Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Apple lovers

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Apple lovers

Wie is er gek van Apple en weet er wat van??

M'n dochter doet een opleiding fotografie en heeft een notebook nodig.

Ze wil het liefst een Apple....maar welke dan? MacBook Air mooi licht en klein maar dan ook beperkt dus dan maar de MacBook Pro of is dat over de top??

Nog een kosten/mogelijkheden bepaalende factor:
    Ik heb nog nooit met Apple gewerkt alleen PC en als ik een programma nodig heb voor thuisgebruik zoek ik via FTD in nieuwsgroepen even een "test versie" op, werkt dat voor een Apple ook zo??

En moet ik gaan voor processor snelheid of intern geheugen??

En een vraag voor de Apple heaters welk PC notebook is te vergelijken met de MacBook Pro maar kost de helft?

Wie O Wie helpt me naar de juiste keuze?

Groet, John.
    Alleen als ie ijs en ijs koud is.

Ik ben een Apple lover maar kan je niet echt helpen in de keuze. Wat ik wel kan is je doorverwijzen naar www.macosx.nl Daar is ook een subgroepje fotografie en film bewerking. Struin daar eens rond?

Wel ben ik een grote OSX fan. Nooit gezeur mee. Werkt altijd.

FTD kan ook op de Mac (eh....lekker veel films downloaden) en soms zit er wat Mac software tussen. Maar niet heel veel.

Standaard krijg je al leuke software erbij en koop je voor paar dollar Pixalmator (soort Photoshop cloon).

Comment

De laatste nieuwe Macbook Pro's hebben overigens slechte reviews gekregen mbt hun scherm, als je dingen doet in fotografie...

Verder geldt alles voor Apple wat ook voor PC's van tel is. Ik heb altijd ge-PC't tot vorig jaar, en sindsdien op Apple en niet meer achteruit gekeken.

Vrouwtje gebruikt een Macbook nu sinds enkele jaren en is er heel tevreden over qua snelheid. Behuizing van de toenmalige Macbook was kunststof en dat merk je er wel aan. Huidige modellen hebben een aluminium behuizing die dus wat slijtvaster is.
      2007 BMW Z4 M Roadster - 2010 BMW 120d Cabrio - 2011 BMW R1200RT

Comment

John, voor fotografie zou ik een basis MacBook kunnen aanraden. Ik denk dat ie krachtig genoeg is om bv. Aperture te draaien. Dit programma is erg goed voor fotobewerking (in combinatie met Photoshop) en foto management. Ik raad je echter wel aan een extern scherm erbij te nemen. Je kan hiervoor de oude Cinema Display nemen (23" is end of life dus goedkoper). De nieuwe is niet geschikt omdat die niet te calibreren is (lekker handig van Apple). Een LaCie scherm of Eizo is aan te raden als alternatief. Ook denk ik dat een 13 of 15" scherm veel te klein is voor een fotograaf om serieus werk te doen.

Qua programmatuur is alles goed verkrijgbaar. Apple Pro programma's zijn goed te betalen. Verder denk ik dat de meerprijs voor een Apple (tov van een Vaio of een Lenovo is het verschil niet zo heel erg groot meer) terug te verdienen is als je de computer na een aantal jaar doorverkoopt. Ze zijn behoorlijk waardevast.

Als je meer wilt weten moet je maar even een PB sturen. Kopen doe je het beste via mailamac. Zij zijn echt het goedkoopst. Ik zou wel voor het nieuwste model gaan en niet een oude model MB(P). De nieuwe alu MB(P)'s zijn erg stevig en goed mee te nemen dus. Ik ben er in elk geval erg blij mee.
        Tegenwoordig kennen de mensen de prijs van alles en de waarde van niets - Oscar Wilde

Comment

Persoonlijk zou ik van Aperture wegblijven en in Lightroom investeren. Vind Lightroom veel makkelijker, sneller en beter werken dan Aperture...

Comment

Hier wordt met Aperture gewerkt en dat gaat goed. Wat ik een groot voordeel vind is dat het naadloos met alle Apple software werkt. Intergratie met Adobe is goed en naar ik heb begrepen is het grootste verschil de manier van opslaan die bij Aperture prettiger zou zijn. Maar anyway dat is de keuze hier geweest. En van Lightroom moet je nog maar afwachten hoe de ondersteuning in de toekomst is. Dit lijkt vanuit Adobe voor Mac steeds kleiner te worden...
            Tegenwoordig kennen de mensen de prijs van alles en de waarde van niets - Oscar Wilde

Comment

Het probleem is dat je voor foto's "naadloos" met enkel maar iPhoto gaat werken... :)

Ik had al mijn foto's ingeladen in Aperture, vooraleer ik erachter kwam dat alle foto's dan ook gewoon echt vast in Aperture zitten... En ik zal wel dom geweest zijn, maar alle functionaliteit die ik in Lightroom vind, kon ik niet terugvinden in Aperture.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk bericht
                Persoonlijk zou ik van Aperture wegblijven en in Lightroom investeren. Vind Lightroom veel makkelijker, sneller en beter werken dan Aperture...
                Wooter, is persoonlijk, maar heb zowel met Lightroom als Aperture gewerkt en vind die laatste veel beter in control en finetuning, je kan er ook betere workflow en organisatie in steken, maar dat is persoonlijk.
                Probeer er inderdaad nog eentje te scoren met een mat scherm, de nieuwe 17" is in optie te verkrijgen met mat scherm, de nieuwe 15 inchers, weet ik niet. Glanzend is nefast voor fatsoenlijke calibratie en beoordeling van contrast en kleur ... alles ziet er gewoon goed uit, tot je het uitprint of ergens anders bekijkt ... Mat is de way to go.

