Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De Bie-Em-Dabbeljoes van Iep: 525i en 318i cabrio

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • De Bie-Em-Dabbeljoes van Iep: 525i en 318i cabrio

    Zoals al in mijn voorsteldraadje genoemd, rij ik sinds een maand of 10 rond in een metallic-donkerblauwe (Orientblau) BMW 525i (E34) uit 1994. Mijn ‘liefde’ voor dit model is ontstaan in de periode dat mijn vader begin jaren ’90 een paar E32 735i’s heeft gehad en nog steeds ben ik erg gecharmeerd van de (m.i. redelijk tijdloze en stoere) BMW-lijn uit die periode. Vorig jaar heb ik enige tijd gezocht naar een in originele staat verkerende E34 met niet teveel kilometers, maar deze zijn in Nederland inmiddels lastig te vinden (behalve dan bij Autohan). Wat ik altijd opvallend vond, was dat er een redelijk ruim aanbod is van ‘kraakverse’ Mercedes E-klasses (W124) bij o.a. Budgetbenz, Benzbuzinezz, Nijkamp etc, maar dat dergelijke 5-series uit dezelfde periode vele malen zeldzamer lijken. Het meeste aanbod via Marktplaats en aanverwante sites vond ik dan ook dramatisch: vaak astronomische kilometerstanden, en vrijwel alle eigenaren vinden het vroeg of laat blijkbaar nodig om hun auto te ‘individualiseren’ met enorme aftermarket-velgen, verlagingen, booskijkers, spoilers, andere lichtunits etc. Associaties die veel mensen met oudere BMW’s hebben worden daar in ieder geval volop bevestigd….

    Via mobile.de vond ik bij een handelaar uiteindelijk een E34 die precies aan mijn wensenlijstje voldeed: de juiste motor (niet te groot, niet te klein) met 5-trapsautomaat, niet zoveel kilometers (135k), een mooie kleur en behoorlijk veel opties: BMW honingraatvelgen, zwart leren bekleding, stoelverwarming, (handbediende) airco, cruise control, armsteuntjes op de voorstoelen, elektrisch zonnescherm op de achterruit, origineel elektrisch schuif/kanteldak, parkeersensoren (af-fabriek best zeldzaam op een E34), ASC, 2 airbags, en nog wat klein spul. Ook was nog een BMW Bavaria Business RDS radio/cassettespeler ingebouwd, maar die heb ik snel vervangen door een nieuwe (redelijk tijdsgetrouwe) BMW Business radio/CD-speler (gelukkig nog steeds nieuw te krijgen voor een redelijke prijs).

    Op de foto’s bij de advertentie zag de auto er veelbelovend uit, en hoewel de auto helemaal in Dresden stond (zo’n 800 km vanaf mijn woonplaats) was ik toch nieuwsgierig genoeg om een kijkje te gaan nemen. De werkelijkheid viel helemaal niet tegen (natuurlijk wel wat normale gebruikssporen), en zeker na een proefrit was ik ‘verkocht’ en heb ik de auto aangeschaft. In tegenstelling tot hetgeen mij telefonisch door de verkoper was toegezegd, was er helaas weinig documentatie ten aanzien van de onderhoudshistorie van de auto (alleen de APK-keuringsrapporten sinds 2001, geen onderhoudsboekje of facturen). Toch had ik, gezien de ‘frisse’ staat van de auto, er wel vertrouwen in dat het een ‘eerlijke’ wagen was. Op dat moment misschien naďef, maar tot op heden is niets gebleken dat er op wijst dat met de kilometerstand is gerommeld, er slecht/geen onderhoud is gepleegd, of dat de auto (serieuze) schade heeft gehad; uit de kilometerstanden in de APK-rapporten blijkt in ieder geval dat de laatste eigenaar (sinds 1997) gewoon heel weinig gereden heeft.
    Na de aanschaf heb ik maar een paar zaken aangepast: Bij een schadebedrijf heb ik een paar krasjes en deukjes laat repareren, en heb ik afstandbediening voor de centrale vergrendeling laten installeren. Daarnaast heb ik het standaard 4-spaaks airbagstuur (dat vrij groot is met een dunne rand) vervangen door een wat kleiner formaat 4-spaaks M-stuur, dat ten tijde van de productie van de E34 als optie geleverd werd. Tot slot heb ik er onlangs nog een uitgebreide boordcomputer (ipv digitaal klokje en temperatuurmeter) in gezet.

