Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

raspaardje

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • raspaardje

    Raspaardje, Jan Karel, JK, allemaal namen voor de persoon die vooral van Italiaanse meuk houdt. Alfa Romeo is er met de paplepel ingegoten, de liefde voor het merk Lancia komt door het mede-bezit van een vroege Delta.

    Verder hebben Volvo en Saab ook wel een speciale plaats.

    Op dit moment wordt de Nederlandse automobilist lastiggevallen door raspaardje in een Alfa Romeo 145 1.8 Twin Spark 16v met wat extra peper van Squadra tuning. 1 van de 36 exemplaren geleverd in 2000.





    Inclusief afbladderende bumper.


    Gelukkig toch nog wat roest te vinden...:)

  • #2
    mooie auto. dat bruine leer ziet er ook top uit, heb je ook een interieur fotootje?
    Forza!

    Comment


    • #3
      Dank je.

      Zal binnenkort wel iets schieten, het was er afgelopen zaterdag een zwijnenstal...;)

      De herriemaker waardoor deelname aan één of ander event geoorloofd is...
      Last edited by raspaardje; 16-06-08, 11:24.

      Comment


      • #4
        Beloofd is beloofd...:)







        Verder heeft het raspaardje weer nieuwe olie, Agip Sint2000 10W40 om precies te zijn. Inclusief filter uiteraard.

        Ook erg grappig: na honderden km met een 2-sterrenijskast met k*tmotor te hebben afgelegd is de eerste links-rechts combinatie met de 145 een gevaarlijke exercitie. Voordat het eerste deel van de combinatie genomen was moest ik alweer tegensturen om niet een tuinhek mee te nemen...:)

        Nu voel je pas echt hoe heerlijk benzine en direct sturen is.

        Comment


        • #5
          Hé JK, ook hier! Lang niet gezien op 't AW-forum ;) (me = Z06 daaro)
          Dat leer staat echt schitterend in zo'n 145, is dat origineel? Stoelen lijken qua ontwerp sterk op die van een 156.

          Vandaag trouwens voor het eerst in een 145 gereden (na de Brera pas de 2e FWD-Alfa waar ik in gestuurd heb), en dat viel zéker niet tegen! Was wel een 1.7 Boxer, maar zeker behoorlijk rap en stuurde ook goed!
          Giulia 1600 Super '65
          Abarth 595 Competizione '15

          Comment


          • #6
            Hi Rik! Ja, ik ook hier en ipv, ipv erbij. Snap je het nog..? ;)
            Leuk dat je je hier hebt aangemeld.

            Mijn stoelen zijn origineel geleverd op een 145, echter mijn kleur (tabac o.i.d.) alleen op de fase 1 145's (met nog niet meegespoten bumpers). Fase 2 heeft lederen stoelen met een lichtere, gebruikelijkere kleur bruin leer (meer creme).

            Beide zijn best zeldzaam en qua ontwerp lijken alle stoelen van Alfa's uit dezelfde generatie op elkaar. Ze zitten echter anders, hoe duurder de Alfa, hoe beter de stoelen. De mijne heb ik 3 cm naar beneden gekregen door de hoogteverstelling eronder vandaan te slopen. Alle beetjes helpen.

            Mooi dat je ook een goede ervaring hebt met een 145. Met een toerengrage Twin Spark voorin wordt het alleen maar beter...;)

            Comment


            • #7
              Dat leer ziet er idd geweldig uit! Gaaf. Fraaie auto al met al.

              En hoewel ik het zeker eens ben met de lofzang over de Twin Spark, lijkt me zo'n boxer ook wel z'n charme hebben.
              Auto's: veel...

              Comment


              • #8
                Nette auto idd. Grote verrassing dat er zo'n onverwacht mooi interieur in zit!
                You know that reality is immaterial

                Comment


                • #9
                  Ja, de Uno's laten het op dat gebied wat afweten denk... ;)
                  Oliestoken voor het goede doel

                  Comment


                  • #10
                    Fick dich!
                    You know that reality is immaterial

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Red205 Bekijk bericht
                      Dat leer ziet er idd geweldig uit! Gaaf. Fraaie auto al met al.