Verder RAM RAM RAM, OSX met 4 Gb hier, draai moeiteloos de CS3 suite, Aperture en nog een rits andere dingen naast elkaar. Pas op met 'test versies', was het niet een crack gen voor CS4 die een trojan op je computer zette, in navolging van dat iWork/iLife voorbeeld?

Kijk voor de lol eens op de UK store van Apple en reken dat eens uit ... scheelt je enorm veel, maar je moet er heen, of iemand kennen :-)
                Rock on. RS.

Comment

Je bent niet dom. :-)
                  Rock on. RS.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door AJB Bekijk bericht
                    Ik zou wel voor het nieuwste model gaan en niet een oude model MB(P). De nieuwe alu MB(P)'s zijn erg stevig en goed mee te nemen dus. Ik ben er in elk geval erg blij mee.
                    Je praat poep AJB, last gen is even snel als new gen, en niemand zijn MBP is ooit in zijn handen uit elkaar gevallen :-) Die monoblock toestand is een mooie gimick, maar als je deze deal ziet ... zou ik niet twijfelen.
                    Rock on. RS.

Comment

Ik zou voor een normale Macbook gaan en een goed extern scherm. Het schermpje is namelijk nutteloos als je met fotobewerking en kleuren bezig gaat. Ik doe het ook wel eens (op m'n MBP) in noodgevallen maar werk veel liever achter een goede kleurgecalibreerde TFT.

Ohja hier ook de voorkeur voor Lightroom.

Comment

Die glansschermen is een blunder van Apple die zich richt op de serieuze (grafische) gebruiker.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rocketscience Bekijk bericht
                          Je praat poep AJB, last gen is even snel als new gen, en niemand zijn MBP is ooit in zijn handen uit elkaar gevallen :-) Die monoblock toestand is een mooie gimick, maar als je deze deal ziet ... zou ik niet twijfelen.
                          RS, Ik praat overwegend over de MB aangezien ik die eigenlijk al snel genoeg vind voor de prijs. De oude MBP is inderdaad een stuk steviger dan de oude MB maar nu ik achter de nieuwe MB zit en de oude MBP ook goed ken moet ik echt zeggen da de nieuwe behuizing me echt een stuk steviger overkomt. En dan heb ik het nog niet over het feit dat de nieuwe MB(P)'s een stuk lichter zijn dan de oude. Verder is wmb het nieuwe trackpad erg prettig me multi-touch gestures (die ook op de oude zitten, ik weet het). Ik zou niet zo snel voor de nieuwe 17" gaan omdat het volgens mij nog een maand of 2 duurt voordat ie echt klaar is, te groot is om mee te sjouwen (wat mij betreft) en erg duur is. Voor hetzelfde geld heb je een MB(P) met een goed extern scherm. Dat lijkt m veel prettiger. En inderdaad glossy is niet the way to go voor fotografen. Zoals ik meen ik al zei, WTF Apple!

BTW, die aanbieding van Mailamac is idd een erg goede aanbieding. Echter er zit wel een verschil tussen de videokaarten qua oud en nieuw. Maar daar weet ik te weinig van om te kunnen zeggen dat het verschil te groot of juist klein is.

Comment

Ik heb ze allemaal en zou zelf de Macbook aanraden met 4Gig intern geheugen. Daaraan hang je dan een 24" monitor en enigste dat je daarvoor hoeft te doen is profielen aanmaken met je gekalibreerde monitor (is vast wel iemand in je omgeving met zo'n spider; kleurechtheid zoals op print kan je dan gewoon op je scherm zien).
                            Persoonlijk valt de nieuwe display port me erg tegen, heb nu overal adaptertroep voor nodig om bv 30" te gebruiken, apple backwards me ass dus als je nieuw koopt is een Macbook met 24" ACD een goede optie maar andere schermen van 1/3 van de prijs zijn ook goed mits gecalibreerd. De macbook air gebruik ik alleen bij klanten waar ik alleen code hoef te kloppen, scherm is ruk (te lichte kleuren).

Ander verhaal als ze videobewerking wil gaan doen, dan liever de MBP.

Edit: ik klik net op de aanbieding van RS, dan inderdaad de MBP over nieuwe MB. Ik neem aan dat ze toch nog een externe monitor moet kiezen? (dell is ok bv)
                            Last edited by squadracorse; 30-01-09, 17:19.

Comment

Working...
                            X