Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Videokaart upgraden, hoe?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Videokaart upgraden, hoe?

Ik zit met het volgende.

Mijn eigen Dell Vostro 410 is stuk en moet gemaakt worden. In deze machine zit een Nvidea GT8500 en die wil ik wel eens upgraden. Deze videokaart wil ik over zetten naar de PC van mijn kids. Dit is een Dell Dimension E520 met op dit moment een Radeon X1300 Pro. Het lukt me echter niet om de GT8500 hierin te zetten, omdat deze kaart een extra voeding nodig en de E520 schijnbaar geen extra voedingskabeltjes heeft....

-Is dat nog op te lossen op een andere manier?
    -Zo nee, welke videokaart zou ik dan we kunnen aanschaffen als upgrade voor de X1300 Pro?
    -En wat is een mooie upgrade voor de GT8500?

En ohja, welke PCI aansluitingen heb ik eigenlijk in de Vostro 410 en Dimension E520? Ik dacht gewoon een PCI-e, maar ik zie nu dat er PCI-e 1x,
    PCI-e 2.x 16x, PCI-e 16x, PCI 2.2 en PCI 3.0 aansluitingen zijn
    Je gaat het pas zien als je het door hebt

*ahum*

Ik heb ooit gehoord dat 256Mb wel zeker nodig is in dit soort gevallen.

;)
    Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Dat wordt dus sowieso een PCI-Express kaart(tenzij je nog een PCI wil monteren ;-)), dus de PCI-e 2.x 16x optie. Voor de voeding(skabel) is waarscchijnlijk wel wat te regelen met een convertor kabeltje, alleen zou ik me zorgen gaan maken over het wattage dat zo'n standaard Dell voeding kan leveren. En dan vervolgens over de vraag of die makkelijk te vervangen is. ;-)

Wat een mooie upgrade is, is een een lastige vraag. Wat wil je ermee? Op zich lijkt mij handig meteen een Dx 11 compliant kaart te halen(ook voor Windows 7) en dan zit je voor nu even aan de Ati 5xxx range.
      Every second of your life is a part of your song

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PACO Bekijk bericht
        *ahum*

Ik heb ooit gehoord dat 256Mb wel zeker nodig is in dit soort gevallen.

;)
        Hehe, over inside jokes gesproken hee. :-)

Comment

Ja, vrijdag hè. Dan mag da :)
          Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MN-Power Bekijk bericht
            Dat wordt dus sowieso een PCI-Express kaart, dus de PCI-e 2.x 16x optie.
            Wat zijn de andere PCI-e versies dan?

Voor de voeding(skabel) is waarscchijnlijk wel wat te regelen met een convertor kabeltje, alleen zou ik me zorgen gaan maken over het wattage dat zo'n standaard Dell voeding kan leveren. En dan vervolgens over de vraag of die makkelijk te vervangen is. ;-)
            De voeding in de PC van de kids is 320W

Wat een mooie upgrade is, is een een lastige vraag. Wat wil je ermee? Op zich lijkt mij handig meteen een Dx 11 compliant kaart te halen(ook voor Windows 7) en dan zit je voor nu even aan de Ati 5xxx range.
            Ja, daar dacht ik ook aan, ik wil alleen even zeker weten dat dit in de PCI-e slots van mijn pc past. Maar het antwoord is dus ja?

Comment

Eigenlijk spelen er 2 zaken bij PCI-e.
              • Het aantal lanes(zeg maar rijbanen): Hoe hoger hoe beter(x16 is tot nu toe de max), want hogere theoretische doorvoersnelheid.

• De revisie: 2.0 is de nieuwste. Kaart en moederbord moeten dit beide ondersteunen anders val je volgens mij terug op 1(maar het werkt volgens mij nog wel). Dus pin me er niet op vast maar als je een PCI-e slot hebt zou elke kaart het moeten doen.

Daarnaast is er nog de voedingsbehoefte(incl. de door jouw genoemde stekkers), maar dat is een voedingsissue.

PCI is een veel oudere standaard en eigenlijk al een tijd niet meer gebruikt voor videokaarten(was voor PCI-e al vervangen door AGP). De slots zijn overigens fysiek anders, dus je zal je niet gauw vergissen.

320w is inderdaad niet veel, maar de 8500 GT heeft volgens mij ook niet veel vermogen nodig. Een beetje zoekwerk levert iets rond de 40w op. In de plaatjes(waarschijnlijk van andere fabrikanten) die ik vind zit de extra connector er niet eens op, dus misschien dat je het zelfs zonder redt.... En met 40w verbruik kan je het gokje met het kabeltje wel nemen. Als de X1300 een PCI-e versie is kan je het dus volgens mij gewoon proberen(eventueel zonder extra voedingskabel).
              Every second of your life is a part of your song

Comment

PCI is een veel oudere standaard en eigenlijk al een tijd niet meer gebruikt voor videokaarten(was voor PCI-e al vervangen door AGP). De slots zijn overigens fysiek anders, dus je zal je niet gauw vergissen.

Het verschil tussen PCI en PCI-e ken ik wel, maar al die verschillende PCI-e versies zeiden me niks

320w is inderdaad niet veel, maar de 8500 GT heeft volgens mij ook niet veel vermogen nodig. Een beetje zoekwerk levert iets rond de 40w op. In de plaatjes(waarschijnlijk van andere fabrikanten) die ik vind zit de extra connector er niet eens op, dus misschien dat je het zelfs zonder redt.... En met 40w verbruik kan je het gokje met het kabeltje wel nemen. Als de X1300 een PCI-e versie is kan je het dus volgens mij gewoon proberen(eventueel zonder extra voedingskabel).
                Ik heb het al geprobeerd, maar de kaart begint met een heftige fluittoon te piepen en heb daarom de computer maar snel uitgezet. Ligt dit inderdaad aan gebrek aan voeding voor de videokaart? Bij mijn eigen pc zat het kabeltje voor de extra voeding er wel aan.
                Misschien is het trouwens wel een 8800GT, dat staat helaas niet op de kaart zelf vermeld (tsja, Dell)
                Last edited by Starred; 16-10-09, 17:51.

Comment

Van ATI naar NVidia (en andersom) kan nogal eens problemen geven met driver issues. Ik zou het er niet voor over hebben voor een upgrade van ultra-zwak (X1300) naar zwak (GT8500).

Het probleem voor jou is dat je voeding niet toereikend is en dat je daardoor eigenlijk geen enkel leuk kaartje kan kopen. Over enkele maanden komen de nieuwe low-budget kaartjes van ATI uit, deze zullen een leuke performance geven met een laag verbruik, laag genoeg om in jouw PC te stoppen. Tevens zijn deze kaartje meteen DX11 compatible.
                  Het is er wel en je ziet het nu ook iets beter

Comment

Dat klinkt ook goed. Heb je misschien een typenr van die nieuwe kaartjes?

Comment

Hardwarefabrikant AMD heeft de ATI Radeon HD 5770 en de HD 5750 geïntroduceerd. De DirectX 11-videokaarten moeten de mainstream-markt gaan bedienen en vervangen respectievelijk de HD 4870 en de HD 4850.

Om drivers van nvidia te verwijderen, adviseer ik http://majorgeeks.com/download.php?det=3233 Ati troep kan je er ook mee verwijderen.
                      Last edited by ingmar; 16-10-09, 18:08.
                      When men were men

Comment

Working...
                      X