    De prijzen voor E34’s zijn over het algemeen erg laag (ook omdat er natuurlijk heel veel rommel tussen zit), en hoewel het verleidelijk is om dan te kiezen voor een 540i oid, leek me dat niet zo verstandig aangezien dit toch mijn auto voor dagelijks gebruik is. Na ruim 20.000km moet ik zeggen dat ik erg tevreden ben met mijn keuze voor deze motor (24-kleps 6 cilinder met 192pk): loopt heel mooi, prachtig geluid, zeker voldoende krachtig (het is verleidelijk om automaat in ‘S’ te laten staan), en ook het verbruik (gemiddeld ongeveer 1:10 met veel snelwegritten) valt me, gezien leeftijd en gewicht van de auto, niet tegen. Daarnaast staat deze motor ook als betrouwbaar en onderhoudsvriendelijk bekend, dus da’s mooi meegenomen.

    Hier een paar fotootjes:








    Mijn recente aanwinst betreft een BMW 318i cabrio (1992), die al verschillende malen op Gummen voorbij is aangekomen, aangezien de auto hiervoor in eigendom was van Jeroen. Ik had de berichtjes hierover gevolgd, en was onder de indruk van de mooie uitvoering en enthousiaste verhalen over deze auto. Toen Jeroen de auto afgelopen april weer in de verkoop deed, was ik net wat aan het rondkijken voor een leuke auto ‘erbij’, waarbij ik toen niet meteen dacht aan een E30 cabrio. Persoonlijk heb ik dat altijd wel een zeer fraaie auto gevonden, die meer en meer een echt klassieke uitstraling begint te krijgen. De ‘lage’ lijn van de auto (met dak open) vind ik prachtig, en is een aardig contrast met de hoge cabrio’s (waar je veel dieper in zit) van tegenwoordig. Een beetje aangemoedigd door het mooie weer in die periode was ik bij het zien van Jeroens advertentie direct enthousiast, ook omdat ik, op basis van de verhalen die gelezen had, alle vertrouwen had in de beloofde uitstekende staat van de wagen. Daarnaast vond ik het eigenlijk wel een mooie combinatie met mijn (uit dezelfde periode afkomstige) 5.

    Ik heb de 318i begin mei bij Jeroen opgehaald, en sindsdien is het vaak mooi weer geweest, waardoor we (mevrouw Iep en ik) volop hebben kunnen genieten van het ‘open’ rijden. Ik gebruik de auto ook regelmatig voor woon-werkverkeer (alleen als ik zeker weet dat het die dag droog blijft), en het is super om in de auto ’s ochtends en ’s avonds in het zonnetje te zitten, zelfs in de file op de A4. Als je al last hebt van een ochtendhumeur, is het na zo’n rit zeker weg! Als het ff kan (en dat is vrijwel altijd), rij ik met het dak open. Ik begrijp dan ook niet waarom zoveel mensen met een cabrio ook in deze dagen dicht rijden!
    Daarbij rijdt de auto gewoon heel erg prettig: de sportstoeltjes zitten prima, met een goede positie tov het prettige M-stuurtje en de versnellingspook. De auto voelt lichtvoetig, stuurt en schakelt heel fijn, en voor een dergelijke cabrio is deze motor wat mij betreft ruim voldoende: ik heb sowieso met het dak open geen moment de behoefte om hard op te trekken of harder dan 120 km/h te rijden. En, last but not least, ik kan weer genieten van mijn aloude cassettebandjes! Elke rit wordt daarmee toch een soort van 'trip down memory lane'. :)

    Gelukkig heb ik de mogelijkheid om de auto binnen te stallen, dus daarmee heeft de (als toch wel roestgevoelig bekend staande) E30 heel weinig te lijden van weersomstandigheden e.d.

