Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Veloce

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Veloce

    Hallo allemaal,

    Ik lees al enkele jaren soms wat mee op het forum hier. Verder ben ik al eens op een Gummen Klassiek Meet geweest (in 2005 bij de Seat-dealer), was daar toen op uitnodiging van Jeroen (Baur) en Marc (300ZX).
    Maar daarom (en met het in gebruik nemen van de nieuwe lay-out) leek het me ook wel eens nodig om me eens "echt" voor te stellen hier. Heb ook al wat andere bekenden van andere fora hier zien rondzwerven.

    Om te beginnen wat over mezelf:

    Ik ben Rik, 23 jaar oud/jong, en sinds een jaar werkzaam als fysiotherapeut in Maastricht. (waar ik ook geboren ben ;))
    Nu heb ik altijd al een voorkeur gehad voor bijzondere auto's. Bij voorkeur Franse of (nog liever) Italiaanse auto's. (Heel vreemd, want van thuis uit had ik dat tenminste niet meegekregen. M'n vader was vroeger verstokt Opel-rijden (banaangele Kadett B Rallye met zwarte motorkap en Ascona A) en later overgestapt op Citroën (helaas net te laat; BX,ZX,AX,Xsara).
    Voor mij echter ben ik meer van de Italiaanse auto's en vooral Alfa Romeo's, alhoewel ik me absoluut niet afsluit voor andere merken. (integendeel zelfs!) Maar de Italianen bieden mij qua rijden en design net dat beetje extra wat een ander merk niet kan. Er staan echter nog genoeg auto's op mijn verlanglijstje, en dat is grotendeels Italiaans maar heus niet allemaal.
    Wat wel opvallend is, is dat 't vooral ouderwetse rommel is die ik leuk vind.

    Als 18-jarige student maakte ik de buurt al onveilig in een Spider 2.0 Veloce Aerodinamica uit 1985. Aan het begin van mijn laatste studiejaar heb ik daar toen een '74-er Giulia 1300 Super bij gekocht voor de fun. Na een half jaar ging de motor van de Giulia kapot (gat in zuiger) en heeft de auto 7 maanden stil gestaan om er een nieuwe motor (en meer) in te bouwen. Verder de auto een beetje aangepakt in die maanden met wat sportievere gadgets zoals breder staal (van een Bertone), wat verlagen, nieuw interieur etc.
    In die Giulia-loze periode heb ik toen een Kever Cabrio uit 1979 als dagelijkse zomer-auto gehad, om zo'n 90km per dag mee te rijden. Echter zodra de Giulia weer reed, is de Kever nauwelijks nog gebruikt.
    Afgelopen winter als "pekel-auto" een 75 TS gekocht, en dat beviel in eerste instantie uitstekent. Echter heb ik deze auto afgelopen maand al weer verkocht, omdat ik niet echt overweg kon met de electronica. De auto was technisch top, maar de lampjes die steeeds knipperden, en electronica die weigerde (elctr ramen die boven de 20 graden niet werkten..., moeitlijk starten bij warme motor, alfacontroll die vaag deed en nog wat kleine dingen) vond ik niet altijd even prettig. Dit i.c.m. de behoorlijke roestgaten dus besloten om de auto eruit te schoppen weer dagelijks klassieker te gaan rijden. Heb toen gekozen voor een Alfetta 2.0 sedan uit 1981. Ja, die roesten ook hard, maar voel me meer op mn gemak in zo'n oud hok.

    In de tussentijd had ik ook mijn Giulia verkocht (nu zo'n 3-4 maanden geleden) omdat ik eindelijk mijn droom-Giulia wilde kopen, namelijk een compleet originele eerste serie 1600 Super uit '65-66. Enkele maanden op zoek geweest, een aantal auto's bekeken maar zat niet altijd evenveel soeps tussen. Stond vorige maand op het punt om naar Italië te gaan om enkele auto's te bekijken, maar op het nippertje vond ik er eentje.....in Den Bosch!
    Het is dus een '65-er Giulia 1600 Super geworden, het allereerste bouwjaar van de Super (niet de Ti ;)). De auto is ongelast en ongespoten. Dus de lak is dof, zitten wat kleine deukjes in van steenslag ("patina" zoals men met een duur woord zegt), maar verder mega origineel! Zo'n ouwe Super rijdt trouwens ook een stuk anders dan een later type Giulia, gezien veel onderdelen van de Giulietta (Giulia) 750 (101)-serie afstammen. Op alle fronten dus even nét ietsjes anders dan de latere Giulia's. De bedoeling is om hem ook hélemaal origineel te houden, en geen fratsen met snelle 2.0 + sper uit te gaan halen.



