Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies voor laptop

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

27 Euries slechts, als ik dit mag geloven ;). Kan ik me de spreekwoordelijke buil niet aan vallen, toch...

https://www.replacedirect.nl/product...SABEgK9rPD_BwE

Comment

Nee, overigens bestel ik vaak bij 123accu.nl ;)
      Veritatis simplex oratio est

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door iOnline Bekijk bericht
        Apple is mooi, maar duur. Bovendien moet je erg in het "Applesysteem" (Cloud, muziek, apps/software enz.) zitten om het optimaal te kunnen gebruiken. Als je de centen hebt en idd in het Applesysteem zit is het erg mooi spul waar je prettig op kunt werken/je vermaken.
        Late reactie maar iOnline, de aanschaf is duur maar als ik zie hoe lang ze meegaan en veel beter performen op langere termijn. En de software die actueel blijft geen driver issues dan een Mac voor mij any day. Omdat ik er van overtuigd ben ze langere termijn goedkoper zijn dan ieder 2 jaar een goedkope HP/Dell kopen.

Comment

• Macbook Air hier.
          Ik blijf voorlopig bij Macs.

Die Air ad ik eerder moeten doen: de MBP uit Jan-2014 was meer dan n Kilo zwaarder, en had een grotere voeding nodig (is weer extra volume+gewicht) en dat merk je toch.
          Huidige MBP modellen zijn iets lichter, maar nog steeds zwaar, en grotere voeding
          Het moet wel altijd mee op reis eh.
          Mijn "poweruser" days zijn over, alles zit wel ergens in een cloud... dus MBA is ruim voldoende.

De oude MBP is dus ruim 4jr mee gegaan. Dagelijks, Intensief, vrijwel Altijd+Overal mee.
          na 3jr : de batterij naadje, 2 mndn buiten de garantie en >1000 cycles dus... cunning folks bij apple.
          na 4jr: het keyboard met twee onwillige toetsen. tijd voor n nieuwe.
          oja: ook 3 voedingen versleten. 1 is geknalt, en 2x draadbreuk. dus kleine en goedkope voeding is geen slecht idee.
          Meerdaagse reizen consequent met 2 voedingen. 1 voeding ligt thuis tussen sofa en desk - altijd inplugbaar.

Nieuwe batterij + keyboard voor de MBP was 200 euri ofzo (je bent m wel een week kwijt.. en dat is pas echt lastig, dus eerst die MBAir gekocht en 2wkn later de oude ter reparatie aangeboden. Is nu reserve (hmm ik weet niet eens meer waar die ligt)

ik monitor nu de batterij van de MBA wat preciezer en heb wel de indruk dat die snel minder wordt.
          Lak slijt al van paar veelgebruikte toetsen..
          Ik ga proberen om na <3jr, net voor de garantie vervalt, nieuwe batt+keyboard te halen.

nadelen die ik zie:
          - de connectoren, altijd gedonder met adaptors. en geen magsafe meer, zo jammer.
          - toch batterij: wellicht dat een MBP met grotere batterij wel de hele dag kan zonder oplader, MBA is meestal om 1500 leeg.
          - voeding en adaptors: het business model is toch wel : draadjes-breken-betalen... Schurken.
          - apple walled garden, voelt wat meer restricted. maar dat merk ik bij MS-windows ook steeds meer.
          - prijs, maar ik denk "goedkoop=duurkoop" in dit geval.

ik weet uit eerdere windows ervaringen dat alleen sommige Dell en HP degelijk genoeg waren voor mijn lifestyle,
          en de "windows" software was meestal eerder "op" dan de laptop.

Al met al blijf ik toch maar op Mac.

(quote van dochter toen ze met de studie begon, 2012: "Ik moet een Macbook! Studenten met een Macbook studeren gewoon makkelijker pa")
          It's work Jim, but not as we knew it.

Brommer; BMW F800ST (met oversized Beauty-case erop, en soms met Panniers ernaast)

Comment

• Het afschaffen van de Magsafe-lader is echt een blunder van jewelste, maar verder is de Air die ik sinds dit voorjaar heb helemaal prima.
            Last edited by GJ; 01-03-20, 20:11.

