Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

PC upgraden

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• PC upgraden

ik heb een Dell Dimension 5150, van eind 2005. Nu ben ik geen fanatieke gamer (meer), maar deze maand komt Fallout 3 uit. Zoiets vind ik toch een must have (dit heb ik ook met Sid Meiers CIV serie, mijn GF is hier ook fan van overigens, dus dat wordt ruzie om de PC als de volgende uitkomt :).

Denk toch dat het raadzaam is wat kleine hardware upgrades te doen. Kan goed zijn dat ik over een tijdje ook GTA4 voor de PC erbij haal.

Zo heeft het beestje maar 1 Gig RAM, dus hier is voor een paar tientjes al wat winst te behalen. Moet natuurlijk niet te gek worden qua kosten, anders is een nieuwe PC al gauw verstandiger. Ding is nog prima, dus hier denk ik nog niet aan. (en ja ik heb ook nog een CRT tv, zie 2e kamer topic over minima met flatscreens :)

CPU Overclocking is geen optie helaas voor deze machine heb ik gelezen. Dus de volgende kandidaat is de grafische kaart. Ik heb destijds niet de goedkoopste genomen (Geforce nog wat geloof ik, ff opzoeken, zit nu op laptop), maar een upgrade naar een recentere kaart lijkt me slim.

Verder nog tips, wat denkt men ervan? Hoeveel Gig RAM? 2,3 of 4? (windows xp)

ff bij Dell zelf geneust, Gforce 9600 512mb, 133 euro, valt op zich mee. Geen idee wat dat spul tegenwoordig kost overigens...

http://accessories.euro.dell.com/sna...1&sku=A1662424

Comment

Meer dan 3 GB heeft voor 32-bit windows xp weinig nut. Grafische kaart is de meest voor hand liggende optie als je wilt gamen. Maar je processor moet het ook aankunnen, en is die nog capabel genoeg?

Comment

Voorzover ik kan zien heeft jou PC een PCIexpress slot voor videokaarten (http://www.dell.com/content/products...=28&l=en&s=dfb) en dat is goed want voor het oudere AGP ben je een stuk duurder uit.

Voor ongeveer de prijs die je nu noemt voor die 9600 heb je een HD4850 die een stuk betere performance geeft. Zie hier voor de prijzen van zo'n kaart:
        http://tweakers.net/pricewatch/cat/7...&orderSort=asc

In principe is elke merk HD4850 kaart goed.

Voor je geheugen upgrade zou ik gelijk gaan voor 4GB want de prijzen voor geheugen zijn heerlijk laag.
        Het is er wel en je ziet het nu ook iets beter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jersey951 Bekijk bericht
          Meer dan 3 GB heeft voor 32-bit windows xp weinig nut. Grafische kaart is de meest voor hand liggende optie als je wilt gamen. Maar je processor moet het ook aankunnen, en is die nog capabel genoeg?
          Heeft wel nut want je hebt met een 512MB videokaart nog steeds 3.5GB over. Bovendien gaat 3GB meestal wat moeilijker om dual channel te draaien.

Comment

Kijk dan wel gelijk ff of je voeding het allemaal nog trekt..
            You know that reality is immaterial

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SchnitzelStephan Bekijk bericht
              Kijk dan wel gelijk ff of je voeding het allemaal nog trekt..
              Da's een goede schnitzelboer, als het die Dell van mijn link is dan heeft die een te zwakke voeding, namelijk maar "305W maximum continuous" en met een HD4850 heb je toch minimaal een 400W nodig.

Ik heb geen idee of de voeding van die Dell modulair is als in: makkelijk te vervangen door een beter exemplaar dat je goedkoop op de hoek van de straat kan kopen.

Comment

Op de fallout 3 site staan een lijst met Grafische kaart chipsets die ondersteund worden. Zal die er es bij pakken.

En ik had begrepen dat win xp max 4 gb RAM kon benutten ipv 3?

