Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Externe harde schijf

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Externe harde schijf

Heren. ik zie door de bomen het bos niet meer.

Voor het eerst ga ik een externe harde schijf aanschaffen. Ik ga uit van een prijs tot 150. Welke merken moet ik links laten liggen, of is het simpelweg een kwestie van shoppen naar een aanbieding? Verder lees ik de term firewire (vs USB)......que?

Schijfje wordt vooral gebruikt om foto's op te slaan, ik verwacht geen veelvuldige datatransfers. Films kijk ik niet veel, dus een mediacenter hoeft het ook niet te zijn. (dvd speler staat al een dik jaar te wachten op aansluiting).

Op tweakers bestaat een rating-systeem. Beetje vergelijkbaar met de autoweek-reviews....mensen die zo'n ding kopen en dan direct een review erover schrijven. Dat boeit me niet! Ik wil weten of zo'n ding over 5 jaar ook nog doet waarvoor ik hem koop....

Comment

Shoppen naar een aanbieding...

USB 2.0 gaat snel genoeg.
      Veritatis simplex oratio est

Comment

Western Digital Elements, of moet het een passportschijfje worden?
        $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

Comment

Informatique in de gaten houden, vaak nette (WD bijvoorbeeld) ext HDD's staan van 1 Tb voor nog geen 80 euro

Ik zou niet weten wat iets van 150 euro beter kan

Comment

Ik heb 2 van die WD's in gebruik, bevallen prima.
            Veritatis simplex oratio est

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door OOPS Bekijk bericht
              Op tweakers bestaat een rating-systeem. Beetje vergelijkbaar met de autoweek-reviews....mensen die zo'n ding kopen en dan direct een review erover schrijven. Dat boeit me niet! Ik wil weten of zo'n ding over 5 jaar ook nog doet waarvoor ik hem koop....
              tja, elke hdd is kapot na een keer per ongeluk teveel stoten tijdens bedrijf ofzo. En je kan pech hebben dat de beste na een jaar kapot gaat.

Ik zou zeggen: koop 2 goede merk hdd's en doe alles dubbel (WD digital, of als je boomknuffelaar bent z'n green caviar). Gaat er 1 kapot, dan heb je die andere nog waar exact hetzelfde opstaat....dan koop je weer een andere om die dan als back-up te gebruiken.

80 euro voor 1 Tb zie je overal aanbiedingen van

Comment

1TB WD voor idd 8 tientjes.
                Prima, niet meer verder zoeken.
                LaCie is ook prima
                Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Toshiba schijnt goed te zijn. Lacie heeft nogal wat built-quality probleempjes helaas.
                  Zoiets dus (spam-alert): http://www.triderium.nl/app/urwfilte...185/index.html
                  Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others

Comment

Staat hier al een tijdje een LaCie, geen enkel probleem mee, werkt prima.

Als je deze geeks erop naslaat zijn ze echter niet zo fan van Lacie/WD:
                    http://www.dvinfo.net/conf/high-defi...liability.html
                    http://forums.macrumors.com/archive/.../t-367538.html

Seagate een optie?
                    2019 Volvo V60 T6

Comment

Heren bedankt,

kijkend naar hoe ik het spul ga gebruiken is dit de informatie die ik zocht. Schijf zal waarschijnlijk een plek krijgen naast de printer, dus zal niet veel verhuizen.

Nog een subvraagje: zo ik foto's niet backuppen op cd's/dvd's? Blijven die niet langer "goed"?

Thnx heren!

Comment

Backups op schijfjes zijn handig als je ze elders opbergt. Vooral bij brand of inbraak zal je er blij van worden. Je kunt ze ook online opslaan, het is ten slotte digitaal.

Comment

Voordeel van de WD die ik heb is dat deze zich met de PC automatisch aan en uit schakelt. Dat doet de LaCie niet, maar die is ook een paar jaar ouder.
                          Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kiwi Bekijk bericht
                            Toshiba schijnt goed te zijn. Lacie heeft nogal wat built-quality probleempjes helaas.
                            Zoiets dus (spam-alert): http://www.triderium.nl/app/urwfilte...185/index.html
                            Ik weet het niet hoor. We hebben hier 5 of 6 Lacie schijven staan en draaien. Bij eentje en probleem wat ik nog niet heb laten bekijken. De rest draait al een zonnetje
                            Tegenwoordig kennen de mensen de prijs van alles en de waarde van niets - Oscar Wilde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door AJB Bekijk bericht
                              Ik weet het niet hoor. We hebben hier 5 of 6 Lacie schijven staan en draaien. Bij eentje en probleem wat ik nog niet heb laten bekijken. De rest draait al een zonnetje
                              Failure rate van 16 tot 20% dus :)
                              $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

Comment

Voor wat het waard is: ik heb een Conceptronic 640Gb, mt netwerkaansluiting. Die zit achter de router omdat de laptop wel regelmatig van plaats verhuist maar ik dus niet met de schijf wil slepen. Bijkomend voordeel is dat de schijf ook als FTP schijf te benaderen is van buitens huis, maar die functionaliteit zocht je al niet eens (meer). Deze kostte in september vorig jaar 99 euro.

Overigens zag ik gisteren voor 2 tientjes een USB-naar-netwerk adapter waarmee je je USB schijf ook zo aan je router hangt, zelfde resultaat dus.
                                Oliestoken voor het goede doel

Comment

DVD's zijn na tien jaar niet meer te lezen. Een hd met mtbf van 300.000 uur gaat daar normaliter ruim overheen. DVD-rot merk je bovendien niet direct (of je moet alle dvd's periodiek afspelen). Een haperende HD merk je meestal snel genoeg. Maar een kapotte hd kost je in n keer alles (of je moet veel euro's neertellen voor recovery).
                                  USB/firewire is een verschil in buffer. Firewire was bedoelt om goed media-bestanden af te spelen, en kent daarom een grotere buffer. Bovendien was firewire bij introductie sneller (is nu ingehaald door USB2). Firewire kan nog wel eens voor een oude apple de standaard aansluiting zijn (dacht ik). Voor windows is usb2.0 prima.
                                  Mijn backupstrategie is om 3 maal per week met behulp van een programma'tje een incrementele backup te maken (alles wat nieuw/veranderd is wordt gebackupped). En dat geldt voor mijn windows-profiel en voor mijn documenten. Bovendien maak ik van die backup periodiek (1maal per maand en voor elke langere vakantie) een backup die weer in de schuur wordt opgeslagen. Mocht er iets affikken of de bliksem inslaan, dan heb ik die tweede backup om nog veel (maar niet alles) te redden.
                                  Ik heb tweemaal wd schijven draaien (netcenter en een mybook). Beide doen het prima. Energie verbruik lijkt me een handig aspect, net zoals geschikt zijn om ook via ethernet aan te sluiten. Met ethernet is de externe hd ook makkelijk beschikbaar voor andere pc's (nas-functionaliteit dus).
                                  When men were men

Comment

Ik verkoop al die schijven, de LaCie's krijg ik net even vaker terug. Net weer een, letterlijk schroefjes die er uit vallen.... :)
                                    Maar je kunt gewoon mazzel hebben, zoals met alles.
                                    Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door geelhoed Bekijk bericht
                                      Failure rate van 16 tot 20% dus :)
                                      ik denk eerder dat ik iets niet goed heb gedaan. het is eennetwer disc namelijk.
                                      Tegenwoordig kennen de mensen de prijs van alles en de waarde van niets - Oscar Wilde

Comment

Working...
                                      X