Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Intro web

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Intro web

Mijn naam is Marcel, ik ben al driemaal dertig geworden, werkzaam in ICT en heb een heel divers autoverleden. Ik ben dus niet echt eenkennig.

Ik sleutel nu een jaar of 12 zelf aan m'n auto's. Eerst omdat het moest (om uberhaupt auto te kunnen rijden, financieel), later omdat het gewoon leuk was en me goed lag. Tijd wordt wel steeds meer een probleem, dus ik probeer langzaam wat van het normale onderhoud uit handen te geven zodat ik me meer kan toeleggen op leukere projecten. Die projecten bestaan uit motorswaps, revisie, technische tuning, electronica en onderstel werk. Laswerk ligt me nog niet zo, maar daar begint verandering in te komen sinds deze auto, ook al is het de jongste van het wagenpark momenteel. Maarja, het is een echte alfa:

Exen als daily:
    '86 Toyota Celica 1.6 ST omgebouwd naar GT, dikke 130.000km mee afgelegd.
    '92 Citroen BX GTI LPG, 51.000km mee gereden. Verwaarloosd hok, nog heel aardig op orde gekregen.
    '83 Oliebollenkraam GTD.
    '93 Xantia 2.0, terug naar de bollen. Een stuk meer auto dan de BX.
    '92 Nixxan 100nix LPG. Wat vooral voor de achterwielkasten gold. Af en toe het zand van de achterspeakers halen, had uiteindelijk nog 4 en een halve versnelling (dat is inclusief de achteruit)... verder prima auto. Heeft tot m'n stomme verbazing nog bijna vijf jaar rondgereden nadat ik 'm verkocht.
    '94 Thema Turbo 16v. Neanderthaler in maatpak. Heerlijke beul van een turbomotor, en toch luxe en comfortabel. Ben pas nog heel erg in de verleiding gekomen om 'm terug te kopen, niet gedaan.
    '92 Fiat Croma TDID. Fijne pakezel. Alleen niet vooruit te fikken, zeker niet na de Thema... uiteindelijk overleden aan een uitgelopen pistonpen. Een momentje stilte aub...

Speelgoed ex:
    '77 Toyota Celica.
    '90 Peus 309 XL Profil, technisch (maar NIET optisch) omgebouwd naar GTI, met zeer listige doch bloedsnelle onderstelmodificaties. Lachwekkend slapertje. Uiteindelijk min of meer gesneuveld op het circuit, alwaar een mede-bestuurder het ding in de zandwal zette. Zoals een speel-auto betaamt, dus.
    '87 Volvo 740. Buitenspiegels schrapen over de grond, en zelfs met verlagingsveren en zwaardere stabilisatoren was er nog altijd niets van te maken qua handling. Tot zover deze excursie naar achterwielaandrijving...
    '82 Daihatsjoe Charmant. Had het volgende RWD slapertje moeten worden, maar bleek veel en veel te rot, zelfs daarvoor. Echt "wrak van de weg" toestanden met een kofferbodem die op en neer bewoog met de vering enzo. Gesloopt, derhalve.

Nu als daily:

'98 Alfa 146 1.8 DubbelVonkert G3. Pekelbak, hoe bizar de keuze van een Alfa daarvoor ook is. Acht gaten in bodem en binnenschermen gelast na aankoop, bodem in de RX5/RX10 gezet en dat gaat al twee winters goed. Een derde zit er ook nog wel in.

Fred Flintstone would have been proud.

'97 BMW 540i6 Touring G3 Beul van een auto. Toch ook 72.000km mee gekacheld, inmiddels te koop, tijd voor wat nieuws...

Als speelgoed staat nog:
    '73 en '77 Toyota Carina's. Eigenlijk gewoon een Celica, maar dan met een paar centimeter hoger dak zodat ik er niet met m'n knar tegenaan zit. Voldoende reden om er twee aan te schaffen, dacht ik zo ;)
    '93 Troen Xantia. Wilde plannen mee, maar het komt er niet zo van. Dit koetsje is als basis daarvoor ook wat door de tijd ingehaald. Inmiddels is een basis die minder werk is, ook goed betaalbaar. Gaat dus waarschijnlijk vervangen worden.
    '96 Fiat Croma. Jawel, alweer zo'n pakkie boter. Ditmaal met de bedoeling het apparaat om te turnen tot vijfdeurs Thema. Gewoon, omdat het kan. En ik me altijd gestoord heb aan het ontbreken van een vijfde deur, op de Thema. Werkelijk het enige probleem van die auto, voor mij. Aldus werd "Project Crema" geboren.