Cooling was geloof ik een issue bij de 5150 ja, al las ik ook over users die de fan gewoon wat harder lieten draaien door een setting aan te passen (ding bedekt meerdere slots schijnbaar?) Hangt er ook vanaf hoe warm de ruimte is waar het ding staat he.

Ik zal vanavond thuis eens kijken hoe of wat.

Comment

oeps, voeding stond er ipv cooling. Moet ik ook nog even checken dan. Afhankelijk van de kaart.

Comment

>>Heeft wel nut want je hebt met een 512MB videokaart nog steeds 3.5GB
                    over. Bovendien gaat 3GB meestal wat moeilijker om dual channel te draaien.

Niet correct, met een dergelijke kaart zul je waarschijnlink niet eens boven de 3 GB bruikbaar geheugen komen.

Comment

Hoe werkt dat eigenlijk tegenwoordig, moeten die dingen nog steeds in paren in het moederbord geprikt worden?

Dat was Vroegah wel zo, toen kon je geen 64mb simm/Dimm naast een of twee x 128mb steken...

Comment

Processor is een 3.0Ghz P4, min. requirement voor F3 is een 2.4ghz P4, dus samen met de kaart en RAM upgrade moet het wel lukken.

Grafische kaart is een ATI Radeon TM X600 256mb, ik ga dus een up to date 512mb kaartje uitzoeken..

Comment

>>Heeft wel nut want je hebt met een 512MB videokaart nog steeds 3.5GB
                          over. Bovendien gaat 3GB meestal wat moeilijker om dual channel te draaien.

Niet correct, met een dergelijke kaart zul je waarschijnlink niet eens boven de 3 GB bruikbaar geheugen komen.
                          Ik weet niet waar jij deze informatie vandaan hebt maar die informatie is gewoon bewijsbaar fout.

Ik zal je uitleggen waarom.

Laten we uitgaan van een systeem met 4GB intern en een videokaart met 512MB geheugen.

Met 32bit komt je op maximaal 4GB adresseerbaar geheugen uit. Van deze 4GB snoepen alle kaarten die zelf geheugen hebben een gedeelte af welke gelijk staat aan de grootte van hun eigen geheugen. Een 512MB videokaart snoept dus 512MB van de totale 4Gb af, blijft 3.5GB over.

Als bewijs hier een plaatje van mijn computer draaiend onder Windows XP SP3 met 4GB intern en een HD4850 kaart met 512MB waarvan dus 3.5GB overblijft voor de rest van het systeem:
                          http://www.moonbase69.nl/mp3/old/forum/3.5gb.jpg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door _RC_ Bekijk bericht
                            Processor is een 3.0Ghz P4, min. requirement voor F3 is een 2.4ghz P4, dus samen met de kaart en RAM upgrade moet het wel lukken.

Grafische kaart is een ATI Radeon TM X600 256mb, ik ga dus een up to date 512mb kaartje uitzoeken..
                            Prima. Laat je nog even weten wat je precies voor voeding hebt en of deze eventueel verwisseld kan worden door een standaardvoeding met een hoger wattage?

Comment

@denheer

Excuus, ik ben abuis. Ik was in de veronderstelling dat er 32-bit XP kunstmatig nog devicememory e.d. vanaf ging en je als snel richting de 3 gb ging.. Blijft natuurlijk wel staan dat je van die laatste extra GB hooguit de helft overhoudt.
                              Last edited by jersey951; 22-10-08, 07:56.

Comment

Bij de lokale Pc shop hier vallen de prijzen me aardig mee:

Geforce 9500GT 94 eur (dit is de budget kaart van Nvidia begrijp ik)
                                Geforce 9600GT 129 eur (modernere midrange kaart als ik het wel heb)

Ik zal ook even naar de HD 4850 en de andere kaarten van de concurrent (ATI is AMD toch?) kijken. Ik volg deze materie al jaren niet meer moet ik zeggen.

De Bottleneck bij deze machine zal de 3.0g P4 zijn, dus naar snellere/duurdere kaarten kijken lijkt me overkill.

