Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het grote retro-computers-topic

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Het grote retro-computers-topic

http://video.google.com/videosearch?...om&hl=en&emb=0
    Iedereen heeft recht op mijn mening!

Heb een ZX81 gehad.
    ZX Spectrum met 48 K expension pack.

Heerlijk; Software copieren d.m.v. 2 cassette decks.....

Dat waren nog eens tijden.

Toch heel bizzar om te zien hoe dat in Engeland is afgelopen. Net zoals bij hun auto industrie.

Even dan meer weer off-topic nadat dit draadje off-topic is gestart; Er is op de BBC nu een programma over mensen die ze dan de jaren 70, 80 en 90 laten herleven. Dus i.d.d. met oude meuk. Zelfde kleding etc. Ze mogen niks moderns in huis hebben. Alles gaat er uit.

Laats waren de jaren '70. Ging plotseling de stroom eraf. Was de electra staking.... Die engelsen zijn zoooooo goed in staken.

Comment

http://www.bbc.co.uk/iplayer/episode...b92/Micro_Men/

Comment

Bij mijn ouders staat ergens op zolder, verscholen achter een schot en onder een laag stof denk ik, nog een C64 met cassettedrive en 5,25" floppy drive, 2 joysticks en een Power Cartridge met 16kb extra geheugen :)
        Oliestoken voor het goede doel

Comment

Mijn trouwe metgezel voordat hij moest plaatsmaken voor een 'XT Turbo' van het fameuze merk Laser...

Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
          "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Ik heb nog een Apple Macintosh staan...
            Veritatis simplex oratio est

Comment

Ik heb ergens nog:
              • Twee C64's met alles erop en eraan (incl. opgeblazen SID-chip helaas). Deze staan beide op zolder
              • Atari STE. Uitgeleend aan een kennis voor Cubase, zie ik waarschijnlijk nooit meer terug
              • Atari Falcon met 32Mhz upgrade. Staat nog ergens bij een vorige werkgever, die was hem overigens 'verloren tijdens de verhuizing'
              • Apple Macintosh II met 40MB harddisk! Staat op zolder.
              Best wel funkie deze oude hardware, zeker als je bedenkt dat de CPU van mijn huidige smartphone op 528Mhz draait en de phone 288MB RAM heeft. :D
              Het is er wel en je ziet het nu ook iets beter

Comment

Ik had deze:

http://video.google.com/videosearch?...&hl=en&tab=wv#

úren en úren achter gezeten.

Comment

Pffff, computers, retro... anno 1987 kregen "wij" thuis een heuse PC, een 386 met 2 5.25" floppen. Later in 1991 is die meegegaan "op kamers" en heb ik dat ding door regelmatige upgrades (1 flop vervangen voor een 23 MB harddisk uit een afgedankte IBM in de kelder van het studentenhuis, dan later de 5.25" voor een 3.5" vervangen en het geheugen vergroot tot 8 MB of zo :)) toch nog draaiende gehouden tot ca. 1996, toen ik een heuse Pentium kocht (ruim NLG 3.000!!).

Spelcomputers had ik nooit, vriendjes hadden Amiga's. Eentje had een Sony PSX, apart ding was dat, met coole spelletjes.
                  Mini Cooper Clubman
                  "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                  "Jasper val dood." - RH

Comment

Herstel, Sony MSX: http://en.wikipedia.org/wiki/MSX
                    Mini Cooper Clubman
                    "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                    "Jasper val dood." - RH

Comment

Ja, ja, en dan te bedenken dat de eerste PC op 1 (één) Mhz draaide. Tegenwoordig draaien mobiele telefoons al op 1000Mhz...

Mijn eerste computer, een Atari 800XL had 64Kb. Ik was toen hélemaal de man aangezien ik (of eigenlijk mijn ouders) maar liefst 150 gulden meer hadden betaald zodat ik niet een 600XL met slechts 16Kb zou krijgen.

