Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe 'oude' MBP gekocht

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Nieuwe 'oude' MBP gekocht

Heb juist een nieuwe laptop besteld: een vorige generatie Macbook Pro 15" 2.5Ghz met 4 Gig werkgeheugen. Ik ga voor een hybrid setup, parallels met Vista Ultimate erbij, dan heb ik best of both worlds. Eventueel ga ik die gewoon 24/7 gebruiken, zowel in mijn werkomgeving als in mijn privé (het is hier sowieso een mixed environment dus dat zou los moeten lopen), dat geeft me zoveel meer flexibilitieit - en twee computers meesleuren, ben daar niet meer zo voor.

Voordeel van de 'last gen' MBP is dat hij vorige week nog 2200 euro kostte en nu dus maar 1600, en geen glossy scherm, wat ook wel een voordeel is. Die nieuwe modellen maken me niet warm, niet in looks (wat minder belangrijk is) en zeker niet in features. Ze zijn marginaal sneller en kosten gewoon veel meer - zeker als ik een gelijkaardige setup wil als die wat ik nu koop.

Reden om de switch te maken naar Apple - vrouwtje werkt er nu op (MBP 17"), ben wel overtuigd van het dagelijkse gebruiksgemak en de integratie met je muziek/film/huisdingen. eén systeem laat me toe om alles beter te integreren, en alles over te zetten. Parallels geeft me de mogelijkheid om te draaien wat ik niet onder OSX vind.

Ik weet dat ik nu wel Job's new bitch word, maar ben nog ver van fanboi status (zie ajb bijvoorbeeld *kuch*). Heb het idee dat - als je wilt switchen en een portable nodig hebt - je nu de beste deals kan doen.
    Rock on. RS.

Oorspronkelijk geplaatst door rocketscience Bekijk bericht
    ... Heb het idee dat - als je wilt switchen en een portable nodig hebt - je nu de beste deals kan doen.

Fanboi meldt zich :-)
    Nee joh je kan voor 500 euri een puike laptop met Vista kopen bij de Aldi ;-)

Terwijl ik dit op een nieuwe MB zit te typen trouwens. Zojuist 2 MB's gekocht met en iMac en een Mac Mini als server waar natuurlijk OS X server op komt te staan. Verder voor het bureau nog 2 nieuwe 24" Cinema Displays gekocht en wat andere randapparatuur van Apple trouwens. Volgende week wordt de server met VPN geïnstalleerd zodat we er vanaf de hele wereld op kunnen en elders over het internet kunnen backuppen.

Ik ben het met RS wel eens dat alles geïntegreerd erg prettig is. Zelf draai ik er geen Parallels op maar mevrouw AJB wel ivm een ftp pakket van een Duitse fotoalbum leverancier.

Uiteraard ook Simplify Media op de computers zodat ik wereldwijd mijn collectie kan benaderen :-).

Ik form factor van de nieuwe MB(P)'s er wat mij betreft erg indrukwekkend en een glossy screen is wmb geen min sterker ik vind het wel lekker helder en scherp. Maar voor mevrouw AJB out of the question aangezien je er zeker geen foto's goed op kan bewerken :-(. Wat dat betreft laat Apple een groot deel van zijn vaste klanten behoorlijk in de kou staan wat een erg slechte zaak is.

Okay einde fanboi mode.
    Last edited by AJB; 24-10-08, 18:13. Reden: beginnersfout: "ik vindt" nou ja zeg
    Tegenwoordig kennen de mensen de prijs van alles en de waarde van niets - Oscar Wilde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door AJB Bekijk bericht
      een glossy screen is wmb geen min sterker ik vindt het wel lekker helder en scherp. Maar voor mevrouw AJB out of the question aangezien je er zeker geen foto's goed op kan bewerken :-(.
      Ik heb hem gekocht voor exact dat en nog veel meer, dus geen glossy voor mij. De nieuwe formfactor - doet mij eigenlijk niks - hoewel dat 'brick' principe wel kwalitatief in orde zal zijn. Anyway ... more on this later. Voor mij is het 'best of both worlds', en een test om eens te kijken hoeveel ik effectief op Vista ga doen :-p
      Rock on. RS.