Donorauto:
    '96 Lancia Kapotta V6. Nogal uitgewoond hok, maar het motortje is goed, en tot m'n grote frustratie is het op dit moment m'n enige auto met werkende airco. Motortje voor de Crema bestemd.

Op zich beviel het Tipo Quattro platform wel, als enige Italiaan die niet zo hard rot, dus er zou er best weer een kunnen komen, zodra de 540 een koper vindt.

Naast auto's ben ik sowieso veel met techniek bezig, maar ik zeil ook graag - zo kom ik nog eens echt buiten ipv alleen maar in de garage :D
    Last edited by web; 27-04-11, 13:19. Reden: specs Alfa aangevuld.
    Cuore Arrugginito

Eh ... welkom ...
    Nu nog een Mx5 en je zit op je plek hier :-)
    VW Golf mkI cabriolet | Mazda Miata NA | Ford Focus wagon TDdi

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door web Bekijk bericht
      Ik sleutel nu een jaar of 12 zelf aan m'n auto's. Eerst omdat het moest (om uberhaupt auto te kunnen rijden, financieel), later omdat het gewoon leuk was en me goed lag.
      [obligate mediterranenbashmodus]
      En vooral omdat je met al die Franse en Italiaanse auto's bezig blijft!
      [/ombm]

Welkom, fraaie verzameling, en ik deel je zwak voor Thema's en Croma's...
      Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
      "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Welkom op Gummen!!
        Je hebt je plek gevonden. ;-)

MX5 is niks voor je, want dan heb je niks te sleutelen. :-)

Ferrari 308 GTB QV (1983)
        Alfa Giulia 1300 (1966)
        Mazda Miata (1990 Daily driver)
        BMW 320Ci (van GF)

Comment

Zit ook wel weer wat in ...
          VW Golf mkI cabriolet | Mazda Miata NA | Ford Focus wagon TDdi

Comment

Jammer dat de 540i op G3 nog niet de 15 jaar is gepasseerd, anders was 't wellicht een interessante youngtimer in de bijtelling geweest om zakelijk te rijden. Volgend jaar wel, maar dan heb je 'm dus niet meer. :)

Comment

Leuke intro. Welkom!
              Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Ach, voor dagelijks vervoer is wat minder sleutelen ook wel een plan. Dan kom je tenminste nog aan de projecten toe.

Tot nu toe voldoet de 146 daar aardig aan. Heb die auto toen ik 'm net had een vrij grondige beurt gegeven (naast het laswerk ook wat reparaties en veel preventief onderhoud) en daar teer ik nu, 30.000km later, eigenlijk nog steeds op. Tussendoor alleen een keer remmetjes en olie gedaan. Absoluut belachelijk, voor een Alfa met een dikke drie ton op de klok.
                Cuore Arrugginito

Comment

Welkom!
                  Leuke historie en dat gat in die 146 is een bekende plek, ja...:)

Comment

Ach, voor dagelijks vervoer is wat minder sleutelen ook wel een plan. Dan kom je tenminste nog aan de projecten toe.

Tot nu toe voldoet de 146 daar aardig aan. Heb die auto toen ik 'm net had een vrij grondige beurt gegeven (naast het laswerk ook wat reparaties en veel preventief onderhoud) en daar teer ik nu, 30.000km later, eigenlijk nog steeds op. Tussendoor alleen een keer remmetjes en olie gedaan. Absoluut belachelijk, voor een Alfa met een dikke drie ton op de klok.
                    Lees je mee, Harry...? :)

Comment

Was het maar 1 gat, het waren er uiteindelijk (na wat krabben) acht...

Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
                      Jammer dat de 540i op G3 nog niet de 15 jaar is gepasseerd, anders was 't wellicht een interessante youngtimer in de bijtelling geweest om zakelijk te rijden. Volgend jaar wel, maar dan heb je 'm dus niet meer. :)
                      Dat hoop ik niet nee, maar aangezien ik dat bijtelling-verhaal al ZO vaak gehoord heb... ben ik er bang voor.

