Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dirk en z'n hobbies

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Dirk en z'n hobbies

    Hallo allemaal,

    Via een mailtje van de organisatoren van de classic dutch rallye ben ik op dit forum terecht gekomen.. Na een tijdje meegelezen te hebben, heb ik toch maar besloten om mezelf te registeren en een kleine voorstel ronde te geven..

    Enfin,

    Ik ben dus Dirk, voor sommigen ook bekend onder de noemer DiGa (Sport)Fotografie (http://www.digafoto.nl).

    Momenteel rij ik stad en land af met een Subaru Vivio. Klein, zuinig, (spot)goedkoop en vooral imago-loos, daar waar Subaru een van de meest onderschatte merken is (op de impreza na..)! Ooit een Austin Mini 1000 HLE uit 1983 in bezit gehad, maar helaas moeten verkopen wegens aanschaf van een huis.


    Bij deze een aantal foto's van de Vivio genomen door een vriend van me;







    Zo was ie dus twee jaartjes geleden. Kort na het maken van deze foto's zijn er een aantal aanpassingen geweest zoals
    • Openluchtfilter (voor het geluid)
    • Dakspoiler (voor de nodige downforce, ja, das echt nodig hoor.. :x)
    • Subaru spatlappen (om de blubber niet van mijn achterruit te hoeven schrapen)


    wat foto's







    Na wat zoekwerk eindelijk een bedrijf gevonden die de orginele aftermarket mistlampen kon plaatsen





    Uiteindelijk de beslissing genomen om mijn bedrijfje serieus te gaan nemen en reclame laten opbrengen naar het zelf gemaakte concept;



    het resultaat:





    Na dergelijke modificaties is het vrij moeilijk om te stoppen.. In mijn geval althans, want probeer maar eens wat leuks te zoeken voor een Vivio op de europese markt. Niet te doen gewoon! In Japan kun je daarintegen flink wat leuke aftermarked onderdelen kopen omdat daar de K-car (kei-car) belastingtechnisch heel aantrekkelijk is.

    Daarom maar in Japan een einddemper aangeschaft van het Vivio sportmodel de RX-R samen met wat transparante zij-knipperlichten.

    Het resultaat:









    Wat is er dan nog te doen?? Staal verbreden dan maar, van 145/70R12 naar 165/60R12 waarbij de velgen matzwart worden met een klein rood randje. Het verbreden is gedaan in Borne. Merk banden van Radial naar Falken, een duidelijk merkbaar verschil.

    Bij deze het resultaat.. Er zitten inmiddels wel Subaru wielnaafkappen op, welke helaas (nog) niet op de foto gezet zijn.












    Afgelopen zaterdag heb ik bij een subaru specialist in Arnhem een veerpootbrug voor en achter opgehaald. De man was zo vriendelijk om de voorste brug voor mij te monteren. Achter moet ik zelf nog een keertje doen. Ook hier heb ik helaas nog geen foto's van.

    Er staan momenteel nog drie dingen op het verlanglijstje;
    • 35mm verlagen
    • camber negatief afstellen
    • veerpoorbrug achter monteren



    Dat ben ik met mijn Vivio in een notendop!
    Last edited by DirKG; 23-02-09, 15:28.
    DiGa (Sport)Fotografie

    Dirk G. Ganzinga
    http://www.digafoto.nl

  • #2
    Welkom!

    Leuke scheefhang-foto! :D
    $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

    Comment


    • #3
      Welkom!

      Persoonlijk hou ik niet van die kleine gebakjes (disclaimer: op dit forum MAG je het lekker oneens zijn met elkaar!), maar de transformatie op de foto's van boven naar beneden is erg leuk om te lezen. Wordt toch een geinig ding zo.

      2 vragen:

      - kunnen die banden niet nog breder? (verlagen zal ook helpen)
      - waarom niet motorisch wat meer doen (ik denk aan zoiets als de 1.0 turbo in de charade GTT destijds), al schroef je er 2 turbo's op, het blijft een spotgoedkoop wagentje.