Comment

Als je het goed doet hoe je Vista niet zoveel te gebruiken lijkt me. Maar ja dat is aan jou natuurlijk. Waarom geen XP trouwens is zeker net zo goed en veel minder zwaar of mis ik iets?
        Tegenwoordig kennen de mensen de prijs van alles en de waarde van niets - Oscar Wilde

Comment

Gisteren net de nieuwe MacBook gekocht, moet nog wel even wachten op de levering i.v.m. grotere HD. Ik word zo ontzettend hebberig van alle Apple produkten...
          Fiat Grande Punto 1.9 MultiJet 130 sport 2006
          Lancia Thema 8.32 1988
          Bimota SB6 1995
          Suzuki GSX-R750 1985
          Suzuki GSX-R750 1985
          Suzuki GSX-R50 1987

Comment

Ik heb lekker de MCB Air tegenhanger :P

Comment

Ik heb een MBP sinds juli. Heb er wel VMWare Fusion op draaien, maar kan niet zeggen dat ik de Windows XP die erop staat gebruik... Op OSX kun je gewoon alles doen wat je vroeger op Windows deed.

Schijnt overigens dat Fusion 2.0 beter werkt dan Parralels. Vrouwtje heeft al twee jaren haar MB en is vorig jaar van Parallels naar Fusion 1.0 gegaan.
              2007 BMW Z4 M Roadster - 2010 BMW 120d Cabrio - 2011 BMW R1200RT

Comment

GVD, wat een goeie computer. :-)
                Rock on. RS.

Comment

en heb je al achter Vista gezeten?

Comment

Staat er nog niet op, LOL. Afgelopen weekend bezig geweest met de basic setups, en 2008 al in Aperture te steken - na 2 jaar met Lightroom gewerkt te hebben, moet ik zeggen dat ik Aperture ondertussen beter te organiseren vind: smartalbums, automatic tagging bij export en plugins maken het wel af.
                    Hardware-gewijs gaat het ding ontzettend hard vooruit naturlijk - ik ben een Celeron Cro Mag gewoon, dus dat kon ook niet anders. Ik werk zijdelings al een jaartje op Ms. RS haar 17", dus ik kende het al een beetje, ik heb wel de indruk dat die 15" handiger is. Al bij al, zeer tevreden, maar dat wist ik op voorhand ergens wel. :-)
                    Rock on. RS.

Comment

Oehh pas maar op ik bespeur een verschuiving.... :-)))

PS. heb jij een kopie van Vista.Ik wil dat wel eens uitproberen op mijn nieuwe MB. Zou goed moeten kunnen draaien. Gewoon erg nieuwsgierig zeg maar.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door AJB Bekijk bericht
                        PS. heb jij een kopie van Vista.Ik wil dat wel eens uitproberen op mijn nieuwe MB. Zou goed moeten kunnen draaien. Gewoon erg nieuwsgierig zeg maar.
                        Ultimate voor een habbekrats legaal :-) Als ik hem krijg, laat ik je iets weten.
                        Rock on. RS.

Comment

Oh gatver, Aperture... Ik heb het na 2 maanden weggeflikkerd en ben naar Lightroom gegaan... Vind deze laatste net handiger werken. Om nog maar te zwijgen over het feit dat je foto's bij Aperture lekker in een apart Apple-formaat zitten, waar je niet zomaar aan kan en je dus heel je zooi terug moet exporteren als je Aperture verlaat.

Comment

Wooter, ik zet mijn RAW's om in DNG bij import, en verder heb ik de indruk van meer controle in Aperture over mijn RAW specifieke settings, het enige wat ik mis zijn de presets, maar die maken me lui en uninvolved :-) Met die presets maak je meer compromissen, heb ik de indruk, nu ga je per parameter tweaken, je kan altijd met 'lift' en 'stamp' je settings over meerdere RAW's uitsmeren.
                            Voordeel van Aperture is de in-soft organisatie van je 'versions'. Ben er eigenlijk wel content mee, maar ze ontlopen elkaar niet echt veel. Het ligt aan personal prefs, denk ik dan. Ik werk efkes met Aperture en dan zie ik wel ... Ik moest mijn lib toch opnieuw opbouwen - dus moet toch van vooraf aan beginnen.
                            Rock on. RS.

Comment

Ik kon in Aperture niks terugvinden om een workflow te organiseren. Voor elke wijziging moest ik terug naar Photoshop floepen. Goed, die mogelijkheid heb je ook nog bij Lightroom, maar ik vind het opzetten van de library makkelijker en minder gebonden in regels in Lightroom, en ik kan makkelijk imperfecties bijwerken.

Toen ik dan van Aperture naar Lightroom wou gaan, was ik ook negatief verrast over het feit dat m'n foto's gewoon gevangen zaten in het Aperture formaat... Gelukkig had ik nog een backup van de individuele bestanden...

