Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vista-alternatief: wachten op 7, of terug naar XP?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Vista-alternatief: wachten op 7, of terug naar XP?

Omdat de laptop na iets meer dan 1,5 jaar nu redelijk stelselmatig vastlopers heeft, wil ik van Vista af. Eerst dacht ik nog aan schoonvegen en een re-install, maar meer en meer zit ik te denken aan XP. Of is het de moeite waard tot het einde van deze maand te wachten op de release van Windows 7?
    Oliestoken voor het goede doel

Als je 'gewoon' gebruiker bent - waarom dan geen Ubuntu? Net zo handig, retestabiel, en gratis.
    Good. Bad. I'm the guy with the gun.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door htt-thalan Bekijk bericht
      Als je 'gewoon' gebruiker bent - waarom dan geen Ubuntu? Net zo handig, retestabiel, en gratis.
      Nieuwe voetballer bij Ajax? :)

Comment

[email protected] HT-Thalan ???
        Veritatis simplex oratio est

Comment

Hey, ik mag dan een nieuweling zijn in de auto-techniek, IT is mijn terrein :-)

Comment

Hey, ik mag dan een nieuweling zijn in de auto-techniek, IT is mijn terrein :-)
            Da's mooi :) Maar ik blijf bij huis-tuin-en-keuken toepassing, dus probeer het nog eens met de opties uit post 1 ;)

Comment

Pest of cholera. Syfilis of gonorroe.
              2007 BMW Z4 M Roadster - 2010 BMW 120d Cabrio - 2011 BMW R1200RT

Comment

Windows 7,maar ik vraag me af of die vastloper die worden veroorzaakt door andere dingen dan Vista (hardware,drivers etc?).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk bericht
                  Pest of cholera. Syfilis of gonorroe.
                  Hij wil geen OSX he!

Lekker voor Win7 gaan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door _Arthur Bekijk bericht
                    Hij wil geen OSX he!
                    Ja, het zal wel des gummen zijn: vraag een keuze te maken uit a, b of c en men komt met d, e en f op de proppen :)

Comment

ja maar daar begon jasper mee, met z'n leaseslet draadje met 25 opties en uiteindelijk zelf voor wat anders te gaan. :)
                      Forza!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gijs Bekijk bericht
                        Ja, het zal wel des gummen zijn: vraag een keuze te maken uit a, b of c en men komt met d, e en f op de proppen :)
                        Nee, dat is des Appels. De oplossing is overigens evens als guest op hun Snow Leopard inloggen, dan hoor je ze even een halve dag niet meer. ;-)

Maar ik zou XP ondertussen links gaan laten liggen. Is bijna 9 jaar oud en de ondersteuning begint ook minder te worden. Dat is niet echt goed voor de veiligheid. :-) Kans is groot dat Vista het na een reinstall(meteen met SP1) al een stuk beter doet. Het is inderdaad zeker niet ondenkbaar dat het probleem in een nieuwe driver zit of één of ander programma dat de boel in de war schopt. Als dat zo is zouden dezelfde problemen je ook naar 7 kunnen achtervolgen.
                        Last edited by MN-Power; 12-10-09, 15:54.
                        Every second of your life is a part of your song

Comment

Snelste is reinstall van Vista. Tegen de volgende keer dat ie vastloopt op onverklaarbare redenen, is de 7 al uit :).

Applegezever komt hierop neer: "PC users swear at their computer, Mac users swear by their mac". :)
                          2007 BMW Z4 M Roadster - 2010 BMW 120d Cabrio - 2011 BMW R1200RT

Comment

XP of Windows 7?

Beetje afhankelijk van de specs van je laptoppie. Minimaal 1400Mhz en 2Gb intern geheugen? Dan Windows 7. Minder? XP.
                            Iedereen heeft recht op mijn mening!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door iOnline Bekijk bericht
                              XP of Windows 7?

Beetje afhankelijk van de specs van je laptoppie. Minimaal 1400Mhz en 2Gb intern geheugen? Dan Windows 7. Minder? XP.
                              Precies!

