Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EOS 1000D of 450D

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Canon EOS 1000D of 450D

Mijn vriendinnetje gaat een digitale spiegelreflex camera aanschaffen. Ze heeft aanleg om een knap plaatje te schieten en is sowieso de crea bea van ons twee, dus dit wordt het begin van een vermoedelijk knap serieuze hobby.

Via via ligt er al een lens op ons te wachten: mede daardoor gaan we alvast voor een Canon. Een kijk rondje (IRL en op 't net) bevestigde het vermoeden: de instap bodies van andere merken ogen, voelen of presteren minder. We hebben enkel een body, accu, geheugenkaartje en tas nodig. Die laatste drie zijn zo geregeld, maar de body is nog even dubben.

Ze twijfelt tussen de instapper (Eos 1000D) en de op één na instapper (Eos 450D). Aldus dSLR.nl zijn dit de verschillen:
    De EOS 1000D is net als zijn iets grotere broer, de 450D, uitgerust met een live view mode en een automatisch stof verwijdering systeem op de sensor. Hierdoor is de 1000D de ideale instap camera voor de beginnende spiegelreflex fotograaf. In vergelijking met de EOS 450D, heeft de vandaag aangekondigde camera 7 in plaats van 9 autofocus punten, en een kleiner display als meest opvallende punten. Er is (net als op eerdere Canon EOS spiegelreflexen geen spot meet methode voor de belichting, hiermee was de EOS 450D dus echt een uitzondering. De zoeker van de camera heeft iets minder vergroting, namelijk 81% in plaats van 87% en de afbeeldingen worden intern in de camera verwerkt met 12 bits kleurdiepte in plaats van 14 bits bij de 450D
    Wat is nu wijsheid? Beetje bijleggen voor die 450D of gaat ze 't verschil nooit merken? We hebben beide bodies bekeken en vast gehouden en dat maakte niets uit. Het gaat dus puur om spec. Alle suggesties welkom!
    Hubraum statt Spoiler

Ik had het er dit weekend nog met een serieuze hobbyist over, de lens is het allerbelangrijkste. Dus als de lens die je hebt liggen goed is, zou ik voor het simpeler toestel gaan.

Comment

de 500D!
      Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

Comment

De prijzen volgens Tweakers voor de losse bodies:
        * 1000D € 355
        * 450D € 448
        * 500D € 588
        * 40D € 660

@ ET: waarom? Puur vanwege het aantal MP? Ik vind € 230 nogal een verschil...
        Hubraum statt Spoiler

Comment

MP is niet belangrijk, met 10 MP kan je de mooiste foto's maken.

Gewoon op canon.nl de vergelijkfunctie gebruiken en kiezen wat het beste past.

Ik wil je wijzen op www.eosdigitaal.nl en het bijbehorende forum voor bijzonder veel info over camera's, lenzen, technieken, fotograferen en alles wat er bij hoort.
          Nico

"Great thinkers have always encountered opposition from mediocre minds." - Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ExTaxi Bekijk bericht
            de 500D!
            hee bollie, waarom heb je mijn vriendin dan net een 450d aangesmeerd? :)

Die kwam overigens ook op 600 euri met toebehoren (draagtas, geheugenstick etc.).

Comment

nee de 500d kan ook nog filmpjes maken, maar dat is vaak niet de reden om een DSLR te kopen. Wist niet dat het prijsverschil zo groot was.

@RC, ik moest van jou naar de goedkoopste toepraten omdat je anders weer geld had om rond te komen.
              Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FreudeamFahren Bekijk bericht
                Via via ligt er al een lens op ons te wachten: mede daardoor gaan we alvast voor een Canon.
                Let wel op wat voor lens dat is. Als het van een conventionele (analoge) spiegelreflex afkomstig is, past hij wel, maar heb je rekening te houden met de crop-factor.

Doet misschien net het voordeel van de duurdere body teniet omdat je de foto iets moet "opblazen".

verder heb ik geen advies over welke camera te nemen.