Comment

• Dochter (9) moet steeds meer met een computer gaan doen, dus maar een laptop voor haar aanschaffen. Wil er nu nog niet teveel aan uitgeven (<300,-), twijfel nog tussen een Chromebook of een (refurbished) Windows laptop met i5 processor. Wat te kiezen?
              2019 Volvo V60 T6

Comment

• Chromebook. Ideaal voor die toepassing.
                privé-V70 en MX-5 -- lease-Octavia Combi

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door GJ Bekijk bericht
                  Het afschaffen van de Magsafe-lader is echt een blunder van jewelste, maar verder is de Air die ik sinds dit voorjaar heb helemaal prima.
                  Goede schop voor dit draadje. Moederbord van de Air is recent overleden en onder garantie vervangen. Ik krijg toch de indruk dat Apple iets minder degelijk lijkt geworden.

De vorige MacBook Pro heb ik zelfs van een metertje of 1,5 op een stenen ondergrond laten vallen en die was op wat deukjes na nog volledig operationeel.

Comment

• Schop. Zie de berichten hierboven uit 2016 over de aanschaf van een Dell laptop.

Na vier en een half jaar kom ik er (ook?) achter dat een SSD niet eeuwig me gaat en dan heel plotseling overlijdt. Maar de manier waarop is wel heel bijzonder, of beter gezegd; het tijdstip waarop.

GF gebruikt het ding sinds maart zowat iedere werkdag aangezien zij bij een overheidsorganisaties werkt die nu echt benadrukken om maar thuis te werken. Alleen hebben ze daar geen apparatuur voor die ze ter beschikking kunnen stellen dus moet je het maar op je eigen laptop doen. Wat in een on aangepaste thuisomgeving natuurlijk ook tot nekklachten leidt, maar dat terzijde.

Gistermorgen zei ik dus tegen GF dat haar werkgever ook wel een ridico neemt door zo op de privé apparatuur van de werknemers te leunen. Dat wij gelukkig een prima werkende laptop hebben waar ook weinig aan stuk kan gaan omdat er geen ronddraaiende harde schijf in zit maar een SSD. Dat had ik dus niet moeten zeggen.

Gisterenavond zit ik even wat overbodige bestanden te wissen. Ik kon er zo 80 gB mee vrijmaken door wat images te verwijderen die ik voor mijn streaming bridge (zeg maar de audiostreamer) gedownload had. Ruimt lekker op, er is weer meer dan voldoende plek vrij op de SSD.

Dan reageert de laptop nergens meer op. Lang verhaal kort: SSD overleden... Bizar. Ik zal beter op mijn woorden moeten letten. Ik heb dat namelijk wel vaker, dat ik zeg dat iets goed gaat of goed werkt en dat het dan prompt er mee op houdt....

Wees dus gewaarschuwd. Ook een SSD gaat niet eeuwig mee. Zorg dus voor regelmatige back-ups.

Comment

• Das niet zo mooi. SSD kapot betekent ook dat je niet meer bij je data kunt?

Maaruh, waarom is het gistermorgen en gisterenavond?
                      privé-V70 en MX-5 -- lease-Octavia Combi

Comment

• Zit de SSD niet toevallig los? Even open maken, eruithalen en inspecteren en daarna weer in de laptop plaatsen kan geen kwaad.

En ja, SSD deaud is data weg. Gelukkig zijn SSD's wel een stuk goedkoper geworden.
                        Het is er wel en je ziet het nu ook iets beter

Comment

• Data beschouw ik inderdaad maar als verloren. Gewoon met een schone lei beginnen. Als ik daarna met een tool nog data terug kan halen is het meegenomen, maar niet essentieel.

Zeg, taalnazi ;-) In de ochtend heb ik blijkbaar meer met de Nederlandse schrijfwijze en in de avond met de Vlaamse. :-). Nee, het heeft met met de uitspraak te maken. Avond begin met een klinker en dan klinkt het voor mij beter om er -en aan toe te voegen omdat de uitspraak anders dichter bij giste-ravond komt te liggen dan bij gister-avond. Of zoiets.

Comment

• DenHeer, er zitten drie (!) connectoren tussen ssd printplaat en moederbord. Die heb ik alle drie los gehad en weer vast gezet. Helaas zonder resultaat.

Comment

• Op termijn wil ik wellicht aan de Macbook omdat het hier ook allemaal iPhone en iPad is. Dan communiceert het allemaal wat makkelijker. Hoop ik.