    Als samenvatting met foto's

    Dagelijkse machine:
    Alfetta 2.0 Berlina







    Giulia 1600 Super, 1965:






    (origineel klokje is al geregeld)




    En nog even wat foto's van de andere auto's die ter sprake zijn gekomen de afgelopen 5 jaar:

    75TS


    Giulia Nuova: nog steeds mijn favoriet onder mijn oude ex-auto's. Er komt ooit nog wel weer eens een "scheur-Giulia" bij.
    Deze Giulia heeft in Januari nog op InterClassics in het Mecc op de beurs gestaan. (en ook in de krant)


    Kever (ondertussen ook verkocht)


    Spider


    En soms nog wel eens een Alfa-slopertje
    Giulia 1600 Super '65
    Abarth 595 Competizione '15

  • #2
    He Rik, dan ook maar officieel welkom hier he! ;-)
    '84 Nissan 300ZX T-Bar twoseater/'86 Alfa 33 1,3 Milano/'88 Lancia Prisma 1600IE/'98 Peugeot 306 XRDT Break

    Comment


    • #3
      Schitterende wagens, die Guillia's!!!

      Groeten Roald.

      Comment


      • #4
        Welkom!!

        Echt schitterend die oude Giulia Super.
        Vooral die foto van opzij. Ik snap serieus niet dat sommige (onwetenden) het net een Lada vinden... Wat een lijnen en ronde vormen zitten erin zo'n Alfa.

        p.s. Ik zie ook een mooie orig NL 2cv staan op 1 foto?

        Ferrari 308 GTB QV (1983)
        Alfa Giulia 1300 (1966)
        Mazda Miata (1990 Daily driver)
        BMW 320Ci (van GF)



        Comment


        • #5
          Zo, indrukwekkende lijst met auto's voor iemand van 23. Gave wagens hoor, ik heb altijd een zwak gehad voor de Alfetta, mooie karakterbak. Die Giulia is natuurlijk ook schitterend!
          2019 Volvo V60 T6

          Comment


          • #6
            Mooi, weer een (echte) Alfist op Gummen! Mooie auto's ook, zowel de Alfetta als de Giulia. Gaaf ook dat je dagelijks met de Alfetta rijdt. Wat heb je eigenlijk gedaan qua roestpreventie? Kan me bij mijn eigen ex-75 TS herinneren dat die al aardig gaan roesten als je zomer en winter doorrijdt, dus laat staan een Alfetta.

            Jammer dat de 75 wat minder beviel, maar die is iig waardig opgevolgd. De 75 had zo te zien wel een aparte kleur en was uitgerust met fraaie Ronals. Gaaf ding.
            Auto's: veel...

            Comment


            • #7
              Gave autogeschiedenis! Je moet maar durven.....
              ''Thank God for the internet experts''

              Comment


              • #8
                Welkom hier Rik!

                Hoe meer Alfa's hier hoe beter natuurlijk...;)
                Maar je bent lekker bezig geweest zo te zien; jammer van de 75 maar wat is die Alfetta toch een gaaf ding!

                Zo'n ouwe Super rijdt trouwens ook een stuk anders dan een later type Giulia, gezien veel onderdelen van de Giulietta (Giulia) 750 (101)-serie afstammen. Op alle fronten dus even nét ietsjes anders dan de latere Giulia's.
                Hoe anders? Jij kan het nu weten...;)
                Imposante lijst hoor.

                Comment


                • #9
                  welkom, en leuke auto's.

                  Ik rij ook nog vaak in een guilia 1300 super (met 1750 blok) en het blijft echt een leuke auto.
                  Forza!

                  Comment


                  • #10
                    Rik, wat een ontzettend mooie Alfetta heb je...
                    Zo eentje had ik er ook, ook donkerblauw, ook dat dash, wel een houten stuur, en GB's eronder: was gewoon de lekkerste auto die ik ooit had.

                    Comment


                    • #11
                      Ook nog een 2cv?

                      Comment


                      • #12
                        Dank jullie allemaal.
                        De Alfetta heb ik nog niet zo heel lang, heb dus nog een hoop dingen op de planning staan die moeten gebeuren. Er liggen o.a. a een setje nieuwe Eibachs en een dikke stabilisatorstang klaar. Koni's liggen er wel al onder. Ook heb ik nog een extra setje Ronals liggen, en daarmee wil ik eens gaan experimenteren met het hart zwart te spuiten en de velgrand te polijsten. Qua roestpreventie heb ik nog niks gedaan, alhoewel de auto al eens behandeld is. Maar ik ga hem van de zomer gewoon dichtsmeren van onderen. Moet alleen nog even kijken met welk spul.
                        De kleur van de auto is trouwens Nero 602....de kleur van de 75 Imola. (vroeger was de auto bruinmetallic)
                        Ik vind 't overigens super rijden, zo'n Alfetta. Wat relaxer en gemoedelijker dan de 75 (die nodigde echt uit om hard te gaan), maar als je met de Alfetta hard wil gaan is dat écht geen probleem. Gaat iets minder strak door de bochten, maar nog serieus hard in rechte lijn.