Comment

Hmm, ik ben zelf inmiddels toch wat minder enthousiast over Canon.
                  Dat heeft denk ik te maken met de beeldchips die ze tegenwoordig gebruiken. Ik merk en hoor van anderen dat die laatste tijd die minder goed geworden zijn. Megapixels zeggen inderdaad niet alles.
                  Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Canon maakt toch zijn eigen sensoren? Maar het maakt iig allemaal weinig uit. Het hele megapixel verhaal is pure verkoop marketing. Het scheidend vermogen van een objectief is de bottleneck en daarmee bepalend voor de daadwerkelijk haalbare resolutie. Een groot formaat sensor, dat is de manier om meer details te krijgen. Zie oa ook:

Nu komt er wel wat meer bij kijken dan alleen megapixels (AA filter voor de sensor bijvoorbeeld).

Welke je vriendin moet kopen? Kwestie van de specs vergelijken en kiezen (ik zou zelf geen van beide willen hebben, maar een 5D-MKI oid kopen).

Succes iig :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SweetRyan Bekijk bericht
                      Canon maakt toch zijn eigen sensoren? Maar het maakt iig allemaal weinig uit. Het hele megapixel verhaal is pure verkoop marketing. Het scheidend vermogen van een objectief is de bottleneck en daarmee bepalend voor de daadwerkelijk haalbare resolutie. Een groot formaat sensor, dat is de manier om meer details te krijgen. Zie oa ook:

Nu komt er wel wat meer bij kijken dan alleen megapixels (AA filter voor de sensor bijvoorbeeld).

Welke je vriendin moet kopen? Kwestie van de specs vergelijken en kiezen (ik zou zelf geen van beide willen hebben, maar een 5D-MKI oid kopen).

Succes iig :-)
                      Ik zou een 5D-mk2 kopen, als het budget het toelaat dan. Anders is de voorganger zeker interessant.
                      Maar goede lenzen zijn een must, dus neem zeker geen kit-lens.

Comment

Of je investeert in wat meer. Deze bijvoorbeeld

* geen banden met de verkoper, niet bekend met het type. Maar voor hetzelfde geld kan je dus ook iets met meer überholl-prestige krijgen.
                        When men were men

Comment

Heb je er al één gekocht?

Zo niet, mijn mening voor wat 't waard is:
                          Wij hebben zelf ruim een jaar of drie de 300d, maar zelfs 2e hands vragen ze daar nu nog bijna net zoveel voor als wij destijds 2e hands betaalden, waardoor ik iedereen adviseer om gewoon een nieuwe camera te kopen.

Van vrienden en familie pak ik af en toe de 400d, 450d en 1000d. Als ik nu een nieuwe Canon zou kopen in die klasse, zou ik de 450d nemen. Het verschil zit hem in kleine details, maar voor mij zou de 450d wel een verbetering opleveren ten opzichte van onze oude 300d. De 400d en 1000d zie ik eigenlijk als opvolgers van de 300d, de 450d zie ik als een ander toestel. En volgens mij heeft Canon dat ook zo bedoeld.

Toch doe ik de 300d niet weg voorlopig, ik zou eerder een nieuwe lens met een breder bereik kopen (we hebben nu kitlens en telelens, waardoor ik een bereik mis) en nog een goeie groothoek erbij. De camera is nog steeds niet de beperkende factor.

Een 40D body 2e hands met goeie spullen erbij klinkt mij ook wel interessant in de oren. Dat is wel echt een stap voorwaarts tov de 300d.
                          40d review (conclusie) http://www.dpreview.com/reviews/canoneos40d/page29.asp
                          Daar kun je heel lang mee vooruit. De minpunten zijn te verwaarlozen vind ik, de voordelen zijn de dingen waar ik me nu wel aan stoor bij de 300d (maar die worden door alle nieuwere generaties wel een beetje opgelost).
                          Last edited by Dennis Cavallino; 01-09-09, 13:22.

Comment

Nikon D90 met 18-200 vr kitlens of losse body met tamron 80-270 vc lens.
                            Verslaat al het canon spul t/m 500d

Ben er alleen nog niet uit of ik daar zeg 1300-1500 euro op kapot wil slaan...

Mark.