                      Nette auto idd. Grote verrassing dat er zo'n onverwacht mooi interieur in zit!

                      En hoewel ik het zeker eens ben met de lofzang over de Twin Spark, lijkt me zo'n boxer ook wel z'n charme hebben.
                      Dank jullie.
                      En met een beetje extra stevigheid dmv een veerpootbrug en betere remblokken (Ferodo DS2000) gaat het ook nog eens best wel de bocht om en sta ik op tijd stil. Extra verlagen (4 cm) t.o.v. de standaard verlaging (2 cm) heeft geen zin, drempels zijn nu al nauwelijks te nemen. Onder de voorbumper hangt nl. nog een lip die wel 9 hele cm boven het asfalt hangt. Wellicht komen er wel een keer Bilsteins onder.

                      Naast de compleet andere motor (boxer vs. TS) is de versnellingsbak ook nogal anders, en wel een hele verbetering. Ik heb een keer een 146 1.6 boxer gereden en dat klonk erg gaaf maar schakelde als een Uno...? :) En eigenlijk zijn alle 145/6 met boxers underpowered.

                      De laatste versies 145/6 (allemaal TS en JTD) zijn gewoon het minst slap, hebben het beste onderstel en zien er van binnen net even wat beter uit.

                      Comment


                      • #12
                        Schop...

                        De Alfa is verkocht.
                        Moest er teveel pieken in pompen om 'm technisch betrouwbaar te houden (nieuwe koppeling, distributieriem, nokkenasversteller, dure bougies, radiator, 2 banden, oliebeurtje) en dan waren die krassen op de voorbumper en de doffe plekken op het dak ook nog niet weg...En ik weet nog hoe aan het begin van de winter de bodem eruit zag. Weg ermee dus, het uitgespaarde geld in een potje voor wanneer we weer een auto nodig hebben.

                        Nu even tuffen in de Punto 1.2 benzine, 60 hollende paarden, je weet niet wat je overkomt bij het stoplicht.
                        Die rijdt 1 op 19,7 gemiddeld over 132 km per dag maar dat is voer voor een ander draadje. Lekker goedkoop dus, kost ook 20 euro in de belasting per maand.

                        Morgen maar even wat benzinebloed door m'n aderen laten stromen en de 850 t-5 Estate maar even goed uitlaten want de Punto staat bij de garage....voor een nieuwe koppeling. :)

                        Over en sluiten met de 145, de volgende auto en Alfa wordt waarschijnlijk een 159.

                        Comment


                        • #13
                          Ah, toch jammer! Was een fraaie 145, en je hebt er heel wat jaren mee gereden. We zien de nieuwe wel voorbijkomen!
                          Mini Cooper Clubman
                          "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                          "Jasper val dood." - RH

                          Comment


                          • #14
                            Ja, die heb je lang gehad!
                            Was een leuk ding, maar om er maar steeds weer >1K in te blijven steken is natuurlijk minder fijn.

                            Punto 60pk is ook leuk! ;-)

                            Ferrari 308 GTB QV (1983)
                            Alfa Giulia 1300 (1966)
                            Mazda Miata (1990 Daily driver)
                            BMW 320Ci (van GF)



                            Comment


                            • #15
                              zonde inderdaad. Ik bekeek eerst de foto's boven aan het topic en dacht nog dat het best gaaf is, zo'n 145, zeker in jouw uitvoering en met dat interieur.
                              Dat wordt weer een mooi topic, op zoek naar de volgende Italiaan. :)
                              Forza!

                              Comment


                              • #16
                                Hey verkocht ja? Wist niet eens dat je dat aan het overwegen was. En die 159, wordt dat een prive'er?
                                Oliestoken voor het goede doel

                                Comment


                                • #17
                                  Weer zo'n gummer waarbij naam en auto zo'n beetje aan elkaar gekoppeld waren, daar houden we er niet veel meer van over :-)

                                  159 is een schitterende auto om te zien, zal waarschijnlijk wat minder leuk zijn om mee te sturen maar wel een heel stuk verfijnder! Een van de latere 156's is niet wat voor je? Heb je tenminste nog de Alfa twinsparks en zijn leuk om in te sturen.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Nou, het is lekker opschieten met zo'n Punto....:)
                                    Ik ben in de 5,5 jaar tijd dat ik eigenaar was van de 145 wel een keer of tien ver op pad geweest met dat ding, zeg >1000 km per dag. Nooit in de steek gelaten, altijd gaan en wel een gemiddelde van 100 km/h gehaald.