Windows 7 is wel een grote verbetering tov Vista en zelfs XP. Het bedrijf waar ik werk is voor een groot gedeelte al over naar Windows 7, zo'n 1100 werkplekken nu. En qua stabiliteit is het een verademing.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MN-Power Bekijk bericht
                                Nee, dat is des Appels. De oplossing is overigens evens als guest op hun Snow Leopard inloggen, dan hoor je ze even een halve dag niet meer. ;-)

Maar ik zou XP ondertussen links gaan laten liggen. Is bijna 9 jaar oud en de ondersteuning begint ook minder te worden. Dat is niet echt goed voor de veiligheid. :-) Kans is groot dat Vista het na een reinstall(meteen met SP1) al een stuk beter doet. Het is inderdaad zeker niet ondenkbaar dat het probleem in een nieuwe driver zit of één of ander programma dat de boel in de war schopt. Als dat zo is zouden dezelfde problemen je ook naar 7 kunnen achtervolgen.
                                Voor XP komt geen ondersteuning, geloof ik, meer. Gelezen op microsoft.nl.
                                Zelf heb ik nu net een paar dagen windows 7 draaien op een 3 jaar oude pc, specs voldoen net, alles draait soepel en lekker 64-bit, hoorde altijd veel slechte verhalen over stuurprogramma's die niet pakken omdat ze 32-bit zijn maar dat maakt maar weinig uit aangezien windows 7 beide ondersteund, geeft overigens wel aan waar het systeem zelf aan twijfelt en dan is de keuze aan jou.
                                Dus mij keuze Windows 7.
                                Ik had zelf overigens eerst XP draaien de bestanden konden niet worden overgezet (mijn documenten, diverse programma's) met Vista kan dit allemaal wel.

Comment

Specs van de 1,5 jaar oude laptop zijn 2,4 Ghz dual core en 2Gb ram. Een helpdesk ICT'er bij me op het werk verzekerde me al dat Win 7 er prima op zou draaien. Zelfs op veel mindere specs, iets in de trand van 1,2Ghz en 1Gb ram, had hij thuis het een en ander aan Win 7 vlotjes lopen. Maar goed, hardware voldoet dus wel denk ik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Beestemans Bekijk bericht
                                    ...
                                    Ik had zelf overigens eerst XP draaien de bestanden konden niet worden overgezet (mijn documenten, diverse programma's) met Vista kan dit allemaal wel.
                                    Adviseer je dan om Win 7 óver Vista heen te zetten of om toch de C-schijf kaal te vegen en lekker schoon te beginnen?

Comment

Schoner is vaak beter en programma'smoetje toch opnieuw installeren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Arjan Bekijk bericht
                                        Windows 7 is wel een grote verbetering tov Vista en zelfs XP. Het bedrijf waar ik werk is voor een groot gedeelte al over naar Windows 7, zo'n 1100 werkplekken nu. En qua stabiliteit is het een verademing.
                                        Dank je de koekoek zeg. Mag toch wel hopen dat het MS na 9 jaar nu eindelijk eens gelukt is om een behoorlijk OS te maken. Het is net als op de kermis weet je, nieuwe poging nieuwe kansen.

@MN:
                                        heb je nog kennisen met een Sidekick die hun spulletjes op een Microsoft server hadden staan
                                        Tegenwoordig kennen de mensen de prijs van alles en de waarde van niets - Oscar Wilde

Comment

Ik blijf bij mijn keuze - als hij zo'n 'gebruiker' is als hij lijkt te zijn, gaat hij geen problemen ondervinden met Linux.

Hardware werkt uit de doos, veel software al voorgeinstalleerd, lekker makkelijke knopjes voor alles binnen handbereik zoals hij gewend is, nederlandse taal + spellingcontrole aanwezig, etc etc.

Er zijn natuurlijk verschillen als je gaat knutselen, maar voor Gijs-met-de-pet maakt het écht niet uit :-)

Oh, en het is gratis natuurlijk. Én veilig.

Hier:

Het is nét Mac, moet je maar denken. Het ultieme Os voor users ;-)

Last edited by htt-thalan; 12-10-09, 20:45.