" Laat je nog even weten wat je precies voor voeding hebt" Goede vraag, maar geen idee, handleiding kan ik niet zo gauw uit een verhuisdoos vissen. Straks even de kast openmaken, ik moet toch even kijken hoeveel geheugen slots ik heb en wat er in zit (2x 512 of 1g)
                                Last edited by RC; 22-10-08, 09:06.

Comment

Bij de lokale Pc shop hier vallen de prijzen me aardig mee:

Geforce 9500GT 94 eur (dit is de budget kaart van Nvidia begrijp ik)
                                  Geforce 9600GT 129 eur (modernere midrange kaart als ik het wel heb)

Ik zal ook even naar de HD 4850 en de andere kaarten van de concurrent (ATI is AMD toch?) kijken. Ik volg deze materie al jaren niet meer moet ik zeggen.

De Bottleneck bij deze machine zal de 3.0g P4 zijn, dus naar snellere/duurdere kaarten kijken lijkt me overkill.

" Laat je nog even weten wat je precies voor voeding hebt" Goede vraag, maar geen idee, handleiding kan ik niet zo gauw uit een verhuisdoos vissen. Straks even de kast openmaken, ik moet toch even kijken hoeveel geheugen slots ik heb en wat er in zit (2x 512 of 1g)
                                  Prima, dan wachten we even af wat de specs van de voeding en het aantal geheugenslots zijn.

Overigens is het in jou geval aan te raden om bij ATI (inderdaad AMD tegenwoordig) te blijven. Het wisselen van een ATI naar NVIDIA of andersom wil nog wel eens een crime zijn ivm met driverproblemen.

Waar je voor benchmarks naar kan kijken is het spel Oblivion, Falout 3 gebruikt dezelfde (wellicht iets getunde) game engine. Hier zie je wat interessante stats:
                                  http://www.xbitlabs.com/articles/vid..._12.html#sect2

Zoals je kan zien blijft de minimale framerate op de HD4850 steeds lekker hoog en hoe hoger je gaat met de resolutie hoe beter die het doet ten opzichte van de 9600GT.

Overigens kan het voor jou interessant zijn om nog even te wachten want op het moment dat eind oktober Falout 3 uitkomt dan komt ook de nieuwe HD4830 uit, deze wordt net onder de HD4850 geplaatst qua performance, prijs en stroomverbruik, meestal zijn de kaarten van AMD bij introductie al goed verkrijgbaar in de winkel.

Ik lijk nu misschien een fanboy van ATI maar de werkelijkheid is dat ik nogal een merkhoer ben, ik wil gewoon de beste bang voor de buck die werkt. Voordat de ATI HD4xxx serie uitkwam zat er alleen maar NVIDIA in mijn machines, de HD4xxx serie is echt een grote stap voorruit.

Comment

@denheer

Excuus, ik ben abuis. Ik was in de veronderstelling dat er 32-bit XP kunstmatig nog devicememory e.d. vanaf ging en je als snel richting de 3 gb ging.. Blijft natuurlijk wel staan dat je van die laatste extra GB hooguit de helft overhoudt.
                                    Excuses geaccepteerd. Ik hoop dat ik niet te belerend overkwam.

Overigens nog een leuk weetje: De 32bit versie van Windows 2003 (Enterprise en Datacenter versie) kan 64GB aanspreken d.m.v. paging. De adresbus is met paging dan namelijk 36bit.

En inderdaad ben je de helft van je laatste extra GB gewoon echt kwijt, ik ben blij dat ik ook nog een dual-boot met Vista 64 op mijn machine heb. :)

Comment

@heer: de enige 4850 op de site bij de lokale Pc shop hier is deze:

http://www.lowbudgetpc.nl/component/...art/Itemid,26/

200 euri! Heeft dat te maken met de aansluitingen oid? HDMI?

Voeding is 305W max output staat er op.

4 slots, 2 stuks bezet door 512mb (PC2-3200u - 333)

Comment

@heer: de enige 4850 op de site bij de lokale Pc shop hier is deze:

http://www.lowbudgetpc.nl/component/...art/Itemid,26/

200 euri! Heeft dat te maken met de aansluitingen oid? HDMI?