                                    Doe je dat voor het eerst met de Punto strandt dat apparaat na 700 km met een lekke koppakking...:) ADAC, afslepen, huurauto (Ibiza 1.4, oh yeah...) , de hele shit (= lees hele vakantieplanning omgooien...). Ipv zon aan het Comomeer heb ik vandaag sneeuw in Oostenrijk gezien...:)

                                    Morgen weer terug naar Ulm om de Punto weer op te halen en dan direct een goede test, want het beestje moet direct (via het Comomeer) naar Turijn. En 2 dagen later naar Noord-Spanje.

                                    Duimen jullie mee...? :)

                                    Het hoe en waarom van de verkoop van de 145 kom ik nog op terug, evenals de aankoop van een 159.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Zo, we zijn weer thuis!

                                      Verder geen problemen gehad, op een algemeen geel motorstoringslampje na... Dat gaf natuurlijk even wat stress en deze knipperde alleen boven de 120-130 km/h. Een telefoontje naar de garage in Nederland bevestigde echter dat er niks aan de hand was: de Fiat dealer in Duitsland heeft de compu niet gereset na het vernieuwen van de distributie (wat nodig was bij het vernieuwen van de koppakking). Rukkers...

                                      Je eerst een poot uitdraaien (je hebt nl. geen keus, je bent gestrand, ze kunnen "alles" vragen) en dan hun werk nog niet goed doen...

                                      Om even terug te komen op de verkoop van de 145:

                                      Ah, toch jammer! Was een fraaie 145, en je hebt er heel wat jaren mee gereden. We zien de nieuwe wel voorbijkomen!
                                      5,5 jaar om precies te zijn en het wordt alleen maar een apartere verschijning: de meesten belanden op de sloop door het roestspook, echt mooie examplaren zie je nauwelijks meer.

                                      Ja, die heb je lang gehad!
                                      Was een leuk ding, maar om er maar steeds weer >1K in te blijven steken is natuurlijk minder fijn.

                                      Punto 60pk is ook leuk! ;-)
                                      Van steeds >1K was absoluut geen sprake, dit zou de eerste keer zijn (en nog steeds uitgesmeerd over een periode van 6 maanden). Maar je moet een keer een grens trekken of het het wel allemaal waard is. Icm of je die auto na die kosten nog lang zou blijven rijden (nee dus, zie verwachte aankoop 159) en of je de auto echt nodig hebt (weer nee, nog een auto voor de deur).
                                      60 pk is wel echt behelpen over de wegen die we net in het buitenland bereden hebben (Splügenpass, maar ook bergop op de Autoroute, A71 ten noorden en zuiden van Millau) maar het rijdt. Zuinig. Goedkoop niet meer na vervangen van de koppeling en de koppakking...:)

                                      zonde inderdaad. Ik bekeek eerst de foto's boven aan het topic en dacht nog dat het best gaaf is, zo'n 145, zeker in jouw uitvoering en met dat interieur.
                                      Dat wordt weer een mooi topic, op zoek naar de volgende Italiaan. :)
                                      Dat was ook de reden dat ik 'm zo snel kwijt was: 1,5 jaar geleden liet ik de 145 APK-keuren bij een Alfa specialist (nee, niet die uit Soest) en deze maakt de opmerking dat ik hem zeker moest bellen wanneer ik de auto weg zou doen. Omdat de auto toen niets mankeerde maar ook vooral vanwege dat leer, de kleurencombi binnen-buiten en velgen. Zo geschiedde, hij kon zich de auto nog voor de geest halen (ik ben na die keuring daar nooit meer geweest...), is komen kijken en heeft 'm gekocht. Uiteraard voor een kleine prijs vanwege de noodzakelijke reparaties maar particulier is zo'n auto nauwelijks te verkopen schat ik zo in....

