Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Woei, lekker langzaam.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Woei, lekker langzaam.

Wonen in een klein kerkdorp heeft niet alleen louter voordelen naar ik vrees.
    Zo is de internetsnelheid van het nivo 'wandeltempo van een stokoude bejaarde (max 10Mb down en 1 Mb up)
    Kan dat niet sneller, tuurlijk.
    Alleen zal dat voor ons dorpsbewoners, zoals het er nu uitziet op zijn vroegst en in het gunstigste geval ergens in de loop van 2021 worden..
    Dat is iig de inschatting van de commerciele glasvezelboer die recentelijk een project gestart is om de buitengebieden in midden limburg ten westen van de Maas aan de glasvezel te krijgen.
    KPN, de eigenaar van het koper in de grond heeft helemaal nog geen intenties uitgesproken om aan de glasvezel te gaan in onze regio en voor de mobiele telefonie heb je alleen met een GSM repeater op het dak een beetje redelijke verbinding (3G max).
    Blijft over 'internet by satellite'
    Nu vraag ik me af: wat zijn in ons kleine kikkerlandje de (on)mogeljikheden van 'internet by satellite'
    Weet iemand daar iets meer van?
    Hyundai Kauai EV 64 kWh - my 20 - 34K + 12K km

Ik ken het eigenlijk alleen als peperduur zijnde. Als in duizenden euros per maand.

Comment

En lange ping.

2006 AR 159 SW 1.9 JTDm
      1984 Saab 900 Turbo T8
      1981 Mercedes RMB 207D
      1974 Citroen 2CV 0.6

Comment

Volgens mij heeft bats zoiets gehad ?

Comment

Ik heb dat inderdaad gehad, van 2003 tot ergens in 2006 geloof ik, dus mijn ervaringen zijn gedateerd. Zo zijn de kosten tegenwoordig volgens mij niet meer zo heel erg onredelijk. Maar op basis van die gedateerde ervaringen raad ik altijd en overal satelliet af als er een lijntje beschikbaar is, hoe dun ook. Sneeuw, regen en wolken zorgen er steevast voor dat je geen verbinding hebt.
          En dikke kans dat jouw signaal vanuit het buitenland de lucht in gaat en dat je dus een buitenlands IP-adres krijgt. Alles waar een GEO-blocker op zit kun je dan niet zien.

10 Mbit is trouwens niet langzaam, ik heb minder dan de helft en dat was al veel sneller dan de satelliet. HTFU ;-)
          Als je vragen hebt, dan hoor ik het wel.
          Groeten,
          Bats

Comment

Dit zijn de snelheden waarmee wij het mogen doen in ons kerkdorpje

180309CCa0149 by levensnevel, on Flickr

let wel, dit is geen huilie huile verhaal.
            Het is zoals het is, maar wanneer je weet dat de glasvezel boer een maximum snelheid van 100/100 Mb/s voorspiegeld,
            zal het in de praktijk 75/75 MB/s zijn dan gaat het toch een beetje schuren en ga je kijken naar alternatieve oplossingen om onze huidige internetsnelheden omhoog te krikken
            Last edited by levensnevel; 09-03-18, 08:13.

Comment

Op 16 maart start de campagne ‘Glasvezel buitenaf’. Dat betekent dat vanaf die datum de bewoners van ruim 5.000 adressen in het buitengebied van de

?
              '07 Peugeot 207 1.4 16v XS & '15 Peugeot 308SW 1.6BlueHDI BluelineExecutivePack.

Comment

Ik weet het Toon,
                echter, dat project betreft de zog. buitengebieden en daar dienen de woonlocaies niet over een coax aansluiting te beschikken.
                Het zijn er in het hele gebied pakweg een 5.500 potentiele aansluitingen en in de Buitenie van Weert een 580.
                De dorpskernen van o.a. Altweerterheide, Swartbrook, Tungelder en waarschijnlijk ook Laar zijn 'out of scope'

Comment

Ik zou eens lekker gaan verhuizen

*Strompelt dit draadje uit.

