Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Jaunty Jackalope

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Jaunty Jackalope

Oftewel Ubuntu Linux 9.04

Zijn er mensen hier die dit gebruiken? Mijn laptop draait hier nu weekje op en werkt erg goed! Installatie binnen een half uurtje, alle hardware werkte meteen. Wel een beetje tweaken voor de eye-candy, maar dat hoeft niet natuurlijk. Laptop start letterlijk 2 keer zo snel op als met vista, geen nodeloos geratel van de hd meer op de achtergrond. Echt een verademing. Afgelopen week bijna geen Windows gebruikt. Ben hier echt blij mee, had ik veel eerder moeten proberen..

Ik heb hem via een live-sd kaart draaien op mijn netbook. Werkt soepel en goed, zolang je maar niet de speciale netbook-gui gebruikt. Ik moet nog wat meer experimenteren (en nadenken over het draaien van één windows-programma) voordat ik overga.
    When men were men

Comment

Ik heb uiteindelijk de gok gewaagd en windows van mijn netbook afgegooid. Het werkt out-of-the-box goed, moet ik zeggen. Maar voor bijvoorbeeld screenlets/desktoplets moet ik al weer in een vaag ini bestandje gaan hacken. Staat tegenover dat er via internet voldoende ervaringsdeskundigen zijn, dus voor alles is een handleiding.
      Loopt trouwens erg vlot op zo'n celeron 900 met een intel vga chip. Ik heb een mac-osx launcher kloon geinstalleerd, alt-tab geeft mooie previews van schermen. Genoeg eye-candy dus.
      When men were men

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ingmar Bekijk bericht
        Ik heb uiteindelijk de gok gewaagd en windows van mijn netbook afgegooid. Het werkt out-of-the-box goed, moet ik zeggen. Maar voor bijvoorbeeld screenlets/desktoplets moet ik al weer in een vaag ini bestandje gaan hacken. Staat tegenover dat er via internet voldoende ervaringsdeskundigen zijn, dus voor alles is een handleiding.
        Loopt trouwens erg vlot op zo'n celeron 900 met een intel vga chip. Ik heb een mac-osx launcher kloon geinstalleerd, alt-tab geeft mooie previews van schermen. Genoeg eye-candy dus.
        Screenshots?
        Rock on. RS.

Comment

Drie shots: scherm verslepen, waarbij je het scherm mooi ziet meebewegen (flexibele randen), de launcher waarbij opera is gehighlight en een alt-tab , met preview van de inhoud van het scherm. De launcher is een extra gadget, de andere twee zitten standaard in ubuntu 9.04
          Screenshot1_schermslepen.jpgScreenshot2_desktop.jpgscreenshot3_alttab.jpg
          Dat eerste screenshot is trouwens wat raar, omdathet printscreen mechanisme niet goed kan omgaan met die heen en weer zwiepende scherm randen. In het eggie is het heel fraai.
          In het tweede screenshot meteen ook wat desktop-lets zichtbaar (weer in de omgeving, ccpu en netwerk gebruik)
          When men were men

Comment

Ben bezig Wubi te installeren, dat is Ubuntu 9.04 onder Windows.

Nadeel van zo'n oplossing zal de performance wel zijn. We zien wel. Wellicht dat ik mijn Debian Etch eens vervang door een Ubuntu.
            * Voor emotionele problemen is er geen rationele oplossing.
            * Standaarden zijn net tandenborstels: iedereen heeft er eentje en niemand wil die van een ander gebruiken.

Comment

Wubi plaatst gewoon een bootloader met de keuze windows of ubuntu. Dus geen performance verlies. Werkt erg netjes en is zo weer te verwijderen.
              When men were men

Comment

Alleen het werkt niet, bij mij. Dat is dan wel een minor detail.

Misschien omdat ik het op E: ipv C: installeer?
                * Standaarden zijn net tandenborstels: iedereen heeft er eentje en niemand wil die van een ander gebruiken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door slibbe Bekijk bericht
                  Alleen het werkt niet, bij mij. Dat is dan wel een minor detail.

Misschien omdat ik het op E: ipv C: installeer?
                  Dat moet niet uitmaken. Start wubi helemaal niet op? Zo ja, dan kan je eens in de logfile kijken, die staat ergens in je temp-directory. In andere situaties kan je ook in je log file kijken ;-)
                  Wat ik bij merkte is dat het checked op aanwezigheid van een ubuntu iso/live cd. Zodra wubi iets vindt,w ordt er een check uitgevoerd of de versie van ubuntu wel goed is. lukt die check niet, dan kapt wubi er mee. Beste manier voor debuggen is, om de logfile weg te goooien, wubi te starten en dan de logfile door te spitten. Zet anders hier de foutmleding even. Bij mij was er een melding in de trant van een checksum die niet klopte. En dat klopte weer omdat de livecd niet van de goede versie was.
                  When men were men