                                      Een 159 laat nog wel even op zich wachten, wil nl. wel een facelift-uitvoering en het liefst een 1750 TBI. Maar wellicht is een JTD dan (zeg een jaar?) wel verstandiger...

                                      Hey verkocht ja? Wist niet eens dat je dat aan het overwegen was. En die 159, wordt dat een prive'er?
                                      De knoop was eigenlijk is één week doorgehakt: met dat druklager durfde ik er eigenlijk niet meer woon-werk mee te rijden en al helemaal niet de trip te maken die we voor ogen hadden in de afgelopen 2 weken (Leiden - Oostenrijk - Comomeer via de Jaufenpass en Stelvio - Turijn - Noord-Spanje via Montgenèvre). Uiteindelijk is dat Leiden - Ulm - huurauto naar Oostenrijk en terug naar Ulm - Splügenpass - Comomeer - Turijn - Noord-Spanje via Montgenèvre geworden, daar niet van... Mooie test voor de nieuwe koppakking...:)

                                      159 zal een privé'er worden maar goed, binnen een jaar tijd kan er veel gebeuren. En gaat er in de privé-sfeer ook veel gebeuren (andere baan, verhuizen?).

                                      Weer zo'n gummer waarbij naam en auto zo'n beetje aan elkaar gekoppeld waren, daar houden we er niet veel meer van over :-)

                                      159 is een schitterende auto om te zien, zal waarschijnlijk wat minder leuk zijn om mee te sturen maar wel een heel stuk verfijnder! Een van de latere 156's is niet wat voor je? Heb je tenminste nog de Alfa twinsparks en zijn leuk om in te sturen.
                                      Raspaardje met een 1.2 is ook eigenlijk geen combi idd...:) Mis het tweeledige karakter van de 145 best wel: prima zuinig te cruisen (oké niet harder dan 110 km/h vanwege lawaai én verbruik) maar ook heerlijk doortrekken en vooral in snelwegbochten lekker de maximale grip opzoeken.
                                      Aan een late 156 heb ik lange tijd gedacht maar die auto vind ik eigenlijk een beetje te oud worden, in meerdere aspecten:
                                      - Het is of een V6 (kassa bij de pomp, heb ik dat er wel echt voor over?) of een 1.8 TS (die ik in een lichtere auto heb gehad en dus kan tegenvallen)
                                      - De eerste 156 stamt uit 1997, ontwikkeld dus in de jaren '90. Dat is gewoon oud en dat zul je wel merken ivm een 159 die toch veel degelijker in elkaar steekt.
                                      - Een 156 SW is absoluut geen grote auto, die is net zo praktisch (op de 2 deuren extra na) als een 145.

                                      Een 159 stuurt ook echt prima ivm een 156. Ja, minder betrokkenheid en beleving maar daar krijg je zoveel extra voor terug. Met een >aug 2008 159 is de boel ook nog wat verbeterd omdat er toen wat kilo's zijn kwijtgeraakt. En ik denk dat een 1750 TBI een Twin Spark motor snel zal doen vergeten. Bij mij iig...:)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Jurgen Bekijk bericht
                                        Een van de latere 156's is niet wat voor je? Heb je tenminste nog de Alfa twinsparks en zijn leuk om in te sturen.
                                        Nou, de TwinSpark uit de 156 is een opgelapte Lampredi met een Alfa Romeo kop. Niet zo solide als een Nord als je het mij vraagt. Vooral de 2.0 hebben kunnen last hebben van uitgelubberde krukaslagers en dat schijnt nog lastig te reviseren te zijn.

                                        Wel klote raspaardje, koop je een andere auto omdat er zoveel kosten waren aan de 145, gaat ie stuk! Niet zo erg op zich, maar wel als het een 1.2 is met 60 pk :-).