Eerst deze laptop weer werkend krijgen met de benodigde software. Qua hardware stond hij namelijk nog prima zijn mannetje.
                              Last edited by Brahma; 30-09-20, 13:37.

Comment

• Is het niet een idee om een NAS aan te schaffen? Dan kun je daarop je bestanden opslaan en vanaf ieder device (Mac en Windows) mee werken. En dan eentje met minstens 2 harddisks, zodat je beschermd bent tegen hardware uitval. En dan ‘s nachts nog een automatische backup naar een secundaire (cloud)opslag. Ben je ook nog beschermd tegen calamiteiten.
                                Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Comment

• Dat is zeker een idee. Maar waarom ook nog een NAS met 2 HDD's als je al geregeld een reservekopie in de cloud maakt?

Comment

• Het kan ook in de cloud. Zelf vind ik een NAS erg prettig, omdat het lokaal is, snel is en i.t.t. cloudstorage er niet continu een lokale sync wordt gemaakt. Daarom werk ik lokaal en gebruik ik de cloud als backup medium.
                                    Maar het kan zeer zeker ook in de cloud.
                                    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Comment

• Speciaal voor Brahma:
                                      https://www.techradar.com/uk/news/wi...s-about-to-die

Comment

• Godnondeju. Hadden ze dat niet nét iets eerder kunnen bedenken?! :-)

Comment

• Ik weet niet wat voor een SSD je hebt Brahma? Maar Samsung heeft daar hun magician software al tijden voor draaien, die overigens bij mij ook werkt met andere merken (Corsair).

Comment

• Is een SanDisk SSD:

344A006F-3BDE-465D-83AA-D72AE94BA845.jpeg
                                            4C3239D0-35F2-47AC-A4A1-E2BCF2453365.jpeg

Comment

• In Windows 10 is Onedrive geïntegreerd alsof het een schijfstation is in bestandsverkenner (moet je wel een Hotmail/Outlook account hebben). Dus je ziet gewoon een Onedrive map. Is wel 15 gb (meer gb = betalen)maar dat is meer dan zat voor mijn belangrijke documenten. En wat je daar opslaat heb je altijd en overal tot je beschikking zolang je maar internet hebt. Ik heb de Onedrive app op mijn telefoon en heb ik snel iets nodig wat op me laptop zit? Onedrive app aanslingeren en je kan er direct mee aan de slag. Dus als je HDD kapot gaat heb je alle belangrijke documenten in de cloud opgeslagen. Ik vind het echt ideaal.

En wat belangrijk is, zoek een laptop met lege HDD slot. Ik heb dat gelukkig op mijn laptop: dus Windows etc (dus wat intensief gebruikt wordt) op de hoofd SSD (zo een M2 chip SSD) en die ander op een SATA SSD (zoals gezegd, ik heb die uitbreidingsmogelijkheid). Wijsheid achteraf voor jou maar voor mij is dit de perfecte oplossing na de zoveelste HDD crash (waren wel allemaal normale HDD's met platters, geen SSD). Moet je wel een laptop hebben waar je 2 SSD's in kan pleuren.

Comment

• Ik heb al mijn Google gerelateerde zaken al een hele tijd geleden opgeheven.

Over One Drive. Het probleem wat ik met dat soort oplossingen heb is dat het afwijkt van wat er op alle andere apparaten zit en dat je daardoor na een tijd heb idee met hebt hoe alles geregeld en ingesteld is. Op de telefoons zus. Op de tablets zo. Op de laptops zas. Op de mediaspeler zys. Je snapt wel wat ik bedoel.

Dat is ook de reden dat ik schreef dat ik ondanks de meerprijs ooit wel een macbook wil. Alles op dezelfde manier, en je niet meer in verschillende systemen hoeven verdiepen. Dat hoop ik dan. Wellicht ben ik te optimistisch. Maar ik vind het heel fijn werken dat ik maar één cloud abonnement heb dat ik in de gaten moet houden of het groot genoeg is om de data en de de reservekopieën op te slaan. De opslag op de apparaten komt ook niet te vol te staan omdat ze zelf regelen wat ze lokaal opslaan en wat in de cloud. Ik vind dat heerlijk, geen omkijken naar. Van de 200 gB cloud voor het hele gezin heb ik pakweg 1/3 deel in gebruik. Wordt dat te klein dan het flink duurder maar het gemak is dat zeker wel waard.

