Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Impreza STI

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Impreza STI

    Kijk al langer mee, en heb al 2 x op CPZ megereden dus dacht ik leuk om een keer mezelf voor te stellen.

    Hello, my name is djrik and I'm a nurburgring addict... tenminste zo is de liefde voor circuit rijden begonnen. 3 jaar achterelkaar ring rijden met een jaarkaart. Voorigjaar voor het eerst op CPZ gereden, en vond ik best leuk, goede baan om een keer wat anders te rijden, dit jaar op 1-6 weer gereden en al angemeld voor 21-09.

    Auto: Basis is een MY02 bugeye STI omgwbouwd tot ringtool. Heel veel gedaan, fotos zijn bter dan worden. Er was V1, daarna kwam V2 en nu bezig met versie 2.5 of 3 afhankelijk van buget en levertijden. De Fotos... (copy paste uit andere forums ander ben ik de hele dag bezig :o)

    Versie 1
    Het project is in 2007 begonen met de koop van een MY02 Bugeye STI die alsvervanging van mijn 98 GTT diende. Een vervanging door een zoektocht naar meer confort tijdens de 3 uur duurende enkel reis naar de nurburgring. Luxe van geregelde airco, meer geluids demping, goede stereo, goede Brembo remmen en 265pk.... Auto was standard gekocht met uitzondering van een PSI3 meter...






    Maar het duurde niet te lang voordat ik tot de conclusie kwam dat de STI moest worden omgebouwd tot Ringtool.... een specifiek voor de nurburgring gebouwde track tool.... later omgedoopt tot Spec G....

    Versie 1.0 was best goed.... Met dank aan Whiteline / Fine Line Imports / Autosport Company / Rare Rims / Garagebedrijf Gertjan vd Velde / GKB Import / EMS-Mark V en KW Duitsland voor alle producten/advies/begeleiding/ombouw-inbouw

    De specs...
    Motor
    GT Spec Non-EL Manifold - GT Spec Uppipe - Ecutek -EMS ported Turbo Housing - Powerflo Exhaust - Walbro High Flow Gas Pump - Greddy Oilcooler
    Drivetrain
    Carbon Fiber slam panel - Goodridge Steel Brake hoses - H&R Anti-sway bar 22mm front - H&R Anti-sway bar 25mm rear - HP+ Brake Pads Front and Rear - KW Alu Racing Topmounts - KW Clubsport Coilovers - Toyo R888 Semislicks - Whiteline Alu Endlinks Rear - Whiteline Anti-Lift Kit - Whiteline Steering Rack Bushes - Whiteline Adjustable Rear Lateral Links - Whiteline Toe-Lock Bolts
    Interior
    Fire Estinguisher - OMP WRC race buckets - OMP Universal Seat Frame - QSP 5 Point Belts - QSP Deep Dish Steering Wheel - Safety Devices Rollcage

    De fotos…
    H&R Anti-Roll Bars 22mm voor 25mm achter


    KW Clubsport coilovers met racing topmounts, dit is KW's meest extreme dempers net onder hun professional versies. De Clubsport is specifiek ontwikkeld voor op de Nurburgring....






    Whiteline Steering Rack bushes... een must om te beginen met het directer krijgen van de stuur gevoel.


    Whiteline ALK een must om het fenomeen onderstuur weg te krijgen.



    Whiteline Rear Endlinks voor een directer achterkant en versnelde werking van de antiroll bar.



    Rota Torque 18" sports bronze voor de looks in de winter, 17" geeft meer grip en is het beste tenzij je grotere remmen neemt dan 330mm voor.


    Toyo R888 best value for money semislick.... ongelovelijke grip!


    Eerste versie 4 punt gordels die later naar 5 punts zijn ge-upgrade toen de kooi in kwam.


    Powerflo... there is no substitute... 2.75" RVS bijna kars recht naar achter onder de 400pk een meesterwerk.



