Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Software na 5 min uitschakelen?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Software na 5 min uitschakelen?

Even een vraagje,

HIer op kantoor hebben we een capaciteitsprobleem in ons softwarepakket. Max 12 users in een groeiend bedrijf (nu 30) is gewoon te weinig. Helaas kan ik het vergeten dat er extra licenties gekocht worden. Lekker kortzichtig, maar blijkbaar kom je dat tegen in ieder bedrijf.

Nu dacht ik: deze software draait altijd wel op een aantal pc's ongebruikt. Kan dit programma zich niet uitschakelen na 5 min niet gebruikt te zijn? Helaas kan de software dit zelf niet.....maar wellicht heb je software die je als schil hieromheen kan bouwen? Er moet toch wel een stukje "sleep" software bestaan?

5 minuten is vrij kort, zal dat niet veel irratie opwekken? Al ga je even naar de WC, is je pakket alweer afgesloten...

Overigens moet dat wel bestaan, bij ons 'systeem' zit dat er al ingebouwd, maar staat op 30 minuten afgesteld.
    Forza!

Comment

$ ssh [email protected]<remote host>
      $ kill -9 <pid>
      $ exit
      Last edited by geelhoed; 14-10-09, 13:58.
      $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

Comment

Zoiets hebben we hier ook op een van de centrale databases: na langere tijd (30 minuten?) niet gebruiken verschijnt er een melding en gaat de sessie dicht.
        Oliestoken voor het goede doel

Comment

Welke software gaat het om?
          Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Comment

De software op virtuele pc's installeren, dan zijn er 12 gelijktijdige sessies mogelijk.
            Of op een terminal server, maar dat geeft soms problemen met licenties.
            Last edited by Aeneas; 14-10-09, 13:08. Reden: spelvauten

Comment

Het gaat om software van Advent Software, in dit geval Axys.

Probleem is dat onze 'systeembeheerder' minder dan systemen/problemen/pc's in general weet dan ik.....maar dat zelf niet inziet...

Comment

Hmmm, daar vind je niet zomaar een crack voor.
                Tsja, je zou idd kunnen gaan voor virtuele PC's. Of wellicht kan iemand er een script tegen aan programmeren dat ervoor zorgt dat het na x periode inactiviteit wordt afgesloten.
                Maar in principe wordt het schokken, denk ik. :-)
                Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Eddieee Bekijk bericht
                  Hmmm, daar vind je niet zomaar een crack voor.
                  Tsja, je zou idd kunnen gaan voor virtuele PC's. Of wellicht kan iemand er een script tegen aan programmeren dat ervoor zorgt dat het na x periode inactiviteit wordt afgesloten.
                  Maar in principe wordt het schokken, denk ik. :-)
                  Gamma!
                  ;-)

Comment

Geelhoed wil zeker indruk maken met nerdenkennis waar niemand wat aan heeft?

Althans, wat is de kans dat iemand die vraagt of er software bestaat die "X" doet, de codetaal beheerst om die software ZELF te schrijven? :)

(En dan na anderhalf uur nog editten ook, toch een foutje??)
                    Mini Cooper Clubman
                    "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                    "Jasper val dood." - RH

Comment

Ja voor sommige mensen zijn een paar *nix commando's inderdaad net een "codetaal" :-)
                      Fhrst du quer - Siehst du mehr

Comment

Nog zo'n Pointdexter. Hee bril, je pocket protector lekt. :)
                        Mini Cooper Clubman
                        "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                        "Jasper val dood." - RH

Comment

Zeg, moet jij niet wat klanten van Dirk nabellen om ze tegen een "schappelijk tarief" een credietje aan te smeren? :-)
                          Fhrst du quer - Siehst du mehr

Comment

Is nog niet zo heel makkelijk. Een simpel programmaatje wat bepaalde programa's afsluit als de computer niet wordt gebruikt is vrij eenvouding, maar een specifiek programma afsluiten op basis van activiteit binnen dat programma is wat ingewikkelder. Je zou iets kunnen maken wat de tijd meet dat een venster geen focus heeft gehad.

Je laat een programma lopen wat om de 5 seconden checkt of het betreffende programma focus heeft, is dat niet het geval begin met tijd bijhouden en kill het programma als 5 min om zijn, is het wel actief zet het tellen weer op nul. Actie's die je in het programma doet die minder dan 5 seconden duren kunnen voor een onnauwkeurig resultaat zorgen maaar in beginsel doet het wat jij zou willen. Programma-technisch tamelijk eenvoudig.
                            <edit> ff zitten kutten, kan idd wel.</edit>

Er zitten echter toch wel wat haken en ogen aan...
                            Een programma netjes afsluiten kan ervoor zorgen dat deze met een melding of gewijzigde data gesaved moet worden. Niet netjes afsluiten kan voor data corruptie zorgen. Bovendien zijn veel licenties gebaseerd op per seat of per user en niet op concurrent use. (je koopt vaak licenties voor het aantal werkplekken dat je hebt, niet voor het aantal gelijktijdige gebruikers).
                            Last edited by jersey951; 14-10-09, 16:13.

Comment

Bij ons is het dus wl gebaseerd op current use. Als mijn collega het programma afsluit kan ik erin. Verder gebruiken wij het programma alleen voor het draaien van rapporten: Opslaan van gegevens is niet aan de orde....

Vandaar dat ik dus dacht dat het wel mogelijk zou moeten zijn....

