Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Partitieproblemen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Partitieproblemen

Ok, ik denk dat er geen easy fix is voor dit probleem, maar je weet maar nooit.

Op mijn PC zitten twee partities - C en D - waar Windows XP op de C-drive is gepre-installeerd. Nu is het probleem dat deze partitie maar 10 GB groot is en inmiddels is volgelopen. Normaal gesproken kun je een partitie vergroten in partitiemanager, maar laat dat nu net niet kunnen als op die partitie het besturingssysteem zit. De vollopende C-partitie zorgt ervoor dat de PC bijna niet meer te gebruiken is. Ik heb het wisselbestand van C af gehaald en op D gezet watvoorlopig wat soelaas biedt, maar dat zal ongetwijfeld wel weer fout gaan.

De enige optie die ik zie is een bootdisk maken en Windows opnieuw installeren, nadat ik de C-partitie heb geformatteerd om hem daarna te vergroten en er opnieuw Windows op te zetten. Probleem is dat ik geen Windows OEM-disk heb en ik weinig tot geen ervaring heb met re-installs of boot-disks. Dat ook betekent contact opnemen met de fabrikant om te zien of die een legale XP-versie kunnen roggelen voor je.

De vraag is of er een (eenvoudige) quick-fix is zodat ik niet Jasper-style een week vloekend achter de PC zit en alle vliegverkeer van Welschap omgeleid moet worden omdat de C-130 hun kerosine boven de binnenstad dumpen?
    Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Met partition-magic zou het gewoon moeten kunnen.
    Even de torrent aanslingeren dus.
    Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others

Comment

Zoiets dus: http://thepiratebay.org/torrent/4615..._By_Jsph69.rar

Kan je daarna kiezen of je of Partition Magic of 1 van de Acronis tools (mijn favo's) kiest.

Comment

Ik heb al dat soort dingen binnengehaald, maar veel snap ik er niet van...

En volgens mij loop je dan tegen hetzelfde probleem aan: partitie vergroten waar het besturingssysteem op staat.
        Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PACO Bekijk bericht
          Ik heb al dat soort dingen binnengehaald, maar veel snap ik er niet van...

En volgens mij loop je dan tegen hetzelfde probleem aan: partitie vergroten waar het besturingssysteem op staat.
          Stap 1: brand cd
          Stap 2: boot van cd
          Stap 3: kies 1 van de partitie tools
          Stap 4: resize D: partitie (maak 10-20gb kleiner dan dat ie nu is)
          Stap 5: resize C:
          Stap 6: exit proggel en reboot

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door _Arthur Bekijk bericht
            Stap 1: brand cd
            Stap 2: boot van cd
            Stap 3: kies 1 van de partitie tools
            Stap 4: resize D: partitie (maak 10-20gb kleiner dan dat ie nu is)
            Stap 5: resize C:
            Stap 6: exit proggel en reboot
            n00b-vraag: je bedoelt branden en booten van de CD met een besturingssysteem erop? Wat komt er precies op zo'n CD te staan als je een bootdisk maakt?

Comment

Ik denk met partition magic erop. Het zou moeten lukken, ik had gister iets soortgelijks.

Oude situatie:
              1 partitie van 180gig met XP erop

Nieuwe situatie:
              3 partities, 1 met XP, 1 met Vista, 1 voor media files

Dit lukte prima met Paragon Partition Manager (ik hoefde overigens niet van CD te booten).
              Let's kick some ass and chew bubblegum...
              ----------------------------------------------------------------------------
              '71 Alfa Romeo Giulia Super
              '72 Alfa Romeo GT 1300 Junior
              '00 BMW E39 528iA Touring
              '06 BMW Z4M Roadster
              '96 BMW E36 328i trackracer
              '07 Aprilia Tuono Factory

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PACO Bekijk bericht
                n00b-vraag: je bedoelt branden en booten van de CD met een besturingssysteem erop? Wat komt er precies op zo'n CD te staan als je een bootdisk maakt?
                Die CD die je van internet plukt (zoals bv in mijn linkje) is zelf bootable.

