ik ben slibbe (Stefan Libbe voor intimi ;)) en ik heb momenteel geen auto onder me kont.
Next!
* Voor emotionele problemen is er geen rationele oplossing.
* Standaarden zijn net tandenborstels: iedereen heeft er eentje en niemand wil die van een ander gebruiken.
Oh ja, in het 'oude' forum heette ik nog gewoon slibbe. Snappez-vous?
* Standaarden zijn net tandenborstels: iedereen heeft er eentje en niemand wil die van een ander gebruiken.
Rest me nog te melden dat de bal over het algemeen rond is, al moet ik wel toegeven dat de huidige euro2008-bal een merkwaardige implementatie daarvan lijkt.
Maar dat kan ook aan mijn scherm liggen ;)
slibbe in actie (in de KMvrtr AX), gefilmd door DJGreenstuff.
Oh ja, in het 'oude' forum heette ik nog gewoon slibbe. Snappez-vous?
Meaning, in het huidige forum heette ik vooraleerst slibbe2, totdat ik op de geniale gedachte kwam onze forum-admins te vragen dit te wijzigen naar slibbe zonder 2.
In de stijl van slibbe was ik natuurlijk vergeten dit verzoek ooit gedaan te hebben. Nog een wonder dat ik het niet meermaals heb gevraagd en misschien heb ik dat ook wel ;)
Anyway, ik heb enige tijd niet kunnen inloggen nadat mijn verzoek klaarblijkelijk ingewilligd was door de Forum-Gods, anders dan op mijn thuis-pc waar het koekje gewoon nog goed stond (snappez-vous)?
Maar goed, tis dus weer gewoon slibbe zonder 2 of andere fratsels.
Mijn passie blijkt voor een deel uit deze draad.
Om kort te gaan, een auto moet voor mij
1. fantastisch veercomfort hebben cq de wielen aan de grond houden (en daarbij wel info over wat er gebeurt aan de grond doorgeven aan de chauffeur; geen Citroën toestanden graag)
2. enige bodemvrijheid is dan wel zo fijn; dat helpt bij het raggen over onverharde bospaden en Frans-pokdalige wegen
3. er moeten toeren gemaakt kunnen worden (daarin schoot mijn toenmalige 205 GTI 1.9 dus ernstig te kort; een 106/205 Rallye ware een betere keuze geweest maar was op dat moment/budget niet voorhanden)
4. ooit komt met voor het doel in 3. een Vtec voor de deur, die dan in alle andere opzichten niet voldoet, maar ik WIL het meegemaakt hebben
5. een eis is dat het grensbereik bij relatief lage snelheden bereikt en overschreden kan worden. Het gaat mij niet om de snelste tijd of de hoogste snelheid, maar om de beheersing, controle en de vaardigheid om een reeds uit de hand gelopen situatie terug onder controle te krijgen.
6. duidelijk zal zijn dat een 'listige' auto daarbij een pré heeft. Een klassieke 911 bij voorbeeld, vind ik zeer aantrekkelijk. Niet vanwege de vermeende status, maar omdat het concept (RWD + blok erboven/achter) in de regen onbestuurbaar heet te zijn. Dat maak ik graag mee. Gek genoeg lijkt het eenvoudiger een redelijke 911 voor een redelijke prijs te vinden, dan een redelijke Skoda Rapid voor een redelijke prijs te vinden, terwijl de nadelen van het concept vergelijkbaar zijn. De Gum-Rapid heb ik intussen uit mijn hoofd proberen te zetten (5k € voor zo'n hok is me veels te gek).
7. het zal na bovenstaand betoog (voor wie de moeite heeft genomen het te door ploegen ;)) duidelijk zijn dat qua autosport mijn hart bij rallye en rallye-raids ligt met een zijpaadje naar 4wd-trial.
In het dagelijks leven één van de vele IT-nerds :D
For the time being rij ik een Ford Focus 1st generation 1.6 (die uit de impressie).
Voldoet an sich niet aan een deel van mijn wensen, maar wel foolproof. En in de TDDI variant heb ik leren lift-off oversteeren; eerst op onverhard vlakbij SchwalbenSchwanz, daarna op straat.
Mijn inschatting (niet opgezocht nog) is dat deze wagen een 100 kg lichter is dan de 1145 kg diesel van weleer. Daarbij 10 pk extra, een onbekend doch ongetwijfeld fors aantal Newtonmeters in de min en een motor die begrensd is nabij de 6500 rpm.