      Comment


      • #4
        Bekende locatie in Almere :)

        Welkom hier Dirk! Het rijtje rallyfans wordt groter en groter :)

        Comment


        • #5
          Ha, die RC;

          Ng breder dan 165 op zo'n klein bakkie? Dan toch zeker alleen voor de looks, want hij zal er zo goed als zeker niet fijner door gaan sturen. De 106 van mijn vrouw heeft 175/60-14 eronder liggen en dat stuur & kleeft geweldig. Als de prijs ernaar is zou ik ooit bij vervanging 185/55-14 overwegen, maar meer absoluut niet.
          Scherven brengen gelul.

          Comment


          • #6
            De banden zouden in principe breder kunnen, maar dan zouden er (volgens de nederlandse wetgeving) spadbordverbreders op moeten. Opzich leuk, alleen zou ik ze dan weer zelf moeten maken.

            Over een engine swap zit ik te denken. Momenteel ligt er bij dezelfde subaru-man waar ik de veerpootbrug vandaan heb ook een vivio motor met een "wilde" JDM nokkenas. Deze levert ongeveer 10% meer koppel en vermogen en zal dus op een respectievelijke 52pk uitkomen bij 7200 toeren.

            Daarnaast is het natuurlijk ook mogelijk om een Vivio RX-R motor te importeren en deze erin te lepelen. Deze motoren worden standaard levert met een supercharger. Dit komt dan op 63 PK uit (of 47 KW), dat in combinatie met een gewicht van 620 kg.. mwah.. best leuk (0 naar 100 in 8 sec met een top van 180 echte km/h). Het enige nadeel is dat de auto dan 4WD moet zijn, iets wat volgens mij aardig in de kosten kan lopen.

            Nog een optie zou zijn om een onderblok van een Subaru Mini Jumbo te gebruiken en hier een uitgeboorde / geflowde cilinderkop op te zetten samen met drukvulling (turbo). Waarom het onderblok van een Mini Jumbo? Nou, het onderblok van de EN07 heeft te weinig cilinderinhoud (658cc) en is daarom niet geschikt voor een turbo. Het onderblok (EN08) van de Mini jumbo komt neer op 758cc.

            Maar ja, dat is momenteel alleen nog maar een droom... Tot er een geldboompje op m'n rug groeit!
            DiGa (Sport)Fotografie

            Dirk G. Ganzinga
            http://www.digafoto.nl

            Comment


            • #7
              Ha, die DirKG;

              Noeste plannen, hou ons op de hoogte.

              Oh ja, welkom nog. Sorry....
              Scherven brengen gelul.

              Comment


              • #8
                is de motor ruimte dan zo klein/beperkt? Het moet toch lukken 80-90pk in zo'n ding te krijgen, kijk DAN wordt het geinig :p


                (vooral als je achteraf voor dezelfde kosten en civic VTI oid had kunnen kopen haha)

                Comment


                • #9
                  De optie met het jumbo onderblok zou op ongeveer 100pk uitkomen. Hier zou een garrett turbo op gezet kunnen worden.. Alleen de onafhankelijke ecu kost zo'n 1500 euro...

                  Dan de rest nog.. Leuk project, tijd voor een geldboom :-)
                  DiGa (Sport)Fotografie

                  Dirk G. Ganzinga
                  http://www.digafoto.nl

                  Comment


                  • #10
                    Dan de rest nog.. Leuk project, tijd voor een geldboom :-)[/QUOTE]

                    Zal binnenkort wat foto's bestellen bij je, wellicht helpt dat :-)
                    "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
                    BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

                    Comment


                    • #11
                      Welkom Dirk!

                      Zeker lekker zuinig die Subaru? :-)

                      Ferrari 308 GTB QV (1983)
                      Alfa Giulia 1300 (1966)
                      Mazda Miata (1990 Daily driver)
                      BMW 320Ci (van GF)



                      Comment


                      • #12
                        Alle kleine beetjes helpen Parohl! ;-)

                        Betreft de zuinigheid, met mijn rijstijl ongeveer 1 op 16. Het schijnt dat je met dit ding zelfs 1 op 22 moet kunnen halen.. Hoe? Geen idee, zal mij waarschijnlijk niet lukken :-x
                        DiGa (Sport)Fotografie

                        Dirk G. Ganzinga
                        http://www.digafoto.nl

                        Comment


                        • #13
                          Goed, even een kleine update omtrend de vivio.

