 BMW E39 528iA Touring
                                                              '06 BMW Z4M Roadster
                                                              '96 BMW E36 328i trackracer
                                                              '07 Aprilia Tuono Factory

Comment

Mooi man.
                                                                Bijna hand in hand, Geert en John. Met Duitse kledij en haardracht.

Comment

Working...
                                                                X