Comment

wooter, fotografeer je in RAW? Waarom elke keer naar PSD? Werk nu met v02 en ik geraak er wel met de tools - die trouwens een match zijn met die van LR. Ik trek PSD nauwelijks open - ik doe wel veel moeite om incamera al goeie materialen te hebben, ik reken niet op post prod om goeie fotos te hebben. De fotograaf/camera bepaalt de kwaliteit op het moment van opname :-) Postprod is voor retouche, SFX en 'redden' van beelden die je niet goed hebt gedaan. Allez, dat is mijn filosofie natuurlijk.
                                Rock on. RS.

Comment

*schop*

Ik ga het ding nu dus professioneel gebruiken. Er zijn een paar applicaties die niet onder OSX draaien tout court, dus ik was eigenlijk ge'jost'. Heb gisteren parallels geinstalleerd, en dan XP SP3 ... wonderbaarlijk eigenlijk. Heel dat XP draait als een soort applicatie volledig geïntegreerd met OSX. En snel ... teringsnel ... ongelooflijk. Was echt onder de indruk ... zal alvast maar een defects thread openen, zeker, maar voorlopig is het hunky dory ...

Iemand uitgebreidere ervaringen mee?
                                  Rock on. RS.

Comment

RS, ik heb tijden AutoCAD 2004 of zo gedraaid op mijn oude MB onder Parallels. Ik was ook verbaasd over hoe snel alles draaide (zo'n witte MB, de eerste generatie was dat nog). Een met feit dat je helemaal niets van windows ziet dus alleen het programma venster is echt verbluffend. Ik zou eens Parallels moeten draaien op mijn huidige MB Unibody. Hoe dan ook je bent dus maar niet met Vista begonnen?

Comment

@AJB: Neen, XP SP3 leek me de veiligere optie, met eventueel overschakelen naar Windows7 in het najaar als dat zo goed blijkt als gezegd wordt. En, je hebt gelijk hoor, geweldige integratie in je OSX, kudo's.

Blij dat je er goeie ervaringen mee hebt :-) dat geeft moed.
                                      Rock on. RS.

Comment

Dus eigenlijk is native OSX gewoon traag als dikke stront, als zelfs een gevirtualiseerde Windows install tering snel is :-)

Comment

Nee dat zie je verkeerd. OS X is is ook rete snel mar als je Windows referentie een normale PC is dan blijkt een Mac ineens een retesnel PC te zijn. Kan er niets aan doen maar zo was dat op dat moment. Blijkt gewoon dat Macs erg goed zijn, zelfs met Windows.

Comment

LOL@AJB, en met het risico van voor een fanboi versleten te worden ... true.
                                            Zelfs onder emulatie draait het gigasnel.
                                            Rock on. RS.

Comment

Nog geen ervaring met Parralels. Mevrouw wooter had het draaien, maar is dan overgegaan op VMWare Fusion en ik ben daar ook blijven steken...

Sinds ik mijn MBP heb kom ik ook enkel maar Windows dozen tegen die on-ge-lo-fe-lijk traag gaan. Ik heb ook een media doos op Vista draaien met betere specs dan mijn MBP, maar zelfs zonder de 3D effecten is dat ding trager dan mijn MBP. Gek. En gezien Windows7 eigenlijk gewoon Windows 6.1 is, vraag ik me toch af waarom Windows zo populair blijft...

Comment

Je hebt niet zoveel aan een snel OS X als 95% van de door je gebruikte software er niet op draait he.

Ik kan je Windows ook wel Tweaken dat ie 2 x zo snel opstart, zet maar eens alle onnodige services uit, stel je pagefile een beetje slim in, zet wat registry-dingetjes anders dan default.

Windows is gewoon verschrikkelijk dynamisch, soort Amerikaanse grote auto. Veel ruimte, grote motor, allerlei poespas, maar ook zwaar dus een Elise houdt em bij of rijdt em zoek. Maar ga niet met 4 man in de Elise zitten of bedenk dat je een caravan wilt trekken. Met 2 fietsen op je dakje.

Verder gaat 't natuurlijk ook om de gebruikte onderdelen. CPU. Geheugen. Videokaart. Bij een Mac worden veel premium onderdelen gebruikt en dat merk je aan de prijs. Als je zoveel mag verspijkeren aan een Wintel machine kun je de amerikaanse truuk uithalen ; goedekope maar inefficiente V8 erin, meer maar langzamer geheugen, grotere maar langzamere disk, etc etc.