Comment

Bedankt voor alle adviezen. Het moet echt om een Canon gaan, want daar heeft ze al een lens voor gekregen (een Tamron AF 18-200mm). De suggestie van Ingmar via Tweakers is interessant (dank daarvoor), maar altijd nog 100% duurder dan een nieuwe 1000D, al zit die dan weer minder ruim in de extra's. Maar hij heeft wel garantie. Ook niet onbelangrijk.

Het advies dat elke keer weer terug komt is: niet de body maar de lens maakt de foto's. Dus als instappen op een 1000D betekent dat we eerder een tweede lens bij elkaar sparen, dan is dat beter dan nu krom liggen, bij wijze van, voor een duurdere body.

Ik denk dus dat we gaan voor een 1000D, met een extra accu, geheugenkaartje en een goede tas.
                              Last edited by FreudeamFahren; 02-09-09, 21:45.
                              Hubraum statt Spoiler

Comment

@FAF, na 14 reacties een beetje vreemd dat niemand vraagt welke Canon lens er op je (vriendin) wacht? Welke lens is het?

Het objectief (de lens) (of lenzen in meervoud) is (zijn) het belangrijkste deel van je fotoset, soms moet je daarop zelfs een merk kiezen als je nog nergens aan 'vastzit'.

Wat beide Canon modellen betreft kan ik je zeggen dat ze beide een uitstekende keus zijn. De 450D heeft 12.2 megapixel en live view (kun je het beeldscherm ook als zoeker gebruiken), de 1000D heeft 10.1 megapixel en GEEN liveview. De 450D body kost 449 Euro. De 1000D body kost 335 Euro (Beste koop Consumentengids). Zie www.kamera-express.nl (Goede zaak met goede voorwaarden en garantie).

Als ideale multi purpose lens zou je een Canon EF-S 18-200mm f3.5-5.6 IS (413 Euro) kunnen overwegen met interne beeldstabilisatie. (Goedkoper alternatief is de Tamron 18-200mm F/3.5-6.3 Di XR II, voor 179 Euro -zonder beeldstabilisatie).

Beide camera's leveren uitstekende beelden en zijn vooral met de Canon 18-200 lens perfect voor de beginnende en zelfs de gevorderde fotograaf, je kunt er alle kanten mee op en de 18-200 heeft een mooi bereik van groothoek naar tele.

Succes!

P.S. 10 MP is voldoende, het draait vooral om een goede lens!
                                Last edited by TR6ME; 02-09-09, 22:14.

Comment

Ha ik was n uur van de computer af -tijdens bericht schrijven- en zie dat FAF alweer reageerde! De Tamron 18-200, goed zo, 1000D is de goede keus!

Comment

Weer een lens-maakt-de-foto voorstander dus. De lens hebben we gekregen van 'n goede vriend die zichzelf een megadure lens kado heeft gedaan en deze dus over had. Hij ziet het als aanmoediging voor mijn vriendin. Super sympathiek en het blijkt nog te werken ook :-)

Een ding volg ik niet in je betoog. Ik lees juist overal op internet dat de 1000D wél live view heeft... Weet je het wel zeker dat hij het niet heeft?
                                    Hubraum statt Spoiler

Comment

@FAF, de 1000D heeft idd WEL 'live view' net als de 450D.

De 450D heeft een iets groter beeldscherm achterop, iets meer megapixels en een iets hogere framerate bij continuopnamen.

Comment

450D. Je body is het onderdeel dat je het laatst vervangt.
                                        2007 BMW Z4 M Roadster - 2010 BMW 120d Cabrio - 2011 BMW R1200RT

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk bericht
                                          450D. Je body is het onderdeel dat je het laatst vervangt.
                                          NOT. Lenzen zijn de basis van elk systeem en blijven (bijna altijd) toepasbaar op nieuwere body's. (Minolta AF uit de jaren 80 zelfs nog perfect op de nieuwste Sony Alpha's). Juist de body verouderd, door nieuwe features en prestaties van opvolgende modellen.

Comment

Ik heb de logica van FaF gevolgd en heb dus de 1000d gekocht als opvolger van mijn 300d om op die manier (iets) meer budget over te houden om het glaswerk te bekostigen.