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ingmar Bekijk bericht
                    Dat moet niet uitmaken. Start wubi helemaal niet op? Zo ja, dan kan je eens in de logfile kijken, die staat ergens in je temp-directory. In andere situaties kan je ook in je log file kijken ;-)
                    Wat ik bij merkte is dat het checked op aanwezigheid van een ubuntu iso/live cd. Zodra wubi iets vindt,w ordt er een check uitgevoerd of de versie van ubuntu wel goed is. lukt die check niet, dan kapt wubi er mee. Beste manier voor debuggen is, om de logfile weg te goooien, wubi te starten en dan de logfile door te spitten. Zet anders hier de foutmleding even. Bij mij was er een melding in de trant van een checksum die niet klopte. En dat klopte weer omdat de livecd niet van de goede versie was.
                    Ik krijg helemaal geen foutmelding. Na installeren moet er al dan niet direct gereboot worden, en na reboot start doodleuk Windows op. Ik merkte overigens dat het .mbr gewoon in de root van C: wordt gezet, en de rest dus in e: . Nieuwe kansen wanneer ik wat ruimte heb vrijgemaakt op c: :)

Het hoeft wellicht geen c: te zijn, maar in mijn geval staat Windows wel op c: en dan wordt het misschien wat moeilijk. Tenminste op dit apparaat.

Comment

Maar ubuntu kan juist van alle schijven opstarten. Dat is juist het mooie van linux: windows wil altijd de c:-drive. Linux boot van elke hd.
                      Er is wel een heleboel te vinden van/over wubi op het internet.
                      When men were men

Comment

Linux is wat anders dan Linux onder Windows. Linux maakt het geen bal uit van waar ie opstart, maar Wubi moet het van de NTLDR hebben, dat is dus Winodws.

Ik ben er nog niet uit overigens.

Je kunt overigens ook Linuxen met Qemu, en dan maakt het niet uit waar het staat; maar dat is een andere techniek. Rest tenslotte ook nog portable-ubuntu die ik ergens heb.
                        En natuurlijk alle bekende VMware/VirtualBox en dergelijke, maar was ook al bekend. Soms probeer ik met wat mainstreams mee te doen en dat lukt dan prompt niet :)
                        Last edited by slibbe; 24-05-09, 19:41.

Comment

Ik heb een partitie met Ext4 geformatteerd voor ubuntu. Verder gewoon booten met de grub loader. Gaat perfect samen met Windows 7.

Comment

Problem solved , probleem zat in boot.ini opties.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door slibbe Bekijk bericht
                              Problem solved , probleem zat in boot.ini opties.
                              Running into the next, as usual: mijn NETGEAR WG111 V2 USB wifi dongle wordt niet herkend. Werd ie onder Windows ook niet, maar ik kreeg er Windows drivers bij.

Hmmm.

Wat me wel tegenvalt van Wubi is dat het dus iets anders is, dan ik had begrepen van de verschillende pagina's (misschien had ik beter moeten lezen, dat kan ook).
                              Ik had begrepen dat Wubi het mogelijk zou maken om Ubuntu te draaien als Windows-applicatie; strikt genomen doet het dat ook deels: je installeert en verwijdert Ubuntu als een Windows applicatie. Wat het echter niet biedt, en dat is wel wat het voor mij interessant leek te maken, is Ubuntu draaien als Windows applicatie onder Windows.
                              Op deze manier is het voordeel voor mij beperkt: met een live-CD of gewoon volledige installatie bereik ik hetzelfde.

Met Qemu (of een VMWare/VirtualBox-achtige) kan ik een ander OS binnen mijn Windows omgeving draaien. Of er dan ook heen en weer ge-copy/paste kan worden, dat wisselt dan weer. In elk geval kan je met VMware/VirtualBox onder windows gebruiken maken van de netwerk-verbinding voor je gast-OS (of Qemu dat ook doet, weet ik niet zeker).

Ok, next!

Comment

Voordeel van wubi tov vm-ware oplossingen is dat je ubuntu installtie direct gebruik maakt van de beschikbare hardware in je pc, ipv de hardware zoals vmware die emuleert. VMware gaat (dacht ik) nog uit van een 440BX mmoederbord, om maar iets te noemen.
                                Voordeel van wubi tov live-cd's is dat je wijzigingen in de installatie kan opslaan. Dus een niet werkend stuk hardware kan je werkend krijgen, en zal dan ook na een reboot blijven werken. Live-cd's bieden niet de mogelijkheid om een wijziging in het OS vast te leggen.
                                Voordeel van wubi tov een normale installtie van ubuntu: je kan altijd terug naar je oude windows-installatie.
                                Dus als je je hardware wil testen tegen ubuntu en je wilt daarna nog eens kunnen rebooten zonder dat alle instellingen verloren gaan, dan kom je uit op wubi.
                                When men were men

Comment

Dat is op zich (van die 440BX weet ik niet zo precies) allemaal waar.

Tis alleen niet wat ik beoog :)

Comment

Karmic Koala

En door naar 9.10 Karmic Koala.

Ziet er goed uit*, behalve dat gepruts met die na installatie altijd verkl*te grub menu.lst.
                                    Ga Grub2 maar eens proberen.

* volledige lijst met veranderingen:
                                    http://www.ubuntu.com/products/whati...u/910features/

Comment

Working...
                                    X