Comment

die Little One,
                    heb natuurlijk geen glazen bol.
                    Maar met de kennis van nu gaan mrs levensnevel et moi samen gelukkig oud worden in ons optrekje in de Buitenie van Weert, liefst heel oud,
                    Het tenslotte een levensloop bestendige semi bungalow.
                    En dat niet echt snelle internet, ach dat is in het grote geheel der dingen eigenlijk een minor inconvenience
                    Last edited by levensnevel; 16-03-18, 06:41.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door levensnevel Bekijk bericht
                      die Little One,
                      Maar met de kennis van nu gaan mrs levensnevel et moi samen gelukkig oud worden in ons optrekje in de Buitenie van Weert, liefst heel oud,
                      En dat niet echt snelle internet, ach dat is in het grote geheel der dingen eigenlijk een minor inconvenience
                      Verwacht eigenlijk dat kabels binnenkort niet meer nodig zijn. Draadloos...
                      Ouders in ZLD hebben geluk: ligt een delta-kabel. Eind verder hebben ze pech. waarsch komt er tzt een draadloze oplossing.
                      https://www.delta.nl/buitengebied (na lang zoeken: tot max 30M, hmm...)

Enne, wees maar blij...
                      Kennissen in Limburg, Maasdal, roepen dat er ongeveer 3 maanden na aanleg glasvezel een inbraakgolfje langskwam.
                      Tja, poolse/romeense/bulgaarse/ukrainse gravers eh? ;-)

edit
                      ik zal hier even en "ironie" icoon aan toevoegen, ;-) want grapjes vallen vaak verkeerd.
                      Maar sommige dorpsbewoners weten toch echt zeker dat het door die pottekijkers komt. en tis vrijdag.
                      En aan die aanleg glaskabel in het dorp (en beetje buiten) ging blijkbaar een flinke discussie vooraf.
                      Last edited by motard; 16-03-18, 14:05.
                      It's work Jim, but not as we knew it.

Brommer; BMW R1250RT (met oversized Beauty-case erop, en soms met Panniers ernaast)

Comment

thanks Motard,

die wireless optie ziet er zo op het eerste gezicht aantrekkelijk uit.
                        We gaan eens onderzoeken wat de (on)mogelijkheden van een dergelijke oplossing voor onze dorpskernen is

Comment

z
                          Oorspronkelijk geplaatst door levensnevel Bekijk bericht
                          die Little One,
                          Dat zeg je nou wel maar dit draadje lezend bedacht ik me wel dat je tegenwoordig niet meer echt zonder kan. NL is vrij digitaal. Maar... Je hebt wel gelijk hoor. Plaagde je maar :-)

Comment

*wifi pats on*
                            You do not have permission to view this gallery.
                            This gallery has 1 photos.
                            Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

Comment

ach CM,

we hebben ons er allang bij neergelegd:
                              Beter en best zal er altijd zijn en bij de (gummen)buren is het gras ook altijd een stuk groener om er maar eens 2 tegeltjeswijsheden tegenaan te gooien.
                              We prijzen ons gelukkig met wat we hebben en vooralsnog ligt bij ons de komende 4 jaar de prioriteit bij het energie neutraal krijgen van ons optrekje.
                              In dit digitale tijdperk lukt met de huidige verbinding het thuiswerken goed, zolang je het Skypen tot louter audio beperkt en je bij het uploaden van grotere bestanden wat engelengeduld betracht.
                              Sneller internet is voor ons, onderaan de streep, een 'nice to have' niets meer maar ook niets minder.

@ little one.
                              Weet ik toch :)
                              Tussen 2( haakjes: je Ligne Roset kast is nog immer een centre piece in onze huiskamer.
                              Last edited by levensnevel; 17-03-18, 11:56.

Comment

Ja? Gaaf. Die kast is dus bijna 22 jaar oud.

Comment

Zat net in Trouw dit
                                  https://www.trouw.nl/nieuws/kpn-frus...nten~b50a4ea0/
                                  artikel te lezen.
                                  En ik realiseer me dat een kleine update op z'n plaats is:
                                  Lang verhaal kort: ondanks de passieve/actieve tegenwerking van de ZIGGO's en KPN's van deze wereld, gaat ook ons kerkdorpje aan de glasvezel.
                                  Het netwerk wordt aangelegd door GlasvezelBuitenaf.
                                  In 2018 was er een succesvolle campagne voor de buitengebieden in NoordWest Limburg en in de 2e helft van 2019 werd deze gevolgd door een gedeeltelijk succesvolle campagne in de dorpskernen van NoordWest Limburg.
                                  Zal al met al nog wel een maandje of 12 duren vooraleer we in Tungelder daadwerkelijk aan de glasvezel zitten (m'n glazen bol in het begin van dit draadje zag het dus goed), maar het komt er aan. En ondertussen heeft XS4All (dus KPN) met stille trom onze internetsnelheid opgevoerd naar 22.8 down en 30.8 up.
                                  Nooit een officiele mededeling over gehad maar na de eerste meldingen van de ACM over de handelswijze van KPN ben ik maar eens gaan meten.
                                  Dus die pakweg 12 maanden komen we ook wel door vooraleer we van de 100 down & 100 up kunnen gaan ' genieten'.