    Ecutek bij Mark Verhoeven 265pk werd 317pk



    Formel Remschijven (heat-treated+balanced)


    Good Ridge RVS rem ledingen + Castrol SRF de Ferrari van de rem olies




    Greddy Olie cooler door aanhoudend olie temperatuuren boven de 130 graden. Met koeler gedaald naar 113 graden full throttle in hartje zomer.




    Upgrade naar Whiteline adjustable Camber plates, voor de Caster! zeer goede upgrade als je regelmatig op circuit wil rijden en coilovers gebruikt.



    Whiteline Adjustable Rear Arms, om camber en toe naukeuriger in te kunnen stellen. Toe Lock bolts zo dat alles op zijn plaats blijft (Toe)




    QSP deep dish stuur met varken sticker



    Safety devices roll cage; een schroef kooi met FIA keuring en gemaakt door een bedrijf die na genoeg aleen rollkooien bouwt.






    OMP WRE bucket seats, dun en diep, fits like a glove.



    upgrade naar 5 punt gordels





    Fire extinguisher (safety first)


    Na 6 pogingen de beste uitlijning voor mijn rijgedrag



    Medio 2010 - Birth of the Subaru Impreza STI Spec G V 1.0
    [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=BxapM1SdDSY[/youtube]






    Maar het was niet genoeg.... in December 2010 begonen de plannen voor de Spec G V2.0
    To be continued….

    Versie 2


    Het is zo ver.. de STI is reborn… alle upgrades op een lijn.

    Motor
    Group N Motor Mounts and Pitch Stop om te zorgen dat alles goed op zijn plek blijft onder het circuit rijden en alle g-krachten die op de nurburg ring gehald worden worden.



    Drivetrain
    Bridgestone RE070 Semislicks vervangen de Toyo R888, stapje achter qua grip, maar twee stappen vooruit met roll geluid. Tot nu toe met straat gebruik vind ik ze best goed.


    H&R Lowering Springs special voor de MY05 STI onderstel, is best hard, maar geeft ok veel stabiliteit onder sportief gebruik. Wielkast meting van de hoogte kwam uit op 350mm voor en 340mm achter.


    MY05 STI upside down Shocks (Het zijn geen KW maar toch verassend goed in combinative met H&R springs)


    STI MY05 STI knuckles Front zijn noodzakelijk voor de upgrade naar de 5 x 114,3 steek


    Perrin Master Cylinder Brace, de laatste puntje op de i van de remmen.



    STI MY05 5 x 114,3 Wheel Bearings and Hubs Front + Rear. Deze lagers zijn veel sterker en kunnen veel meer circuit km’s tegen gaan en tevens zorgen ze dat de remschijven de remzuigers / blocken niet kunnen weg duwen in de bochten.




    Whiteline Subframe Lockbolts tijdens de installatie toch problemen, gelukkigmaar de rechter kant is goed gegaan en bijna ale circuits zijn met de clock en dus meer bochten naar rechts... maar ooit zal hier een op losing voor komen... nu nog niet.


    Whitleine Diff Support Rubbers , hardere rubbers om de diff beter in stand te houden tijdens circuit rijden.


    Formel Heat Treated and balanced Brakedisks Front+Rear (Remschijven voor op circuit)




    Custom built ABS Tone-ring spacer (Boy Huijzer Special)


    Uitlijning

    Zal weer voor onbegrip zorgen :o) maar door gebrek aan camber en caster voor, moet de scherpte van det stuuren uit de toe komen…. Woensdag wordt het uitgestest op zandvoort.

    Voor -1.1 camber L+R
    Toe voor -0.18
    Achter -2.0 camber L+R
    Toe achter +0.18

    Interior

    Innovate Wideband AFR (om de Air/Fuel mix in de gaten te houden)



    Een ode aan mijn moeder die nooit een rondje op de ring heeft kunnen meerijden.


    Exterior

    Aeroworks Carbon Trunk (dankzij een touché tijdens de stalling veel kilos lichter dan de OEM achter klep)


    MY06 Enkei STI Rims, door de ombouw naar 5 x 114,3 noodzakelijk.

