Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

IP-adres voor FTP gebruik

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• IP-adres voor FTP gebruik

Sinds afgelopen zaterdag heb ik mijn thuisnetwerkje uitgebreid met een netwerk hardeschijf. Deze kan ook als FTP-server dienen zodat hij benaderbaar is van buiten mijn huis. Daartoe moet ik in mijn router de juiste poort (21) openzetten.

Maar, op welk IP-adres is dat stukje FTP van de buitenwereld benaderbaar? Ik heb een @home (tegenwoordig Ziggo) kabelaansluiting. Hoe vind ik dat? (thuis kijken op http://www.watismijnip.nl/?). Werkt @home daarnaast met een dinamisch IP voor haar klanten zodat eens in de zoveel tijd mijn IP veranderd?
    Oliestoken voor het goede doel

Oorspronkelijk geplaatst door Gijs Bekijk bericht
    (thuis kijken op http://www.watismijnip.nl/?).
    Inderdaad daarmee.
    Werkt @home daarnaast met een dinamisch IP voor haar klanten zodat eens in de zoveel tijd mijn IP veranderd?
    Jeps, je hebt een dynamisch IP-adres. Bij mij verandert het eens of tweemaal per jaar.

Verder zal je in je router ook iets moeten zeggen van "al het inkomende verkeer op poort 21 moet je doorsturen naar het lokale ip-adres van mijn netwerk hardeschijf"

Ik zou trouwens een willekeurige andere poort dan 21 kiezen. Bijvoorbeeld 2121 zodat niet elke script-aap je ftp-server probeert binnen te komen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door _Arthur Bekijk bericht
      Inderdaad daarmee.

Jeps, je hebt een dynamisch IP-adres. Bij mij verandert het eens of tweemaal per jaar.

Verder zal je in je router ook iets moeten zeggen van "al het inkomende verkeer op poort 21 moet je doorsturen naar het lokale ip-adres van mijn netwerk hardeschijf".
      Klopt. Had ik voor het gemak niet vermeld, moet ik tegelijk instellen met het openzetten van die poort.

Ik zou trouwens een willekeurige andere poort dan 21 kiezen. Bijvoorbeeld 2121 zodat niet elke script-aap je ftp-server probeert binnen te komen.
      Goed punt. Als dat kan ten minste. Dat zal ik in de FTP-configuratie van de schijf moeten veranderen. Weet niet of het er als mogelijke instelling bij staat, zal eens kijken.

Meer is het niet, right? Ja, FTP-user en map aanmaken, maar qua settings niet toch?

Comment

Goed punt. Als dat kan ten minste. Dat zal ik in de FTP-configuratie van de schijf moeten veranderen. Weet niet of het er als mogelijke instelling bij staat, zal eens kijken.

Meer is het niet, right? Ja, FTP-user en map aanmaken, maar qua settings niet toch?
        Nou, aan de buitenkant zeg je "heej, poort 2121 zit mn ftp-server" en dat verbind je door aan de binnenkant op port 21.

En je router zou dan zo slim moeten zijn om alles van 2121 naar 21 te gooien.

Comment

Ok, de ftp schijf staat op een andere poort, laten we zeggen x. Dat heb ik in de router ook gekoppeld aan het interne IP adres van de schijf.

Echter, als ik van buiten mijn @home-IPadres intik volgt het inlogscherm van de router, en niet van de FTP server...

Comment

Hm, moet wel FTP:// voor het IP adres zetten en :x erachter. Hij doet het :)

Comment

Ok, de ftp schijf staat op een andere poort, laten we zeggen x. Dat heb ik in de router ook gekoppeld aan het interne IP adres van de schijf.

Echter, als ik van buiten mijn @home-IPadres intik volgt het inlogscherm van de router, en niet van de FTP server...
              Mischien handig om ook te regelen dat niet iedereen zomaar op je router kan komen via de web interface :)

Comment

Wat is het IP? Zal ik 'm even testen voor je.