Het verschil tussen 10.1 en 12.2 megapixels zal ik voor mijn gebruik nooit merken en voor de rest doet de 1000d ook alles wat IK ervan wil. Ik heb wel een batterygrip bijgekocht en dat heeft mij al heel wat voordelen gebracht door zowel de uitgebreide battery life en de betere grip in portrait mode foto's (die ik vrij veel maak).

Just my 0.02€.

Bob
                                            There are no stupid questions,
                                            but there are a LOT of inquisitive idiots.

Comment

Oh, wat je ook doet... Koop geen EF-S lenzen. Die worden onbruikbaar eens je toch fullframe wilt gaan.

Of misschien wel. Het hangt er vanaf hoe gek je wilt wezen natuurlijk :).

Wat ik bedoelde met "de body vervang je het laatst" is omdat je meer lenzen gaat inkopen dan bodies. Ik zou dan toch nog ietsje bijpitsen en gewoon de 500D halen. HD video is gewoon geyl.
                                              2007 BMW Z4 M Roadster - 2010 BMW 120d Cabrio - 2011 BMW R1200RT

Comment

Uiteindelijk is 't net als met auto's kopen, of wat dan ook. Al die reviews en goedbedoelde adviezen en tips van anderen zijn leuk om je eigen visie te ontwikkelen en keuzes te maken. Het maakt ook niet uit, als jezelf tevreden bent en een tijd vooruit kunt.

Op DF hebben we een leuk fotodraadje, moeten we hier ook eens starten. Daar leer je als beginner (ik acht mijzelf nog steeds beginner) erg veel van, vooral ook door te kijken, commentaar en tips te lezen en zelf ook foto's van anderen te beoordelen. Dan wordt 't makkelijker om kritisch naar je eigen werk te kijken en te proberen om je kennis, kunde en resultaten te verbeteren.

Wie opent er een draadje met een mooie verse zelfgemaakte foto(shoot)? Hoeft niet autogerelateerd te zijn.

Comment

Ik fotografeer al vanaf 1982 (Nikon F2as, F3T analoog) en vanaf 1992 semi professioneel. De Nikon D1 was een draak en toen overgestapt op een Canon Powershot Pro 1 hybride met live view en elektronische zoeker. De 8 MP foto's die daar uit kwamen waren zo goed dat de camera kwalitatief nu nog meekan met de instap DSLR's -niet wat snelheid en ruisonderdrukking betreft overigens ;-( . Een 10 tot 12 Mp spiegelreflex met DX sensorformaat is RUIM voldoende voor amateur en zelfs professionele toepassing.

Full Frame is mooi maar heeft ook nadelen: Grote zware body, grote, zware en dure lenzen, geringe scherptediepte waarvoor veel fotografische ervaring nodig is, enorme digitale bestanden van wel 50 Mb per stuk in RAW. Leuk om op te FAPPEN maar de nadelen van FF wegen voor 95% van de gebruikers niet op tegen de voordelen van een goede DX spiegelreflex.

Als (eigenlijk) groot Nikon en Canon fan ben ik vorig jaar overgestapt op... Sony! Een Alpha 700 en een Alpha 350 met live view. De 350 gebruik ik het meest, compacter, lichter en voor mij met onmisbare live view. Ik ben niet merkengeil en kijk puur naar de functionaliteit. De 700 is een semi-professionele topper in de Nikon D300 categorie. Perfecte prestaties en zoekerbeeld maar te zwaar voor mijn werk, en mist live view. Begin oktober komt de Alpha 550 uit die eigenlijk beide camera's kan vervangen. Ongeevenaarde live view, max 7 fps, iets groter en zwaarder dan de 350. Al mijn Sony DX en Minolta AF Full Frame lenzen kunnen er weer op, inclusief de geweldige Sony 16-105 mm waarmee ik 80% van alle foto's maak!

Zie www.ClassicarGarage.nl

P.S. en dat kan ook met de Canon 1000D met Tamron 18-200...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TR6ME Bekijk bericht
                                                    P.S. en dat kan ook met de Canon 1000D met Tamron 18-200...
                                                    Nog even terugkomend op fotoapparatuur: Ik zie heel veel mensen (op vakantie en where ever) rondlopen met geavanceerde digitale reflexcamera's terwijl ze voor hun toepassing net zo goed een, in de broekzak passende, compact kunnen gebruiken! En niet onbelangrijk; ZEER waarschijnlijk BETERE foto's zullen maken! Status?