De volgende eigenaar hoeft dus in ieder geval niet bang te zijn dat-ie 'm niet meer kwijtraakt! Hij kon over een jaar wel eens meer waard zijn dan nu... volgend jaar is het een van de eerste dikke E39 Tourings in deze bijtellingcategorie.
                      Last edited by web; 27-04-11, 13:21.
                      Cuore Arrugginito

Comment

Edit. Verkeerd gelezen. :)
                        Last edited by Dennis Cavallino; 27-04-11, 13:27.

Comment

Dat hoop ik niet nee, maar aangezien ik dat bijtelling-verhaal al ZO vaak gehoord heb... ben ik er bang voor.

De volgende eigenaar hoeft dus in ieder geval niet bang te zijn dat-ie 'm niet meer kwijtraakt! Hij kon over een jaar wel eens meer waard worden dan nu... volgend jaar is het een van de eerste dikke E39 Tourings in deze bijtellingcategorie.
                          En één van de weinige 540i's die zowel een 6-bak als Touring en G3 aan boord hebben. Errrrrg interessante auto volgend jaar voor de zelfstandige ondernemer die een auto als kostenpost wil, maar er ook privé in wil rijden en toch niet de volle mep aan brandstof, wegenbelasting en bijtelling wil aftikken (iemand zoals ik dus). Dus ik denk dat je gelijk hebt als 't om de waarde gaat. Ik zou zo'n ding wel willen.

Kostie? Hoeveel km's? Foto's van interieur? Mag ook per pb.

Comment

Croma is al een vijfdeurs Cav. :) Klinkt als een gaaf project trouwens, ik ben benieuwd!

Comment

Hoe ga je die Croma ombouwen tot 5-deurs? Met een Saab 9000 als donor?
                              Ehm, een Croma IS al een vijfdeurs. Het idee is om een vijfdeurs Thema te bouwen. Een complete set neusplaatwerk van een Thema ligt al klaar, moet alleen nog gespoten worden, want deze kleur is nooit op een Thema geleverd.
                              Cuore Arrugginito

Comment

Tnx Joep, kon ik mooi ff snel editten voordat iemand anders het zag. :)
                                De Thema wordt dus 5-deurs op basis van de Croma. Ik vat 'm. :)

Comment

Shit, toch te laat. LOL

Comment

Lol. En welkom web!

Comment

Aha dus jij was die grote sponsor van de 2ehands automobielmarkt.

Mooie sok trouwens!

Comment

Kostie? Hoeveel km's? Foto's van interieur? Mag ook per pb.
                                        Hey,

Daar kom ik vanavond laat wel ff op terug, eventueel via de kofferbakhandel rubriek. Moet ff wat foto's bij elkaar harken enzo. Inderdaad is de combinatie touring + zesbak zeldzaam, die is in NL alleen op speciale bestelling leverbaar geweest in de E39. Dichter bij de M5 kom je ook niet, in een originele E39 Touring.

Alvast de korte antwoorden: kilometerstand is 259.000 (waarvan 70k na nieuwe LPG inbouw in 2008), interieur zwart leer + sportstoelen. Zelf ingevoerd, complete historie voorhanden, vorige week verse APK. Wel iets werk aan (o.a. roest in de achterklep, airco lekt langzaam) maar ook veel vernieuwd (o.a. zo ongeveer het hele koelsysteem, een paar draagarmen, de luchtveren achter, enz)

Opties standkachel, hifi+dsp, navi, cruise, clima enz enz enz...
                                        Cuore Arrugginito

Comment

Sja, de schoen paste er net niet door. Na het wegslijpen van alle niet-lasbare rottigheid kon dat wel (heel ruim) maar dat telt natuurlijk niet mee, als "echt" roestgat.

Dit is na het uitslijpen, daar kon ik wel met twee benen met schoenen door. En aan de passagierskant nog bijna net zo'n gat, en dan heb je nog maar twee van de acht roestgaten gehad.

Kortom de sok-foto is volledig authentiek...
                                          Cuore Arrugginito

Comment

Een vijfdeurs Thema bouwen, in plaats van een bestaande sedan of SW kopen. Da's zo ontzettend nutteloos dat het weer ontieglijk gaaf wordt! :)

Volgens mij gaat web wel passen tussen het zootje ongeregeld hier. Welkom dus!!
                                            Mini Cooper Clubman
                                            "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                            "Jasper val dood." - RH

Comment

Was het maar 1 gat, het waren er uiteindelijk (na wat krabben) acht...
                                              Lees je mee Rotpaardje?