Comment

Mischien handig om ook te regelen dat niet iedereen zomaar op je router kan komen via de web interface :)
                  Jah, goed punt :)

Comment

Hm, dat stond ook wel uit: "Remote Router Access = Disabled". Komt denk ik omdat vanaf mijn eigen netwerk probeerde in te loggen op de FTP. IP-adres zonder FTP-poort toevoeging roept dan gewoon de router aan waarschijnlijk.

@ Arjan: Als je wilt testen, mail me dan maar even: g punt kluppels at home punt nl.

Comment

Hm, kom er vanaf mijn werk ook nog niet in. Kan aan hier liggen natuurlijk, beveiligingen e.d. Iemand die het wil proberen?

Comment

Stuur maar een PB met het ip en de instructies, ben nu thuis aan het werk dus direct aan internet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Arjan Bekijk bericht
                          Stuur maar een PB met het ip en de instructies
                          Een PB, op Gummen... Wie had dat ooit gedacht... :)

Je hebt een PB ;)

Comment

Hm, PB staat niet tussen de verzonden items. Nogmaals.

Comment

Je had een visitor message gestuurd maar whatever, je hebt antwoord :-)

Comment

Jah, ik zag het :)

Collega vertelde me dat ik vanaf hier enkel kan inloggen met ftp://user:pw@IPadres in de adresbalk van IE. Geprobeerd, maar nog niet helemaal met succes.

Comment

Jah, ik zag het :)

Collega vertelde me dat ik vanaf hier enkel kan inloggen met ftp://user:pw@IPadres in de adresbalk van IE. Geprobeerd, maar nog niet helemaal met succes.
                                  Zal vast en zeker een proxy/firewall op je werk staan die voorkomt dat jij op poort 2121 kan connecten.

Comment

Ja, natuurlijk, dat is het. Dat was het volgende dat hij zei: IE mag via poort 21 naar buiten, meer niet. Dus een FTP programma doet het sowieso niet. Nu heb ik dus thuis een andere poort dan 21, en dus lukt het vanaf hier niet.

Arjan was wel in staat het loginscherm te krijgen, dus de conclusie is denk ik dat a) mijn FTP gewoon werkt en b) ik die rukkers van ICT meer poorten moet laten openzetten :)
                                    Last edited by Gijs; 09-09-08, 11:27.

Comment

Arjan was wel in staat het loginscherm te krijgen, dus de conclusie is denk ik dat a) mijn FTP gewoon werkt en b) ik die rukkers van ICT meer poorten moet laten openzetten :)
                                      En ik gok dat die rukkers dat niet gaan doen omdat jij zonodig bij je mp3 collectie thuis wilt komen :-)

Althans, van deze rukker zou je dan een heel erg goede reden moeten hebben ;)

Comment

Kijken of je middels SSH wel op je schijf kan komen, zo ja dat gebruiken.

Comment

SSH? Wasda? :)

Comment

Leuke NAS schijven hebben SSH toegang denk niet dat je het hebt maar goed hier kan je lezen wat je ermee kan doen http://souptonuts.sourceforge.net/sshtips.htm Bij mijn klanten zit namelijk meestal alles potdicht en als een opdracht lang duurt is dat gewoon kut. Middels tunneling kan ik via putty van localhost naar mijn mediaserver die ook dient voor subversion imap ftp mediatomb etc etc. Misschien iets voor je volgende NAS :-) Zodra bubba met wireless optie komt moet je daar maar eens naar kijken (wireless router/firewall en debian met opties zoals firefly imap ftp php en nog 10000 programmamogelijkheden dus geen router meer nodig).

Als je ook een webpagina kan plaatsen op die schijf kan je wellicht dat beter gebruiken? Dan gaat alles gewoon via poort 80 en kan je met beetje php zaken "beschermen" en toonbaar maken... Dat is de makkelijkste optie :-)

Comment

LOL, volgens mij staan er in die eerste alinea meer woorden die ik níet begrijp dan woorden die ik wel begrijp :)

Comment

Working...
                                              X
                                              😀
                                              🥰
                                              🤢
                                              😎
                                              😡
                                              👍
                                              👎