Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Arjan met de CRX voor op het circuit

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Arjan met de CRX voor op het circuit

Sinds de laatste 3 jaar ben ik bezig om de daily CRX te prepareren om deze meer circuit waardig te maken. Dit heb ik in stappen gedaan en inderdaad, de CRX rijdt steeds beter.
    1e euvel was, niet geheel onbekend, de remmen, deze stonden na een aantal rondjes al te roken.
    Ferodo 2500 remblokken erin, geforceerde luchtkoeling, goede remolie en dat ging al een stukkie langer mee.
    Racestoelje en 4 punts gordel erin.
    Het chassis mocht ook wel wat stijver worden, waarschijnlijk heeft moedertje tijd hier ook een aandeel in. PU rubbers erin en een veerpootbrug voor en achter erin. Met deze setup veranderde de auto echt, rijd nu veel strakker en het lijkt wel of de vering ook veel stugger is. PU rubbers en veerpootbrugjes plaatsen is wat ik iedereen kan aanbevelen.
    Om de veiligheid te verhogen is er een rolbar ingekomen, met naar voren een balk die vastzit aan de voorste wielkast. Liefst had ik er een komplete kooi erin, maar dan zit je met je hoofd bijna klem tussen de kooi.
    Nu semi slicks eronder, dat heeft echt een stukkie meer grip, je kan nu veel harder de bocht in, ook kun je veel harder remmen, de vorige banden blokkerde gewoon als je te hard remde. De remmen krijgen nu veel meer op hun donder en trekken het niet meer. Ik heb al gedacht om gewoon minder te remmen, maar daar heb ik de ballen nog niet voor. Nu stalen remleidingen en Ferodo 3000 gemonteerd en dat gaat weer een stuk beter en ik ben hier tot nu toe tevreden over.
    Om het rollen in de bochten tegen te gaan zijn er 2 verstevigings balken gemonteerd tussen de voorste onderste draagarmen en de achterste draagarmen (strutbars) , deze zouden het geheel ook stijver moeten maken, ik ben benieuwd wat de invloed zal zijn.
    Wat ook deze winter gaat gebeuren is meer negatief camber, de wielen slijten nu meer aan de buitenkant, om dit op te heffen en meer grip in de bocht te krijgen zijn de bovenste draagarmen nu ingekort en is de auto verlaagd, wat ook weer meer camber geeft.
    De auto moet nog uitgelijnd worden en dan ben ik weer klaar voor de eerste circuitdag.

Groeten en misschient zien we elkaar tijdens trackdays,
    Arjan
    Attached Files

Hey leuk project Arjan! Zelf je eigen hobbyracer bouwen is haast het leukste dat er is, spreek uit ervaring. Zeker als je gaandeweg de grenzen van jezelf en de auto steeds verder weet te leggen.
    Oliestoken voor het goede doel

Comment

Leuk project! In mijn studentenhuis kochten we regelmatig Crx-en uit Duitsland. Die verkochten we hier en daar kochten we dan bier van. De oude gummers herinneren zich het beruchte filmpje nog wel. Maar ik vond het altijd wel lachen om in de Crx-en te rijden, al heb jij het een stuk serieuzer aangepakt. Ik hoop dat je er lang plezier aan beleeft.

Comment

Leuk ding! Wel even de gordelbevestiging fatsoenlijk maken voordat je het circuit op gaat, zoals ie nu zit is nie best.

Comment

Mooi bommetje zo'n CRX. Lijkt me wel tricky.

Welkom trouwens!

Comment

Welkom Arjan, aanmelden was al gelukt zag ik.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
            Alfa Giulia 1300 (1966)
            Mazda Miata (1990 Daily driver)
            BMW 320Ci (van GF)

Comment

Niet de minst tricky auto voor circuitrijden. Ben benieuwd.
              * Voor emotionele problemen is er geen rationele oplossing.
              * Standaarden zijn net tandenborstels: iedereen heeft er eentje en niemand wil die van een ander gebruiken.

Comment

Arjan, heb je een idee wat de auto nu weegt en qua vermogen levert?

Leuke auto om trackdayauto van te maken, deze is uiterlijk ook nog erg origineel. :-)
                De Boekhouder

Oi, no professionals

Comment

Leuke reacties, bedankt,
                  Het zijn leuke auto's om mee te rijden, weinig gewicht, de auto zit nu op 915kg en dan is 125pk al lekker rap. En met 1 tank (~40 liter) kun je 2 uur spelen op het circuit, dus dat valt ook nog wel mee.
                  Wel willen ze flink roesten, wielkasten, bodem, raamstijlen, ook dit exemplaar is er niet vies van en ik heb al heel wat plaatwerk vervangen. Plaatwerk en onderdelen zijn gelukkig niet duur en er is veel spul voor te krijgen.

Door de aanpassingen heeft de CRX nu minder onderstuur en op nat asfalt is het soms weleens tricky, dan wil het onderstuur nog weleens plaatsmaken voor overstuur en wil de achterkant uitbreken en door de korte wielbasis heb je weinig tijd om tegen te sturen, dus dat levert weleens een oeps momentje op.
                  Het geeft ook wel weer een kick, de audi S bocht in Zandvoort kun je ook leuk glijden, hard remmen, dan een beetje insturen en het kontje doet de rest. Zo kun je met een voorwielaandrijver toch ook een beetje driften.

@Noobie
                  Gordelbevestiging zit nu op de bevestigingspunten van de achterbankgordels en het valt nu ook op dat deze vrij laag zitten, maar als ik ingesnoerd zit drukken ze niet op m'n schouders.

Comment

Je kan de gordels ook aan een achterste veerpootbrug bevestigen als je die hebt. Is toegestaan volgens de APK (mits je ze correct monteert).
                    De Boekhouder

Oi, no professionals

Comment

De CRX vandaag uit laten lijnen, voor is er nu 3 graden negatief camber, is iets meer dan ik uitgerekend had, ik kwam via de berekening uit op 2 graden camber, vergeten mee te nemen dat wanneer de auto verlaagd wordt dit ook camber genereerd. achter alleen verlaagd en zit nu op 0.8graden negatief camber. In de garage ook even de gordel bevestiging laten zien en deze kan inderdaad beter aan de veerpootbrug bevestigd worden. Dus even de gordel verleggen en hopelijk aanstaande zaterdag even uitproberen tijdens het vrijrijden op Zandvoort.

Comment

PeterTi heeft ook een CRX gehad. Die ging ook aardig over Midland.

Je moet er wel een 1.6 VTEC inhangen. Briljante motor is dat.
                        Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Welkom!

Tja, een CRX is best een erg leuk rij-ijzertje, maar dat imago hè! ;-)
                          Rijden erg leuk, blokje is inderdaad fijn, en op roest na zijn het verder wel bullit-proof auto's dacht ik, leuk project!
                          "Bork Bork Bork!" - Swedish Chef

Comment

Working...
                          X