Enne little one, je kast is still going strong.
                                  Last edited by levensnevel; 11-02-20, 08:39.

Comment

even dit draadje weer nieuw leven inblazen.
                                    Geduld blijkt een schone zaak, want die maand of 12 gaan er dus 36 worden.
                                    Ja, ja, we hebben inmiddels glasvezel tot in de meterkast. De router wordt vandaag of morgen opgestuurd en dan kunnen we een afspraak maken voor de daadwerkelijke aansluiting.
                                    En zo kom ik gelijk op het volgende.
                                    De verbinding tussen de Router en de TV gaat 'ouderwets' met UTP.
                                    Nu heeft de huidige UTP bekabeling geen moeite met wat XS4All ons heden ten dage voorschotelt: 38 Mbps Down en 30 Mbps up.
                                    Echter Delta, onze nieuwe provider, gaat 400Mbps down & up aanbieden [moet nog zien of ze dat in het echte leven waar gaan maken, maar dat terzijde]
                                    Als digitale 'leek' vraag ik me af of onze huidige bekabeling dat aan kan. Met mede in het achterhoofd dat we, desgewenst, kunnen upgraden naar 1.000 Mbps up&down.
                                    De vraag is dus:
                                    kan onze huidige UTP bekabeling 1.000 Mbps verstouwen of zal dat in de praktijk een flessenhals blijken te zijn die dergelijke snelheden niet kan verstouwen.
                                    Anyone?

Enne little one, je kast is nog immer 'still going strong'.
                                    Last edited by levensnevel; 12-04-23, 10:18. Reden: Kleintje vergeten

Comment

Gefeliciteerd Levensnevel! Hier ook Delta, alleen was hier alles wel binnen 12 maanden gereed.

1. Je krijgt van Delta een modem opgestuurd, die ook als router fungeert. Helaas kan deze modem (wat bijv. wel bij Ziggo kan) momenteel niet in "brug" modus gezet worden. Ik zou dus niet adviseren om je huidige router op de modem van Delta aan te sluiten, alleen als je echt weet wat je doet en graag een eigen router wilt hebben.
                                      2. Qua snelheid van UTP bekabeling zal je even op de kabel zelf moeten kijken of je kan zien welke versie je hebt. CAT5, CAT5e, CAT6 etc. Snelheden die je dan met die kabel kan halen zie je hier: https://www.firewall.cx/networking-t...bling-utp.html
                                      3. Qua TV kijken gebruik ik tegenwoordig de Delta app op een Google Chromecast (https://store.google.com/config/chro...paign=GS107330). Scheelt een kastje en werkt net zo makkelijk.

Comment

Ook hier in het Amsterdamse stadje A. is het eindelijk zo ver: er gaat vlasgezel door de straat getrokken worden. Een jaar of wat geleden had ik een gat in de lucht gesprongen, maar Ziggo voldoet tegenwoordig eigenlijk prima. We hebben een downstream van 600Mbps die behoorlijk stabiel is. Natuurlijk zou het mooi zijn als de boel symmetrisch was en er dus ook 600Mbps upstream beschikbaar was, maar de 50Mbps die geboden wordt voldoet prima. En het geleverde modem/router kan in 'bridge modus' gezet worden, dus ik kan fijn mijn eigen netwerkspulletjes gebruiken.

Komt trouwens ook nog bij dat de combinatiedeal met Vodafone voor de mobiele telefonie goed te doen is, dus ik denk voorlopig niet over te gaan stappen.
                                        I fart in your general direction

Comment

we genieten sinds vanmiddag van de wonderen der glasvezel.
                                          Installatie & afregelen was in een 45 minuten gepiept.
                                          Glasmodem wat nu in onze meterkast hangt kan snelheden aan tot max 8Gb up & down.
                                          Maar vooralsnog zijn de 400+Mb up & down meer dan voldoende voor onze huidige hardware en digitale noden.
                                          Het heeft allemaal wat lang geduurd. maar nu hebben we ook wat.

Comment

Wat ik me dan afvraag, kon je die 400 Mb download in jullie dorp met ziggo niet halen? (Ja ik weet dat de upload bij glasvezel net zo snel is als de download, maar dat is bij mij net als bij de meeste mensen niet relevant)

Ziggo biedt hier 100, 200, 400, 600 en 1000 aan. Wij hebben die middelste van 400, en zoals bij jou op dit moment ook het geval is hebben wij daar meer dan voldoende aan.