    Wat mij betreft hoeft er vrijwel niets aan de auto gewijzigd te worden. Ik heb maar een paar kleine dingetjes aangepakt: de middenconsole had wat schroefgaatjes van een telefoonhouder oid (die heb ik dus vervangen), de plastic pookknop heb ik vervangen door een origineel leren exemplaar en heel misschien laat ik de motorkap vanwege wat steenslag nog een keer overspuiten. Ook nog even een paar plaatjes:





    Al met al ben ik erg tevreden met deze 2 Beamers: de ‘3’ en de ‘5’ hebben een heel ander karakter, met allebei hun eigen charmes: allebei erg fijne auto’s om mee te rijden, en de keuze voor de een of de ander is vooral afhankelijk van het weer en de soort autorit.


  • #2
    Mooi verhaal Iep! Je hebt een koppel auto's waar menigeen van kan dromen; jong klassiek en uiterst stijlvol. En wat blijft die cabrio toch mooi :-) En ik ben nog altijd blij dat ie zo terecht is gekomen; een betere eigenaar kan ik me niet wensen, en da's toch leuk.
    ''Thank God for the internet experts''

    Comment


    • #3
      Mooie auto's Iep! De 3-cabrio ken ik van dichtbij, maar die 5 mag er ook wezen zeg, top!
      Oliestoken voor het goede doel

      Comment


      • #4
        Mooi setje auto's inderdaad!
        Leuk verhaal ook.

        Die 5-serie is ook best mooi en lekker standaard gelukkig.
        Anders worden ze heel snel fout vind ik.
        En die cabrio is sowieso mooi en stijlvol.

        Ferrari 308 GTB QV (1983)
        Alfa Giulia 1300 (1966)
        Mazda Miata (1990 Daily driver)
        BMW 320Ci (van GF)



        Comment


        • #5
          Mooie auto's. Helemaal origineel blijft een E34 erg mooi idd!
          You know that reality is immaterial

          Comment


          • #6
            Wat een wááááááánzinnige e34, in de goede zin van het woord ben ik jaloers op je. Heeft deze trouwens al Vanos? Mijn vader had indertijd trouwens een
            '91-er zonder Vanos, wat een auto! We hebben het er nog wel eens over, terwijl m'n pa daarna heel veel ander leuk spul gehad heeft.

            MF

            Comment


            • #7
              Ha, die Frankie;

              Deze 525i heeft inderdaad al vanos; dat kun je herkennen aan die uitstulping, links op het distributiedeksel.
              Scherven brengen gelul.

              Comment


              • #8


                Dit is wel de mooiste foto die ik van de cabrio heb. Hoort ook in dit topic ;-)
                ''Thank God for the internet experts''

                Comment


                • #9
                  Sinds 1 september heb ik mijn nieuwe leasert ter beschikking, dus het leek me tijd voor een update van dit draadje met een paar plaatjes van mijn E91 318i touring. Doordat ik zakelijk nu zoveel kilometers maak (inmiddels staat de teller van de 318i op zo’n 9.500km), heb ik ervoor gekozen om afscheid te nemen van mijn E34 525i, die gelukkig goed terecht is gekomen bij een liefhebber.

                  Deze E91 is een zogenaamde Carbon Sport uitvoering, wat betekent dat een pakketje van 17” wielen, Carbon Schwarz metallic, mistlampen, alu interieur, sportstoelen en een ‘M’ stuur voor een relatief aantrekkelijke prijs aangeboden wordt. Naast deze opties is de auto eigenlijk standaard (behalve dan dakrails), dus geen navigatie of climate control. Eerlijk gezegd mis ik dit soort zaken ook niet zo, hoewel het natuurlijk leuk was geweest als het erbij had gezeten. Mooie velgen, een lekker stuur en goede stoelen zijn voor mij de echter de ‘must-haves’, en naar mijn smaak zijn deze zaken bij mijn auto dik voor elkaar. Ook de kleur ben ik content mee, eigenlijk is ie meer heel donkerblauw dan zwart: sjiek!