De foto's van compactcamera's worden nagenoeg altijd door de camerasoftware geoptimaliseerd! Bij spiegelreflexen is dit niet het geval (misschien bij sommige instappers) en moeten foto's op de PC worden nabewerkt! Dit is een kunst op zich vooral vanuit RAW.

Voor beginners en zelfs gevorderde amateurs die de voordelen van een spiegelreflex EN een compact wensen (behalve broekzakformaat) zijn er de zgn. 'hybride' camera's zoals de bovengenoemde oude Canon Powershot Pro 1.
                                                    Ik heb zelf nog een oude Fujifilm Finepix S9500 die ik regelmatig uitleen (ook aan de kinderen van miin vriendin), waarmee perfecte foto's worden gemaakt, en heel belangrijk, de camera is ondanks de plastic body met vaste zoomlens onverwoestbaar!

Een erg goede opvolger hiervan is de Fujifilm Finepix S100FS met 28-400 (!) zoomlens, 11 MP, steadyshot, live view, etc. Kost 399 Euro en ik zou de camera bij wijze van spreken zo voor mijn werk kunnen gebruiken!
                                                    Kortom: wil je gewoon een goede 'point en shoot' camera die ook alle geavanceerde DSLR functies heeft om creatief los te gaan? En geen gedonder met losse lenzen in n tas of koffer?

For many years, consumers wanting more control and range than a compact but lower weight and cost than a DSLR have been able to buy 'bridge' cameras, which look a lot like DSLRs but do away with the bulky, expensive mirror assembly that defines an SLR. They have traditionally had smaller sensors which allow long zoom lenses to be created in a relatively smaller space.

Kamera Express - dé grootste Kamera Superstore van de Benelux. Op onze website vindt u het gehele Kamera Express assortiment. Direct uit voorraad leverbaar, dus voor 22.30 uur besteld is de volgende werkdag in huis.

Comment

Digitale fotografie is net als analoge fotografie. In eerste instantie bepaald het negatief formaat (in de digitale wereld dus je sensor formaat) je beeldkwaliteit.

Vandaar ook mijn suggestie vwb de oude 5D (helemaal niet groot en opvallend). Geen marketing gadgets maar betaalbare kwaliteit.

Zie aub ook dit artikel van Ken Rockwell (die de eerste fullframe sensoren als nadeel 'oversized' meegaf, maar uiteindelijk het licht zag).

Ik zelf fotografeer overigens sinds 1985. Begonnen met 6x6, overgestapt naar kleinbeeld (Minolta XG-M/XD7 en later Leica M met 35/50/90 Summicron objectieven) en later weer terug naar 6x6 (Hasselblad). Ik heb nog een DOKA hier staan, hoewel ik geen analoog camera mee heb...

Ik fotografeer nu met een Canon FF. De stap in beeldkwaliteit toen ik van een Canon APS-C (20D) naar een Canon fullframe (1Ds) ging is de grootste stap die ik zelf heb meegemaakt. Het aanschaffen van dure L objectieven die goedkopere 'vreemdmerk' objectieven vervingen gaf niet hetzelfde effect. Ik zou zelf dan zelf ook tzt graag overstappen naar een digitale middenformaat camera.

Neemt niet weg dat je met een 1000D een prima camera gekocht hebt. Ik hoop dat je vriendin de smaak van fotografie te pakken krijgt.

Ik ben overigens een echte amateur fotograaf. Ik heb wel publicaties, oa in boeken, maar dat waren altijd onbetaalde vriendendiensten:-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TR6ME Bekijk bericht
                                                        Nog even terugkomend op fotoapparatuur: Ik zie heel veel mensen (op vakantie en where ever) rondlopen met geavanceerde digitale reflexcamera's terwijl ze voor hun toepassing net zo goed een, in de broekzak passende, compact kunnen gebruiken! En niet onbelangrijk; ZEER waarschijnlijk BETERE foto's zullen maken! Status?