  • #2
    Wjelkrom Djrik! :-)
    Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

    Comment


    • #3
      Welkom hier!
      Well Brian... I'm opening a boutique!

      Comment


      • #4
        Kijk, da's nog eens voorstellen in serpente-style :)

        Welkom hier.

        Comment


        • #5
          Lijkt me een machtig leuke bak om rondjes op de ring te doen. 't Zou me niet verbazen als je daar regelmatig wat Italiaans of Duits inhaalt met rotsnelheden :)

          Comment


          • #6
            Hee DJRIK jij ook hier
            Hier erik, van het grijze gevaar, ook spoilerloos :)
            يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

            Comment


            • #7
              Dank an allen voor de welkom....

              Oorspronkelijk geplaatst door TSM Bekijk bericht
              Hee DJRIK jij ook hier
              Hier erik, van het grijze gevaar, ook spoilerloos :)
              Er moet een naked trunk club komen... :o)

              Comment


              • #8
                Serieuze kit. Ik mag hopen dat de stuurmanskunsten erop aansluiten, anders is het veel dure pats die je niet ziet ;-)

                Doet Naughty ook aan airmiles? Want anders heb je al wel een rondje om de wereld verdiend.
                Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

                Comment


                • #9
                  en het gevaarte in actie:







                  Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

                  Comment


                  • #10
                    Sta ik zomaar in een ander zijn voorstel topic, mot niet veul gekker worden.

                    Welkom ;-)
                    http://www.ebbropremium.nl

                    Politics is the entertainment branch of industry.

                    Comment


                    • #11
                      Hey bugeye welkom.

                      Paco, ik heb aantal rondes meegereden en....ja het rijderstalent is ook ruim aanwezig!

                      Dit is het meer professionele opbouwen van een ring-auto. (prachtig)

                      Comment


                      • #12
                        @ ExTaxi- Mooi fotos !! Had ik niet gezien.....

                        @ Paco- of ik goed rij kan ik niet zelf oordelen, de Sub is best dummy proof :o)

                        De upgrades zijn niet in 1 keer geweest maar over een periode van 3 jaar. Laatste updates zijn bijna allemaal gearriveerd dus rijden met de final varsion moet lukken in September.....

                        Comment


                        • #13
                          Welkom op Gummen! Leuk project heb je.

                          Ferrari 308 GTB QV (1983)
                          Alfa Giulia 1300 (1966)
                          Mazda Miata (1990 Daily driver)
                          BMW 320Ci (van GF)



                          Comment


                          • #14
                            fap-fap-fap, pfff. serieus aangepakt. Hulde.

                            Comment


                            • #15
                              Hey buurman! Welkom hier. Ik zag je STi pas geleden nog buiten staan ;)

                              Comment


                              • #16
                                Geweldig! Welkom Rik.
                                All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

                                Comment


                                • #17
                                  Welkom! Gave ringtool (ongeacht versienummer).
                                  Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

                                  Comment


                                  • #18
                                    Welkom, ik vind die auto's wel wat hebben. Mooi om te zien hoe je er van alles aan hebt gedaan.
                                    Denk je soms, al was het maar stiekum, had ik voor dat geld niet toch beter een gloednieuwe Ferrari kunnen kopen?
                                    Nou ja, ik twijfel er niet aan of je rijdt alles en iedereen op CPZ om de oren.
                                    Groeten,
                                    Bats
                                    wat ik bedoel is dat als ik iets zeg dat ik iets ga doen, dat dat in de regel ook gebeurt. --- TSM
                                    *klopt zelf op schouder* --- TSM
                                    Maar mijn accountant vond de A8 een sleeper (alhoewel hij dat negatief bedoelde haha) --- TSM
                                    Zeg, TSM, je wilt toch niet beweren dat je geen A8 gaat kopen omdat je niet kunt inparkeren. --- Brun
                                    Als je een A8 niet achteruit kan inparkeren heb je ook het recht op staand plassen verspeeld..... --- W220L
                                    de traditionele nieuwe auto draadjes zijn niet meer wat het geweest was --- TSM
                                    Ja motroos er zijn ook mensen die in 4 dagen meer benzine kosten hebben dan jij per maand verdient ---TSM
                                    Suv is er gewoon gekomen hoor....oh dat suv verhaal zit jullie nog steeds dwars he....hehehehehe *gniffelt in zijn vuistje*......sjongejongejongejongejonge zal ik dan ?...... nehhhhhhhh dan is de saga voorbij en dat zou zonde zijn---TSM

