Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Herkansing oud lid...!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Herkansing oud lid...!

    Na zo'n 10 jaar afwezigheid meld ik me maar weer 's. Kon gewoon inloggen, dus blijkbaar nooit uitgeschreven. :-) Laatste herinnering hier was een Tunnel-run door Den Haag/Leidschendam, toen nog met m'n inmiddels aan een Belg verkochte donkergroene Lancia Fulvia uit 1970. Opbrengst in weer een andere hobby gestoken. Na enkele jaren rondgeprutteld te hebben in een 100 PK (toe maar! ;-)) Polo uit 2003, sinds een paar maanden een nieuwe bodemloze put gekocht - een E81 118i uit 2007, Le mans Blau-Metallic met M-pakket, met de beruchte N43B20 motor. Sinds aankoop al een paar K euri in gestoken, maar ben op de goede weg. Revisie-diff was de laatste grote aankoop (bij Hardeman in Kruiningen). Rijdt als een sneltrein - de beleving is wel totaal anders dan het rauwe oer-autorijden in de Lancia, maar ik word ook een dagje ouder en vind het prima zo.

    Als iemand weet hoe ik mijn wel erg voor (o.a.) spam-bots uitnodigende profielnaam kan wijzigen, tips welkom. Was nog m'n oude accountnaam blijkbaar.

    Pics volgen binnenkort; zal me wellicht weer 's aanmelden als er weer een keer een rit is. See ya!
    Last edited by Pcoolsma; 06-03-19, 22:51.

  • #2
    Welkom terug! :-)
    Ik zal even kijken of ik je naam kan aanpassen.

    EDIT: done.

    Ik ben wel benieuwd naar jouw 118i ervaringen trouwens.
    Waarom zit er zoveel onderhoud aan? Hoeveel km?
    Last edited by Harry; 07-03-19, 06:33.

    Ferrari 308 GTB QV (1983)
    Alfa Giulia 1300 (1966)
    Mazda Miata (1990 Daily driver)
    BMW 320Ci (van GF)



    Comment


    • #3
      Grappig, ik heb ook 4 jaar lang een 2007 Le Mans blauwe 118i met M pakket gehad. Gekocht met 87.000km met een duidelijk hoorbaar diff, en zo probleemloos doorgereden tot 150K. Ik kreeg het toen niet voor elkaar om het diff onder garantie te laten vervangen, en had verder geen zin in gezeik omdat ik het verder ook niet heel storend vond.

      Tijdens de garantieperiode is er wel voor iets van 1500 euro aan versleuteld. Verder nooit kosten aan dat ding gehad, behalve een keer 500 euro voor bobines. Gelukkig is het differentieel van een 130i (die ik nu rij) bijna niet te slopen, en hebben die niet de issues van de lichter gemotoriseerde versies.
      Last edited by Jeroen; 07-03-19, 12:54.
      ''Thank God for the internet experts''

      Comment


      • #4
        Ik ken dat diff-probleem ook helemaal niet. Is dat alleen bij 4-cil benzines?
        Mijn 118D was bullitproof van 0-180.000km. Op 1 softwareissue na waardoor hij een week bij Ekris stond toen :-)

        Ferrari 308 GTB QV (1983)
        Alfa Giulia 1300 (1966)
        Mazda Miata (1990 Daily driver)
        BMW 320Ci (van GF)



        Comment


        • #5
          Het komt veel voor bij bepaalde types: https://www.motorsportparts.nl/revis...isie-reparatie

          Ik had nog een beter linkje, maar dat kan ik zo niet vinden.
          ''Thank God for the internet experts''

          Comment


          • #6
            Ha, die Pcoolsma;

            De verloren zoon keert weer, welkom! Was jij nou horlogemaker?
            Scherven brengen gelul.

            Comment


            • #7
              Dank, mensen!

              Dat diff kost bij Hardeman 675 all-in (montage ook dus), oude inleveren. Meteen voor enkele tientjes extra de v-bak olie laten doen - ging soms niet in z'n 1; dat komt nu vrijwel niet meer voor. Achteruit was helemaal een ramp, gaat ook een stuk beter. Ze gebruiken Royal Purple olie (sorry voor al het pluggen ;-) ), kost wat maar lijkt z'n geld waard. Gaat dus ook in de diffs.

              Er staat nu 155K op. Vanos-units (of de kleppen, ben niet zeker) tikken nogal de eerste 5 minuten van elke rit. Zijn bij de distributiewissel 35000 km terug (eer-vorige eigenaar) helaas niet "meegenomen". Verder nog een grote beurt bij niet-officiele specialist; vacuŁmpomp lekte, ruil-exemplaar met verse seals in gezet. Dan nog een set vers achter-rubber (zat nog 2 mm op...), voorbanden waren vrijwel nieuwe Goodyears. Heb ik er achter ook maar op gezet. Geen klachten daar over, maar ik rijd ook niet zodanig dat ik tegen de grenzen van de banden aan kom. ;-)

              In het interieur/exterieur nog het nodige klein werk - pedaalrubbers, pookknop/hoes (M-badge overgezet van de oude), wisserbladen, nieuwe handremgreep komt er aan, setje lichtgrijze zonnekleppen ook - hemel is nl. geheel zwart, en lichtere kleppen gaan iets helpen de boel wat op te vrolijken denk ik. :-) Ook smoke-kleurige zij-knippers staan in bestelling. Lekker fout... Moet kunnen!

              Olieverbruik was fors (1 op 2000 ongeveer), maar een potje 5-in-1 Oil Stabilizer lijkt dat enorm verbeterd te hebben. Hoewel ik die boordcomputer-peiling licht wantrouw; geen oliepeil-daling meer in de afgelopen 700 km, volgens de BC.

              Was inderdaad horlogemaker - doe dat er nu nog als gesubsidieerde hobby naast... ...naast een baan in de metaal, hele dag achter een microscoop en ultra-nauwkeurig handwerk verrichten. It pays the bills...
              Last edited by Pcoolsma; 08-03-19, 19:11.

              Comment


              • #8
                Klinkt als een auto waar koud mee is getrapt door de eerdere eigenaar of eigenaars. Helaas weet je dat soort dingen pas echt (olieverbruik) als je hem al aan hebt geschaft.
                ''Thank God for the internet experts''

                Comment


                • #9
                  Welkom terug, wat was toen je nickname dan?
                  Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door ExTaxi Bekijk bericht
                    Welkom terug, wat was toen je nickname dan?
                    Watchmaker - ik sta er tot mijn verbazing gewoon nog in... Nou kan ik als mijn oude ik verder gaan natuurlijk, maar da's wel verwarrend. Vind de huidige nick met m'n naam er in toch ook niet zo geslaagd (nou ja, is nu toch al bekend). Tips welkom. :-)

                    En inderdaad, er zal stevig mee gereden zijn. Dat differentieel-probleem (sissen en janken) schijnt ook rijstijl-gerelateerd te zijn, maar sowieso toch vaak voor te komen/te beginnen tussen de 1 a 1,5 ton. Ik kwam er later ook achter dat met de ene sleutel 9,1 l/100km was gereden, en de andere 10,9... Da's nogal een verschil, tussen ruwweg 1 op 11 of 1 op 9. De krassen onderaan de voorbumper zag ik ook later pas - en je moet volgens mij echt flink over drempels rossen om dat voor elkaar te krijgen; ik heb het nog niet meegemaakt.

                    Comment

                    Working...
                    X