Allemaal leuk en wel, die vragen hier over de draagbaarste glittergadgets, maar Duts heeft eindelijk weer eens een ouderwetse vraag. Want de huidige desktop gaat alweer zes à zeven jaar mee. Niet dat hij qua performantie inmiddels tekortschiet - dat vast eigenlijk best mee - maar hij wordt een beetje gammel. De kast trilt en bromt steeds meer, de (nog steeds originele) harde schijf begint kuren te vertonen en geeft binnenkort vast de geest, de koeling is niet helemaal je-dat meer, vooral niet in de zomer, etc.
Dus in plaats van elk onderdeel afzonderlijk te vervangen, dacht ik binnenkort eens van mijn eerste zuurverdiende centen als autosportjournalist een nieuw systeempje te kopen, want ik ben geen type dat een hele dag achter een laptop kan zitten. Natuurlijk stort ik me zelf ook op de hardwarestudie, maar adviezen van gummers uit de overgewaardeerde ict-branche zijn nooit weg. :)
Ik wil iets op maat samenstellen, dus met merk-pc's hoeft u (waarschijnlijk gelukkig) niet aan te komen.
Eisen kast:
- redelijk stil (gebrom inmiddels helemaal zat)
- redelijk klein als 't kan (maar nog wel genoeg voor 5 pci-kaarten)
- ook ruimte voorin voor cardreader
- niet abnormaal veel usb-ingangen
- looks vrij onbelangrijk, maar veel zwart heeft de voorkeur
Eisen voor de rest: hoeft geen game-apparaat te zijn, maar wel snel genoeg voor foto- en videobewerking.
Dus naar welke behuizing/voeding, processor, koeler en moederbord moet ik dan eens gaan kijken? Let wel, in vergelijking met wat ik nu heb (P4 2GHz, 1 GB), lijkt alles straks al heel snel. :)
(Monitor en videokaart kunnen gewoon mee, harde schijf en geheugen - 2 gieg, lijkt me zat - kan ik zelf wel bedenken.)
Voor die vier dingen plus schijf en geheugen moet ik toch niet meer dan 400 euro kwijt zijn?
Dus in plaats van elk onderdeel afzonderlijk te vervangen, dacht ik binnenkort eens van mijn eerste zuurverdiende centen als autosportjournalist een nieuw systeempje te kopen, want ik ben geen type dat een hele dag achter een laptop kan zitten. Natuurlijk stort ik me zelf ook op de hardwarestudie, maar adviezen van gummers uit de overgewaardeerde ict-branche zijn nooit weg. :)
Ik wil iets op maat samenstellen, dus met merk-pc's hoeft u (waarschijnlijk gelukkig) niet aan te komen.
Eisen kast:
- redelijk stil (gebrom inmiddels helemaal zat)
- redelijk klein als 't kan (maar nog wel genoeg voor 5 pci-kaarten)
- ook ruimte voorin voor cardreader
- niet abnormaal veel usb-ingangen
- looks vrij onbelangrijk, maar veel zwart heeft de voorkeur
Eisen voor de rest: hoeft geen game-apparaat te zijn, maar wel snel genoeg voor foto- en videobewerking.
Dus naar welke behuizing/voeding, processor, koeler en moederbord moet ik dan eens gaan kijken? Let wel, in vergelijking met wat ik nu heb (P4 2GHz, 1 GB), lijkt alles straks al heel snel. :)
(Monitor en videokaart kunnen gewoon mee, harde schijf en geheugen - 2 gieg, lijkt me zat - kan ik zelf wel bedenken.)
Voor die vier dingen plus schijf en geheugen moet ik toch niet meer dan 400 euro kwijt zijn?
Comment