                  Ervaringen tot nu toe:De ‘3’ bevalt heel erg goed, maar is wel een heel andere auto dan de ‘5’. De 3 heeft duidelijk een veel sportievere wegligging, terwijl de 5 veel meer op comfort gericht is. Met de 3 kan (of misschien beter: durf) ik bochten met veel hogere snelheid nemen, zonder dat je maar een moment het gevoel hebt dat de auto grip verliest: de auto spoort echt als een trein, en je voelt dat het onderstel makkelijk veel meer vermogen aankan dan mijn bescheiden 143 pk’tjes…de motor van de 525i icm met het onderstel van de 318i zou een mooie combinatie geweest zijn. Toch heb ik zeker niet het gevoel dat de auto ook maar enigszins underpowered is (waar je waarschijnlijk anders over zou denken als je een 325i of meer gewend bent, maar goed, wat niet weet wat niet deert). Al met al is ‘t een vrij soepele motor die tussen de 4000-5000 toeren ook nog een mooi geluidje heeft.
                  Keerzijde van het stuggere onderstel, zeker in combinatie met de 17” ‘runflat’ banden, is wel dat het comfort op lagere snelheden wat minder is, maar al met al spreekt het karakter van mijn de auto me zeker aan. Met de 6-bak kun je hoge snelheden rijden zonder dat de motor al teveel toeren draait, wat weer prettig is om rustig te ‘cruisen’.

                  Hier wat plaatjes, ook met mijn andere 318i:









                  Last edited by Iep; 18-10-08, 17:45.

                  Comment


                  • #10
                    En Iep, hoe is het met de 318i? Ik neem aan dat ie met dit weer de stalling uitgaat, en dat je gaat rijden!

                    Dit voorjaar doet me sterk aan mijn periode denken, toen ik de auto zelf in bezit had, heerlijk rijden was het toen, maar nu mis ik de auto ;-)
                    ''Thank God for the internet experts''

                    Comment


                    • #11
                      Gelukkig is het inderdaad weer prima cabrio-weer! In de afgelopen maand heb ik de auto ook wel af en toe weer gebruikt, maar dan wel met gesloten kap. Nog steeds een erg fijne auto, die, nu ik er op de weg wat meer op let (en sommige E30-verhalen op Gummen lees ;)), toch wel in zeldzaam frisse staat is.

                      Binnenkort breng ik 'm nog even naar Lekx voor een onderhoudsbeurtje, en dan mag de zomer wat mij betreft helemaal snel gaan beginnen!

                      Comment


                      • #12
                        Ik zie die foto's nu pas. :-)
                        Leuke auto's hoor!

                        Ferrari 308 GTB QV (1983)
                        Alfa Giulia 1300 (1966)
                        Mazda Miata (1990 Daily driver)
                        BMW 320Ci (van GF)



                        Comment


                        • #13
                          *Schopje*

                          De E30 heeft weer een verse APK (probleemloos, zoals verwacht), en met het mooie weer van nu en de afgelopen tijd heb ik er weer de nodige (plezier)kilometers mee gemaakt. Het voordeel van deze auto t.o.v. mijn andere auto’s is dat nu eindelijk mijn dochtertje in de Maxi-Cosi naast mij kan zitten in plaats van achterin, aangezien bij de E39 en de E91 een uitschakelbare passagiersairbag ontbreekt. Veel gezelliger zo! Blijft echt een leuke auto, vind ik. Blijkbaar ben ik niet de enige, want vanavond stond iemand voor de deur, die vroeg of ik misschien de auto aan hem wilde verkopen. Nou heeft alles natuurlijk een prijs, maar ik heb z’n aanbod toch maar vriendelijk afgeslagen. Hopelijk neemt hij daar genoegen mee...*checkt nog eens of auto op slot staat* ;-)

                          Comment


                          • #14
                            Heb ik ook eens gehad met de 325i E30. Heb toen gewoon met droge ogen 6 mille gevraagd, maar daar had de koper toch geen zin in. Mooi, ik ook niet :-)
                            ''Thank God for the internet experts''

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen Bekijk bericht
                              *weer een schopje*

                              Aangezien mijn vader zijn Volvo P1800 wilde laten taxeren voor de verzekering, en mijn E30 cabrio in dezelfde ruimte gestald staat, heeft de taxateur ook maar gelijk mijn auto gewaardeerd. Hij was erg te spreken over de algehele conditie en originaliteit van de BMW, en waardeerde 'm op EUR 8.000,-. Da's voor de eerste keer dat een auto van mij in waarde lijkt te zijn gestegen, en bepaald geen slecht (fictief) rendement ten opzichte van de 'investering' in 2008!

                              Niet dat ik de illusie heb dat ik dit bedrag er ook daadwerkelijk voor zou vangen bij verkoop, maar toch...

                              *steekt klein sigaartje op* ;)

                              Comment

                              Working...
                              X