Comment

Zo, wat voor software kan ik dan sinds vorig jaar niet meer draaien? :)

De VMWare gebruik ik eigenlijk enkel om browsers te testen, mijn Windows Mobile doos te flashen want het is bucht, en de PerformanceBox software te gebruiken. Alle andere dingen zijn zoveel leuker in OSX dan op Windows :). Zelfs Office 2008 is beter op OSX dan zijn 2007-evenknie op Windows :).

Tuurlijk zit een MBP vol met premium-onderdelen. Steek dezelfde premium onderdelen in een Dell en je komt aan een vergelijkbare prijs. Ik begrijp dan ook niet waarom Microsoft zo blij is met die goedkope hardware tegenwoordig, want daar zijn net de marges laag, terwijl iedereen die performance wil en er wil voor betalen vaak bij Apple uitkomt. De kapitaalkrachtige klanten vluchten dus naar de concurrentie, omdat je zelf geen premium product kan neerzetten!

Luxe is wel dat ze de zakelijke markt nog hebben, waar bedrijven niet zozeer op prijs bietsen maar daartegenover ook soms vreselijk goedkope incentives gelden. Ik ken wel een paar uitrollen van Microsoft-producten die gewoon gratis zijn uitgeleverd, puur voor Microsoft om ze op te nemen in hun portfolio van blije klanten. Daar staat Apple nog nergens maar ik wijt dat eerder aan een andere visie tov Microsoft. Microsoft heeft een uitgebreid portfolio om ervoor te zorgen dat servers, desktops en laptops allemaal in een afgelijnd stramien werken, waarbij de gebruiker gevangen zit in de doos die door Microsoft en de systeembeheerders is ontworpen, met de bedoeling dat een gebruiker niks kapot kan maken. Apple's filosofie is daarin anders, waarbij zij de gebruiker heel wat vrijer laten omdat het al moeilijk is om een OSX kapot te maken :). En ik moet toegeven, na +10 jaar in deze wereld heb ik het wel gehad met systeembeheerders die vertellen met wie ik wel of niet mag communiceren, of welke programmaatjes ik wel of niet mag gebruiken om m'n werk te doen.

Dus ja, als ik in een scenario kom waarbij mijn klant Microsoft producten gebruikt, kan ik perfect en moeiteloos met hem samenwerken omdat ik voor elke specifieke klant wel een nieuwe virtuele machine kan maken, terwijl ik mijn basis-werkplatform blijf behouden :).

Ik heb eat-your-own-dogfood gedaan, en vond Vista wel vrij goed bollen... Maar toen het moment er was om zelf een machine te kiezen, heb ik niet lang nagedacht :). Vista en W7 liggen nog altijd 5 jaar achter op OSX, en hoe langer hoe meer begin ik het idee te krijgen dat ze dat verschil nooit gaan bijbenen, en de afstand enkel langer wordt... Heb wat gespeeld met Windows Mobile 6.5 en dat kan je ook niet vergelijken met de Iphone, en net hetzelfde verhaal met W7 en OSX. Windows gaat allemaal wat stroever, en eronder dan budget hardware samenstellen helpt de user experience niet.

En oh, ik weet ook wel dat je een Windows kan tweaken en doen. Maar dan snij je een hele hoop functionaliteit weg die er in OSX gewoon inzit, en haal je nog altijd opstartsnelheden die met moeite die van mijn MBP benaderen. Als ik al zover kom om mijn MBP op te starten, want buiten de occasionele update ziet dat ding geen reboots, maar slaapt het lekker :)
                                                  Last edited by wooter; 09-08-09, 02:57.

Comment

Heerlijk die fanboi topics die geen van beide kampen ooit 'zal winnen'.

Maar ik snap best dat jullie blij zijn met jullie superieure FWD machines :D

Comment

en ik maar denken dat ik de enige Mac fanboi was hier :-)

Maareh Wooter en RS hebben wel gelijk :-P

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door _Arthur Bekijk bericht
                                                        Heerlijk die fanboi topics die geen van beide kampen ooit 'zal winnen'.

Maar ik snap best dat jullie blij zijn met jullie superieure FWD machines :D
                                                        Vandaar dat het ook geen fanboi discussie was. En dat is het vergif tegenwoordig, al die blinde applezeloten hebben er gewoon voor gezorgd dat als je nu een constructieve discussie wilt voeren, je direct versleten wordt voor snob, fanboi, merkblind enzo.