                          De veerpootbruggen zitten erop bij deze wat foto's;








                          Geen nood, de auto is inmiddels gewassen en Subaru is weer leesbaar hahaha









                          Rij eigenschappen zijn trouwens verbeterd met de veerpootbruggen! Rijdt lekker strak allemaal! :-)

                          Op naar de openuitlaat, ander openluchtfilter (Pipercross of BMC Airbox) en spiegels (de JDM versie).
                          Last edited by DirKG; 23-02-09, 15:09.
                          DiGa (Sport)Fotografie

                          Dirk G. Ganzinga
                          http://www.digafoto.nl

                          Comment


                          • #14
                            Ha, die DirKG;

                            Misschien zijn deze passend te maken?

                            http://www.gummen.org/forum/showthread.php?t=1620

                            ;-)
                            Scherven brengen gelul.

                            Comment


                            • #15
                              Wanneer komt er een turbo op? :-)

                              Ferrari 308 GTB QV (1983)
                              Alfa Giulia 1300 (1966)
                              Mazda Miata (1990 Daily driver)
                              BMW 320Ci (van GF)



                              Comment


                              • #16
                                Is dit soms zo'n forumpost waarbij men allerlei flames en grappige fotoshops probeert uit te lokken?


                                Zo niet: leuk dat je zo enthousiast bent, maar dit vind ik echt drie keer niks. Dit is wel zo'n beetje de anti-auto en de mods maken het er niet beter op.
                                Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door PACO Bekijk bericht
                                  Is dit soms zo'n forumpost waarbij men allerlei flames en grappige fotoshops probeert uit te lokken?


                                  Zo niet: leuk dat je zo enthousiast bent, maar dit vind ik echt drie keer niks. Dit is wel zo'n beetje de anti-auto en de mods maken het er niet beter op.
                                  kom kom beetje volgens de traditie politiek correct blijven ;-)

                                  ach het is ook niet mijn ding , maar het ziet er op zich redelijk netjes uit met het budget in ogenschouw
                                  als dat ding maar geen tyfus herrie maakt, anders gaat ie alsnog in de petjes kwalificatie ;-)
                                  "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                                  "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                                  "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                                  "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door motroosje Bekijk bericht
                                    kom kom beetje volgens de traditie politiek correct blijven ;-)
                                    Ik denk dat je me verwart met iemand anders ;)
                                    Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ooit in de Vivio van mijn zus van A'dam naar Maastricht gereden. Wat me vooral direct opviel was de waanzinnig korte schakelwegen van 1 naar 4. En dan een heeele lange 5! Op de snelweg tussen 100-120 ging ok, en vanaf 135 trok ie ineens veel harder en kwam de driecilinder tot leven......tot zo 150 op de teller :-) Boven een bepaald toerental (geen idee hoeveel, zonder toerenteller :-)) maakt de driecilindertje een brom extra.

                                      Op zich wel jammer dat bij De Lucht het deurraampje aan passagierszijde naar beneden viel, en ik deze niet 123 omhoog kreeg :-s

                                      Comment


                                      • #20
                                        *start de tune van "de grote beurt" en gaat schaterlachend modelkleien in de wc*
                                        Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

                                        Comment


                                        • #21
                                          haha heerlijk die reacties :-)

                                          PACO, je doet een schot in de roos. Dit is ooit begonnen als een grote grap om menig taart-schep en tupperware fanaat uit de kast te lokken (op zaterdag avond langs de mcdonalds rijden was dan ook n van de hobbies..). Sprintjes trekken bij het verkeerslicht komt een vivio redelijk vaak als winnaar uit de kast, simpelweg omdat 't ding als een idioot optrekt (na de 5e versnelling hoef je het niet meer te proberen trouwens). De gigantische openluchtfilter (van een Subaru GT Turbo) maakt inderdaad een klere herrie in combinatie met de 4 mini cylinders die het ding heeft, toen zonder reclame, geheel onopvallend want zoiets verwacht je gewoon niet uit zo'n auto.