                                    Comment


                                    • #19
                                      Voor een Ferrari heb je nog wat buxi extra nodig heur :)

                                      Verder: welkom DjRik!

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door bats Bekijk bericht
                                        Denk je soms, al was het maar stiekum, had ik voor dat geld niet toch beter een gloednieuwe Ferrari kunnen kopen?
                                        Nope, puur omdat ik in 8 jaar subaru 1 keer een kenteken lampje kapot ging en mijn wiellagers bij 110,000km waarvan rond de 10,000km op de nurburgring en 17,000 op de autobahn van en naar de ring (boven de 200 waar het mocht en kon). APK kost 60 Euro en Olie wissel 45 Euro (Castrol Edge Sport) en verzekkering van rond de 70 Euro all riks. Al kon ik en Ferrari kopen, kan ik de running costs niet opbrengen samen met circuit rijden etc.

                                        Nou ja, ik twijfel er niet aan of je rijdt alles en iedereen op CPZ om de oren.
                                        Die Zwarte Ferrari op CPZ kon ik met versie 2 niet bijhouden :o) Eigenlijk zijn de meeste upgrades veligheids gericht. Remmen/Rollkooi/Stoelen/Banden/Wideband aan de motor is tot nu alleen een andere spritstuk en uitlaat (met kat) gekomen en een super velige Ecutek behandeling. Zit "maar" 307 echte pk's samen mt een gewicht van rond de 1487kg. De pk gewicht verhouding van een Elise is veel beter.

                                        Belangrijkst is dat ik alles doe voor de lol... niet om de snelste te zijn om anderen te kunnen inhaalen, de kick is elke keer je eigen grens verlegen en de bochten goed aan elkaar aansluiten voor een soepele snelle tijd. Ik ben mer van het rijstijl Hakkinen/Prost/Button... soepel, constant, snel... ben geen Hamilton/Shummaker eigenlijk kom ik nergens in de buurt van die jogens, maar het verschil in rijstijl is duidelijk hope ik. Natuurlijk is een moment zoals op deze foto ook erg leuk... maat niet het belangrijkst, ik weet als er iemand met verstand van autorijden in de Ferrari zit, ben ik kansloos.... :o)

                                        Comment


                                        • #21
                                          Oorspronkelijk geplaatst door Djrik Bekijk bericht
                                          Nope, puur omdat ik in 8 jaar subaru 1 keer een kenteken lampje kapot ging en mijn wiellagers bij 110,000km waarvan rond de 10,000km op de nurburgring en 17,000 op de autobahn van en naar de ring (boven de 200 waar het mocht en kon). APK kost 60 Euro en Olie wissel 45 Euro (Castrol Edge Sport) en verzekkering van rond de 70 Euro all riks. Al kon ik en Ferrari kopen, kan ik de running costs niet opbrengen samen met circuit rijden etc.
                                          Aaaaaah, die wagen van jou is extreem goedkoop. Nergens om, maar je hebt je auto voor een godsvermogen, althans zo lijkt het voor een leek als ik, verbouwd. Ondanks dat kentekenlampje heb je natuurlijk serieus veel buxi aan die auto uitgegeven. Geeft niet, prachtig om te zien zelfs, maar het is natuurlijk wel zo.