Voeding is 305W max output staat er op.

4 slots, 2 stuks bezet door 512mb (PC2-3200u - 333)
                                        Asus is zowiezo wat duurder met hun videokaarten en deze shop is ook nog eens niet te goedkoopste.

Echter, gezien de beperking van je voeding en het feit dat deze bij Dell meestal moeilijk te vervangen is door een goedkoop exemplaar met meer vermogen zou ik je aanraden om voor de HD4670 te gaan. Deze kaart heeft een laag verbruik, heeft geen extra stroomaansluiting nodig en levert ook nog eens prima prestaties voor z'n prijs, zelfs bij de door jou aangegeven shop is die nog redelijk geprijst.

De 9600GT is wat sneller dan de HD4670 maar verbruikt meer stroom en heeft een extra stroomaansluiting nodig, de 9500GT is geen partij voor de HD4670 qua prijs/performance.

Comment

Klinkt goed als je het zo stelt. Verschillen met de 9600 vallen mee zo te zien...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door denheer Bekijk bericht
                                            Ik lijk nu misschien een fanboy van ATI maar de werkelijkheid is dat ik nogal een merkhoer ben, ik wil gewoon de beste bang voor de buck die werkt. Voordat de ATI HD4xxx serie uitkwam zat er alleen maar NVIDIA in mijn machines, de HD4xxx serie is echt een grote stap voorruit.
                                            Voor mij geldt hetzelfde, maar ik was bij de HD3870 al om(niet in de laatste plaats omdat die wl leverbaar was:-)). Bevalt goed overigens.

@RC: Wel balen dat je voeding waarschijnlijk geen 4850 trekt. Al is het misschien ook wel overkill voor je processor. Als je maar n HDD en n optische drive hebt zou het wel kunnen werken overigens, maar dat is een dure gok. Overigens heb ik Fallout 3 ook al in de pre-order liggen(en niet voor de PS3 :-)).
                                            Every second of your life is a part of your song

Comment

achja, ivm met de verhuizing nasleep heb ik er toch geen tijd ervoor tot begin november. Maar het leek me een leuke aanleiding om de Dell eens op te waarderen.

Wordt dus die kaart en een paar Gig RAM, "ik stop die Del helemaal vol! hnngghh.." </te flauw voor woorden modus> :op

Comment

update: voor mensen in de regio, dat winkeltje is een aanrader. Goede uitleg en service, gekeken hoe men wat mensen voor mij hielp. 2x 1 Gb Kingston pc3200 (helaas wel 2x duurder dan het nieuwe type RAM, DDR2) gehaald en een ATI 4670. Ook even kort mn plan besproken.

De kaart doet het goed denk ik, ben nu de drivers aan het installeren (typ dit op laptop)

Met het nieuwe geheugen erbij wilde hij echter niet opstarten. Vreemd. Even opgezocht:

http://interngeheugen.com/kingston_m...II+Motherboard

Moet kunnen dus, 4 Gb max zelfs. Wellicht zat er 1 niet helemaal goed in de bank ofzo? Vreemd. Straks maar even trial en error aan de gang.

Comment

goed, ze passen dus niet, allebei pc3200, maar het pin aantal verschilt en het poortje in het midden pas niet...

Ff opgezocht voordat ik verder typte, Pc3200 is het oudere DDR, maar je hebt 1 DDR2 type dat PC2-3200U heet, het mijne dus :)

http://gathering.tweakers.net/forum/...ges/562830#ddr

Hebben ze toch het verkeerde meegegeven, had de code op een briefje gezet, maar de vergissing is logisch. Morgen ff ruilen. DDr2 is nog de helft goedkoper ook, das mooi.
                                                  Last edited by RC; 23-10-08, 22:55.

