Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wifi netwerk vraagje

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Wifi netwerk vraagje

Morgen komt als 't goed is een installateur om ons nieuwe netwerk te installeren van Tele2. Digitale wifi modem beneden, draadje naar pc op zolder. Je kent 't wel.

Nu vroeg ik me af, of ik boven ook nog mijn (goede snelle) router kan aansluiten met wifi en dus 2 wifi netwerken kan maken in 1 huis?

Ik zou dan altijd en overal in en om huis een verbinding op 1 van beide wifi netwerkjes kunnen maken, toch? Mijn eigen router heeft sowieso een groot bereik (in mijn oude huis tot 't eind van de straat).

Dus de twee routers zijn wired met elkaar verbonden? Dat gaat wel werken. De tweede router wordt via zijn WAN poort met de switch in de router beneden verbonden. Wireless twee routers verbinden werkt niet (omdat de routing faciliteit alleen via de WAN poort werkt). De tweede router zal via DHCP zijn instellingen krijgen van de router beneden. Je stelt beide access points in op verschillende kanalen (die het liefst zo ver mogelijk uitelkaar liggen). Je hebt dan wel twee verschillende draadloze netwerken die helemaal niets van elkaar weten (ook niet als je beide netwerken dezelfde SSID geeft). Automatische roaming van het ene naar het andere netwerk werkt niet. Als je wisselt van netwerk wordt er een nieuwe verbinding opgebouwd dus al je bestaande sessies worden afgebroken (IRC, MSN etc). Wil je dat?
    AR Giulietta QV Savali
    Maserati Racing

Comment

Er komt een kabeltje van router provider naar router die we al hebben. Dat kabeltje is nodig voor de snelheid, als ik bijv vanaf mijn pc op zolder een film wil streamen naar mijn tv beneden.

Als ik op laptop of mobiel inlog, dan wil ik niet dat de verbinding opeens weg is, dat wil ik zelf kunnen kiezen (als ik weet dat ik met mijn laptop boven op 't bovenste wifi netwerk een beter bereik heb, dan log ik daar zelf op in... zeg ik als n00b). Misschien is 't allemaal niet nodig, werkt 't prima zonder router op zolder, maar ja, 't ding staat er straks toch, dus ik vroeg 't me af. :)

Comment

Tja, het is ietsje complexer. Even voor de duidelijkheid, met die twee routers maak je ook twee seperate netwerken en op beide netwerken worden met lokale niet routeerbare IP adressen gewerkt. Je kunt dus niet met een machine van het ene netwerk naar een machine op dat andere netwerk komen.

Als die router boven een ingebouwde switch heeft dan sluit je de switch van de router beneden aan op de switch boven. Dan heb je gewoon een uitbreiding gemaakt op een en hetzelfde netwerk. Helaas werkt dan de router boven niet, dat is gewoon een wired switch geworden. Het WiFi gebeuren op die router boven werkt dan ook niet.
        AR Giulietta QV Savali
        Maserati Racing

Comment

Duidelijke antwoorden, tnx, daar kan ik wat mee.

Comment

[for what it is worth]:

Waarom zou je 2 verschillende wifi netwerken in je huis willen hebben? Rijkwijdte hoef je met 1 goede wifirouter niet bang voor te zijn, je schrijft al dat je genoeg bereik hebt met die ene.
            Oliestoken voor het goede doel

Comment

Klopt, maar aangezien er standaard een wifi modem meegeleverd wordt door Tele2 vroeg ik 't me gewoon af (kan zijn dat 't bereik binnen dit huis tegenvalt, het ene huis is 't andere niet heb ik me laten vertellen als 't gaat om bereik). Keuze om die modem dus niet op wifi te zetten en mijn router boven wel is dus de beste keuze als ik gewoon voldoende bereik heb beneden, allebei op wifi wordt ruk ivm disfunctioneren van de netwerkomgeving en bestanden van pc naar laptop halen, wat nu juist de bedoeling is.

Comment

Ik heb hier al een hele tijd een netwerk op basis van twee wifi gevalletjes, werkt prima.
                Om de een of andere reden komt het wifi signaal hier totaal niet door de vloeren heen, vandaar.

De ene is de hoofdhub met dhcp, WAN (kabel), etc. De andere router is ingesteld op alleen switch zijn.

De grote truc is beide dezelfde network naam (SSID) te geven maar wel een andere frequentie.
                Je laptop/pda/whatever zoekt daarna gewoon de beste verbinding.

Oja: niet vergeten security aan te zetten op basis van WPA! Zit hier net weer met verbazing te kijken naar de lijst met (onbedoeld) open netwerken in de buurt.

Comment

Niet doen met 2 routers. Als je problemen hebt met bereik gewoon een los accesspoint kopen van een paar tientjes. Zelfde ssid geven, en je laptop zal degene met het beste bereik pakken.

Comment

Mooi: verschillende mensen, verschillende meningen :)
                    Oliestoken voor het goede doel

Comment

Tommy588, klopt, mijn tweede routertje is dus ingesteld als alleen een access point.
                      Toen ik het allemaal aanlegde ging ik op zoek naar een simpele access point. Alleen waren deze nergens te koop: een simpel routertje was net zo duur kon meer.

Advies blijft dus staan, Gijs :-)

Comment

En anders netjes een LAN poort van routerA met LAN poort van routerB connecten, zelfde SSID en zelfde ip-segment..... Feitelijk heb je dan routerB tot accesspoint gebombardeerd

grt,
                        paulvh

Opel Ascona B 2.4 - Opel Astra J 2.0 BiTurbo (MY2013.5)

Comment

Ongelooflijk, 't werkt. :)

Ik heb voor de access point oplossing gekozen. Overal in en om huis perfect bereik. Tnx guys
                          Last edited by Dennis Cavallino; 21-07-09, 22:27.

Comment

Working...
                          X