                                          Oorspronkelijk geplaatst door Djrik Bekijk bericht
                                          Belangrijkst is dat ik alles doe voor de lol... niet om de snelste te zijn om anderen te kunnen inhaalen, de kick is elke keer je eigen grens verlegen en de bochten goed aan elkaar aansluiten voor een soepele snelle tijd.
                                          Snap ik, ik hoop mezelf ook te verbeteren op het circuit, hetgeen trouwens voor mij ultra gemakkelijk is omdat ik er nog nooit geweest ben. Maar de tweede keer moet er natuurlijk wel een PR komen. Kan me dan ook nog wel voorstellen dat het kicken is om met een Subaru een Ferrari zoek te rijden op het circuit.
                                          Ik vind de (foto)reportages van dit soort mods altijd erg leuk, dus ga vooral door met posten.
                                          Groeten,
                                          Bats
                                          wat ik bedoel is dat als ik iets zeg dat ik iets ga doen, dat dat in de regel ook gebeurt. --- TSM
                                          *klopt zelf op schouder* --- TSM
                                          Maar mijn accountant vond de A8 een sleeper (alhoewel hij dat negatief bedoelde haha) --- TSM
                                          Zeg, TSM, je wilt toch niet beweren dat je geen A8 gaat kopen omdat je niet kunt inparkeren. --- Brun
                                          Als je een A8 niet achteruit kan inparkeren heb je ook het recht op staand plassen verspeeld..... --- W220L
                                          de traditionele nieuwe auto draadjes zijn niet meer wat het geweest was --- TSM
                                          Ja motroos er zijn ook mensen die in 4 dagen meer benzine kosten hebben dan jij per maand verdient ---TSM
                                          Suv is er gewoon gekomen hoor....oh dat suv verhaal zit jullie nog steeds dwars he....hehehehehe *gniffelt in zijn vuistje*......sjongejongejongejongejonge zal ik dan ?...... nehhhhhhhh dan is de saga voorbij en dat zou zonde zijn---TSM

                                          Comment


                                          • #22
                                            Eindelijk de videos van CPZ kunnen verwerken, met Corel VideoStudio Pro..... werkt super goed zonder omzetten van de files en zonder continu te crashen.

                                            Chase car een BMW 225i E30
                                            http://www.youtube.com/watch?v=su43BjUa6wg

                                            Vanuit mijn dak...
                                            http://www.youtube.com/watch?v=bEsWRsV6y30

                                            Comment


                                            • #23
                                              Welkom Djirk (?). Leuk zo'n Sub. En met geen schuifdak. Exact zoals het hoort....

                                              Comment


                                              • #24
                                                Leuke filmpjes. Vooral vanaf 0:50 die tweede ;-)
                                                http://www.ebbropremium.nl

                                                Politics is the entertainment branch of industry.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Hi Djrik,

                                                  Welkom. Heb je ook foto's?
                                                  übernarcistische fappert

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Oorspronkelijk geplaatst door Gaas! Bekijk bericht
                                                    Hi Djrik,

                                                    Welkom. Heb je ook foto's?
                                                    ? Foto's?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      ja leuk, misschien wat foto's van al je aanpassingen, of wellicht foto's in actie op een circuit ofzo?
                                                      Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Oorspronkelijk geplaatst door ExTaxi Bekijk bericht
                                                        ja leuk, misschien wat foto's van al je aanpassingen, of wellicht foto's in actie op een circuit ofzo?
                                                        Sorry, no can do.... film only....... :o)

                                                        http://www.youtube.com/watch?v=BxapM1SdDSY
                                                        Last edited by Djrik; 03-07-11, 18:03.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Diensdag is Operation Spec G v 3.0 begonnen...
                                                          Het ging niet zonder slag of stoot. Het verwijderen van de subframe lockbolt die binnen de chassis balk los kwam tijdens installatie ging moeizaam door dat het een conisch bout was, het einde van de bout slijpen betekend niet dat de subframe eraf kon, moest met hammer een bijl met +/- 2cm ruimte langs de remleding weg gehammerd worden....
                                                          Daarna kon de subframe af en het echte werk beginnen. Het overzetten van de draag armen

                                                          Installatie tap einden waarop de subframe gemonteerd word.