;-)

Alfa Giulia 1300 (1966)
                                              BMW 320Ci (van GF)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                                                Een vijfdeurs Thema bouwen, in plaats van een bestaande sedan of SW kopen. Da's zo ontzettend nutteloos dat het weer ontieglijk gaaf wordt! :)

Volgens mij gaat web wel passen tussen het zootje ongeregeld hier. Welkom dus!!
                                                thanks... denk ik...
                                                Cuore Arrugginito

Comment

Maak je geen zorgen, we zijn hier dol op nutteloos. "Gewoon, omdat het kan" is voor de meesten hier reden genoeg. :)
                                                  Mini Cooper Clubman
                                                  "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                                  "Jasper val dood." - RH

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                                                    Lees je mee Rotpaardje?

;-)
                                                    Ik lees het niet alleen, ik ervaar het ook echt! :)

Comment

Sja, de schoen paste er net niet door. Na het wegslijpen van alle niet-lasbare rottigheid kon dat wel (heel ruim) maar dat telt natuurlijk niet mee, als "echt" roestgat.

Dit is na het uitslijpen, daar kon ik wel met twee benen met schoenen door. En aan de passagierskant nog bijna net zo'n gat, en dan heb je nog maar twee van de acht roestgaten gehad.

Kortom de sok-foto is volledig authentiek...
                                                      Toch frappant die verschillen in krokante pizzabodemgesteldheid van de 145/146: mijn 145 is van 2000 en had aanpak nodig, andere exemplaren, vaak van een eerder bouwjaar, overleven de pekel veel beter... Ze zijn daar in Milaan blijkbaar overgestapt van de niet te nakken Iglo naar de dunne dr. Oetker bodem...:)

Comment

Twinsparks schijnen meer last te hebben van roest dan de boxers, beetje vreemd inderdaad.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                                                          Maak je geen zorgen, we zijn hier dol op nutteloos. "Gewoon, omdat het kan" is voor de meesten hier reden genoeg. :)
                                                          En dat komt natuurlijk doordat we onze driekeermodaaltjes nu al niet op krijgen.
                                                          Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                                          "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Heb je ook roest op die zwarte ruitstijlen?
                                                            Had mijn 145 al wel een beetje na 4 jaar.

Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                            BMW 320Ci (van GF)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                                                              Heb je ook roest op die zwarte ruitstijlen?
                                                              Had mijn 145 al wel een beetje na 4 jaar.

Nee, nergens zichtbare roest. Behoudens plekjes die door schade ontdaan zijn van hun lak.

Comment

Neuh, volgens mij heeft het ook met kilometrage te maken. Diesels en gasbakken zijn bijna allemaal rot, met benzine kun je nog geluk hebben.

Verder kan rotterij zich goed verstoppen bij die auto's, onder de dikke taaie coatinglaag door woekeren. Als je het ontdekt, is het meestal al heel ver gevorderd.

Het probleem is slechte hechting van grondlak aan zeer dun verzinkte plaat van pizzabodem kwaliteit. Als de taaie steenslagcoating krimpt met de jaren, trekt die de grondlak mee, want de grondlak hecht kennelijk beter aan de steenslagcoating dan aan het metaal. Sommige losgetrokken stukken coating trof ik zelfs blank staal onder. Trok de coating er met grondlak en al zo af. Da's natuurlijk een tijdbom, zulke afwerking. Wat meehelpt is dat de dwarsbalk onder de achterbank, afwatert het interieur in, de voetenbakken achterpassagiers. Daarom daar de eerste Flintstone-taferelen.

Ik had aardig wat te lassen, maar als ik niet de hele bodem grondig aangepakt had (alles wat loszat eraf), had ik het jaar daarop de auto alsnog weg kunnen gooien. Even een plaatje over de grootste gaten heen braden en verder niets doen, is niet de manier bij deze auto's. Behalve de acht gaten, lag langs de randen van de bodemplaat de coating over bijna de hele lengte los. Was ik precies op tijd bij, anders was er geen beginnen meer aan geweest.

Het leukste was nog, dat het 145/146 forum nog geheel in ontkenningsfase was. "Neehoor , deze alfa's roesten niet meer, ze zijn immers verzinkt!" Dat forum heb ik derhalve met een uitgebreid fotoverslag vrij ruw wakkergeschud, inmiddels is laswerk ook daar gemeengoed... zoals het hoort, op een Alfa forum.
                                                                Cuore Arrugginito

Comment

Working...
                                                                X