Comment

Misschien lukt dat wel met autohotkey. Zoiets:
                                http://www.autohotkey.com/forum/topic11204.html

Comment

Ik ben ff aan het kutten,misschien kan ik wel wat in mekaar flansen wat dit doet. Betekent wel dat dit op ieder indivueel werkstation moet komen, kan niet centraal ofzo...

Comment

Je kunt een VB scriptje schrijven dat kijkt naar de cpu load van het proces (het proces dat aan je applicatie hangt kun je in je taskmanager identificeren). Zodra deze 0 is beginnen met tellen en bij 5 minuten het proces killen.

Ben wel eens dat 5 minuten erg kort is trouwens.
                                    Iedereen heeft recht op mijn mening!

Comment

Kan, maar vbscriptje is wat lastiger om met een timer te laten lopen (interval van een paar seconden) en neemt redelijk wat cpu in. CPu van is ook niet heel betrouwbaar. Maar het is ook een optie idd.

Comment

hhmmzz.....5 min was een voorbeeldje, kan ook wel 10-15min zijn.

Ik ben benieuwd waarmee je komt, jersey!

Comment

Dan kan je beter kijken of het venster de laatste 5 - 10 minuten actief(als in het bovenste venster) is geweest. Enige risico wat je dan hebt is dat als iemand wegloopt met dat venster boven of aan het kletsen is hij toch als actief geregistreerd wordt. Maar volgens mij is het minder erg als er mensen onterecht uitgegooid worden.

0% CPU zegt namelijk eigenlijk niet zoveel. Een zeer efficient programma kan bij gebruik bijna op 0 staan terwijl een resource hog zonder interactie nog processorkracht kan vreten.

Overigens kan je ook proberen mensen op te voeden. Blijkbaar is het een dure licentie(waar gaat het anders om), dus is het niet vreemd om te vragen het programma alleen open te hebben als dat nodig is.
                                          Last edited by MN-Power; 14-10-09, 17:34.
                                          Every second of your life is a part of your song

Comment

Ik heb hier iets werkends:

je vult de processname in (zonder.exe, dus notepad voor kladblok). Het tellertje in het programma blijft op nul staan zolang het program focus heeft en begint de tellen zodra de focus wegvalt. Na 5 seconden wordt het programma gekilled. 5 seconden is natuurlijk niet reeel,maar wel zo makkelijk om te testen of het werkt of niet.

Ik snap je dat hier an sich niet zoveel mee kunt, maar als dit in jouw situatie (dus op de pc's waar het om gaat en met programma waar het om gaat werkt) kan ik het in een vorm gieten waarbij het programma gewoon stilletjes op de achtergrond zijn werk doet.
                                            Last edited by jersey951; 14-10-09, 17:35.

Comment

>>Dan kan je beter kijken of het venster de laatste 5 - 10 minuten actief(als in het bovenste venster) is geweest.

Kun je dat oproepen ergens of moet je dan een programma laten meelopen en tellen (want dat laatste heb ik nu gedaan).

Comment

Pff van Windows api's heb ik geen kaas gegeten, maar je doet toch effectief al hetzelfde? Ik kan me niet voorstellen dat Windows bijhoudt hoe lang een programma al de focus heeft. Alhoewel, je weet het nooit bij Billware. :-)
                                                Every second of your life is a part of your song

Comment

Denk het ook niet, ik heb nu een programma gemaakt wat gewoon met een vaste interval kijkt of het venster focus heeft en gaat tellen. En de teller springt op nul zodra het weer een keer focus heeft gehad.

Werkt hier prima.

Comment

Zou wel zo netjes zijn (om irritatie te voorkomen) om nog even een waarschuwing te sturen met een mogelijkheid tot cancelen van het afsluiten voor het (30sec later) daadwerkelijk afsluiten?

Comment

Zat ik ook net aan te denken, geluidsignaaltje ofzo? Of popupje. Maar dat is een kwestie van finetunen.

Comment

Zoiets als: "Wij hebben geconstateerd dat u al mr dan 5 minuten niets uitvoert. Daarom wordt om geld te besparen applicatie Axes afgesloten."
                                                        Last edited by iOnline; 14-10-09, 18:03.

Comment

Hehe, ja zoiets ja

Link naar Dot net 3.5 mocht je die niet hebben: http://download.microsoft.com/downlo...dotnetfx35.exe

link naar proggie: http://www.jeroensluyter.nl/killidleapp.exe

Comment

Gewoon aantonen dat je urenverlies (in geld uitgedrukt) door het licentietekort groter is dan het aanschaffen van extra licenties. Reken dat uit voor een heel jaar en laat je meerdere beslissen.

Dit soort workarounds is leuk maar over een half jaar zit je met 50 man en is je probleem weer net zo groot.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                                                              (En dan na anderhalf uur nog editten ook, toch een foutje??)
                                                              Heb het kill commando maar via 9 gedaan, pkill <applicatie> werkt natuurlijk ook maar die stuurt signaal 15, en dat is de nette versie, 9 is meer van: AND I MEAN NOW DAMMIT!
                                                              $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

Comment

@ Arjan, urenverlies is niet aan de orde. Ik zit op een commerciele afdeling met constant rinkelende telefoon. Een klant bijpraten over zijn/haar portefeuille valt nog niet mee zonder ons rapportageprogramma.

Ik zal eens kijken of het progje voor ons werkt, many thanks voor jouw werk tot heden!

Comment

Working...
                                                                X