Laten we zeggen dat de toeristische route naar huis me goed bevallen is :))
Ok, ik heb momenteel de wagen in bruikleen. De constructie is als volgt:
Ik mag er in rijden zoveel ik wil, brandstof uiteraard voor eigen rekening, wegenbelasting & verzekering zijn betaald. Dit blijft zo totdat de proeftijd van de eigenaar in de nieuwe job volbracht is; dan kan ik de auto blijven rijden, maar moet ik natuurlijk zelf verzekeren en wegenbelasting voldoen.
Verder is deal dat onderhoud voor mij is (laatste beurt is 2000 km terug gedaan, dus zou niet urgent moeten zijn). Als er een reparatie aan komt die mij te duur is, wordt de wagen verkocht. APK loopt tot in december.
Mocht ik wel willen investeren in de wagen, dan vraag ik me af of ik de wagen niet beter helemaal kan overnemen, om geen lastige constructies te krijgen ingeval van verkoop daarna.
Zie het dus vooralsnog als een 'lange' proefrit zonder verplichtingen.
Las ik net in het draadje van HTT-Halan dat hij met zijn 205 1000 km doet met 61 liter, constateerde ik tot mijn schrik dat er zaterdag in Adenau 50 liter bij kon na 594 km. Heeft ongetwijfeld ook met rijstijl te maken, en een hobby mag wat kosten, maar toch.
Een van de bekende gebreken (mij vantevoren genoemd door de eigenaar) is een storing in het ABS. Dat grijpt te enthousiast in, en in rare omstandigheden. Afremmen voor een stoplicht de brug op, en het is prijs. Vanochtend was de straat vochtig, en jawel, het ABS grijpt in. Kom bij dat het ABS lampje veelal maar niet continu brandt.
Van een dag sliptraining in mijn lease-Focus met Gummen op het RDW-terrein weet ik dat in dat model het ABS niet simpel te disablen was door één zekering te verwijderen. Mogelijk dat dat in deze wagen wel kan, nog niet geprobeerd. IK heb meer auto's gereden zonder ABS dan met, en dat lampje is sowieso irritant.
Als er wel serieus geremd wordt is, is ie gelukkig niet zo enthousiast. Remmen doen het prima.
Maar als de storing ooit opgelost moet worden, kan het iets simpels zijn doch even goed een dure reparatie.
Keertje je voorbanden oppompen ? Als de ABS ingrijpt als je normaal 'stevig' remt dan doet ie dat niet voor niets kortom dan blokkeren je wielen. Komt erg vaak door te lage bandenspanning.
Keertje je voorbanden oppompen ? Als de ABS ingrijpt als je normaal 'stevig' remt dan doet ie dat niet voor niets kortom dan blokkeren je wielen. Komt erg vaak door te lage bandenspanning.
Nope, bandenspanning rondom gecheckt voordat ik naar de Ring ging.
Ik hoor net van de eigenaar dat de ABS-sensor vervangen 100 euri doet. Maar geen prio dus niet gedaan.
Rondom liggen Semperit Speed Comfort's. Op droog doen ze me denken aan ECO Contact's die op mijn lease Focus vroegahhh zaten, ze piepen iets minder snel, maar veel scheelt het niet.
Maar op nat zijn die Semperits echt waardeloos. Spinnen bij snelheden waar dat op droog totaal niet aan de orde is. Zijdelinge grip laag; schaatsen is het, bij alle snelheden. Het sublieme koppel van de 1.6 benzine motor kan het ook niet wezen. Dat is namelijk tamelijk middelmatig.
Schaatsen op aanvraag vind ik best leuk, maar in het normale woon-werk verkeer moet het niet verplicht zijn, zeg maar.
Rondom liggen Semperit Speed Comfort's. Op droog doen ze me denken aan ECO Contact's die op mijn lease Focus vroegahhh zaten, ze piepen iets minder snel, maar veel scheelt het niet.
Maar op nat zijn die Semperits echt waardeloos. Spinnen bij snelheden waar dat op droog totaal niet aan de orde is. Zijdelinge grip laag; schaatsen is het, bij alle snelheden. Het sublieme koppel van de 1.6 benzine motor kan het ook niet wezen. Dat is namelijk tamelijk middelmatig.
Schaatsen op aanvraag vind ik best leuk, maar in het normale woon-werk verkeer moet het niet verplicht zijn, zeg maar.
Moet je nagaan hoe de gemiddelde Jan&Truus zich door het verkeerd begeeft met hun Frot Tokus met (uitgedroogde) meukbanden van 7 jaar oud.
Ok, de Focus (die wel figureert/in beeld staat op sommige Zandvoort foto's) is weg. Bracht meer op dan ik had verwacht.
Ik meld me weer als er wat nieuws te melden valt ;)
3855 km in ruim twee maanden, gemiddeld 1 op 13 of zo? Da's dan 300 liter peut a € 1,38 gemiddeld of zo? Ach, een hobby mag wat kosten, niet waar?
Comment