Dus nog meer n00b uitleg:

- brand cd
                - stop/laat cd in cdspeler zitten
                - herstart pc en zorg dat het ding van die cd boot
                - zie boven

Comment

Maar waarmee is die C-schijf precies volgelopen? Gigabytes aan tijdelijke bestanden en andere crap wellicht? Misschien scheelt het al een slok op een borrel als je CCleaner of ander schoonmaakgereedschap eroverheen haalt. Mijn XP-installatie neemt met alle updates niet meer dan 4,5 gieg in beslag.
                  Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                  "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

10Gig is inderdaad vrij veel voor XP. Misschien eens wat system restore points verwijderen? Ook laat XP nogal wat crap achter bij updates, dat kan gewoon weg. Je moet hier echter wel een beetje mee uit kijken en het is dus ook niet voor iedereen aan te raden. Het kan ook nooit kwaad eens te kijken hoeveel ruimte je profiel inneemt(c:\documents and settings\Paco selecteren --> rechtermuisknop --> eigenschappen). Dat kan iets meer zijn dan je verwacht. Op dezelfde manier kan je ook de submap vinden die eventueel veel ruimte inneemt. Dan moet je echter nog uitzoeken of hetgeen ruimte inneemt(kan bijvoorbeeld een immer groeiende log-file van een applicatie zijn) weg kan. Ga ook eens kritisch door je Program Files want ook daar kunnen Space-hogs tussen zitten en als je het betreffende programma toch niet meer gebruikt....

Verreweg het makkelijkst is zoals genoemd het resizen van een partitie(en inderdaad ook je boot-partities kan je re-sizen). Alleen heb ik wel eens gemerkt dat de restore-zooi op de D-schijf er niet altijd even blij mee is minder ruimte te krijgen. Dat zou ik zelf niet zo heel erg interessant vinden, maar dat kan het voor jou wel zijn. Ook is het aan te raden belangrijke data veilig te stellen voordat je met partities gaat klooien. De kans op fouten is klein, maar je zal het maar net meemaken. En dat geldt natuurlijk niet alleen voor de programmatuur/hardware, zo heb ik zelf ook weleens de verkeerde partitie verwijderd.... Is niet (heel)erg bij je MP3 verzameling, maar wel als het je eigen gemaakte muziek is. :-(

Overweeg trouwens eens om je Program Files op D: te installeren dat scheelt ook een slok op een borrel. Je kan bestaande applicaties de-installerenen vervolgens weer installeren, maar tijdens de installatie procedure C:\Progr... vervangen door D:\Progr... Het kan echter zijn dat je wat instellingen opnieuw moet doen, het is aan jou te bepalen welk programma risicoloos kan verhuizen. Als je dit ook in de toekomst consequent doet heb je nog een voordeel: van de extra partitie kan je in ooit een andere schijf maken(C: mag dan je hele schijf in beslag nemen, heb je ook nooit weer ruimte problemen). Je houdt altijd nog wat Windows zooi over op C:\Program Files, maar dat mag lekker blijven staan.
                    Every second of your life is a part of your song

Comment

Zoals dutch zegt, eerst maar eens opschonen. Ccleaner is top.

http://www.ccleaner.com/

Scheelt zo maar 3,5gb gecachte pr0n ;-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door _Arthur Bekijk bericht
                        Die CD die je van internet plukt (zoals bv in mijn linkje) is zelf bootable.

Dus nog meer n00b uitleg:

- brand cd
                        - stop/laat cd in cdspeler zitten
                        - herstart pc en zorg dat het ding van die cd boot
                        - zie boven
                        Ok, ga ik proberen. Thanks.

De C-partitie is niet alleen volgelopen met XP-zooi maar allerlei zooi die moeilijk verplaatst krijg. Voortaan heb ik de discipline om alle andere proigramma's op D te zetten, maar voorheen deed ik dat niet. Misschien dat ik me nog eens erover buig, maar dan moet ik ook de originele software nog vinden van deze programma's vinden.

Comment

http://jupsoft.host.sk/fosi/

En dan partition manager, ja die site is veilig en al 100 jaar oud ofzo ;-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FatChick Bekijk bericht
                            http://jupsoft.host.sk/fosi/

En dan partition manager, ja die site is veilig en al 100 jaar oud ofzo ;-)
                            Dat is precies de plug&play die ik zoek: lekker simpel schuiven en geen bootdisks maken.

Eerste sessie verliep niet helemaal lekker en alleen de D-partitie is verkleind (zodat de C vergroot kan worden). Nu draait een tweede sessie om te kijken of ik de C-partitie nu wel groter kan krijgen.

Als het zo lukt dan is het een top-programaatje.

Comment

Bedankt, FatChick!
                              (en de rest voor de moeite)

Comment

Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