Comment

Man wat een raar breedbeeld, mijn laptop zou er spontaan van gaan flippen ;)

[edit] @ httthalann-man: ik kan me prima redden met mijn pc enzo, re-installs etc altijd wel zelf gedaan, beetje hardware schroeven idem, enfin, gemiddelde gebruiker zeg maar. Maar Linux is voor mij een andere klasse, ik bedoel, Windows-varianten zijn koek-en-ei, feest der herkenning en m'n vriendin kan er ook feilloos mee uit de voeten, ook wel fijn. Ooit eens één maal een Linux op een oude 486 gehad, als internetserver in mijn studentenhuis. Verder nooit iets mee gedaan.
                                            Last edited by Gijs; 12-10-09, 20:55.

Comment

Windows blijft meer plug en play voor de gemiddelde gebruiker, het is altijd makkelijker.

Windows 7 is in het nederlands vanaf 22 oktober te koop dacht ik, dus daar kun je nog wel even op wachten.
                                              Forza!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gijs Bekijk bericht
                                                "Hoi, ik kan kiezen uit een VW of een Audi, welke zal ik kiezen?"

Iedereen in koor: 'neem een bmw, nee een mercedes, denk eens aan skoda!, een lada joh, nee man renault!'

:-)

Comment

Ik zie dat ik als trouwe Vista betaler een upgrade van Win 7 kan aanschaffen, kost ongeveer de helft van de normale versie. Dan toch die 3,4gb nieuwsgroep-download van gisteravond maar even niet gebruiken denk :)

Comment

Vind je het niet vreemd dat je nu weer geld uit gaat geven (ongeacht het lage of hoge bedrag) voor een nieuw besturingssysteem, dat eigenlijk niks meer is dan het systeem waar je al eerder voor betaald hebt, maar dan met de grootste fouten eruitgehaald?

7 is identiek aan Vista zonder het UAC en met wat poetswerk en een geoptimaliseerd engine. M.i. is dit dus een update en geen upgrade.. dat is alsof BMW toegeeft dat er zware productiefouten zijn gemaakt in de 3-serie die jij hebt gekocht, maar ze de fouten alleen willen verhelpen in een nieuwe lijn, die je dan maar moet kopen om een auto zonder kinderziektes te kunnen rijden.

Comment

Ik hoop toch niet dat UAC er volledig uit is(is volgens mij ook niet zo). Het principe is goed en zit ook in andere OS's. Bij sudo moet je normaal zelfs nog een wachtwoord invoeren. Het mag best optioneel zijn(dat is ie nu ook), maar ik laat hem lekker aan staan. Als je als admin wil werken mag je op de blaren zitten, maar het kan. Dat je de UAC vaak voor je kiezen krijgt ligt ook vaak aan de externe ontwikkelaars.

Trouwens, alles hoeft toch niet gratis te zijn? Snow Leopard is in principe toch ook een upgrade? Vista werkt ook zonder upgrade goed met SP1, dus je hoeft niks. Als ik ga upgraden is dat omdat ik zulke ingrijpende wijzigingen ga doen dat ik toch moet upgraden(SSD?:-)) en dan installeer ik liever meteen 7.

Comment

Ben ik met je eens, het moet allemaal niet gratis zijn, ik heb er ook geen moeite mee ergens voor te betalen... maaarrrrr: alhoewel UAC er inderdaad niet uit is, was de implementatie in Vista bar, maar dan ook echt barslecht. 7 doet het gewoon beter. Die paar kleine extra features die 7 boven Vista heeft rechtvaardigen in mijn ogen geen compleet nieuwe aanschaf, ik vind dat ze dat soort verbeteringen gewoon hadden moeten doorvoeren in Vista, en als ze dan toch zo nodig een nieuw OS willen maken hiervoor, laat mensen er dan niet opnieuw voor dokken. Stop zoiets gewoon in een SP.

Natuurlijk werk je bij Linux met een veel strenger beveiligingsysteem, maar dat is veel beter geimplementeerd en nogmaals, daar worden geen honderden euro's voor gevraagd.

Microsoft zou m.i. wel eens een keer wat terug mogen doen naar al die miljoenen betalende Windows gebruikers.

Het is niet dat ik ineens anti-windows ben, gebruik het nog steeds, maar ik zal geen geld meer uitgeven aan Windows 7. Ook ondervind ik onder Linux nieuwigheden en handige dingen waarbij ik me afvraag waarom het onder Windows niet hetzelfde is. (natuurlijk ken ik het antwoord op die vragen wel, en daarom stop ik met het kopen van Microsoft software).