Comment

laatste update:

Ok, het spul zit er in. Huidige specs:

- P4 3.0Ghz
                                                    - 3.0Gb RAM (+2Gb dus)
                                                    - Videokaart ASUS EAH4670 HDMI 512mb (ipv de Radeon X600 256mb)

Totale kosten 130 euro, PC kan voorlopig weer goed meekomen. Nu even wachten op 31 oktober :)

denheer en anderen bedankt voor het meedenken!

Comment

Graag gedaan en ik hoop dat het voldoende is voor Fallout 3. :)

Comment

Zonder voedingsupdate dus?

Ik moet dit eigenlijk ook eens doen, zal van de week de specs eens online plempen. Denheer heeft er duidelijk kaas van gegeten. :)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SchnitzelStephan Bekijk bericht
                                                          Zonder voedingsupdate dus?

Ik moet dit eigenlijk ook eens doen, zal van de week de specs eens online plempen. Denheer heeft er duidelijk kaas van gegeten. :)
                                                          HD4670 is redelijk zuinig en levert redelijke performance en gezien de voedingslimiet was het de beste keuze qua prijs/performance.

En plemp je huidige config maar neer en geef aan wat je ermee wilt doen. ;)

Comment

De bende is nu 3 jaar oud; ten tijde van aanschaf liep Farcry er op maximale settings prima op. Nu is het het allemaal net niet meer met de nieuwe spellen, plus dat ie regelmatig vanzelf uitgaat. Boem. Dood. Vooral tijdens intensief gebruik van de videokaart. Goed voor je humeur als je online zit te knallen. :( :). Vandaar ook mijn fixatie op nieuwe voeding bij RC. :)

Doel: Farcry 2 kunnen draaien en Opposing Fronts vlotter.
                                                            Weg: Zo goedkoop mogelijk.

Ik zoek vanavond de bon eens op, want dat soort technische details onthou ik echt NIET. :)
                                                            Last edited by SchnitzelStephan; 27-10-08, 13:50.

Comment

Ah dit is het PC *pats* topic :-)

Mijn nieuwe config gaat worden:
                                                              - Moederboard: Asus P5Q-E
                                                              - Geheugen: OCZ Platinum Dual Channel OCZ2P10664GK 4GB 2x2GB PC2-8500 5/5/5/18, 4GB totaal
                                                              - CPU: Intel Core 2 Duo E8600 3.33GHz, 4x333MHz, 6MB, Boxed
                                                              - CPU Koeler: Noctua NH-U12P
                                                              - Videokaart: Asus ENGTX280/HTDP/1GB
                                                              - Voeding: Enermax MODU82+ 525
                                                              - Kast: Antec Solo (ATX, Geen PSU, Zwart)
                                                              - Disks: 6 stuks Transcend 32 GB TS32GSSD25S-M SSD's
                                                              - Controller: Dell Perc 5/i, 512mb cache + BBU (ssd's gaan in raid0)

Shoot :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door _Arthur Bekijk bericht
                                                                Ah dit is het PC *pats* topic :-)

Mijn nieuwe config gaat worden:
                                                                - Moederboard: Asus P5Q-E
                                                                - Geheugen: OCZ Platinum Dual Channel OCZ2P10664GK 4GB 2x2GB PC2-8500 5/5/5/18, 4GB totaal
                                                                - CPU: Intel Core 2 Duo E8600 3.33GHz, 4x333MHz, 6MB, Boxed
                                                                - CPU Koeler: Noctua NH-U12P
                                                                - Videokaart: Asus ENGTX280/HTDP/1GB
                                                                - Voeding: Enermax MODU82+ 525
                                                                - Kast: Antec Solo (ATX, Geen PSU, Zwart)
                                                                - Disks: 6 stuks Transcend 32 GB TS32GSSD25S-M SSD's
                                                                - Controller: Dell Perc 5/i, 512mb cache + BBU (ssd's gaan in raid0)

Shoot :-)
                                                                Ik mis de backup schijf. En de dataschijf. 6*32GB is tenslotte niet heel veel. Paar dvd's erop en het zit vol.
                                                                When men were men

Comment

Working...
                                                                X