Tegenwoordig zit er trouwens méér rekenkracht en geheugen in het gemiddelde Casio horloge dan dat ze in de jaren 60 bij de NASA tot hun beschikking hadden om mannen op de maan te schieten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door iOnline Bekijk bericht
                        Tegenwoordig zit er trouwens méér rekenkracht en geheugen in het gemiddelde Casio horloge
                        Ja, en wat doen we er nú mee? :)
                        Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                        "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Ik had een zx80, twee newbrains (1 met maar liefst een dubbel 5 1/4 inch schijfstation). Weggegooid wegens ruimte en nooit meer aanstaan.

Iemand geinteresseerd in een 10kg bondwell transportabele cp/m computer in amber met spraaksynthesiser? 2x 5 1/4 als opslagmedium.
                          Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                          Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
                            Ja, en wat doen we er nú mee? :)
                            Nou, hires jetsers laden nu in een miliseconde, terwijl je anno 1995 een kwartier zat te anticifappen op een langzaam ladend BMOP'tje van La Anderson. :)
                            Mini Cooper Clubman
                            "Jasper val dood." - RH

Comment

Even plakken uit het film (off)topic dat de aanleiding was tot dit draadje:

Oorspronkelijk geplaatst door _RC_ Bekijk bericht
                              *Commodore Amiga 1200 eigenaar meldt zich*

Samen met de A4000 de laatste ademtochten van de amiga, de mijne heeft een 20mb(!) harde schijf, hier staat o.a. "the secret op monkey island" op. Geen disk swapping meer, wow :)

Daarvoor gehad:

Amiga 500 (met 1mb ram)
                              Commodore PC1 (512kb ram, MS dos 2.11 boot disk)
                              Mattel Aquarius computer
                              Philips VIDEOPAC G7000 (wie kent deze nog?)

Na de A1200 kwam er een 486-80 en heulde ik met de Microsoft/x86-familie meute mee.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door iOnline Bekijk bericht
                                Mijn eerste computer, een Atari 800XL had 64Kb. Ik was toen hélemaal de man aangezien ik (of eigenlijk mijn ouders) maar liefst 150 gulden meer hadden betaald zodat ik niet een 600XL met slechts 16Kb zou krijgen.
                                Ja, en?

Ik had mooi wel de 600XL met datarecorder en matrixprinter.
                                (wat een zaadding was dat, haha)
                                Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Cool topic!!

Mijn broer en ik hadden deze!
                                  Prachtig ding en 128K.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                  Alfa Giulia 1300 (1966)
                                  Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                  BMW 320Ci (van GF)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door _RC_
                                    *Commodore Amiga 1200 eigenaar meldt zich*

Samen met de A4000 de laatste ademtochten van de amiga, de mijne heeft een 20mb(!) harde schijf, hier staat o.a. "the secret op monkey island" op. Geen disk swapping meer, wow :)

Daarvoor gehad:

Amiga 500 (met 1mb ram)
                                    Commodore PC1 (512kb ram, MS dos 2.11 boot disk)
                                    Mattel Aquarius computer
                                    Philips VIDEOPAC G7000 (wie kent deze nog?)

Na de A1200 kwam er een 486-80 en heulde ik met de Microsoft/x86-familie meute mee.
                                    :-)

Gehad(in aflopende volgorde):
                                    Amiga 500 (met 1mb ram)
                                    Commodore 64 (Volgens mij met een Final Cartridge III)
                                    Atari 2600(blokje knalt tegen blokje om ander blokje in tien kleinere blokjes te laten exploderen)

Na de A500 kwam er een 486-40 en heulde ik met de Microsoft/x86-familie meute mee.
                                    Every second of your life is a part of your song

Comment

Zo eentje:

Dacht dat ie weg was gegooid, maar tijdje terug bij opruimen van de zolder kwam ik hem tegen, in de originele doos nog wel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                                        Cool topic!!

Mijn broer en ik hadden deze!
                                        Prachtig ding en 128K.

Die ken ik niet!!! Dat is de plus? Die was ik blijkbaar vergeten....