Comment

Het zal best zo zijn dat we ook met ZIGGO anno nu tot 1.000 Mb up/down zouden kunnen halen.
                                              Echter, toendertijd (we schrijven 2018) waren de 'grote' kabelaars [KPN & ZIGGO] desgevraagd er in het geheel niet in geintersseerd om in ons kerkdorp (480 woningen) 'hun koper' tot in de meterkasten te vervangen door glasvezel.
                                              Een andere commerciele partij [inmiddels overgenomen door Delta] zag daar uiteindelijk echter wel brood in.
                                              Dus toen zijn we als dorpsgemeenschap het glasvezel traject gestart.
                                              Typisch was trouwens dat, du moment KPN [in ons geval XS4All] er lucht van kreeg dat ons glasvezel project wel eens succesvol zou kunnen worden, ze 'ineens' stilletjes de snelheid van ons koper omhoog gooiden van 10Mb down / 1 Mb up naar een 35 mb down / 25 Mb up.
                                              In die periode liepen er ook 'spontaan' verkoop mannetjes van ZIGGO deur aan deur te leuren met hun abonnementen.
                                              Laat onverlet dat het me geenszins zal verbazen dat op zeker moment het gehele Delta glasvezel netwerk in Noord- en Midden Limburg door een van de grote jongens [zoals een KPN; ZIGGO of T-Mobile] overgenomen zal worden. Maar dat zien we dan wel weer.
                                              Last edited by levensnevel; 30-04-23, 06:48.

Comment

Allemaal een beetje sneu.

Zeg ik afgelopen zaterdag 'online' via de geeigende weg m'n abonnement bij KPN [XS4All] op. Bel ik vandaag, wijs geworden door het debakel bij onze verhuizing van Hellevoet naar Tungelder, voor de zekerheid na of m'n opzegging goed ontvangen is'.
                                                Krijg ik [realiseer dat het allemaal 'gescript' is. En dat maakt het eigenlijk extra sneu]
                                                - een afzeik verhaal over de klantenservice van Delta te horen.
                                                - dat we helemaal geen 100% glasvezel nodig hebben.
                                                - omdat we met 200 up/down [wat KPN anno nu in ons kerkdorp kan aanbieden] kwa snelheid meer dan genoeg hebben.
                                                - zou 'gelijk' een bevestigings mail van de opzegging krijgen, net zoals dat er na onze digitale opzegging telefonisch kontakt met ons opgenomen zou worden om e.e.a. te bevestigen.
                                                Helaas, nog geen telefoontje noch bevestigings mail mogen ontvangen.
                                                Wel onmiddellijk een mailtje 'bevestiging wijziging gegevens'

wordt ongetwijfeld nog vervolgd .....
                                                Last edited by levensnevel; 01-05-23, 11:33. Reden: wat veel typo's

Comment

24 uur later nog immer geen bevestigingsmail van onze opzegging mogen ontvangen.
                                                  Dus wederom in de telefoon geklommen.
                                                  Na lang wachten:
                                                  - ik zie dat Uw opzegging niet goed verwerkt is.
                                                  - M'n collega is het nu aan het corrigeren en
                                                  - U krijgt in de loop van de dag de bevestigingsmail van Uw opzegging.

We gaan het meemaken.....

Comment

En? 'Al' mail gehad? :-)

Comment

wat denk je Brahma?
                                                      Helaas, nog niet.
                                                      Dus net voor de derde maal gebeld.
                                                      Vreemd, Uw opzegging is inmiddels verwerkt.
                                                      Eind van het verhaal: U moet nog even geduld hebben, maar de bevestigings mail komt er echt aan.....
                                                      Om toch enigszins positief te eindigen: heb wel het 'ordernummer' waaronder onze opzegging verwerkt is weten te bemachtigen.

Comment

Hopelijk de laatste 'update' ....

5 dagen later nog immer geen bevestigingsmail mogen ontvangen..
                                                        Dus nog maar eens gebeld, de vierde maal .
                                                        Oooh, slordig van m'n collega's. Ze hadden je eenvoudig zelf handmatig een bevestigings mail kunnen sturen.
                                                        Ik stel de mail op en je hebt hem binnen 5 minuten in je meelboks
                                                        OK die 5 minuten bleken er in de praktijk 10+ te zijn. Maar goed.binnen is binnen
                                                        Dankjewel Jeroen.

Comment

Working...
                                                        X