De foto's van compactcamera's worden nagenoeg altijd door de camerasoftware geoptimaliseerd! Bij spiegelreflexen is dit niet het geval (misschien bij sommige instappers) en moeten foto's op de PC worden nabewerkt! Dit is een kunst op zich vooral vanuit RAW.

Voor beginners en zelfs gevorderde amateurs die de voordelen van een spiegelreflex EN een compact wensen (behalve broekzakformaat) zijn er de zgn. 'hybride' camera's zoals de bovengenoemde oude Canon Powershot Pro 1.
                                                        Ik heb zelf nog een oude Fujifilm Finepix S9500 die ik regelmatig uitleen (ook aan de kinderen van miin vriendin), waarmee perfecte foto's worden gemaakt, en heel belangrijk, de camera is ondanks de plastic body met vaste zoomlens onverwoestbaar!

Een erg goede opvolger hiervan is de Fujifilm Finepix S100FS met 28-400 (!) zoomlens, 11 MP, steadyshot, live view, etc. Kost 399 Euro en ik zou de camera bij wijze van spreken zo voor mijn werk kunnen gebruiken!
                                                        Kortom: wil je gewoon een goede 'point en shoot' camera die ook alle geavanceerde DSLR functies heeft om creatief los te gaan? En geen gedonder met losse lenzen in n tas of koffer?

For many years, consumers wanting more control and range than a compact but lower weight and cost than a DSLR have been able to buy 'bridge' cameras, which look a lot like DSLRs but do away with the bulky, expensive mirror assembly that defines an SLR. They have traditionally had smaller sensors which allow long zoom lenses to be created in a relatively smaller space.

http://www.kamera-express.nl/index.p...&product=24341
                                                        Is de opvolger, de FinePix S200EXR, ook interessant?
                                                        Niet elke opvolger is een verbetering tenslotte. Wat dat betreft zijn het net auto's...
                                                        Peugeot 407 SW XR 1.6HDI super standard | 850 T-5R modifierade LPi sålda. Suck.... | AX 1.1 RE modifié

Comment

@KMvrtr: De S200 schijnt slechter te zijn dan de goede Finepix S100. Nieuw is in met name digitale cameraland niet ALTIJD beter vooral bij de compacts en de Hybriden. Kijk maar eens bij de compact camera tests van de consumentenbond van een paar jaar geleden en nu. Door de (te) vele megapixels (10-12 mp) op een (te) kleine sensor neemt de kwaliteit af... 5-8 Mp compacts leveren vaak veel betere kwaliteit!

zie hier een relaas van een gebruiker die meerdere Fujifilms heeft:

SHAME on FUJI !!! they advertised this S200EXR as the improved F100S but they shrinked the sensor ,it's tiny ,pocket camera type sensor , how can they put all this great new technology in a tiny sensor , it's wasted !! nowhere is mentioned that they went back to the tiny sensor of the s9100

they hoped nobody noticed , after I noticed the quality was so poor I went to look at the specs and was surprised they changed to the smaller sensor , WHY ? I already own the s9100 and was happy to buy the s100fs ( bigger sensor and new fancier technology) so when the S200EXR came out I believed it was another improvement but they hid the change to a small sensor , TERRIBLE , I will return it tomorrow!

Comment

Kijk, da's interessante info. Bedankt!

Het zijn echt net auto's. New and improved, my ass...
                                                            Peugeot 407 SW XR 1.6HDI super standard | 850 T-5R modifierade LPi sålda. Suck.... | AX 1.1 RE modifié

Comment

megapixel per vierkante centimeter verhaal ondersteund door cijfers:

Zie de rij met "Pixel density". 19 MP/cm² is al erg veel. De Canon EOS 1000D heeft 3.1 MP/cm². Een willekeurige PowerShot SX120 IS heeft 40 MP/cm²
                                                              Dichtheid bepaald onder andere het gemak waarmee je bij hogere iso getallen kan fotograferen zonder ruis of andere beeldverstorende dingen.
                                                              When men were men

Comment

Working...
                                                              X