Comment

hier een MSX-nerd. Begonnen met de MSX 1

en later een 2 gekocht , volgens mij deze

om later door te groeien naar de Commodore Amiga 500 (met elke maand 70 nieuwe games waardoor je nooit een spel uitspeelde)

Last edited by ExTaxi; 12-10-09, 22:33.
                                          Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
                                            Mijn trouwe metgezel voordat hij moest plaatsmaken voor een 'XT Turbo' van het fameuze merk Laser...

De eerste computer waar de B-familie aan het toetsenbord mocht wennen.
                                            Tegenwoordig kennen de mensen de prijs van alles en de waarde van niets - Oscar Wilde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kleintje Bekijk bericht
                                              Die ken ik niet!!! Dat is de plus? Die was ik blijkbaar vergeten....
                                              De zx spectrum met 64kB upgrade toch?
                                              16 kleuren, cool man.
                                              Volledig uit de markt gedrukt door de C64 ;-)
                                              Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                              Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Memory lane....snik....

Amiga....woehehehheeheh (snotter snotter).

Dat was de computer die we wilde....maar niet konden betalen.

Comment

De meeste van die home computers kon je gewoon op je TV aansluiten. Met je hoofd op nog geen 30cm van het scherm met 50Hz interlaced was dat na een avondje typen goed voor tranenende ogen en een epilepsieaanval.

Comment

*klimt op zeepkist*

ahhh.. de Amiga, dan hebben we het over een platform. In veel opzichten beter dan de PC's in die tijd en lange tijd na de ondergang nog gebruikt door mensen die de grafische capaciteiten nodig hadden. Mijn a1200 heeft ook amiga kickstart/workbench op de HD staan, een compleet grafisch OS met muisbesturing. Bestond windows 3.11 toen uberhaupt al? :)

En inderdaad die games, allemaal prachtig, kleurrijk.. en developers wisten toen op een stapeltje 3,5 inch diskettes een spel te zetten dat je maanden bezig hield! Wat een aanbod zeg.

En uiteraard de ondergang. De enige legale amiga games die ik had, zaten er al bij toen ik hem (2e hands) kocht. We kopieerden ons allemaal suf.. Op die manier hebben de grootste fans het platform zelf om zeep geholpen :(

(waar blijft die mooi documentaire?)

*neemt zich voor om op zolder de dozen weer es uit te pakken, "fire up the A1200!"

http://www.computable.nl/artikel/ict...hoppeling.html
                                                    Last edited by RC; 13-10-09, 07:38. Reden: linkje toegevoegd voor de onwetenden

Comment

@Kleintje: amiga 1200 kopen met monitor en alles erop en eraan? plus 3 dozen software en tig gammele joysticks? (JC en ik hadden altijd een heel kerkhof in de hoek van de kamer)

2000 euro, wees er snel bij, de prijs stijgt :)

Comment

Mijn god.

Volwassen kerels die hier met tranen in de ogen over hun oude rekenmachines vertellen.

En dan *mij* een soldeerboutnerd noemen. :-)

Kijk. Deze hadden wij vroeger in huis.

Last edited by brun; 13-10-09, 08:30.
                                                        Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

LOL!

Maar moest je dit in de jaren 80 eens op je PC proberen:
                                                          Every second of your life is a part of your song

Comment

@Kleintje: amiga 1200 kopen met monitor en alles erop en eraan? plus 3 dozen software en tig gammele joysticks? (JC en ik hadden altijd een heel kerkhof in de hoek van de kamer)

2000 euro, wees er snel bij, de prijs stijgt :)

Woehahaha....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                                                              Mijn god.

Volwassen kerels die hier met tranen in de ogen over hun oude rekenmachines vertellen.

En dan *mij* een soldeerboutnerd noemen. :-)

Kijk. Deze hadden wij vroeger in huis.

Oud-oom van mij werkte op zulke machines.....(hij is al heel lang dood helaas)

Comment

*klimt op zeepkist*

ahhh.. de Amiga, dan hebben we het over een platform...
                                                                (waar blijft die mooi documentaire?)

U vraagt, wij draaien:

History of the Amiga

Comment

Working...
                                                                X