                                        Comment


                                        • #21
                                          Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
                                          Wel klote raspaardje, koop je een andere auto omdat er zoveel kosten waren aan de 145, gaat ie stuk! Niet zo erg op zich, maar wel als het een 1.2 is met 60 pk :-).
                                          Niks kopen, die Punto was er al...:)

                                          Comment


                                          • #22
                                            Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
                                            Nou, de TwinSpark uit de 156 is een opgelapte Lampredi met een Alfa Romeo kop. Niet zo solide als een Nord als je het mij vraagt. Vooral de 2.0 hebben kunnen last hebben van uitgelubberde krukaslagers en dat schijnt nog lastig te reviseren te zijn.

                                            Wel klote raspaardje, koop je een andere auto omdat er zoveel kosten waren aan de 145, gaat ie stuk! Niet zo erg op zich, maar wel als het een 1.2 is met 60 pk :-).
                                            Nou, de 1.8 is een Fiat motor met Alfa kop erop. En die 1.8 is een afgeleide van de 20v motoren die zelf niets met de Lampredi's meer te maken hebben. Ik dacht altijd dat de 1.6 en 2.0 uit dezelfde familie kwamen, maar de 2.0 zou inderdaad best afwijkend kunnen zijn.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Die TS 16V motoren hebben volgens mij allemaal dezelfde koppen. Er is ook nog een 1.4 variant geleverd in de 145/146.

                                              Comment


                                              • #24
                                                De 2.0 is een Lampredi, want die heeft net als de 2.0 in de Fiat's een balansas. Maar dat van die krukaslagers is nieuw voor me. En 'opgelapt' klinkt wat negatief: Lampredi's zijn in feite beresterk.
                                                Oliestoken voor het goede doel

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Aha, dus dan wijkt de 2.0 inderdaad af van de rest van de TS motoren.

                                                  Dus dat is gewoon de bekende lampredi 2.0 16v met een Alfa kop? In de basis een prima motor inderdaad, maar vanuit de Fiat toepassingen weet ik dat problemen met lagerschalen en rondgedraaide nokkenassen regelmatig voorkomen. En snel knappende distributieriemen :-) Volgens mij gaf Fiat in het onderhoudsschema aan dat lagerschalen elke 100.000km geinspecteerd danwel vervangen dienen te worden.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Nouja, die nokkenassen zullen wellicht niet spelen dan. Het onderblok is een Lampredi (met de balansas) en de kop is er een uit Milaan, met 8 bougies en 16 kleppen.
                                                    Oliestoken voor het goede doel

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Well Brian... I'm opening a boutique!

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Hey Raspaardje! Reageer eens, er wil hierboven iemand met je neuken.
                                                        Let's kick some ass and chew bubblegum...
                                                        ----------------------------------------------------------------------------
                                                        '71 Alfa Romeo Giulia Super
                                                        '72 Alfa Romeo GT 1300 Junior
                                                        '00 BMW E39 528iA Touring
                                                        '06 BMW Z4M Roadster
                                                        '96 BMW E36 328i trackracer
                                                        '07 Aprilia Tuono Factory

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          "Affewaype", da's Frysk voor "even wippen", neem ik aan? :)
                                                          Mini Cooper Clubman
                                                          "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                                          "Jasper val dood." - RH

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            En zoals gewoonlijk trek je de verkeerde conclusie.

                                                            Dat is een elektrische schreeuw toeter met aap imitatie, dat weet toch iedereen. ;-)
                                                            http://www.ebbropremium.nl

                                                            Politics is the entertainment branch of industry.

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Daar ben ik weer even...:)

                                                              Erg druk met de baan en ook 's avonds gaat de computer maar weinig aan.
                                                              "Help, ik heb 'n vrouw zwanger gemaak" is trouwens wel net uit...:)

                                                              Op zoek dus naar een 159 SW JTDm 16v MY 2008 , hoewel we nog wel even hebben (augustus).

                                                              Met de Punto gaat het intussen weer prima; de 4 nieuwe Pirelli bandjes zorgen ervoor dat ik nog minder hoef te remmen en dus nog meer kan schrapen...

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                JK sighting!! Gefeliciteerd met de gezinsuibreiding!
                                                                Mini Cooper Clubman
                                                                "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                                                "Jasper val dood." - RH

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X