                                          Helaas begint het nu wat serieuzere vormen aan te nemen en heb ik met de komst van de bestickering maar besloten om er een opvallend reclame gebakje van te maken.. (missie geslaagd toch? ;-)) Ooit een mini jumbo onderblok met een turbo, 100pk op 620 kg is zo gek nog niet.. Maar misschien is het tegen die tijd verstandiger om lekker burgerlijk een Subaru Legacy 2.0 te kopen :-)
                                          DiGa (Sport)Fotografie

                                          Dirk G. Ganzinga
                                          http://www.digafoto.nl

                                          Comment


                                          • #22
                                            dit is overigens de fabrieks-af versie van de Vivio RX-R uit Japan, met een 90pk sterke gesuperchargede motor..



                                            Leuk speelgoed :-)
                                            DiGa (Sport)Fotografie

                                            Dirk G. Ganzinga
                                            http://www.digafoto.nl

                                            Comment


                                            • #23
                                              vivio RG-R

                                              Is die vivio RG-R ook in Europa ingevoerd? Of Zwitserse markt ofzo?
                                              Of enkel met stuur rechts?
                                              Heb wel serieus interesse in zo'n ding, rij momenteel met Charade GTti maar zo'n RG-R kan er wel bij!
                                              Heeft er oemand meer info hieromtrent?

                                              Mvg,

                                              L

                                              Comment


                                              • #24
                                                RX-R natuurlijk...

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Mistlampen

                                                  H hallo,

                                                  zeg een klein vraagje. ik heb ook een vivio. maar waar heb je die mistlampen 'gevonden'. ik ben al een tijdje aan het zoeken maar ik kan ze nergens vinden?

                                                  Groetjes Thijs

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Even de foto's aangepast gezien ze verhuisd zijn naar mijn eigen domein :)

                                                    Betreft de vragen, de RX-R is alleen geproduceerd voor de Japanse markt. Je zult deze dus moeten laten importeren (of zelf importeren) en rechts gestuurd ombouwen naar links gestuurd en opzoek gaan naar een AWD onderstel om gelijke prestaties te krijgen..

                                                    Importeren kan via de bekende wegen, ooit (in een grijs verleden) heb ik dit eens aangevraagd bij een importeur in Veenendaal, prijzen voor auto zelf zou rond de € 4000 - € 4500 komen i.v.m. de uniekheid van de auto. Mocht je hem daarna nog op nederlands kenteken willen hebben zou je nog eens op € 2000,- moeten rekenen voor een compleet plaatje.

                                                    Zelf heb ik voor een andere oplossing gezocht en dat is het vervangen van de motor zoals eerder genoemd.. Later meer.. :)


                                                    Betreft de mistlampen, deze heb ik in Elst opgehaald bij een erkende subaru dealer.. Ik denk dat ze nog wel een setje kunnen bestellen. Het zijn echter wel (orginele) Subaru aftermarket onderdelen en worden helaas niet meer gemaakt, voor zover ik weet..


                                                    Voor de geinteresseerden die mijn beweegredenen (nog steeds) niet snappen waarom ik voor een vivio gekozen heb.. Ooit heb ik eens een column geschreven over het autotje.. :-)

                                                    http://deimos000.hyves.nl/blog/74722...ru_Vivio/RyXz/
                                                    Last edited by DirKG; 23-02-09, 15:29.
                                                    DiGa (Sport)Fotografie

                                                    Dirk G. Ganzinga
                                                    http://www.digafoto.nl

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      ssbaru vivio

                                                      hoi ik heb een vraag
                                                      ik heb een subaru vivio rx r en kan bijna geen onderdelen van vinden
                                                      hoe kom je aan die veerpootbruggen ??

                                                      m.v.g

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        ik zou Dirk even mailen want die komt hier niet echt meer
                                                        Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Zoals 325iRallyDriver al memoreerde, bekende fotolocatie. En dergelijke kleine autookes vind ik sowieso wel aardig, behalve dan dat ik er meestal slecht in pas.
                                                          * Voor emotionele problemen is er geen rationele oplossing.
                                                          * Standaarden zijn net tandenborstels: iedereen heeft er eentje en niemand wil die van een ander gebruiken.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            subaru

                                                            tnks man
                                                            misschien kan hij helpen :D
                                                            Last edited by subaruvivio rx r; 06-05-09, 00:55.

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              hallo
                                                              kom dirk nog of niet??
                                                              mvg

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                nogmaals ik zou Dirk even mailen want die komt hier niet echt meer
                                                                Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X