                                                          toen begon weer de ellende... de subframe paste niet... benzienetank moest gemasseerd worden (lees indeuken) op meerdere plekken. Werd voorzichtig gedaan met een houten balk en rubber hammer.

                                                          anders past de subframe niet...

                                                          maar dat was maar het begin, want aan de overkant bij de thuiskomer paste de subframe ook niet... dus slijpen en snijden... en in de tectiel

                                                          na ongeveer 4 uur werk.... was het zo ver..


                                                          Daarna waaren de KW’s aan de buurt... weer KW clubsport 90kg veeren voor 60kg veeren achter. 14 clicks verstelbaar rebound en 12clicks bump. Ik moet de NS bellen want het rijdt net als een trein... op rails.... heerlijk rotondes rijden. Betekend ook wel dat de racing topmounts terug zijn en de whiteline adjustables aan de voorkant... extra camber en caster....

                                                          voor de oplettende topic volger is te zien dat deze Clubsport versie (MY05) een extra reservoir hebben naast de veerpoot die in mijn eerste versie niet zat... dit kompt ten goede van de demping caracteristiek, de dempers voelen net zo strak met veren die 10kg lichter zijn waarschijnlijk door dat er een grootere volume olie in de demper beschikbaar is (denk ik dan). Wel is alles soepeler in werking en de wagen voelt gecontroleerder daan met de eerste versie. Wel is het al bijna 7 maanden sinds ik met de MY02 Clubsport heb gereden, blijft dus subjectief.


                                                          Nu zitten alle onderdelen onder de STI. Origineele (juiste versie) ECU zit ook in de wagen en gisteren avond ben ik langs Boy Huizer geweest en heeft hij de ECU gecontroleerd (bevestigd juiste versie te zijn) en heeft hij de ECU uitgelezen om de begin map te ontwikkelen... binnenkort begint het echte mappen. Woensdag uitlijnen door een vakman op advies van Boy.... als alles mee zit ik bij volgende CPZ trackday van DF de shakedown doen... rij plezier is in iedergeval zeer zekker 100% terug....
                                                          To be continued....

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Zit dat nou wel helemaal goed daar?


                                                            Het lijkt of die tank wat beschadigingen heeft.
                                                            Attached Files
                                                            ------------------------------------------------
                                                            We have normality. I repeat, we have normality. Anything you still can't cope with is therefore your own problem.

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Normaliter zijn dat stikstof gevulde reservoirs welke als een actuator de olie op druk houden. Heeft m.i. geen effect op veer karakteristiek. Wel koelt je olie beter met zo'n potje eraan. De mijne heeft ze ook, Intrax HDA. Op extreme machines huist er 1, die zou je eens kunnen vragen, want hij werkt bij Intrax of Proflex dat weet ik niet meer.

                                                              Je subframe past niet lekker omdat hij gebouwd is voor een op die plaats tankloze wagen, maw een racetank inbouwen !!!

                                                              Wel mooi hoe jouw wagen en de mijne voor een groot deel redelijk identiek zijn omgebouwd.
                                                              Heb je al een snel stuurhuis ?
                                                              Zo nee, dan zou ik dat heel snel gaan doen, daar krijg je echt voor je gevoel een agielere wagen van.

                                                              Grtz

                                                              Erik
                                                              يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Oorspronkelijk geplaatst door TSM Bekijk bericht
                                                                Normaliter zijn dat stikstof gevulde reservoirs welke als een actuator de olie op druk houden. Heeft m.i. geen effect op veer karakteristiek.(...)
                                                                Hm, toch wel. Dat beetje gasdruk zorgt voor een extra stukje progressief veer-gedrag.
                                                                Oliestoken voor het goede doel

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X