                        Ik lees ook al wat opmerkingen over die 2CV. Die is niet van mij helaas. Ik deel mijn loods met een Citroën-adept, die een 2CV en een prachtige roodmetallic DS heeft. Soms staat de 2CV er, en soms staat de DS er.


                        Hoe anders? Jij kan het nu weten...;)
                        Imposante lijst hoor.
                        Zo'n oude Juul rijdt een stuk primitiever. Heeft nog eeen mechanische koppeling (i.t.t. tot de latere hydraulische), staande pedalen (ipv hangende), geen gescheiden remsysteem, iets andere remmen (Dunlop-schijven), andere versnellingsbak (van Giulietta), smalle banden op 15" staal etc.
                        Je kunt er niet zo makkelijk hard mee gaan als een later type, je moet wat meer werken achter het stuur. Maar 't is nog steeds een behoorlijk rappe auto (1600cc, 112pk en dubbele Webers), als je bedenkt dat ie al 43 jaar oud is.
                        Mijn auto is technisch zo goed als perfect, alleen 2 kleine dingetjes die ik moet nakijken. Namelijk een klein olielek aan de voorzijden van de auto, denkelijk de achterste krukaskeerring die bijna altijd de boosdoener is.
                        Verder lijkt de koppelingsplaat niet helemaal gecentreerd te zitten. Even nakijken dus.
                        Giulia 1600 Super '65
                        Abarth 595 Competizione '15

                        Comment


                        • #13
                          "Verder lijkt de koppelingsplaat niet helemaal gecentreerd te zitten. Even nakijken dus."


                          Hoe weet je dat? Of waar merk je dat aan?

                          Ferrari 308 GTB QV (1983)
                          Alfa Giulia 1300 (1966)
                          Mazda Miata (1990 Daily driver)
                          BMW 320Ci (van GF)



                          Comment


                          • #14
                            Harry,

                            Als ik het koppelingspedaal laat opkomen voel je dat de koppelingsplaats niet echt vloeiend oppakt. Alsof de plaat een beetje wiebelt (niet vlak ronddraait). Zodra de koppeling gegrepen heeft is dit natuurlijk weg
                            Je hoort dan ook een draaiend (beetje licht schurend) geluid uit de bak komen, klinkt een beetje als de cardan van een transaxle...die maakt ook altijd zo'n "roterend" lawaai.


                            Vandaag trouwens geprobeerd om de Eibachs onder de Alfetta te leggen. Had alles losgehaald en de oude veren er al onderuit, maar kreeg de Eibachs er niet onder zonder veerspanner....en die spanner heb ik dus niet liggen! Dus de oude er weer onder gelegd (zijn iets korter, dus dat ging wél zonder spanner)
                            Giulia 1600 Super '65
                            Abarth 595 Competizione '15

                            Comment


                            • #15
                              Hmmm.. Zoiets heb ik met mijn SZ ook namelijk, vandaar mijn interesse.
                              Maar eigenlijk alleen in de 1e versnelling.
                              Savali heeft de plaat vorig jaar vervangen en sindsdien is het gewoon minder goed dan voor die tijd. Ik had nog even gedacht/gehoopt dat het even moest inslijten, maar dat is het niet helaas.
                              Binnenkort eens terug, maar ik heb nog geen tijd gehad.

                              Ferrari 308 GTB QV (1983)
                              Alfa Giulia 1300 (1966)
                              Mazda Miata (1990 Daily driver)
                              BMW 320Ci (van GF)



                              Comment


                              • #16
                                Hey Rik, welkom! Mooie verzameling!

                                Enne, die nickname, Veloce, niet toevallig dezelfde als op Alfaspeed...? :)
                                Oliestoken voor het goede doel

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Gijs Bekijk bericht
                                  Hey Rik, welkom! Mooie verzameling!

                                  Enne, die nickname, Veloce, niet toevallig dezelfde als op Alfaspeed...? :)

                                  Tuurlijk wel! :-D


                                  Harry,
                                  Ik zal ook nog even nazoeken wat het is. Mijn krukaskeerring lekt oo keen beetje dus denk dat ik de auto eens door Eric Stevens laat nakijken.
                                  Giulia 1600 Super '65
                                  Abarth 595 Competizione '15

                                  Comment

                                  Working...
                                  X