De enige optie in 2007 voor MsRS was een laptop met Vista, en dat wilde ik haar niet aandoen, vandaar dat zij op OSX zit. Ik wil helemaal niet kiezen tussen OSX en XP, vandaar dat ik in 2008 een MBP heb gekocht, dat was mijn initiële redenering. Totnogtoe heb ik geen nood gehad aan XP applicaties, maar daar komt waarschijnlijk verandering in ... het viel me gewoon op hoe snel en makkelijk het allemaal gaat ... dat is volgens mijn gewoon het model voor de toekomst: maakt niet uit welk platform, je draait wat je wilt. Het is alleen spijtig dat alleen Apple dit momenteel ondersteunt, ook door hun eigen policy van prop hardware en zo.

Dus laat ons dit niet afmaken met 'je bent een fanboi' argumentatie, want dan lijkt het net of je verloren hebt, Arthur. Het gaat me meer over flexibiliteit en 'the right tool for the job'. Windows heeft zijn pro's, OSX ook, beide hebben ook hun con's. Ik wil gewoon best of both worlds, is dat teveel gevraagd in deze eeuw, neen toch? :)

Ik rij verder permanent 4X4, en mijn volgende wordt gewoon weer een RWD, hoor ... no prob. :p
                                                        Rock on. RS.

Comment

RS heeft gelijk. Het is erg handig dat je tussen twee systemen geen keuze hoeft te maken. De gedachte dat je, als het nodig is, gewoon een ander systeem kan draaien is erg prettig. Als dat dan ook nog eens probleemloos kan is dat helemaal erg prettig.

Gelukkig heb ik beroepsmatig geen Windows meer nodig. Gebruik het op dit moment wel weer bij de freelance klus bij de ESA (een high tech bedrijf met erg verouderde software voor het normale volk). Ik wordt er gewoon niet vrolijk van maar het werkt wel okay. Gezien mijn werk kan ik op dit moment uitstekend uit met OS X en hoef ik nu niet meer met AutoCAD te werken bijvoorbeeld. Dus er staat dan ook geen parallels op mijn MB.

Comment

Ach, fanboiism kun je het niet noemen... Mijn inkomen haal ik net uit Microsoft. Het is enkel dramatisch dat ik mijn vrouwtje op haar Mac Mini en later MB veel zorgelozer zag werken dan ik op mijn Windows Vista en Windows XP. Toen ik dan de keuze zelf kreeg, wist ik al waar ik wat aan toe was mbt compatibiliteit, en heeft het me enkel een paar weekjes gekost om gewoon te worden aan de irritaties van OSX. Maar netto gezien voelt een Windows doos voor mij aan als een Opel Astra, terwijl mijn MBP met OSX aanvoelt als een BMW Z4 M. Het premiumgevoel is er, maar ik krijg mijn werk ook gewoon gedaan en wordt niet geconfronteerd met lange wachttijden om triviale dingen te doen.

Ik werk dus ook nog regelmatig met XP omdat al mijn klanten nog Windows draaien. Pas als je dat moet doen, merk je wat een belachelijke onzin XP en Vista is tov OSX. Goed, die bedrijven kopen geen premium hardware aan voor hun werknemers en consultants, maar ik ben alleszins blij dat ik ten volle betaald wordt voor die minutenlange opstartfases en het regelmatige blokkeren van de machine omdat ik iets simpel vroeg als 20 tabbladen open in Firefox. En ik begrijp niet waar al die processorcycles naar toe gaan want ik zie geen geyle 3D effecten en afgelikte dropdown shadows...

Comment

Dus omdat inferieure hardware gebruikt wordt is het OS kut.

Mijn hardware is superieur (ja echt wel!) en mn OS (Windows7 op dit moment) is toch echt niet kut, draait vlot en al wat niet meer :-D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door _Arthur Bekijk bericht
                                                                ... en mn OS (Windows7 op dit moment) is toch echt niet kut, draait vlot en al wat niet meer :-D
                                                                Je kan moeilijk blijven volhouden dat Vista gelijkwaardig of beter is dan OSX zonder je ogen droog te houden, lijkt me. XP is basic en stabiel maar volledig achterhaald, maar again, basic, goed en stabiel. Een goeie tweede keuze dus.

Klopt, er schijnen serieuze verbeteringen te zitten in W7, dus vanaf ik er aan kan geraken en het mijn business niet in de weg zit, zet ik het erop. Liever twee optimale OS'en er op staan hebben, dan één optimale en één suboptimale. Ben benieuwd.
                                                                Rock on. RS.

Comment

Working...
                                                                X
                                                                😀
                                                                🥰
                                                                🤢
                                                                😎
                                                                😡
                                                                👍
                                                                👎