Comment

Natuurlijk werk je bij Linux met een veel strenger beveiligingsysteem, maar dat is veel beter geimplementeerd en nogmaals, daar worden geen honderden euro's voor gevraagd.
                                                          Honderden? Voor minder dan €100 kan je het op je systeem hebben(volledige OEM/System builder). Nee, geen Ultimate, maar dat heeft ook bijna niemand nodig. :-) Bij een nieuw systeem kost het je hetzelfde als Vista nu. Alleen degenen die perse legaal willen upgraden naar 7 komen voor kosten te staan, maar dat is volledig aan jezelf. Niemand dwingt je. Naast Linux of 7 is er ook nog de optie om gewoon Vista te blijven gebruiken.

En ik snap ze ook wel. Wat ze ook doen vertrouwen in Vista komt niet meer. Het imago is bijna net zo erg als ME terwijl dat(zeker relatief gezien) niet terecht is. Dat komt niet goed door 7 te presenteren als een simpele upgrade(wat het in principe inderdaad wel is).

Comment

Honderden? Voor minder dan €100 kan je het op je systeem hebben(volledige OEM/System builder). Nee, geen Ultimate, maar dat heeft ook bijna niemand nodig. :-) Bij een nieuw systeem kost het je hetzelfde als Vista nu. Alleen degenen die perse legaal willen upgraden naar 7 komen voor kosten te staan, maar dat is volledig aan jezelf. Niemand dwingt je. Naast Linux of 7 is er ook nog de optie om gewoon Vista te blijven gebruiken.

En ik snap ze ook wel. Wat ze ook doen vertrouwen in Vista komt niet meer. Het imago is bijna net zo erg als ME terwijl dat(zeker relatief gezien) niet terecht is. Dat komt niet goed door 7 te presenteren als een simpele upgrade(wat het in principe inderdaad wel is).
                                                            Hm, daar heb je een goed punt. Het imago speelt natuurlijk ook mee. En agreed, OEM is stukken goedkoper, maar ik ga uit van de retailprijs, omdat je een OEM niet mag porteren naar een nieuw/ander systeem (en dan gebeurt bij mij en de bedrijven die wij als klant hebben, redelijk vaak) en OEM is ook een kortingsprogramma. Dat betekent dus dat ongeacht wat jij er uiteindelijk voor betaalt, de prijs van het programma gewoon de retailprijs is. Dat is wat Microsoft ervoor rekent, dus dat is wat het kost. Je hebt geen Ultimate nódig, maar Microsoft bouwt er dan wel weer van die belachelijke beperkingen in, zoals maximaal 4gb in Vista Basic terwijl de 64bits versie technologisch die beperkingen helemaal niet kent, en ze willen een verplichte versie van 7 toewijzen aan netbooks. Laat mensen gewoon lekker zelf doen met die software wat ze willen...

Comment

Dat is wat Microsoft ervoor rekent, dus dat is wat het kost. Je hebt geen Ultimate nódig, maar Microsoft bouwt er dan wel weer van die belachelijke beperkingen in, zoals maximaal 4gb in Vista Basic terwijl de 64bits versie technologisch die beperkingen helemaal niet kent, en ze willen een verplichte versie van 7 toewijzen aan netbooks. Laat mensen gewoon lekker zelf doen met die software wat ze willen...
                                                              Helemaal mee eens. Niet dat ik gauw tegen de 16GB limiet van mijn Home Premium aan zal lopen, maar de grens is onnodig. Maar ja, dat geldt toch voor zoveel in de PC industrie? De processor die exact hetzelfde is als het topmodel, maar dan op lagere snelheid voor een kwart van de prijs. Het is dat je je bij software nog meer beetgenomen voelt, maar het principe is hetzelfde. Marketing sucks.

Maar is het bij auto's niet precies hetzelfde?

Comment

...
                                                                Maar is het bij auto's niet precies hetzelfde?
                                                                Dat wilde ik eigenlijk een paar posts eerder ook al zeggen :)

Comment

Working...
                                                                X