Daarom heb ik me ook nooit verdiept in onedrive en hoe ik het in hád kunnen stellen. Of heeft het zich vanzelf op reservekopiën ingesteld zoals bij Apple apparaten ook zo ongeveer gebeurt?

Comment

• Je logt 1x in op Onedrive en dan heb je een map/schijfstation op je computer die, hoe kan het ook anders, Onedrive heet. Daarna kan je er bestanden heen slepen etc. Alles wat daarin zit wordt automatisch gesynced met de cloud.

Overigens is Onedrive van Microsoft.

Comment

• Ah. Ik verwar hotmail met Gmail.

Ik had deze week trouwens de dewederverkoper.nl gelijk ook maar een mailtje gestuurd. Wellicht kan hij me een SSD leveren waar gelijk alles aan programmatuur en drivers weer op staat voor de Dell, maar ik heb geen reactie gekregen. Op de site staat dat hij nog wel aan reparatie en service doet.

Scuderia of Janspeed; hebben jullie zijn tel. Nr nog? Mag ook per PB uiteraard.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door EG Bekijk bericht
                                                      Je logt 1x in op Onedrive en dan heb je een map/schijfstation op je computer die, hoe kan het ook anders, Onedrive heet. Daarna kan je er bestanden heen slepen etc. Alles wat daarin zit wordt automatisch gesynced met de cloud.

Overigens is Onedrive van Microsoft.
                                                      En er is ook een OneDrive iOS app voor je iPad/iPhone waarmee je (bijvoorbeeld) automagisch je foto's kan laten synchroniseren. Als je vol voor de Apple gaat dan werkt iCloud beter maar dit gaat op zich ook prima en met een family abonnement op Office365 zijn we gecovered voor de diverse laptops in huis (en zometeen ook die voor school/studie). Zit ook 1TB OneDrive bij voor alle familieleden.

Een dingetje wat niet automatisch goed gaat is als je op de iPhone/iPad in het standaard fotoformaat schiet (dat is namelijk veranderd van .jpg naar HEIF). Daar kunnen niet-Apple apparaten niks mee zonder plugins en veel software (fotoboeken bijvoorbeeld) gaat er stuk op. Je kan weer terug naar .jpg maar dat moet je wel even handmatig aanpassen op de telefoon en alle foto's die je daarvoor geschoten hebt moet je converteren (en het is takkewerk om een converter te vinden en aan de praat te krijgen).
                                                      ------------------------------------------------
                                                      We have normality. I repeat, we have normality. Anything you still can't cope with is therefore your own problem.

Comment

• Ik typ dit weer vanaf de Dell, dus dat is een goed teken :-)

Gustaaf dacht toch dat de SSD niet overleden zou zijn en ik per ongeluk een bestand met drivers verwijderd had. Ik heb de Dell dus toch nog even naar de lokale computerzaak gebracht voor een reddingspoging, dat was me nog wel een 70 euro waard. Ook zij konden de SSD totaal niet benaderen, dus die is echt stuk. Een reddingspoging bij een professionele redder loopt in de vele honderden euro's, dat ga ik niet doen. Het is vooral ongemak omdat ik allerlei programmaatjes en bladwijzers kwijt ben. En login dingetjes zoals bv op deze site en zo, die moet ik allemaal weer even invoeren.Geen echt belangrijke bestanden of foto's die ik nergens anders had staan, voor zover ik nog weet. Dus nu met een schone lei beginnen. Ze hadden gelijk vast een Windows 10 pre-install er op gezet, dus bij de verdere installatie heb ik net One-Drive natuurlijk aangeklikt als back-up locatie. Nu nog even in de instellingen kijken of hij dat nou automatisch iedere dag of zo gaat doen.

Ik gebruikte Chrome als browser (ja, die is van het door mij verguisde Google, ik weet het) maar nu ga ik nog even de standaard Edge proberen. Wellicht is die inmiddels beter dan 4 jaar geleden, toen was Edge echt waardeloos. Maar het standaard mail programma van Windows 10 was nog veel waardelozer. Als je daarmee een mail zocht dan bestond die hele mail zogenaamd niet. Echt legendarisch slecht, dat programma. Ik heb daardoor ook nooit een hoge pet op gekregen van Windows 10. Het aantal Apps dat er voor bestaat vond ik ook bedroevend klein.

Comment

Working...
                                                        X